POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Książka jest próbą diagnozy aspiracji i planów życiowych młodzieży liceów publicznych i niepublicznych oraz czynników je warunkujących. Wpisuje się więc w nurt badań, który pozwoli prognozować kierunek zmian aspiracji młodzieży w następnych latach oraz wyznaczać obszar działań w zakresie preorientacji zawodowej. Być może także przyczyni się w jakimś stopniu do podniesienia poziomu poradnictwa zawodowego w szkołach. Wykorzystanie wiedzy z tego zakresu powinno pozwolić na racjonalne zagospodarowanie czasu pobytu młodych ludzi w liceum w celu wszechstronnego ich rozwoju. Jeśli szkoła ma się wywiązać z tych zadań, to jej najmocniejszą stroną powinny być odpowiednie kompetencje nauczyciela gotowego podjąć wysiłek związany z przygotowaniem młodego pokolenia do sprostania wyzwaniom bliskiej i odległej przyszłości, do aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym, samodzielnego i odpowiedzialnego poszukiwania własnego miejsca w świecie [Banach 2001; Szempruch 2001].
Praca dr Małgorzaty Dubis wychodzi naprzeciw wyzwaniom nowej rzeczywistości społecznej ukształtowanej w Polsce po 1989 roku, kiedy zaczęto zwracać uwagę na tworzenie oferty edukacyjnej i dostosowanie jej do potrzeb i dążeń uczących się.
Wieloaspektowość i złożoność tego problemu powodują konieczność takiego przygotowania młodzieży, aby wchodząc w świat pracy, miała szansę na sukces, aby aktywnie dokonując wyborów i świadomie planując karierę zawodową, brała odpowiedzialność za swoją przyszłość.
Prezentowane opracowanie mieści się w nurcie głębokiej refleksji teoretycznej i empirycznej, zmierzającej do wielostronnego ukazania roli i zadań stojących przed współczesną szkołą w zakresie przygotowania uczniów do wyboru kierunku kształcenia i zawodu. Książka jest próbą diagnozy wyborów edukacyjnych i zawodowych młodzieży liceów publicznych i niepublicznych oraz czynników je warunkujących. Wpisuje się więc w nurt badań, które pozwolą prognozować kierunek aspiracji młodzieży na następne lata oraz wyznaczać obszar działań w zakresie preorientacji zawodowej. Z recenzji dr hab.
Jolanty Sempruch, prof. UJK w Kielcach
Rok wydania | 2011 |
---|---|
Liczba stron | 204 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7587-469-3 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
Rozdział 1. Kierunki zmian w systemie edukacji w Polsce | 11 |
1.1. Uwarunkowania i kierunki zmian edukacyjnych | 11 |
1.2. Cele, funkcje i zadania systemu edukacji | 17 |
1.3. Wyzwania edukacyjne współczesności a przygotowanie młodzieży do podejmowania decyzji dotyczących własnej przyszłości | 24 |
1.4. Szkolnictwo publiczne i niepubliczne jako środowiska edukacyjne | 28 |
Rozdział 2. Problematyka aspiracji w ujęciu interdyscyplinarnym | 33 |
2.1. Projektowanie przyszłości w warunkach zmieniającego się społeczeństwa | 33 |
2.2. Aspiracje – ich rodzaje, struktura i dynamika | 35 |
2.3. Uwarunkowania aspiracji młodzieży | 44 |
2.3.1. Uwarunkowania pedagogiczne i szkolne | 44 |
2.3.2. Determinanty osobowościowe | 47 |
2.3.3. Czynniki rodzinne i środowiskowe | 49 |
2.4. Wyniki dotychczasowych badań nad aspiracjami młodzieży | 55 |
Rozdział 3. Założenia metodologiczne badań i ich realizacja | 59 |
3.1. Przedmiot i cele pracy | 60 |
3.2. Problemy i hipotezy badawcze | 61 |
3.3. Zmienne i ich wskaźniki | 65 |
3.4. Metody, techniki i narzędzia badawcze | 66 |
3.5. Charakterystyka terenu badań i badanej próby | 69 |
3.6. Organizacja i przebieg badań | 74 |
3.7. Sposób opracowania materiału empirycznego | 75 |
Rozdział 4. Dążenia edukacyjne i zawodowe badanych uczniów liceów ogólnokształcących | 79 |
4.1. Treść aspiracji edukacyjnych i zawodowych uczniów szkół publicznych i niepublicznych | 79 |
4.2. Poziom aspiracji uczniów szkół publicznych i niepublicznych | 88 |
Rozdział 5. Pedagogiczne uwarunkowania wyborów edukacyjno-zawodowych młodzieży | 93 |
5.1. Kadra pedagogiczna badanych szkół a aspiracje edukacyjno-zawodowe młodzieży | 93 |
5.2. Organizacja procesu kształcenia w szkołach publicznych i niepublicznych | 100 |
5.3. Style i metody pracy wychowawczej nauczycieli szkół publicznych i niepublicznych a aspiracje młodzieży | 107 |
5.4. Działalność pozalekcyjna szkół a aspiracje uczniów | 113 |
5.5. Osiągnięcia szkolne uczniów a ich aspiracje | 115 |
5.6. Rodzaj szkoły a przygotowanie młodzieży do podejmowania decyzji dotyczących własnej przyszłości | 117 |
Rozdział 6. Rodzinne i środowiskowe uwarunkowania aspiracji edukacyjnych i zawodowych młodzieży | 125 |
6.1. Wykształcenie rodziców a aspiracje edukacyjno-zawodowe młodzieży | 126 |
6.2. Sytuacja materialna badanych rodzin | 131 |
6.3. Związek aspiracji młodzieży z funkcjonowaniem rodziny | 136 |
6.4. Tradycje rodzinne a aspiracje młodzieży | 142 |
6.5. Formy współpracy rodziny ze szkołą a aspiracje badanych uczniów | 144 |
6.6. Środowisko terytorialne a poziom aspiracji uczniów | 147 |
6.7. Rówieśnicze i społeczne uwarunkowania aspiracji edukacyjno-zawodowych młodzieży | 151 |
Rozdział 7. Koncepcja pracy z młodzieżą w zakresie ukierunkowywania i rozwijania aspiracji | 157 |
Zakończenie | 173 |
Uogólnienie wyników badań | 173 |
Wnioski oraz postulaty pedagogiczne i społeczne | 180 |
Bibliografia | 185 |
Publikacje autorskie i prace zbiorowe | 185 |
Artykuły w czasopismach | 196 |
Akty prawne | 199 |
Spis tabel, schematów i wykresów | 201 |
Tabele | 201 |
Schematy | 202 |
Wykresy | 202 |