Nauczyciel w „polu” szkolnym – w świetle teorii Pierre'a Bourdieu i nauczycielskich narracji

2 oceny

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

24,28  35,70

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 35,70 zł (-32%)

Najniższa cena z 30 dni: 24,28 zł  


24,28

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka pt. „Nauczyciel w polu szkolnym – w świetle teorii Pierre̕a Bourdieu i nauczycielskich narracji” stanowi próbę naświetlenia nauczycielskiej perspektywy spoglądania na otaczającą ich rzeczywistość zawodową. Autorka, zainteresowana tym, jak nauczyciele sami rozpoznają swoje umiejscowienie w polu szkolnym, postanowiła oddać im głos i dzięki prowadzonym wywiadom sięgnąć do ich codzienności związanej z wykonywaną profesją. Intencjonalne dotarcie do zawodowych doświadczeń nauczycieli zaowocowało ukazaniem tego, co spotyka ich w świecie szkoły. Pozwoliło także spojrzeć niejako „oczyma rozmówców” zarówno na napotkanych w nim ludzi i sytuacje, jak i na podejmowane przez nich samych działania, na normy, którymi się kierują, oraz rozpoznać znaczenia, które przypisują codziennym zdarzeniom, procesom i strukturom zawodowego życia.
Zastosowana przez autorkę perspektywa teoretyczna Pierre’a Bourdieu do interpretacji tego, co nauczyciele odsłonili w swoich opowieściach, okazała się niezwykle przydatna w dokonanym opisie i interpretacji naczelnych kategorii, wyłaniających się z przedstawianych analiz zgromadzonego materiału badawczego, wśród których znalazła się między innymi urzeczywistniająca się w szkolnym polu przemoc symboliczna (dokonywanej zarówno na uczniach, jak i na nauczycielach) oraz realizująca się w nim reprodukcja społecznej rzeczywistości.
Publikacja adresowane jest nie tylko do grona akademików, ale również do szerszej sfery publicznej, gdyż pokazuje między innymi, jakie mechanizmy zawiadują szkolnym polem i w jaki sposób są one odczytywane przez nauczycieli, jakie są źródła i formy stosowanej wobec nich przemocy symbolicznej oraz jakie strategie stosują, aby utrzymać się w zawodzie.
Książka, w nadziei autorki, może stanowić źródło pogłębienia „przestrzeni myślenia” o nauczycielach umiejscowionych w polu szkolnym.


Recenzja książki ukazała się na stronie portalu: artpapier.com, 1 marca 2018 r. [Karolina Jędrych, NAUCZYCIEL NA CELOWNIKU (MAŁGORZATA ZALEWSKA-BUJAK: 'NAUCZYCIEL W POLU SZKOLNYM...'), dostępna pod adresem: http://artpapier.com/index.php?page=artykul&wydanie=343&artykul=6667&kat=15.


Rok wydania2017
Liczba stron386
KategoriaEdukacja
WydawcaUniwersytet Śląski
ISBN-13978-83-2263-112-6
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Spis treści
  
  Wstęp /    9
  
  Rozdział 1: Makrospołeczne konteksty umiejscowienia nauczyciela w polu szkolnym /    17
  1.1. Nauczyciel w sytuacji zmian generowanych politycznie /    17
  1.2. Nauczyciel uwikłany w neoliberalne konteksty edukacji /    27
  
  Rozdział 2: Koncepcja strukturalizacji Pierre’a Bourdieu jako teoretyczny „szkielet” badań własnych /    41
  2.1. Habitus jako źródło postrzegania i postępowania /    43
  2.1.1. Ewolucyjny i wieloaspektowy charakter pojęcia habitusu /    48
  2.1.2. Zmysł praktyczny jako podstawa ludzkiego działania /    54
  2.2. Koncepcja pola / 57
  2.2.1. Szkoła jako pole /    60
  2.2.2. Przemoc symboliczna w polu szkolnym /    62
  Rozdział 3: Wybrane polskie aplikacje empiryczne teorii Pierre’a Bourdieu w badaniach i interpretacji zjawisk związanych z edukacją /    67
  3.1. Habitus i jego rola w lokowaniu się uczniów szkół średnich w strukturach społecznych /68
  3.2. Inspiracje teoretyczne Pierre’a Bourdieu w badaniach doświadczeń szkolnych studentów /    72
  3.3. Charakterystyka młodzieży akademickiej w kategoriach Bourdieu’owskiej dystynkcji /    75
  3.4. Illusio – stan pochłonięcia grą /    79
  3.5. Szkolny fenomen wytwarzania kapitału rodzajowego uczennic i uczniów z perspektywy teorii społecznej Pierre’a Bourdieu /    80
  
  Rozdział 4: Perspektywa metodologiczna badań nad nauczycielem w polu szkolnym /    89
  4.1. Przedmiot badań i obrana orientacja badawcza /    89
  4.2. Wybór metodologii jakościowej /    99
  4.3. Cel badań i problematyka badawcza /    106
  4.4. Wywiad swobodny jako sposób gromadzenia danych /    110
  4.5. Charakterystyka badanych nauczycieli /    114
  4.6. Analiza gromadzonych danych /    117
  
  Rozdział 5: Habitus nauczycieli jako mechanizm postrzegania i tworzenia codziennych praktyk /    123
  5.1. Wybór zawodu nauczyciela /    124
  5.1.1. Zewnętrzne inspiracje do zostania nauczycielem /    125
  5.1.2. Wewnętrzne motywy wyboru zawodu /    132
  5.2. Dzieciństwo i habitus nauczycieli /    135
  5.2.1. Wchodzenie w rolę nauczyciela według wzorca – zabawa „w szkołę” /    138
  5.2.2. Habitualny wzorzec nauczyciela /    141
  5.2.3. Ukierunkowanie nauczycieli na przekaz wiedzy – nauczycielskie illusio /    146
  5.2.4. Behawioralne wzorce nauczycielskich działań i ich konsekwencje dla reprodukowania się istniejących struktur /    162
  5.3. „Inne czasy” /    172
  5.3.1. „Inny uczeń” – rekonstrukcja obrazu ucznia w świadomości nauczycieli /181
  5.3.2. Rola ucznia – spojrzenie przez pryzmat nauczycielskich oczekiwań /    197
  
  Rozdział 6: Szkoła miejscem reprodukcji /    201
  6.1. Szkoła w nauczycielskim oglądzie /    202
  6.2. Wszystko zależy od rodziny – rodzina z perspektywy badanych nauczycieli /    209
  6.3. Brak współpracy z rodzicami – źródło nierozwiązywalności problemów /    213
  6.4. Nauczyciele i szkoła wobec problemów uczniów /    220
  6.5. Szkoła jako teren walki – dobre klasy uczniów rodziców „walczących” /    224
  6.6. Selekcja – zaznaczanie i pogłębianie się różnic w polu szkolnym /    230
  6.7. Podtrzymywanie nierówności w szkole /    233
  6.8. Bezradność nauczycieli jako „pożywka” dla reprodukcji /    242
  
  Rozdział 7: Przemoc symboliczna w polu szkolnym /    251
  7.1. Nadrzędne formy dominacji w polu szkolnym /    253
  7.1.1. Sztywne ramy programowe jako przejaw przemocy /    265
  7.1.2. Nauczyciel i biurokracja /    270
  7.1.3. Ewaluacja, czyli malowanie trawy na zielono jako przejaw ulegania przemocy /    275
  7.2. Przemoc osadzona w lokalności /    278
  7.3. Dyrektor szkoły – bezpośrednie źródło przemocy /    290
  Rozdział 8: Nauczycielskie strategie utrzymania się w polu szkolnym /    305
  8.1. Strategia „uczenia przez testy i pod testy” /    307
  8.2. Strategia „osiągnięć i wykazywania się” /    314
  8.3. Strategia „rękami rodziców” /    323
  8.4. Strategia „wyręczania ucznia” /    327
  8.5. Strategia „robienia, co każą” /    332
  8.6. Strategia „dbania o atrakcyjność szkoły” /    334
  8.7. Strategia „zabiegania o ucznia” /    338
  
  Zakończenie /    341
  Bibliografia /    349
  Wykaz zastosowanych znaków transkrypcyjnych /    367
  Indeks nazwisk /    369
  Summary /    375
  Résumé /    377
  Zhrnutie /    379
RozwińZwiń