Temperament i poznanie

Temperament i poznanie

Energetyczne i czasowe zaplecze umysłu

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

27,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 27,00 zł  


27,00

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Monografia przedstawia efekty serii badań prowadzonych nad związkami pomiędzy temperamentem a procesami poznawczymi, takimi jak: uwaga, pamięć robocza, inteligencja poznawcza i emocjonalna oraz metapoznanie. Po raz pierwszy do analizy procesów poznawczych zastosowano uznaną na świecie Regulacyjną Teorię Temperamentu Jana Strelaua. Prezentowane w książce oryginalne, w większości autorskie metody badawcze opierają się na pomiarze komputerowym, wspomaganym klasycznymi metodami kwestionariuszowymi. Wyniki badań pokazują znaczenie temperamentu dla aktywności umysłowej i odpowiadają na pytania, jakie konfiguracje cech temperamentu (np. wytrzymałość, wrażliwość sensoryczna, reaktywność) i inteligencji sprzyjają przebiegowi różnych procesów umysłowych.


Rok wydania2013
Liczba stron248
KategoriaPsychologia poznawcza
WydawcaWydawnictwo Naukowe Scholar
ISBN-13 978-83-7383-595-5
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     9
  Rozdział 1. Regulacyjna Teoria Temperamentu (RTT)     13
  Uwagi wstępne     13
  Temperament jako przedmiot badań psychologicznych     13
  Podstawowe tezy regulacyjnej teorii temperamentu     20
  Energetyczna charakterystyka zachowania     21
  Czasowa charakterystyka zachowania     24
  Struktura temperamentu     25
  Metody szacowania struktury temperamentu     28
  Funkcjonalne znaczenie temperamentu     29
  Temperament a styl działania     30
  Temperament i stres     32
  Diagnoza temperamentu w ujęciu RTT     39
  Rozdział 2. Temperament a procesy uwagi     42
  Wprowadzenie     42
  Uwaga jako podstawowy proces poznawczy     43
  Przegląd teorii uwagi     45
  Teorie selekcji źródła     45
  Teorie przeszukiwania pola percepcyjnego     47
  Teorie podzielności uwagi     48
  Teorie przedłużonej koncentracji, czyli czujności     50
  Teorie przerzutności uwagi     51
  Uwaga jako procesor przetwarzania informacji i zasób     52
  Temperament, inteligencja a uwaga: kierunki
  i modele badań     56
  Inteligencja a uwaga     56
  Osobowość a uwaga     57
  Temperament a uwaga    58
  Badania własne    58
  Badanie 1     63
  Osoby badane     63
  Narzędzia badawcze     63
  Badane zmienne i ich wskaźniki     65
  Analizy statystyczne     68
  Wyniki     69
  Dyskusja     78
  Badanie 2     81
  Metoda     81
  Zmienne niezależne     83
  Wyniki     86
  Podsumowanie     91
  Rozdział 3. Temperament i pamięć robocza     93
  Wprowadzenie     93
  Modele pamięci roboczej     93
  Inteligencja, temperament i pamięć robocza     97
  Badanie 1     100
  Metoda     100
  Wyniki     103
  Dyskusja     105
  Badanie 2     106
  Metoda     106
  Wyniki     108
  Podsumowanie     112
  Rozdział 4. Temperament a inteligencja     115
  Wprowadzenie     115
  Badanie 1. Temperament a inteligencja ogólna     123
  Metoda     124
  Wyniki i dyskusja     124
  Badanie 2. Temperament a inteligencja skrystalizowana     128
  Metoda     128
  Wyniki i dyskusja     129
  Badanie 3. Temperament a zróżnicowanie
  zdolności intelektualnych     131
  Metoda     131
  Wyniki i dyskusja     131
  Podsumowanie     132
  Rozdział 5. Temperament a inteligencja emocjonalna     135
  Wprowadzenie     135
  Pojęcie inteligencji emocjonalnej     136
  Czy inteligencja emocjonalna jest rzeczywiście
  inteligencją?     137
  Teoria inteligencji emocjonalnej autorstwa Saloveya
  i Mayera     139
  Inteligencja emocjonalna a poznanie     140
  Dotychczasowe badania nad powiązaniem inteligencji
  emocjonalnej i temperamentu     144
  Badania własne     148
  Hipotezy     148
  Metoda     149
  Wyniki     150
  Temperament, inteligencja płynna i inteligencja
  emocjonalna     153
  IE a neurotyczność     159
  Podsumowanie     160
  Rozdział 6. Temperament i metapoznanie     162
  Istota i struktura metapoznania     162
  Różnorodność studiów metapoznawczych     165
  Metapoznanie w perspektywie badań różnicowych     165
  Metapoznanie w ujęciu psychologii poznawczej     167
  Metapoznanie w studiach rozwojowych i edukacyjnych     173
  Badania własne: temperament i metapoznanie     175
  Badanie 1. Temperament i kontrola myśli     176
  Metoda     179
  Wyniki     179
  Badanie 2. Temperament i kontrola treści (przekonań)
  metapoznawczych     181
  Metoda     182
  Wyniki     183
  Badanie 3. Temperament i kontrola zachowania
  (uczenia się)     184
  Metoda     186
  Wyniki     186
  Badanie 4. Temperament i kontrola czasu     187
  Metoda i wyniki     188
  Badania 5, 6, 7. Temperament i doświadczenia
  metapoznawcze     190
  Badanie 5. Temperament a siła doznań stresu
  informacyjnego     192
  Badanie 6. Temperament a doświadczany stres
  informacyjny – replikacje     194
  Badanie 7. Związki między doznawanym stresem
  informacyjnym a cechami temperamentu
  w pięciu ujęciach     196
  Temperament i metapoznanie – wnioski końcowe     197
  Podsumowanie     199
  Rozdział 7. Temperament a funkcjonowanie poznawcze.
  Próba syntezy i perspektywy dalszych badań     203
  Znaczenie poszczególnych cech temperamentu
  dla funkcjonowania poznawczego     204
  Żwawość     204
  Perseweratywność     206
  Wrażliwość sensoryczna     208
  Reaktywność emocjonalna     210
  Wytrzymałość     212
  Aktywność     214
  Perspektywy dalszych badań     217
  Bibliografia     220
  Noty o Autorach     247
  
RozwińZwiń