POLECAMY
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Monografia przedstawia efekty serii badań prowadzonych nad związkami pomiędzy temperamentem a procesami poznawczymi, takimi jak: uwaga, pamięć robocza, inteligencja poznawcza i emocjonalna oraz metapoznanie. Po raz pierwszy do analizy procesów poznawczych zastosowano uznaną na świecie Regulacyjną Teorię Temperamentu Jana Strelaua. Prezentowane w książce oryginalne, w większości autorskie metody badawcze opierają się na pomiarze komputerowym, wspomaganym klasycznymi metodami kwestionariuszowymi. Wyniki badań pokazują znaczenie temperamentu dla aktywności umysłowej i odpowiadają na pytania, jakie konfiguracje cech temperamentu (np. wytrzymałość, wrażliwość sensoryczna, reaktywność) i inteligencji sprzyjają przebiegowi różnych procesów umysłowych.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 248 |
Kategoria | Psychologia poznawcza |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Scholar |
ISBN-13 | 978-83-7383-595-5 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
Rozdział 1. Regulacyjna Teoria Temperamentu (RTT) | 13 |
Uwagi wstępne | 13 |
Temperament jako przedmiot badań psychologicznych | 13 |
Podstawowe tezy regulacyjnej teorii temperamentu | 20 |
Energetyczna charakterystyka zachowania | 21 |
Czasowa charakterystyka zachowania | 24 |
Struktura temperamentu | 25 |
Metody szacowania struktury temperamentu | 28 |
Funkcjonalne znaczenie temperamentu | 29 |
Temperament a styl działania | 30 |
Temperament i stres | 32 |
Diagnoza temperamentu w ujęciu RTT | 39 |
Rozdział 2. Temperament a procesy uwagi | 42 |
Wprowadzenie | 42 |
Uwaga jako podstawowy proces poznawczy | 43 |
Przegląd teorii uwagi | 45 |
Teorie selekcji źródła | 45 |
Teorie przeszukiwania pola percepcyjnego | 47 |
Teorie podzielności uwagi | 48 |
Teorie przedłużonej koncentracji, czyli czujności | 50 |
Teorie przerzutności uwagi | 51 |
Uwaga jako procesor przetwarzania informacji i zasób | 52 |
Temperament, inteligencja a uwaga: kierunki | |
i modele badań | 56 |
Inteligencja a uwaga | 56 |
Osobowość a uwaga | 57 |
Temperament a uwaga | 58 |
Badania własne | 58 |
Badanie 1 | 63 |
Osoby badane | 63 |
Narzędzia badawcze | 63 |
Badane zmienne i ich wskaźniki | 65 |
Analizy statystyczne | 68 |
Wyniki | 69 |
Dyskusja | 78 |
Badanie 2 | 81 |
Metoda | 81 |
Zmienne niezależne | 83 |
Wyniki | 86 |
Podsumowanie | 91 |
Rozdział 3. Temperament i pamięć robocza | 93 |
Wprowadzenie | 93 |
Modele pamięci roboczej | 93 |
Inteligencja, temperament i pamięć robocza | 97 |
Badanie 1 | 100 |
Metoda | 100 |
Wyniki | 103 |
Dyskusja | 105 |
Badanie 2 | 106 |
Metoda | 106 |
Wyniki | 108 |
Podsumowanie | 112 |
Rozdział 4. Temperament a inteligencja | 115 |
Wprowadzenie | 115 |
Badanie 1. Temperament a inteligencja ogólna | 123 |
Metoda | 124 |
Wyniki i dyskusja | 124 |
Badanie 2. Temperament a inteligencja skrystalizowana | 128 |
Metoda | 128 |
Wyniki i dyskusja | 129 |
Badanie 3. Temperament a zróżnicowanie | |
zdolności intelektualnych | 131 |
Metoda | 131 |
Wyniki i dyskusja | 131 |
Podsumowanie | 132 |
Rozdział 5. Temperament a inteligencja emocjonalna | 135 |
Wprowadzenie | 135 |
Pojęcie inteligencji emocjonalnej | 136 |
Czy inteligencja emocjonalna jest rzeczywiście | |
inteligencją? | 137 |
Teoria inteligencji emocjonalnej autorstwa Saloveya | |
i Mayera | 139 |
Inteligencja emocjonalna a poznanie | 140 |
Dotychczasowe badania nad powiązaniem inteligencji | |
emocjonalnej i temperamentu | 144 |
Badania własne | 148 |
Hipotezy | 148 |
Metoda | 149 |
Wyniki | 150 |
Temperament, inteligencja płynna i inteligencja | |
emocjonalna | 153 |
IE a neurotyczność | 159 |
Podsumowanie | 160 |
Rozdział 6. Temperament i metapoznanie | 162 |
Istota i struktura metapoznania | 162 |
Różnorodność studiów metapoznawczych | 165 |
Metapoznanie w perspektywie badań różnicowych | 165 |
Metapoznanie w ujęciu psychologii poznawczej | 167 |
Metapoznanie w studiach rozwojowych i edukacyjnych | 173 |
Badania własne: temperament i metapoznanie | 175 |
Badanie 1. Temperament i kontrola myśli | 176 |
Metoda | 179 |
Wyniki | 179 |
Badanie 2. Temperament i kontrola treści (przekonań) | |
metapoznawczych | 181 |
Metoda | 182 |
Wyniki | 183 |
Badanie 3. Temperament i kontrola zachowania | |
(uczenia się) | 184 |
Metoda | 186 |
Wyniki | 186 |
Badanie 4. Temperament i kontrola czasu | 187 |
Metoda i wyniki | 188 |
Badania 5, 6, 7. Temperament i doświadczenia | |
metapoznawcze | 190 |
Badanie 5. Temperament a siła doznań stresu | |
informacyjnego | 192 |
Badanie 6. Temperament a doświadczany stres | |
informacyjny – replikacje | 194 |
Badanie 7. Związki między doznawanym stresem | |
informacyjnym a cechami temperamentu | |
w pięciu ujęciach | 196 |
Temperament i metapoznanie – wnioski końcowe | 197 |
Podsumowanie | 199 |
Rozdział 7. Temperament a funkcjonowanie poznawcze. | |
Próba syntezy i perspektywy dalszych badań | 203 |
Znaczenie poszczególnych cech temperamentu | |
dla funkcjonowania poznawczego | 204 |
Żwawość | 204 |
Perseweratywność | 206 |
Wrażliwość sensoryczna | 208 |
Reaktywność emocjonalna | 210 |
Wytrzymałość | 212 |
Aktywność | 214 |
Perspektywy dalszych badań | 217 |
Bibliografia | 220 |
Noty o Autorach | 247 |