Jak uczy się mózg

1 opinia

Format:

epub, mobi, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

50,40  84,00

Format: epub, mobi

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 84,00 zł (-40%)

Najniższa cena z 30 dni: 50,40 zł  


50,40

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka poświęcona jest szeroko rozumianej problematyce uczenia się widzianej z perspektywy neurobiologii, psychologii i pedagogiki. Autor w ciekawy sposób omawia zagadnienia dotyczące neurologicznych podstaw uczenia się, opierając się na najnowszych badaniach nad mózgiem. Stara się przekonać czytelnika, że z badań nad mózgiem można wyprowadzić wnioski praktyczne istotne dla szkoły, uniwersytetu i społeczeństwa. Szczegółowo przedstawia proces uczenia się w ciągu życia, także w okresie prenatalnym. Wyjaśnia dlaczego dzieci przejawiają trudności w uczeniu się (np. czytanie, matematyka). Omawia procesy uczenia się w świetle różnych zagadnień i problemów społecznych (kooperacja, wartości, przemoc).
Prezentuje wnioski dotyczące nauczania szkolnego, np. wyniki międzynarodowych badań nad poziomem osiągnięć szkolnych (PISA) przeprowadzonych także w Polsce.


Rok wydania2012
Liczba stron350
KategoriaPsychologia stosowana
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
TłumaczenieMałgorzata Guzowska-Dąbrowska
ISBN-13978-83-01-21413-5
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Przedmowa     11
  1. Wprowadzenie     15
    Lejek norymberski     15
    Supermarket „Internet”     16
    Aktywność     17
    Manipulowanie treściami     17
    Przyjemność i daremność     21
    Lęk     22
    Ślady     22
    Mózg     23
    Pól mózgu     24
    Plan     24
  Część 1 JAK SIĘ UCZYMY 27
  2. Zdarzenia     29
    Hipokamp     30
    Nawigacja dzięki komórkom miejsc     31
    Reprezentacje neuronowe     34
    Wzrost neuronów odpowiadających za miejsca i słówka     35
    Wykrywacz nowości     38
    Historie     38
    Uczenie się bez hipokampa     39
    Podsumowanie     39
    Metodyczne postscriptum: Obrazowanie czynności mózgu     40
  3. Neurony     43
    Impulsy i synapsy     43
    Reprezentacja przez silę synaps     45
    Anatomia w liczbach     49
    Wejście i wyjście     51
    Podsumowanie     52
    Postscriptum dla zaawansowanych: Neuronowy rachunek wektorowy     53
  4. Wiedza i umiejętności     55
    Duże umiejętności i mała wiedza     55
    Siła synaps wiele umie     57
    Synapsy się uczą, ale powoli     59
    Powolne uczenie się umiejętności     59
    Rozwój języka: uczenie się zasad przez przykłady     62
    Radzenie sobie z przeszłością     64
    Pomidory w głowie     66
    Regularny świat     67
    Podsumowanie     67
  5. Reprezentacje neuronowe     69
    Więcej niż wewnętrzne obrazy     69
    Reprezentacja w populacjach neuronów     70
    Neuronowe aspekty i perspektywy     71
    Od krawędzi do zasad     73
    Neurony kategorii     74
    Neurony reguł     76
    Plastyczność neuronów: zmieniające się reprezentacje     79
    Podsumowanie     80
  6. Plastyczne mapy     83
    Mapy     84
    Zasady map     85
    Powstawanie map     87
    Plastyczne mapy     87
    Plastyczne rozumienie mowy     88
    Czy w głowie robi się ciasno?     89
    O dotykaniu i mówieniu     90
    Daleko posunięta plastyczność korowa     93
    Poznawcze mapy korowe u pracowników poczty     93
    Współdziałanie map     95
    Podsumowanie     95
  7. Sen i marzenia senne     97
    Konsolidacja i fazy snu     97
    Uczenie się we śnie     99
    Zeberki uczą się śpiewu we śnie     100
    Uczenie się w marzeniach sennych?     100
    Pozostałości dnia w marzeniach sennych     103
    Higiena snu w życiu i uczeniu się     104
    Podsumowanie     104
    Postscriptum: Delfiny, ptaki i pytanie dlaczego     105
  Część 2 CO WPŁYWA NA UCZENIE SIĘ 109
  8. Uwaga     111
    Czujność     111
    Uwaga selektywna     112
    Aktywność w uczeniu się     114
    Koncentracja na miejscu albo na obiekcie     117
    Zwracać uwagę lub nie     118
    Podsumowanie     120
  9. Emocje     121
    Wzburzenie: zaangażowanie w sprawę     122
    Lęk zżera duszę     124
    Podpatrywanie mózgu w trakcie emocjonalnego uczenia się     126
    Stres     127
    Stres ostry i przewlekły     129
    Podsumowanie     130
    Postscriptum: Skąd się bierze stres     130
  10. Motywacja     133
    Lepiej niż myśleliśmy     134
    Dopamina     134
    Kokaina     136
    Nagroda     136
    Nowość i ocena     137
    Nagroda i plastyczność     138
    Czekolada, muzyka, kontakt wzrokowy     139
    Wytwarzanie motywacji?     144
    Motywacja w szkole     145
    Podsumowanie: dopamina, nowość i nagroda     146
    Psychiatryczne postscriptum: Szaleństwo - kiedy system oceny wariuje    146
  11. Uczenie się przed narodzeniem i po nim     149
    Uczenie w łonie matki     149
    Wrodzone i/lub wyuczone     152
    Okresy krytyczne     152
    Wczesne dostrajanie do dźwięków     154
    Prototypy twarzy     155
    Realizacja możliwości     158
    Ciche połączenia     159
    Komputer w pokoju dziecinnym?     163
    Podsumowanie     164
  Część 3 UCZENIE SIĘ W CIĄGU CAŁEGO ŻYCIA    167
  12. Dzieciństwo     169
    Połączenia dojrzewają     169
    Obszary pracują w trybie on-line     171
    Zdrowe dzieci i nauka mówienia     173
    Język migowy     174
    Ewolucja: bycie gotowym czy stawanie się gotowym     175
    Podsumowanie: czego Jaś się nie nauczy     176
  13. Czytanie     177
    Poznanie     177
    Okablowanie     178
    Diagnoza mikrozaburzeń w zakresie połączeń nerwowych     179
    Terapia i neuroplastycznośc    181
    Podsumowanie    182
  14. Kształcenie: matematyka, nauki przyrodnicze i humanistyczne     183
    Matematyka     183
    Mózg Einsteina     185
    Matematyka £ matematyce: moduły     185
    Oś, zmysł i moduł     186
    Dokładnie liczyć czy szacować z grubsza     188
    Lekcje matematyki     192
    Kształcenie w zakresie przedmiotów przyrodniczych i humanistycznych     195
    Podsumowanie     196
  15. Szybka młodość, mądra starość     199
    Kończąca się egzystencja i dopasowana powolność     199
    Statystyka: o dokładności wartości średnich     200
    Powoli do mądrości     201
    Szybka fizyka i powolny pokój     201
    Im więcej tym lepiej     203
    Mężczyźni: doświadczenie albo siła     203
    Słonice i płodność     204
    Dlaczego się starzejemy?     206
    Podsumowanie: sens starości     207
  Część 4 UCZENIE SIĘ WSPÓLNOTY    209
  16. Współpraca     211
    Ewolucyjne mechanizmy współpracy     212
    Od wymiany towarów do wymiany myśli     213
    Uwięzieni w grze     214
    Dylemat w skanerze     215
    Rzeczywistość: wielu graczy, wiele gier     216
    Gniew i kara     217
    Dobra opinia     221
    Warunki zewnętrzne społecznego uczenia się     223
    Wilk czy owca?     224
    Podsumowanie: korzenie współpracy     225
  17. Oceny     227
    Depresja i mania     227
    Kapusta, jabłka i banany     228
    Dylemat zwrotnicy     229
    Moralność w skanerze     232
    O funkcji reprezentacji ocen     233
    Dobry smak     235
    Koty, Whiskas i moralność     236
    Podsumowanie     237
  18. Wartości     239
    Wartości w mózgu     240
    Choroby i odkrycie modułów     240
    Przypadek Phineasa Gage’a     241
    Ocena i wartość jak dom i rzeczownik     242
    Kardex i kodeks     244
    Zasady: lingwistyka i etyka     245
    Rozwój: wartości dojrzewają późno     246
    Zróżnicowanie doświadczeń otwiera przestrzenie     248
    Wychowanie: co mamy robie?     249
    Podsumowanie     250
  19. Uczenie się przemocy z telewizji     253
    25 000 godzin przed telewizorem     254
    Czy telewizja wyzwala przemoc?     254
    Efekty po dwóch dziesięcioleciach     255
    Uczenie się przez modelowanie: przemoc w laboratorium     256
    Eksperymenty naturalne     257
    Telewizja tworzy przemoc     258
    Wpuścić czy wypuścić?     258
    Desensytyzacja     259
    Dzieci przed telewizorem     259
    Także dziewczynki, także bez skłonności     260
    Podsumowanie: przemoc jako zanieczyszczenie środowiska     262
    Postscriptum: Gry komputerowe - uczenie się przez robienie     264
  Część 5 WNIOSKI: OD BADANIA PISA DO PIZY    267
  20. Badania PISA     269
    Sto osiemdziesiąt tysięcy uczniów i uczennic     269
    Czytanie, liczenie, nauki przyrodnicze     270
    Wyniki: średnie i rozrzuty     271
    Fińskie szkoły z fińskiego punktu widzenia     272
    Niemieckie szkoły z tasmańskiego punktu widzenia     273
    PISA-E     274
    Podsumowanie     275
    Postscriptum: OCED odkrywa mózg     275
  21. Szkoła     277
    Co się dzieje naprawdę     278
    Nauczanie klasyczne, wariancja, Jim i słowo na O     279
    Niemiecki w przedszkolu     281
    Angielski w szkole podstawowej     283
    Uczenie się: dla życia, nie do klasówki!     284
    Dyscyplina     284
    Osoba nauczyciela     284
    Kształcenie nauczycieli     286
    Powiązania     287
    ... i zdarzenia     287
    ... zamiast przekazywania     288
    Pochwała i nagana, lęk i stres     288
    Komputery w szkole     289
    Podsumowanie     290
  22. Lekcje religii     293
    Religia i państwo     294
    Przedmiot szkolny w ustawie zasadniczej     294
    Islam i nowe kraje związkowe     296
    Neuroplastycznośc, piaty czołowe i trzeźwa rzeczywistość     297
    Oświecenie     298
    Filozofia, etyka, religioznawstwo     299
    Etyka w 7 klasie?     300
    Obszar problematyczny: kolędy     300
    Podsumowanie: Od piatów czołowych do zmiany konstytucji     302
    Postscriptum: Medytacje na temat trawy, pierwiastka z dwóch, Boga i świata    303
  23. Treści życia     309
    Pokemony i ochrona środowiska     310
    Warunki życia     311
    Jakie treści?     312
    Struktury.     313
    ... historie     313
    ... metafory     313
    ... i mity     314
    Natura     314
    ... i kultura     315
    Kiedy inni decydują     315
    ... i sami decydujemy     316
    Postscriptum: Piza     316
  24. Epilog: Terra II     319
  Literatura     335
  Indeks     343
RozwińZwiń