INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
Książka Bogusławy Piaseckiej niesie duży ładunek nowości. Klarownie napisana część teoretyczna, dobrze dobrana literatura przedmiotu, rzetelnie wyodrębniony obszar omawianych w pracy badań, trafny dobór metod, wielowymiarowe ujęcie badawcze, wyważona i dojrzała interpretacja wyników i wreszcie wyraźne aplikacyjne odniesienia stanowią o jej wartości. Wyniki raportowanych badań bez wątpienia wnoszą do wiedzy o funkcjonowaniu specyficznej organizacji, jaką jest placówka opiekuńczo-wychowawcza, nowe elementy. Książka doskonale wpisuje się w obszar badań z zakresu zarządzania, ale jej czytelnikami mogą być również studenci i specjaliści z innych dziedzin, takich jak na przykład psychologia, pedagogika, socjologia. (Z recenzji prof. dr. hab. Tadeusza Marka)
Rok wydania | 2009 |
---|---|
Liczba stron | 150 |
Kategoria | Pedagogika społeczna |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-2715-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Przedmowa | 7 |
Wprowadzenie | 9 |
Część I. KULTURA ORGANIZACYJNA JAKO TŁO FUNKCJONOWANIA PSYCHOLOGICZNEGO PRACOWNIKÓW PLACÓWEK OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZYCH | 13 |
Rozdział 1. Podstawowe zagadnienia związane z systemem opiekuńczo-wychowawczym | 13 |
Rozdział 2. Kultura organizacji | 17 |
2.1. Paradygmat kulturowy w psychologii zarządzania | 17 |
2.2. Typologia badań nad kulturą organizacji | 18 |
2.3. Diagnoza kultury organizacyjnej | 20 |
2.4. Kultura organizacji uczących i wychowujących | 22 |
Rozdział 3. Rola wychowawcy w okresie przemian | 27 |
3.1. Znaczenie pracy | 27 |
3.2. Problematyka zmiany | 29 |
3.3. Agresja jako konsekwencja zmian społecznych | 34 |
3.4. Wychowawca – „człowiek idealny” | 36 |
Rozdział 4. Przyczyny, przebieg i skutki stresu | 40 |
4.1. Teorie stresu | 40 |
4.2. Procesy zaradcze i procesy radzenia sobie ze stresem (coping) | 45 |
4.3. Skutki procesu zaradczego | 50 |
Rozdział 5. Stres związany z sytuacją pracy | 52 |
5.1. Teorie stresu organizacyjnego | 52 |
5.2. Weroński model stresu | 54 |
5.3. Wypalenie zawodowe jako reakcja na długotrwały stres | 55 |
5.4. Konsekwencje stresu organizacyjnego | 58 |
5.5. Profi laktyka i przeciwdziałanie stresowi organizacyjnemu i wypaleniu zawodowemu | 59 |
Część II. METODOLOGIA BADAŃ WŁASNYCH | 65 |
Rozdział 6. Problematyka badań | 65 |
6.1. Obszary badawcze i problem badawczy | 65 |
6.2. Model badawczy i podstawowe definicje | 66 |
6.3. Metody, techniki i narzędzia badawcze | 68 |
Rozdział 7. Opis badań | 70 |
7.1. Przebieg badań | 70 |
7.2. Opis grupy badanej | 71 |
Rozdział 8. Kultura organizacyjna – wyniki badań ilościowych i jakościowych | 75 |
8.1. Wprowadzenie do analizy wyników badań nad kulturą organizacyjną | 75 |
8.2. Relacja z badań terenowych | 76 |
8.3. Profi le kultury organizacyjnej placówek opiekuńczo-wychowawczych | 83 |
8.4. Analiza stopnia jednorodności kultury organizacyjnej diagnozowanych placówek | 87 |
Rozdział 9. Funkcjonowanie psychofi zyczne pracowników placówek opiekuńczo-wychowawczych. Wyniki badań | 90 |
9.1. Cechy podmiotowe – różnice indywidualne | 90 |
9.2. Koszty emocjonalno-behawioralne | 93 |
9.3. Analiza zależności pomiędzy długością stażu pracy w placówce opiekuńczo-wychowawczej a ponoszonymi przez pracowników kosztami emocjonalno-behawioralnymi | 95 |
9.4. Analiza zależności pomiędzy cechami podmiotowymi a kosztami emocjonalno-behawioralnymi ponoszonymi przez pracowników | 100 |
Część III. ANALIZA WYNIKÓW BADAŃ I WNIOSKI PRAKTYCZNE | 115 |
Rozdział 10. Interpretacja wyników badań | 115 |
10.1. Synteza | 115 |
10.2. Diagnoza kultury organizacyjnej badanych placówek | 116 |
10.3. Analiza związku pomiędzy długością stażu pracy w placówce a nasileniem kosztów emocjonalno-behawioralnych | 120 |
10.4. Wnioski dotyczące zależności pomiędzy czynnikami podmiotowymi a kosztami emocjonalno-behawioralnymi | 123 |
10.5. Kierunki dalszych poszukiwań empirycznych i uwagi na temat przebiegu badań | 127 |
Rozdział 11. Projekt systemowego programu profilaktycznego i doskonalącego zawodowo dla pracowników placówek opiekuńczo-wychowawczych | 129 |
Literatura cytowana | 133 |
Spis aktów prawnych | 137 |
Spis załączników | 138 |
Załącznik 1. Kwestionariusz Badania Kultury Organizacyjnej (KBKO) | 139 |
Załącznik 2. Kwestionariusz Samoobserwacji (KS) | 142 |
Załącznik 3. Ankieta | 144 |
Załącznik 4. Arkusz obserwacji | 147 |
Załącznik 5. Zagadnienia do wywiadu swobodnego na temat funkcjonowania placówek opiekuńczo-wychowawczych | 148 |