Pojazdy autonomiczne i systemy transportu autonomicznego

1 opinia

Format:

epub, mobi, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

50,32  74,00

Format: epub, mobi

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 74,00 zł (-32%)

Najniższa cena z 30 dni: 50,32 zł  


50,32

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Pierwsza na polskim rynku książka o technologii rodem z XXI w. – dotycząca pojazdów autonomicznych i systemów transportu autonomicznego.


Autorzy – cenieni znawcy tematu, międzynarodowi konsultanci tej nowej technologii, a zarazem wykładowcy Politechniki Warszawskiej, przedstawiają tę nowoczesną tematykę w sposób arcyciekawy, poparty ilustracjami i przykładami.


W publikacji znajdują się charakterystyki pojazdów autonomicznych o różnym poziomie autonomizacji – L3-L5, prezentacja systemów PRT, APM czy systemów hybrydowych. Przedstawione są również technologie informatyczne (software i hardware) stosowane w tego typu pojazdach i systemach transportu, sztuczna inteligencja i głębokie maszynowe uczenie, wykorzystywane przy tej okazji, układy sensoryczne czy układy HMI (ang. Human Machine Interface). Znajdą się również niezwykle ważne informacje dotyczące problemów bezpieczeństwa systemów autonomicznych.


Książka znajdzie swoich Czytelników wśród słuchaczy studiów I, II i III stopnia oraz studiów podyplomowych na kierunkach związanych z TRANSPORTEM, MECHATRONIKĄ, czy na właśnie powstających na uczelniach technicznych specjalnościach dedykowanych POJAZDOM AUTONOMICZNYM I SYSTEMOM TRANSPORTU AUTONOMICZNEGO.
Zainteresuje również inżynierów projektantów aut i systemów autonomicznych, przyszłych użytkowników tych systemów, samorządy i każdego, kogo ciekawią najnowocześniejsze systemy transportu.


Rok wydania2020
Liczba stron350
KategoriaSztuczna inteligencja
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-21154-7
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Przedmowa     9
  Wstęp     11
  Literatura    16
  1. Wybrane systemy transportu autonomicznego. Systemy PRT. Systemy torowe i ich ewolucja     17
    1.1. Klasyczne systemy PRT    18
    1.2. Problemy symulacji i algorytmy sterowania systemu PRT    22
      1.2.1. Realizacja modelu    27
      1.2.2. Optymalizacja sieci PRT. Efektywność transportowa    32
      1.2.3. Przykładowe wyniki symulacji    33
    1.3. Rozwiązanie układu sterowania     38
    1.4. Ewolucja systemów PRT     39
      1.4.1. Polska propozycja systemu    40
  Literatura     43
  2. Technologie informatyczne – software dla pojazdów autonomicznych 47
    2.1. Problem SLAM     48
      2.1.1. Zadania SLAM     48
      2.1.2. Własności SLAM w nawigacji     51
      2.1.3. Sformułowanie problemu SLAM     52
      2.1.4. Filtracja     56
      2.1.5. Estymacja i metoda maksimum wiarygodności    59
      2.1.6. Lokalizacja     61
      2.1.7. Mapowanie    64
      2.1.8. Równoczesna lokalizacja i mapowanie     65
      2.1.9. Skojarzenie danych i korekta wsteczna     67
    2.2. Metoda punktów orientacyjnych i jej narzędzia     72
      2.2.1 Filtr Kalmana    72
      2.2.2. Nieliniowy model kinematyki pojazdu     75
      2.2.3. Rozszerzony filtr Kalmana dla obiektów nieliniowych    77
      2.2.4. Filtry cząsteczkowe (Partilce Filters – PF SLAM)     81
      2.2.5. KF & EKF SLAM (Extendet Kalman Filter)    85
      2.2.6. FastSLAM z filtrem cząsteczkowym opartym na twierdzeniu Rao-Blackwella    88
      2.2.7. Podstawowy algorytm SLAM z grupy landmark map    96
    2.3. DP-SLAM     99
      2.3.1. Motywacja     99
      2.3.2. Algorytm     103
    2.4. Mapy w technologii Tomtom RoadDNA Roadside     108
      2.4.1. Mapy 3D     108
      2.4.2. TomTom DNA Roadmapping    109
      2.4.3. Mapa RoadDNA Roadside     110
      2.4.4. Zastosowanie     112
    2.5. Zastosowanie głębokich konwolucyjnych sieci neuronowych CNN do wykrywania i klasyfikacji obiektów środowiska drogi    114
  Literatura    116
  3. Sensoryka dla pojazdów autonomicznych 121
    3.1. Kamery wideo    123
    3.2. Radary     128
    3.3. Lidary     133
      3.3.1. Lidary obserwujące     136
      3.3.2. Lidary skanujące     137
    3.4. Czujniki podczerwieni     147
  Literatura     148
  4. Czynnik ludzki w pojazdach i systemach zautomatyzowanych i autonomicznych 151
    4.1. Postrzeganie technologii automatycznych (autonomicznych) pojazdów wśród użytkowników    158
    4.2. Poziomy automatyzacji a rola kierowcy    167
    4.3. Wpływ wybranych czynników psychospołecznych na funkcjonowanie kierowcy w pojazdach zautomatyzowanych    171
      4.3.1. Uwaga, nieuwaga i rozproszenie uwagi    172
      4.3.2. Świadomość sytuacyjna     174
      4.3.3. Obciążenie psychiczne    178
      4.3.4. Zaufanie    180
      4.3.5. Samozadowolenie    181
      4.3.6. Umiejętności    182
    4.4. Badania dotyczące transferu kontroli między kierowcą a pojazdem    184
    4.5. Interfejs kierowcy w zautomatyzowanych i autonomicznych pojazdach     192
    4.6. Skutki wdrażania technologii zautomatyzowanego i autonomicznego transportu w aspekcie czynnika ludzkiego    200
    4.7. Podsumowanie    204
  Literatura    205
  5. Automotive Internetworking jako element pojazdów autonomicznych i połączonych 215
    5.1. Definicja    215
    5.2. Uczestnicy systemu    218
    5.3. Rodzaje architektury Automotive Internetworking    219
      5.3.1. Architektura vehicle to vehicle    220
      5.3.2. Architektura vehicle to infrastructure    225
      5.3.3. Architektura vehicle to network    229
      5.3.4. Architektury vehicle to pedestrian, vehicle to mobile    232
    5.4. Przetwarzanie danych w systemach Automotive Internetworking     235
    5.5. Przegląd bezprzewodowych technologii komunikacji     236
      5.5.1. NFC    236
      5.5.2. Bluetooth    237
      5.5.3. Wi-Fi    238
      5.5.4. Sieci komórkowe GSM generacji 1G – 4G    241
      5.5.5. Sieci komórkowe GSM generacji 5G     243
      5.5.6. Technologia ITS-G5    248
      5.5.7. RDS    250
      5.5.8. Porównanie technologii komunikacji urządzeń    251
    5.6. Przegląd technologii pozycjonowania pojazdu    253
    5.7. Aplikacje systemu Automotive Internetworking    258
      5.7.1. Aplikacje wspomagające nawigację pojazdu    259
      5.7.2. Aplikacje wspomagające prowadzenie pojazdu    261
      5.7.3. Aplikacje wspomagające wykonanie manewrów    263
    5.8. Przegląd protokołów komunikacji    267
  Wykaz pojęć i skrótów    271
  Literatura    273
  6. Problemy bezpieczeństwa, testowania i legislacji pojazdów autonomicznych    277
    6.1. Legislacja dotycząca testów pojazdów autonomicznych. Elementy infrastruktury dla pojazdów autonomicznych    280
    6.2. Problemy testowania pojazdów autonomicznych     305
  Literatura    308
  7. Metody wdrożeń oraz zarządzanie flotą pojazdów autonomicznych 309
    7.1. Trendy rozwoju transportu osobowego     309
    7.2. Systemy transportowe w Singapurze     310
      7.2.1. Usprawnienia transportu zbiorowego jako alternatywa dla samochodu prywatnego     311
      7.2.2. Pojazdy autonomiczne jako część planu Singapur bez samochodu     312
      7.2.3. Testy oraz wdrożenia pojazdów autonomicznych w Singapurze    312
    7.3. Aktualne wyzwania związane z pojazdami autonomicznymi    316
    7.4. Mobilność na żądanie z udziałem pojazdów autonomicznych    318
      7.4.1. Wyzwania systemów transportowych     318
      7.4.2. Mobilność na żądanie jako metoda wdrożenia pojazdów autonomicznych i rozwiązania problemów transportowych    319
    7.5. Zarządzanie flotą pojazdów w systemach transportu na żądanie     322
      7.5.1. Modelowanie systemów mobilności na żądanie     323
      7.5.2. Moduł kontroli ruchu pojazdów autonomicznych     329
      7.5.3. Lokalizacje punktów obsługi pojazdów i pasażerów    331
      7.5.4. Przydzielanie do zleceń oraz nawigowanie pojazdów    333
      7.5.5. Bilansowanie floty     336
  Literatura     342
RozwińZwiń