POLECAMY
-33%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Prace konstruktorów mające na celu zmianę zjawisk zachodzących podczas spalania prowadzą jedynie do niewielkich różnic w emisji. Brak efektywności dotychczasowych działań spowodował konieczność prowadzenia badań nad pozasilnikowymi systemami oczyszczania gazów wylotowych. Podstawowym urządzeniem wykorzystywanym w tym celu jest reaktor katalityczny umożliwiający za pośrednictwem katalizatorów, głównie metali szlachetnych, zmniejszenie emisji gazowych składników
o ponad 90% w silnikach ZI oraz ponad 75% w silnikach ZS.
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 176 |
Kategoria | Inżynieria środowiska |
Wydawca | Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej |
ISBN-13 | 978-83-7775-427-6 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wykaz ważniejszych oznaczeń | 5 |
1. Wstęp | 10 |
2. Wybrane zagadnienia dotyczące przepisów zmniejszania emisji toksycznych składników spalin | 13 |
2.1. Wprowadzenie | 13 |
2.2. Przepisy w Europie | 14 |
2.2.1. Pojazdy osobowe kategorii PC | 14 |
2.2.2. Pojazdy ciężarowe kategorii HDV | 16 |
2.3. Przepisy dotyczące systemów oczyszczania gazów wylotowych w USA | 18 |
2.4. Europejskie przepisy dotyczące systemów oczyszczania gazów wylotowych | 21 |
2.4.1. Pojazdy kategorii PC i LDV | 21 |
2.4.2. Pojazdy kategorii HDV | 27 |
3. Badania systemów oczyszczania gazów wylotowych | 31 |
3.1. Uwagi ogólne | 31 |
3.2. Mechanizmy katalitycznego zmniejszania emisji | 32 |
3.3. Mechanizmy filtrowania cząstek stałych | 42 |
3.3.1. Badania warstw wspomagających regenerację | 42 |
3.3.2. Analiza spadku ciśnienia przy przepływie gazów wylotowych przez filtr czysty i wypełniony | 43 |
3.3.3. Popiół w filtrze cząstek stałych | 48 |
4. Emisja i utlenianie cząstek stałych | 54 |
4.1. Klasyfikacja cząstek stałych | 54 |
4.1.1. Powstawanie cząstek stałych | 54 |
4.1.2. Czynniki wpływające na klasyfikację cząstek stałych | 56 |
4.1.3. Analiza procesów utleniania cząstek stałych | 63 |
4.1.4. Analiza morfologii cząstek stałych podczas procesu utleniania | 69 |
4.2. Analiza mechanizmu utleniania | 74 |
4.3. Analiza utleniania cząstek stałych w atmosferze NO2 | 77 |
4.4. Wpływ mikrostruktury na reaktywność sadzy w cząstkach stałych | 78 |
4.5. Wpływ wybranych parametrów pracy silnika na mikrostrukturę cząstek stałych | 80 |
4.6. Badania wpływu recyrkulacji gazów wylotowych na rozkład wymiarowy i mikrostrukturę cząstek stałych | 83 |
4.6.1. Badania na hamowni silnikowej | 83 |
4.6.2. Badania mikroskopowe | 87 |
4.7. Analiza cząstek stałych zgromadzonych w filtrze | 94 |
4.7.1. Metodyka doboru filtra cząstek stałych do badań | 94 |
4.7.2. Filtr cząstek stałych częściowo zapełniony przed regeneracją | 95 |
4.7.3. Filtr cząstek stałych po regeneracji | 97 |
4.7.4. Badania zużytego filtra cząstek stałych | 98 |
5. Metody otrzymywania warstw katalitycznych | 100 |
5.1. Założenia do budowy układu katalitycznego | 100 |
5.2. Charakterystyka metod typu spray otrzymywania nanoproszków | 106 |
5.3. Metody pomiarowe stosowane w katalizie | 109 |
5.4. Struktura typu rdzeń–warstwa | 111 |
5.5.1. Otrzymywanie nanosfer TiO2 metodą FSP | 111 |
5.5.2. Otrzymywanie nośnika katalitycznego wysokoporowatego z Ti4O7 | 112 |
5.5.3. Otrzymywanie nanosfer TiO2–RuO2 metodą FSP | 114 |
5.5.4. Otrzymywanie nanocząstek w układzie Pt3Ni | 116 |
5.5.5. Otrzymywanie nanostruktur CeO2–ZrO2 z Pt | 117 |
6. Badania układów katalitycznych na hamowni silnikowej | 120 |
6.1. Badania katalizatora RuO2 | 120 |
6.2. Badania układów katalitycznych Pt3Ni, Pd3Ru, TiO2–RuO2 | 122 |
6.3. Badania stabilności termicznej układu RuO2–TiO2 | 123 |
7. Analiza parametrów fizykochemicznych układu katalitycznego | 127 |
7.1. Konfiguracja części utleniającej układu katalitycznego | 127 |
7.2. Dobór podstawowych parametrów konstrukcyjnych systemów DOC+DPF | 130 |
8. Przykładowa metodyka badań wybranych systemów katalitycznych | 133 |
8.1. Charakterystyka badanych systemów katalitycznych | 133 |
8.2. Badania eksperymentalnego systemu katalitycznego DOC+DPF na hamowni silnikowej | 135 |
8.2.1. Analiza rozkładu temperatur | 135 |
8.2.2. Analiza stężenia szkodliwych składników gazów wylotowych oraz rozkładu wymiarowego liczby cząstek stałych | 140 |
8.3. Badania eksperymentalnego systemu katalitycznego DOC+DPF w rzeczywistych warunkach eksploatacji | 142 |
9. Przegląd zagadnień związanych z filtrami cząstek stałych do silników GDI | 144 |
9.1. Zwiększenie wymagań norm emisji dla silników ZI | 144 |
9.2. Formowanie cząstek stałych w silniku GDI | 147 |
9.3. Możliwości zmniejszenia emisji cząstek stałych w silnikach GDI | 152 |
9.4. Różnice pomiędzy silnikami GDI i ZS w aspekcie eksploatacji filtrów cząstek stałych | 153 |
9.5. Analiza parametrów filtrów do silników GDI | 155 |
9.6. Porównanie emisji bez filtra i z filtrem cząstek stałych w testach NEDC i WLTC | 158 |
10. Zakończenie | 161 |
Literatura | 166 |
Summary | 176 |