POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
ibuk
Inteligencja emocjonalna stała się w ostatnich latach popularnym pojęciem. Wiele mówi się o wielkim znaczeniu tej grupy zdolności we wszystkich sferach życia człowieka. Osoby inteligentne emocjonalnie miałyby nawiązywać bardziej satysfakcjonujące relacje z innymi ludźmi, lepiej spełniać się w pracy, być zdrowsze, a także charakteryzować się wyższym poczuciem szczęścia. Autorzy zaprosili do dyskusji nad inteligencją emocjonalną wybitnych polskich i zagranicznych uczonych, a także jej badaczy i praktyków. Przedstawili podstawowe fakty (definicje, modele, narzędzia pomiarowe) oraz pokazali problemy badawcze będące w kręgu zainteresowań jej zwolenników.
Rok wydania | 2008 |
---|---|
Liczba stron | 280 |
Kategoria | Psychologia stosowana |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-15597-1 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie (Magdalena Śmieja, Jarosław Orzechowski) | 11 |
Część I. Teoria | 19 |
1. Inteligencja emocjonalna: fakty, mity, kontrowersje (Magdalena Śmieja, Jarosław Orzechowski) | 19 |
Nie ma nic bardziej praktycznego niż dobra teoria | 19 |
Czym jest inteligencja emocjonalna? Modele i definicje | 20 |
Obecny stan wiedzy o inteligencji emocjonalnej | 23 |
Badania dotyczące inteligencji emocjonalnej | 24 |
Czym badać inteligencję emocjonalną? Dotychczas stosowane narzędzia | 24 |
Próba oceny stosowanych dotychczas metod badawczych | 30 |
Jak należy badać inteligencję emocjonalną? | 33 |
Podsumowanie | 35 |
Inteligencja emocjonalna w praktyce | 35 |
Inteligencja emocjonalna w pracy | 36 |
Inteligencja emocjonalna w szkole | 39 |
Inteligencja emocjonalna a związki interpersonalne | 41 |
Zamiast podsumowania | 45 |
2. Do czego może być potrzebne pojęcie inteligencji emocjonalnej? (Anna Matczak) | 46 |
Wprowadzenie | 46 |
Inteligencja emocjonalna jako wyznacznik efektywności funkcji regulacyjnych emocji | 47 |
Inteligencja emocjonalna jako warunek wykorzystywania posiadanych możliwości poznawczych | 50 |
Inteligencja emocjonalna jako zdolność do przetwarzania informacji emocjonalnych | 54 |
3. Inteligencja emocjonalna – między sprawnością a mądrością (Tomasz Maruszewski) | 62 |
Wprowadzenie | 62 |
Inteligencja emocjonalna jako zdolność lub jako grupa zdolności | 66 |
Inteligencja emocjonalna a mądrość | 72 |
Konkluzje | 81 |
4. Rozwój inteligencji emocjonalnej. Czego dowiedzieliśmy się do tej pory? (Moshe Zeidner) | 82 |
Zarys problemu | 82 |
Zarys wielowarstwowego, rozwojowego modelu inteligencji emocjonalnej | 84 |
Temperament: biologiczne podstawy inteligencji emocjonalnej | 86 |
Uczenie się reguł: socjalizacja rodzicielska | 90 |
Więź dziecko–dorosły | 91 |
Atmosfera emocjonalna w rodzinie a ekspresyjność rodzicielska | 91 |
Socjalizacja i sposoby wychowywania dzieci | 94 |
Socjalizacja emocji technikami behawioralnymi | 96 |
Strategiczne zachowania samoregulacyjne | 101 |
Uwagi końcowe | 107 |
Część II. Badania | 113 |
5. Pomiar inteligencji emocjonalnej skalą Mayer-Salovey-Caruso Emotional Intelligence Test (Marc A. Brackett, Peter Salovey) | 113 |
Wprowadzenie | 113 |
Czteroskładnikowy model inteligencji emocjonalnej | 114 |
Spostrzeganie emocji | 115 |
Wykorzystywanie emocji do wspomagania myślenia | 115 |
Rozumienie emocji | 116 |
Zarządzanie emocjami | 116 |
Pomiar inteligencji emocjonalnej skalą MSCEIT | 117 |
Podskale MSCEIT | 117 |
Punktacja MSCEIT | 118 |
Właściwości psychometryczne skali MSCEIT | 119 |
Rzetelność | 120 |
Struktura czynnikowa | 120 |
Walidacja MSCEIT | 122 |
Trafność dyskryminacyjna i zbieżna | 122 |
Związki z inteligencją ogólną | 122 |
Związki z osobowością | 123 |
Trafność prognostyczna i dodana | 124 |
Związki z innymi zdolnościami odnoszącymi się do emocji | 124 |
Związek z osiągnięciami szkolnymi | 126 |
Związki z funkcjonowaniem społecznym | 126 |
Związki z kompetencjami zawodowymi | 130 |
Związki z dobrostanem, zachowaniami ryzykownymi oraz psychopatologią | 131 |
Kierunki przyszłych badań | 132 |
Konkluzje | 135 |
6. Inteligencja emocjonalna – więcej niż IQ i osobowość? O potrzebie i znaczeniu sprawdzania trafności dodanej narzędzi mierzących inteligencję emocjonalną (Dorota Szczygieł) | 136 |
Podwójny status inteligencji emocjonalnej w psychologii naukowej – zdolność czy cecha osobowości? | 138 |
Inteligencja emocjonalna – więcej niż inteligencja i osobowość? | 144 |
Trafność dodana | 145 |
Statystyczne procedury testowania trafności dodanej | 146 |
Analiza regresji wielokrotnej: krokowa czy hierarchiczna? | 148 |
Statystyczne wskaźniki trafności dodanej | 149 |
Kryteria oceny trafności dodanej narzędzi mierzących inteligencję emocjonalną | 151 |
Podsumowanie | 152 |
7. O rozwoju modelu poznawczego podłoża inteligencji emocjonalnej (Jarosław Orzechowski, Magdalena Śmieja) | 153 |
Model poznawczego podłoża inteligencji emocjonalnej | 156 |
Procesy wstępnej analizy percepcyjnej bodźca | 160 |
Procesy uwagi – hamowanie | 163 |
Procesy pamięci roboczej – aktualizacja | 167 |
Podsumowanie | 172 |
8. W poszukiwaniu biologicznych podstaw inteligencji emocjonalnej (Eligiusz Wronka) | 175 |
Mózgowe podłoże procesu spostrzegania twarzy i oceny ekspresji mimicznej | 180 |
Ciało migdałowate i jego rola w funkcjonowaniu społecznym | 184 |
Brzuszno-przyśrodkowa część płata czołowego jako system integrujący zachowania o charakterze społecznym | 186 |
Co wyróżnia mózgi osób inteligentnych emocjonalnie? | 189 |
Podsumowanie | 193 |
Część III. Praktyka | 197 |
9. Czym jest inteligencja emocjonalna i czemu służy? Konfrontacja dwóch światopoglądów (Joseph Ciarrochi) | 197 |
Wprowadzenie | 197 |
Inteligencja emocjonalna: historia dwóch światopoglądów | 198 |
Trening inteligencji emocjonalnej oparty na refleksyjności: funkcjonalno-kontekstualne podejście do inteligencji | 201 |
Zastosowanie teorii ram relacyjnych do podwyższania inteligencji emocjonalnej | 206 |
Wnioski | 211 |
10. Inteligencja emocjonalna w praktyce szkoleń biznesowych (Sławomir Jarmuż, Tomasz Witkowski) | 214 |
Naukowa i popularna wersja koncepcji inteligencji emocjonalnej | 214 |
Inteligencja emocjonalna w programach szkoleniowych | 216 |
Inteligencja emocjonalna a inne treści zawarte w programach szkoleń | 220 |
Pozateoretyczne przyczyny niespójności programów | 226 |
Wskazówki dotyczące programów szkoleniowych | 229 |
Podsumowanie | 231 |
11. Inteligencja emocjonalna w zarządzaniu (Małgorzata Koper) | 232 |
Wprowadzenie | 232 |
Pojęcie inteligencji emocjonalnej | 233 |
Fakty i mity o zastosowaniu inteligencji emocjonalnej w różnych obszarach zarządzania | 236 |
Przywództwo | 237 |
Skuteczność zawodowa | 240 |
Funkcjonowanie zespołów | 243 |
Co się stało z inteligencją emocjonalną? Kontrowersje dotyczące znaczenia pojęcia i jego wykorzystania w praktyce zarządzania | 245 |
Podsumowanie | 246 |
12. Inteligencja emocjonalna z perspektywy praktyki terapeutycznej, czyli próby ujęcia nieracjonalnych emocji w racjonalne ramy (Katarzyna Majchrzak) | 248 |
Wprowadzenie | 248 |
Założenia koncepcji inteligencji emocjonalnej z perspektywy terapeuty psychodynamicznego | 250 |
Zakres pojęcia inteligencji emocjonalnej. Kontrowersje w obozie badaczy | 250 |
Spojrzenie z perspektywy teorii analitycznych i psychodynamicznych na mechanizm regulacji emocji | 253 |
Rozważania terapeuty-praktyka | 258 |
Podsumowanie i perspektywy | 262 |
Zakończenie (Jarosław Orzechowski, Magdalena Śmieja) | 266 |
Bibliografia | 270 |
Indeks nazwisk | 301 |
Indeks rzeczowy | 310 |
O Autorach | 313 |