POLECAMY
Autor:
Włodzimierz Choromański, Iwona Grabarek, Maciej Kozłowski, Andrzej Czerepicki, Katarzyna Marczuk
Wydawca:
Format:
epub, mobi, ibuk
Pierwsza na polskim rynku książka o technologii rodem z XXI w. – dotycząca pojazdów autonomicznych i systemów transportu autonomicznego.
Autorzy – cenieni znawcy tematu, międzynarodowi konsultanci tej nowej technologii, a zarazem wykładowcy Politechniki Warszawskiej, przedstawiają tę nowoczesną tematykę w sposób arcyciekawy, poparty ilustracjami i przykładami.
W publikacji znajdują się charakterystyki pojazdów autonomicznych o różnym poziomie autonomizacji – L3-L5, prezentacja systemów PRT, APM czy systemów hybrydowych. Przedstawione są również technologie informatyczne (software i hardware) stosowane w tego typu pojazdach i systemach transportu, sztuczna inteligencja i głębokie maszynowe uczenie, wykorzystywane przy tej okazji, układy sensoryczne czy układy HMI (ang. Human Machine Interface). Znajdą się również niezwykle ważne informacje dotyczące problemów bezpieczeństwa systemów autonomicznych.
Książka znajdzie swoich Czytelników wśród słuchaczy studiów I, II i III stopnia oraz studiów podyplomowych na kierunkach związanych z TRANSPORTEM, MECHATRONIKĄ, czy na właśnie powstających na uczelniach technicznych specjalnościach dedykowanych POJAZDOM AUTONOMICZNYM I SYSTEMOM TRANSPORTU AUTONOMICZNEGO.
Zainteresuje również inżynierów projektantów aut i systemów autonomicznych, przyszłych użytkowników tych systemów, samorządy i każdego, kogo ciekawią najnowocześniejsze systemy transportu.
Rok wydania | 2020 |
---|---|
Liczba stron | 350 |
Kategoria | Sztuczna inteligencja |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-21154-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Przedmowa | 9 |
Wstęp | 11 |
Literatura | 16 |
1. Wybrane systemy transportu autonomicznego. Systemy PRT. Systemy torowe i ich ewolucja | 17 |
1.1. Klasyczne systemy PRT | 18 |
1.2. Problemy symulacji i algorytmy sterowania systemu PRT | 22 |
1.2.1. Realizacja modelu | 27 |
1.2.2. Optymalizacja sieci PRT. Efektywność transportowa | 32 |
1.2.3. Przykładowe wyniki symulacji | 33 |
1.3. Rozwiązanie układu sterowania | 38 |
1.4. Ewolucja systemów PRT | 39 |
1.4.1. Polska propozycja systemu | 40 |
Literatura | 43 |
2. Technologie informatyczne – software dla pojazdów autonomicznych 47 | |
2.1. Problem SLAM | 48 |
2.1.1. Zadania SLAM | 48 |
2.1.2. Własności SLAM w nawigacji | 51 |
2.1.3. Sformułowanie problemu SLAM | 52 |
2.1.4. Filtracja | 56 |
2.1.5. Estymacja i metoda maksimum wiarygodności | 59 |
2.1.6. Lokalizacja | 61 |
2.1.7. Mapowanie | 64 |
2.1.8. Równoczesna lokalizacja i mapowanie | 65 |
2.1.9. Skojarzenie danych i korekta wsteczna | 67 |
2.2. Metoda punktów orientacyjnych i jej narzędzia | 72 |
2.2.1 Filtr Kalmana | 72 |
2.2.2. Nieliniowy model kinematyki pojazdu | 75 |
2.2.3. Rozszerzony filtr Kalmana dla obiektów nieliniowych | 77 |
2.2.4. Filtry cząsteczkowe (Partilce Filters – PF SLAM) | 81 |
2.2.5. KF & EKF SLAM (Extendet Kalman Filter) | 85 |
2.2.6. FastSLAM z filtrem cząsteczkowym opartym na twierdzeniu Rao-Blackwella | 88 |
2.2.7. Podstawowy algorytm SLAM z grupy landmark map | 96 |
2.3. DP-SLAM | 99 |
2.3.1. Motywacja | 99 |
2.3.2. Algorytm | 103 |
2.4. Mapy w technologii Tomtom RoadDNA Roadside | 108 |
2.4.1. Mapy 3D | 108 |
2.4.2. TomTom DNA Roadmapping | 109 |
2.4.3. Mapa RoadDNA Roadside | 110 |
2.4.4. Zastosowanie | 112 |
2.5. Zastosowanie głębokich konwolucyjnych sieci neuronowych CNN do wykrywania i klasyfikacji obiektów środowiska drogi | 114 |
Literatura | 116 |
3. Sensoryka dla pojazdów autonomicznych 121 | |
3.1. Kamery wideo | 123 |
3.2. Radary | 128 |
3.3. Lidary | 133 |
3.3.1. Lidary obserwujące | 136 |
3.3.2. Lidary skanujące | 137 |
3.4. Czujniki podczerwieni | 147 |
Literatura | 148 |
4. Czynnik ludzki w pojazdach i systemach zautomatyzowanych i autonomicznych 151 | |
4.1. Postrzeganie technologii automatycznych (autonomicznych) pojazdów wśród użytkowników | 158 |
4.2. Poziomy automatyzacji a rola kierowcy | 167 |
4.3. Wpływ wybranych czynników psychospołecznych na funkcjonowanie kierowcy w pojazdach zautomatyzowanych | 171 |
4.3.1. Uwaga, nieuwaga i rozproszenie uwagi | 172 |
4.3.2. Świadomość sytuacyjna | 174 |
4.3.3. Obciążenie psychiczne | 178 |
4.3.4. Zaufanie | 180 |
4.3.5. Samozadowolenie | 181 |
4.3.6. Umiejętności | 182 |
4.4. Badania dotyczące transferu kontroli między kierowcą a pojazdem | 184 |
4.5. Interfejs kierowcy w zautomatyzowanych i autonomicznych pojazdach | 192 |
4.6. Skutki wdrażania technologii zautomatyzowanego i autonomicznego transportu w aspekcie czynnika ludzkiego | 200 |
4.7. Podsumowanie | 204 |
Literatura | 205 |
5. Automotive Internetworking jako element pojazdów autonomicznych i połączonych 215 | |
5.1. Definicja | 215 |
5.2. Uczestnicy systemu | 218 |
5.3. Rodzaje architektury Automotive Internetworking | 219 |
5.3.1. Architektura vehicle to vehicle | 220 |
5.3.2. Architektura vehicle to infrastructure | 225 |
5.3.3. Architektura vehicle to network | 229 |
5.3.4. Architektury vehicle to pedestrian, vehicle to mobile | 232 |
5.4. Przetwarzanie danych w systemach Automotive Internetworking | 235 |
5.5. Przegląd bezprzewodowych technologii komunikacji | 236 |
5.5.1. NFC | 236 |
5.5.2. Bluetooth | 237 |
5.5.3. Wi-Fi | 238 |
5.5.4. Sieci komórkowe GSM generacji 1G – 4G | 241 |
5.5.5. Sieci komórkowe GSM generacji 5G | 243 |
5.5.6. Technologia ITS-G5 | 248 |
5.5.7. RDS | 250 |
5.5.8. Porównanie technologii komunikacji urządzeń | 251 |
5.6. Przegląd technologii pozycjonowania pojazdu | 253 |
5.7. Aplikacje systemu Automotive Internetworking | 258 |
5.7.1. Aplikacje wspomagające nawigację pojazdu | 259 |
5.7.2. Aplikacje wspomagające prowadzenie pojazdu | 261 |
5.7.3. Aplikacje wspomagające wykonanie manewrów | 263 |
5.8. Przegląd protokołów komunikacji | 267 |
Wykaz pojęć i skrótów | 271 |
Literatura | 273 |
6. Problemy bezpieczeństwa, testowania i legislacji pojazdów autonomicznych | 277 |
6.1. Legislacja dotycząca testów pojazdów autonomicznych. Elementy infrastruktury dla pojazdów autonomicznych | 280 |
6.2. Problemy testowania pojazdów autonomicznych | 305 |
Literatura | 308 |
7. Metody wdrożeń oraz zarządzanie flotą pojazdów autonomicznych 309 | |
7.1. Trendy rozwoju transportu osobowego | 309 |
7.2. Systemy transportowe w Singapurze | 310 |
7.2.1. Usprawnienia transportu zbiorowego jako alternatywa dla samochodu prywatnego | 311 |
7.2.2. Pojazdy autonomiczne jako część planu Singapur bez samochodu | 312 |
7.2.3. Testy oraz wdrożenia pojazdów autonomicznych w Singapurze | 312 |
7.3. Aktualne wyzwania związane z pojazdami autonomicznymi | 316 |
7.4. Mobilność na żądanie z udziałem pojazdów autonomicznych | 318 |
7.4.1. Wyzwania systemów transportowych | 318 |
7.4.2. Mobilność na żądanie jako metoda wdrożenia pojazdów autonomicznych i rozwiązania problemów transportowych | 319 |
7.5. Zarządzanie flotą pojazdów w systemach transportu na żądanie | 322 |
7.5.1. Modelowanie systemów mobilności na żądanie | 323 |
7.5.2. Moduł kontroli ruchu pojazdów autonomicznych | 329 |
7.5.3. Lokalizacje punktów obsługi pojazdów i pasażerów | 331 |
7.5.4. Przydzielanie do zleceń oraz nawigowanie pojazdów | 333 |
7.5.5. Bilansowanie floty | 336 |
Literatura | 342 |