POLECAMY
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Książka pt. „Nauczyciel w polu szkolnym – w świetle teorii Pierre̕a Bourdieu i nauczycielskich narracji” stanowi próbę naświetlenia nauczycielskiej perspektywy spoglądania na otaczającą ich rzeczywistość zawodową. Autorka, zainteresowana tym, jak nauczyciele sami rozpoznają swoje umiejscowienie w polu szkolnym, postanowiła oddać im głos i dzięki prowadzonym wywiadom sięgnąć do ich codzienności związanej z wykonywaną profesją. Intencjonalne dotarcie do zawodowych doświadczeń nauczycieli zaowocowało ukazaniem tego, co spotyka ich w świecie szkoły. Pozwoliło także spojrzeć niejako „oczyma rozmówców” zarówno na napotkanych w nim ludzi i sytuacje, jak i na podejmowane przez nich samych działania, na normy, którymi się kierują, oraz rozpoznać znaczenia, które przypisują codziennym zdarzeniom, procesom i strukturom zawodowego życia.
Zastosowana przez autorkę perspektywa teoretyczna Pierre’a Bourdieu do interpretacji tego, co nauczyciele odsłonili w swoich opowieściach, okazała się niezwykle przydatna w dokonanym opisie i interpretacji naczelnych kategorii, wyłaniających się z przedstawianych analiz zgromadzonego materiału badawczego, wśród których znalazła się między innymi urzeczywistniająca się w szkolnym polu przemoc symboliczna (dokonywanej zarówno na uczniach, jak i na nauczycielach) oraz realizująca się w nim reprodukcja społecznej rzeczywistości.
Publikacja adresowane jest nie tylko do grona akademików, ale również do szerszej sfery publicznej, gdyż pokazuje między innymi, jakie mechanizmy zawiadują szkolnym polem i w jaki sposób są one odczytywane przez nauczycieli, jakie są źródła i formy stosowanej wobec nich przemocy symbolicznej oraz jakie strategie stosują, aby utrzymać się w zawodzie.
Książka, w nadziei autorki, może stanowić źródło pogłębienia „przestrzeni myślenia” o nauczycielach umiejscowionych w polu szkolnym.
Recenzja książki ukazała się na stronie portalu: artpapier.com, 1 marca 2018 r. [Karolina Jędrych, NAUCZYCIEL NA CELOWNIKU (MAŁGORZATA ZALEWSKA-BUJAK: 'NAUCZYCIEL W POLU SZKOLNYM...'), dostępna pod adresem: http://artpapier.com/index.php?page=artykul&wydanie=343&artykul=6667&kat=15.
Rok wydania | 2017 |
---|---|
Liczba stron | 386 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
ISBN-13 | 978-83-2263-112-6 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Spis treści | |
Wstęp / | 9 |
Rozdział 1: Makrospołeczne konteksty umiejscowienia nauczyciela w polu szkolnym / | 17 |
1.1. Nauczyciel w sytuacji zmian generowanych politycznie / | 17 |
1.2. Nauczyciel uwikłany w neoliberalne konteksty edukacji / | 27 |
Rozdział 2: Koncepcja strukturalizacji Pierre’a Bourdieu jako teoretyczny „szkielet” badań własnych / | 41 |
2.1. Habitus jako źródło postrzegania i postępowania / | 43 |
2.1.1. Ewolucyjny i wieloaspektowy charakter pojęcia habitusu / | 48 |
2.1.2. Zmysł praktyczny jako podstawa ludzkiego działania / | 54 |
2.2. Koncepcja pola / 57 | |
2.2.1. Szkoła jako pole / | 60 |
2.2.2. Przemoc symboliczna w polu szkolnym / | 62 |
Rozdział 3: Wybrane polskie aplikacje empiryczne teorii Pierre’a Bourdieu w badaniach i interpretacji zjawisk związanych z edukacją / | 67 |
3.1. Habitus i jego rola w lokowaniu się uczniów szkół średnich w strukturach społecznych /68 | |
3.2. Inspiracje teoretyczne Pierre’a Bourdieu w badaniach doświadczeń szkolnych studentów / | 72 |
3.3. Charakterystyka młodzieży akademickiej w kategoriach Bourdieu’owskiej dystynkcji / | 75 |
3.4. Illusio – stan pochłonięcia grą / | 79 |
3.5. Szkolny fenomen wytwarzania kapitału rodzajowego uczennic i uczniów z perspektywy teorii społecznej Pierre’a Bourdieu / | 80 |
Rozdział 4: Perspektywa metodologiczna badań nad nauczycielem w polu szkolnym / | 89 |
4.1. Przedmiot badań i obrana orientacja badawcza / | 89 |
4.2. Wybór metodologii jakościowej / | 99 |
4.3. Cel badań i problematyka badawcza / | 106 |
4.4. Wywiad swobodny jako sposób gromadzenia danych / | 110 |
4.5. Charakterystyka badanych nauczycieli / | 114 |
4.6. Analiza gromadzonych danych / | 117 |
Rozdział 5: Habitus nauczycieli jako mechanizm postrzegania i tworzenia codziennych praktyk / | 123 |
5.1. Wybór zawodu nauczyciela / | 124 |
5.1.1. Zewnętrzne inspiracje do zostania nauczycielem / | 125 |
5.1.2. Wewnętrzne motywy wyboru zawodu / | 132 |
5.2. Dzieciństwo i habitus nauczycieli / | 135 |
5.2.1. Wchodzenie w rolę nauczyciela według wzorca – zabawa „w szkołę” / | 138 |
5.2.2. Habitualny wzorzec nauczyciela / | 141 |
5.2.3. Ukierunkowanie nauczycieli na przekaz wiedzy – nauczycielskie illusio / | 146 |
5.2.4. Behawioralne wzorce nauczycielskich działań i ich konsekwencje dla reprodukowania się istniejących struktur / | 162 |
5.3. „Inne czasy” / | 172 |
5.3.1. „Inny uczeń” – rekonstrukcja obrazu ucznia w świadomości nauczycieli /181 | |
5.3.2. Rola ucznia – spojrzenie przez pryzmat nauczycielskich oczekiwań / | 197 |
Rozdział 6: Szkoła miejscem reprodukcji / | 201 |
6.1. Szkoła w nauczycielskim oglądzie / | 202 |
6.2. Wszystko zależy od rodziny – rodzina z perspektywy badanych nauczycieli / | 209 |
6.3. Brak współpracy z rodzicami – źródło nierozwiązywalności problemów / | 213 |
6.4. Nauczyciele i szkoła wobec problemów uczniów / | 220 |
6.5. Szkoła jako teren walki – dobre klasy uczniów rodziców „walczących” / | 224 |
6.6. Selekcja – zaznaczanie i pogłębianie się różnic w polu szkolnym / | 230 |
6.7. Podtrzymywanie nierówności w szkole / | 233 |
6.8. Bezradność nauczycieli jako „pożywka” dla reprodukcji / | 242 |
Rozdział 7: Przemoc symboliczna w polu szkolnym / | 251 |
7.1. Nadrzędne formy dominacji w polu szkolnym / | 253 |
7.1.1. Sztywne ramy programowe jako przejaw przemocy / | 265 |
7.1.2. Nauczyciel i biurokracja / | 270 |
7.1.3. Ewaluacja, czyli malowanie trawy na zielono jako przejaw ulegania przemocy / | 275 |
7.2. Przemoc osadzona w lokalności / | 278 |
7.3. Dyrektor szkoły – bezpośrednie źródło przemocy / | 290 |
Rozdział 8: Nauczycielskie strategie utrzymania się w polu szkolnym / | 305 |
8.1. Strategia „uczenia przez testy i pod testy” / | 307 |
8.2. Strategia „osiągnięć i wykazywania się” / | 314 |
8.3. Strategia „rękami rodziców” / | 323 |
8.4. Strategia „wyręczania ucznia” / | 327 |
8.5. Strategia „robienia, co każą” / | 332 |
8.6. Strategia „dbania o atrakcyjność szkoły” / | 334 |
8.7. Strategia „zabiegania o ucznia” / | 338 |
Zakończenie / | 341 |
Bibliografia / | 349 |
Wykaz zastosowanych znaków transkrypcyjnych / | 367 |
Indeks nazwisk / | 369 |
Summary / | 375 |
Résumé / | 377 |
Zhrnutie / | 379 |