POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
Działania autora miały za przedmiot uczenie mimowolne – przedmiot niezwykle interesujący, zajmujący poczesne miejsce w całości przedmiotu psychologii jako nauki z racji złożonych związków, w jakich pozostaje z innymi fragmentami tej całości i intensywnie badany w obrębie współczesnej psychologii poznawczej.
Szczególny walor poznawczy książki leży w tym, że koncentruje się ona na problematyce zupełnie podstawowej – najkrócej i najtrafniej można by ją określić, mówiąc o naturze uczenia mimowolnego (chociaż pytanie o naturę należy do ontologii) – w przedstawionym oryginalnym zamyśle jej rozwiązania, konsekwentnym teoretycznym i empirycznym (dokładniej, eksperymentalnym) jego przeprowadzeniu, wreszcie w uzyskanym ostatecznie rezultacie. Wszystko to było możliwe dzięki erudycji jej autora, idealnemu wręcz panowaniu nad przedmiotem i problematyką.
Z recenzji dr hab. Krzysztofa Krzyżewskiego
Rok wydania | 2009 |
---|---|
Liczba stron | 164 |
Kategoria | Psychologia poznawcza |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-2759-2 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 9 |
CZĘŚĆ TEORETYCZNA | 15 |
1. Koszty poznawcze | 15 |
1.1. Ograniczone zasoby systemu poznawczego | 16 |
1.1.1. Zasoby uwagi | 16 |
1.1.2. Zasoby pamięci roboczej | 18 |
1.1.3. Metody badania kosztów poznawczych | 20 |
2. Procesy automatyczne | 23 |
2.1. Teorie procesów automatycznych | 24 |
2.1.1. Klasyczne koncepcje procesów automatycznych | 24 |
2.1.2. Krytyka klasycznych koncepcji procesów automatycznych | 28 |
2.1.3. Współczesne koncepcje procesów automatycznych | 29 |
2.2. Charakterystyka procesów automatycznych | 35 |
2.2.1. Cechy poznawcze procesów automatycznych | 35 |
2.2.2. Neurobiologiczne podstawy procesów automatycznych | 43 |
2.2.3. Jak określić stopień automatyczności procesu? | 45 |
3. Uczenie mimowolne | 46 |
3.1. Definicja uczenia mimowolnego | 46 |
3.2. Paradygmaty badania procesu uczenia mimowolnego | 48 |
3.2.1. Zadanie kontrolowania systemów dynamicznych | 49 |
3.2.2. Zadanie uczenia się sekwencji | 50 |
3.2.3. Zadanie uczenia się sztucznych gramatyk | 52 |
3.3. Reprezentacja wiedzy nabywanej w trakcie uczenia się sztucznych gramatyk | 53 |
3.3.1. Teorie abstrakcjonistyczne | 54 |
3.3.2. Teorie egzemplarzowe | 55 |
3.3.3. Teorie procesualno-epizodyczne | 56 |
3.3.4. Model nabywania statystycznych charakterystyk materiału | 56 |
3.3.5. Podsumowanie | 57 |
4. Poznawcza charakterystyka procesu uczenia mimowolnego | 59 |
4.1. Wysiłkowość | 60 |
4.2. Kontrolowalność | 64 |
4.3. Świadomość | 66 |
5. Podsumowanie i problemy badawcze | 71 |
CZĘŚĆ EMPIRYCZNA | 75 |
6. Problem badawczy I: Koszty poznawcze nabywania wiedzy ukrytej | 75 |
6.1. Wprowadzenie | 75 |
6.2. Metoda | 78 |
6.2.1. Osoby badane | 78 |
6.2.2. Aparatura i materiały | 78 |
6.2.3. Procedura | 80 |
6.2.4. Schemat analizy danych | 82 |
6.2.5. Hipotezy | 83 |
6.3. Wyniki | 84 |
6.3.1. Odpamiętywanie | 84 |
6.3.2. Klasyfi kacja | 87 |
6.3.3. Posteksperymentalny pomiar świadomości reguł | 92 |
6.3.4. Analiza poziomu wykonania zadania dodatkowego | 94 |
6.4. Dyskusja wyników | 95 |
7. Problem badawczy II: Koszty poznawcze wydobywania wiedzy ukrytej | 100 |
7.1. Wprowadzenie | 100 |
7.2. Metoda | 102 |
7.2.1. Osoby badane | 102 |
7.2.2. Aparatura i materiały | 102 |
7.2.3. Procedura | 103 |
7.2.4. Schemat analizy danych | 105 |
7.2.5. Hipotezy | 105 |
7.3. Wyniki | 107 |
7.3.1. Odpamiętywanie | 107 |
7.3.2. Klasyfikacja | 109 |
7.3.3. Posteksperymentalny pomiar świadomości reguł | 115 |
7.3.4. Analiza poziomu wykonania zadania dodatkowego | 116 |
7.4. Dyskusja wyników | 117 |
8. Problem badawczy III: Czy czas prezentacji wpływa na proces nabywanej wiedzy ukrytej? | 122 |
8.1. Wprowadzenie | 122 |
8.2. Metoda | 124 |
8.2.1. Osoby badane | 124 |
8.2.2. Aparatura i materiały | 124 |
8.2.3. Procedura | 125 |
8.2.4. Schemat analizy danych | 126 |
8.2.5. Hipotezy | 126 |
8.3. Wyniki | 127 |
8.3.1. Odpamiętywanie | 127 |
8.3.2. Klasyfikacja | 132 |
8.4. Dyskusja wyników | 135 |
9. Zakończenie. Czy uczenie mimowolne wywołuje koszty poznawcze? | 138 |
Załączniki | 145 |
Literatura cytowana | 153 |