INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, ibuk
Książka poświęcona jest szeroko rozumianej problematyce uczenia się widzianej z perspektywy neurobiologii, psychologii i pedagogiki. Autor w ciekawy sposób omawia zagadnienia dotyczące neurologicznych podstaw uczenia się, opierając się na najnowszych badaniach nad mózgiem. Stara się przekonać czytelnika, że z badań nad mózgiem można wyprowadzić wnioski praktyczne istotne dla szkoły, uniwersytetu i społeczeństwa. Szczegółowo przedstawia proces uczenia się w ciągu życia, także w okresie prenatalnym. Wyjaśnia dlaczego dzieci przejawiają trudności w uczeniu się (np. czytanie, matematyka). Omawia procesy uczenia się w świetle różnych zagadnień i problemów społecznych (kooperacja, wartości, przemoc).
Prezentuje wnioski dotyczące nauczania szkolnego, np. wyniki międzynarodowych badań nad poziomem osiągnięć szkolnych (PISA) przeprowadzonych także w Polsce.
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 350 |
Kategoria | Psychologia stosowana |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
Tłumaczenie | Małgorzata Guzowska-Dąbrowska |
ISBN-13 | 978-83-01-21413-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Przedmowa | 11 |
1. Wprowadzenie | 15 |
Lejek norymberski | 15 |
Supermarket „Internet” | 16 |
Aktywność | 17 |
Manipulowanie treściami | 17 |
Przyjemność i daremność | 21 |
Lęk | 22 |
Ślady | 22 |
Mózg | 23 |
Pól mózgu | 24 |
Plan | 24 |
Część 1 JAK SIĘ UCZYMY 27 | |
2. Zdarzenia | 29 |
Hipokamp | 30 |
Nawigacja dzięki komórkom miejsc | 31 |
Reprezentacje neuronowe | 34 |
Wzrost neuronów odpowiadających za miejsca i słówka | 35 |
Wykrywacz nowości | 38 |
Historie | 38 |
Uczenie się bez hipokampa | 39 |
Podsumowanie | 39 |
Metodyczne postscriptum: Obrazowanie czynności mózgu | 40 |
3. Neurony | 43 |
Impulsy i synapsy | 43 |
Reprezentacja przez silę synaps | 45 |
Anatomia w liczbach | 49 |
Wejście i wyjście | 51 |
Podsumowanie | 52 |
Postscriptum dla zaawansowanych: Neuronowy rachunek wektorowy | 53 |
4. Wiedza i umiejętności | 55 |
Duże umiejętności i mała wiedza | 55 |
Siła synaps wiele umie | 57 |
Synapsy się uczą, ale powoli | 59 |
Powolne uczenie się umiejętności | 59 |
Rozwój języka: uczenie się zasad przez przykłady | 62 |
Radzenie sobie z przeszłością | 64 |
Pomidory w głowie | 66 |
Regularny świat | 67 |
Podsumowanie | 67 |
5. Reprezentacje neuronowe | 69 |
Więcej niż wewnętrzne obrazy | 69 |
Reprezentacja w populacjach neuronów | 70 |
Neuronowe aspekty i perspektywy | 71 |
Od krawędzi do zasad | 73 |
Neurony kategorii | 74 |
Neurony reguł | 76 |
Plastyczność neuronów: zmieniające się reprezentacje | 79 |
Podsumowanie | 80 |
6. Plastyczne mapy | 83 |
Mapy | 84 |
Zasady map | 85 |
Powstawanie map | 87 |
Plastyczne mapy | 87 |
Plastyczne rozumienie mowy | 88 |
Czy w głowie robi się ciasno? | 89 |
O dotykaniu i mówieniu | 90 |
Daleko posunięta plastyczność korowa | 93 |
Poznawcze mapy korowe u pracowników poczty | 93 |
Współdziałanie map | 95 |
Podsumowanie | 95 |
7. Sen i marzenia senne | 97 |
Konsolidacja i fazy snu | 97 |
Uczenie się we śnie | 99 |
Zeberki uczą się śpiewu we śnie | 100 |
Uczenie się w marzeniach sennych? | 100 |
Pozostałości dnia w marzeniach sennych | 103 |
Higiena snu w życiu i uczeniu się | 104 |
Podsumowanie | 104 |
Postscriptum: Delfiny, ptaki i pytanie dlaczego | 105 |
Część 2 CO WPŁYWA NA UCZENIE SIĘ 109 | |
8. Uwaga | 111 |
Czujność | 111 |
Uwaga selektywna | 112 |
Aktywność w uczeniu się | 114 |
Koncentracja na miejscu albo na obiekcie | 117 |
Zwracać uwagę lub nie | 118 |
Podsumowanie | 120 |
9. Emocje | 121 |
Wzburzenie: zaangażowanie w sprawę | 122 |
Lęk zżera duszę | 124 |
Podpatrywanie mózgu w trakcie emocjonalnego uczenia się | 126 |
Stres | 127 |
Stres ostry i przewlekły | 129 |
Podsumowanie | 130 |
Postscriptum: Skąd się bierze stres | 130 |
10. Motywacja | 133 |
Lepiej niż myśleliśmy | 134 |
Dopamina | 134 |
Kokaina | 136 |
Nagroda | 136 |
Nowość i ocena | 137 |
Nagroda i plastyczność | 138 |
Czekolada, muzyka, kontakt wzrokowy | 139 |
Wytwarzanie motywacji? | 144 |
Motywacja w szkole | 145 |
Podsumowanie: dopamina, nowość i nagroda | 146 |
Psychiatryczne postscriptum: Szaleństwo - kiedy system oceny wariuje | 146 |
11. Uczenie się przed narodzeniem i po nim | 149 |
Uczenie w łonie matki | 149 |
Wrodzone i/lub wyuczone | 152 |
Okresy krytyczne | 152 |
Wczesne dostrajanie do dźwięków | 154 |
Prototypy twarzy | 155 |
Realizacja możliwości | 158 |
Ciche połączenia | 159 |
Komputer w pokoju dziecinnym? | 163 |
Podsumowanie | 164 |
Część 3 UCZENIE SIĘ W CIĄGU CAŁEGO ŻYCIA | 167 |
12. Dzieciństwo | 169 |
Połączenia dojrzewają | 169 |
Obszary pracują w trybie on-line | 171 |
Zdrowe dzieci i nauka mówienia | 173 |
Język migowy | 174 |
Ewolucja: bycie gotowym czy stawanie się gotowym | 175 |
Podsumowanie: czego Jaś się nie nauczy | 176 |
13. Czytanie | 177 |
Poznanie | 177 |
Okablowanie | 178 |
Diagnoza mikrozaburzeń w zakresie połączeń nerwowych | 179 |
Terapia i neuroplastycznośc | 181 |
Podsumowanie | 182 |
14. Kształcenie: matematyka, nauki przyrodnicze i humanistyczne | 183 |
Matematyka | 183 |
Mózg Einsteina | 185 |
Matematyka £ matematyce: moduły | 185 |
Oś, zmysł i moduł | 186 |
Dokładnie liczyć czy szacować z grubsza | 188 |
Lekcje matematyki | 192 |
Kształcenie w zakresie przedmiotów przyrodniczych i humanistycznych | 195 |
Podsumowanie | 196 |
15. Szybka młodość, mądra starość | 199 |
Kończąca się egzystencja i dopasowana powolność | 199 |
Statystyka: o dokładności wartości średnich | 200 |
Powoli do mądrości | 201 |
Szybka fizyka i powolny pokój | 201 |
Im więcej tym lepiej | 203 |
Mężczyźni: doświadczenie albo siła | 203 |
Słonice i płodność | 204 |
Dlaczego się starzejemy? | 206 |
Podsumowanie: sens starości | 207 |
Część 4 UCZENIE SIĘ WSPÓLNOTY | 209 |
16. Współpraca | 211 |
Ewolucyjne mechanizmy współpracy | 212 |
Od wymiany towarów do wymiany myśli | 213 |
Uwięzieni w grze | 214 |
Dylemat w skanerze | 215 |
Rzeczywistość: wielu graczy, wiele gier | 216 |
Gniew i kara | 217 |
Dobra opinia | 221 |
Warunki zewnętrzne społecznego uczenia się | 223 |
Wilk czy owca? | 224 |
Podsumowanie: korzenie współpracy | 225 |
17. Oceny | 227 |
Depresja i mania | 227 |
Kapusta, jabłka i banany | 228 |
Dylemat zwrotnicy | 229 |
Moralność w skanerze | 232 |
O funkcji reprezentacji ocen | 233 |
Dobry smak | 235 |
Koty, Whiskas i moralność | 236 |
Podsumowanie | 237 |
18. Wartości | 239 |
Wartości w mózgu | 240 |
Choroby i odkrycie modułów | 240 |
Przypadek Phineasa Gage’a | 241 |
Ocena i wartość jak dom i rzeczownik | 242 |
Kardex i kodeks | 244 |
Zasady: lingwistyka i etyka | 245 |
Rozwój: wartości dojrzewają późno | 246 |
Zróżnicowanie doświadczeń otwiera przestrzenie | 248 |
Wychowanie: co mamy robie? | 249 |
Podsumowanie | 250 |
19. Uczenie się przemocy z telewizji | 253 |
25 000 godzin przed telewizorem | 254 |
Czy telewizja wyzwala przemoc? | 254 |
Efekty po dwóch dziesięcioleciach | 255 |
Uczenie się przez modelowanie: przemoc w laboratorium | 256 |
Eksperymenty naturalne | 257 |
Telewizja tworzy przemoc | 258 |
Wpuścić czy wypuścić? | 258 |
Desensytyzacja | 259 |
Dzieci przed telewizorem | 259 |
Także dziewczynki, także bez skłonności | 260 |
Podsumowanie: przemoc jako zanieczyszczenie środowiska | 262 |
Postscriptum: Gry komputerowe - uczenie się przez robienie | 264 |
Część 5 WNIOSKI: OD BADANIA PISA DO PIZY | 267 |
20. Badania PISA | 269 |
Sto osiemdziesiąt tysięcy uczniów i uczennic | 269 |
Czytanie, liczenie, nauki przyrodnicze | 270 |
Wyniki: średnie i rozrzuty | 271 |
Fińskie szkoły z fińskiego punktu widzenia | 272 |
Niemieckie szkoły z tasmańskiego punktu widzenia | 273 |
PISA-E | 274 |
Podsumowanie | 275 |
Postscriptum: OCED odkrywa mózg | 275 |
21. Szkoła | 277 |
Co się dzieje naprawdę | 278 |
Nauczanie klasyczne, wariancja, Jim i słowo na O | 279 |
Niemiecki w przedszkolu | 281 |
Angielski w szkole podstawowej | 283 |
Uczenie się: dla życia, nie do klasówki! | 284 |
Dyscyplina | 284 |
Osoba nauczyciela | 284 |
Kształcenie nauczycieli | 286 |
Powiązania | 287 |
... i zdarzenia | 287 |
... zamiast przekazywania | 288 |
Pochwała i nagana, lęk i stres | 288 |
Komputery w szkole | 289 |
Podsumowanie | 290 |
22. Lekcje religii | 293 |
Religia i państwo | 294 |
Przedmiot szkolny w ustawie zasadniczej | 294 |
Islam i nowe kraje związkowe | 296 |
Neuroplastycznośc, piaty czołowe i trzeźwa rzeczywistość | 297 |
Oświecenie | 298 |
Filozofia, etyka, religioznawstwo | 299 |
Etyka w 7 klasie? | 300 |
Obszar problematyczny: kolędy | 300 |
Podsumowanie: Od piatów czołowych do zmiany konstytucji | 302 |
Postscriptum: Medytacje na temat trawy, pierwiastka z dwóch, Boga i świata | 303 |
23. Treści życia | 309 |
Pokemony i ochrona środowiska | 310 |
Warunki życia | 311 |
Jakie treści? | 312 |
Struktury. | 313 |
... historie | 313 |
... metafory | 313 |
... i mity | 314 |
Natura | 314 |
... i kultura | 315 |
Kiedy inni decydują | 315 |
... i sami decydujemy | 316 |
Postscriptum: Piza | 316 |
24. Epilog: Terra II | 319 |
Literatura | 335 |
Indeks | 343 |