Rola szkoleń pracowników w rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw

Rola szkoleń pracowników w rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw

2 oceny

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

W pracy omówiono zagadnienia związane z rozwojem małych i średnich przedsiębiorstw. Podkreślono znaczenie kapitału ludzkiego jako strategicznego czynnika rozwoju MŚP oraz scharakteryzowano działalność szkoleniową jako jedną z dominujących form inwestowania w kapitał ludzki. W monografii przedstawiono również wyniki badań empirycznych dotyczących poziomu realizacji poszczególnych etapów procesu szkoleniowego w MŚP. Omówiono aktywność podejmowaną w zakresie identyfikowania potrzeb rozwojowych i planowania działań szkoleniowych, wykorzystywane w tym procesie techniki, a także sposoby oceny uzyskiwanych efektów. Oceniono poziom profesjonalizacji działalności szkoleniowej w badanych MŚP, wskazano najlepsze praktyki i najczęściej popełniane błędy. Zaprezentowano także kompleksowe analizy potwierdzające istotny wpływ właściwie prowadzonych szkoleń na rozwój badanych MŚP w obszarach, takich jak sytuacja finansowa firmy, stosowana technologia, relacje z interesariuszami, procesy wewnętrzne oraz oferowane produkty i usługi.

Monografie: Prace Doktorskie, nr 19, Kraków 2014


Rok wydania2014
Liczba stron206
KategoriaZarządzanie zasobami ludzkimi (HR)
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
ISBN-13978-83-7252-666-3
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     7
  
  Rozdział 1. PODSTAWY ROZWOJU MAŁYCH I ŚREDNICH PRZEDSIĘBIORSTW     13
  
  1.1. Miejsce małych i średnich przedsiębiorstw we współczesnej gospodarce     13
  1.1.1. Charakterystyka małego i średniego przedsiębiorstwa     13
  1.1.2. Znaczenie małych i średnich przedsiębiorstw dla gospodarki     17
  1.2. Koncepcje rozwoju współczesnych przedsiębiorstw     20
  1.2.1. Istota rozwoju organizacji     20
  1.2.2. Podejścia do rozwoju organizacji     23
  1.2.3. Modele rozwoju organizacji     28
  1.2.4. Ocena dopasowania koncepcji rozwoju organizacji do specyfiki małych i średnich przedsiębiorstw     44
  1.3. Obszary rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw     46
  1.3.1. Charakterystyka kluczowych obszarów rozwoju     46
  1.3.2. Rozwój produktów i usług     48
  1.3.3. Rozwój stosowanej technologii     49
  1.3.4. Rozwój organizacyjny (procesów wewnętrznych)     51
  1.3.5. Poprawa kondycji finansowej przedsiębiorstwa     53
  1.3.6. Rozwój relacji z interesariuszami     55
  1.4. Charakterystyka wybranych czynników wpływających na rozwój małych i średnich przedsiębiorstw     57
  1.4.1. Typologia czynników determinujących funkcjonowanie małych i średnich przedsiębiorstw     57
  1.4.2. Czynniki związane z otoczeniem makroekonomicznym     59
  1.4.3. Czynniki związane z otoczeniem mikroekonomicznym     62
  1.4.4. Czynniki wewnętrzne     63
  
  Rozdział 2. SZKOLENIA JAKO INSTRUMENT ROZWOJU KAPITAŁU LUDZKIEGO     67
  
  2.1. Kapitał ludzki jako strategiczny czynnik rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw     67
  2.1.1. Rola aktywów niematerialnych w warunkach nowej gospodarki     67
  2.1.2. Koncepcja i definicja kapitału ludzkiego     69
  2.1.3. Wykorzystanie kapitału ludzkiego w budowaniu przewagi konkurencyjnej     73
  2.1.4. Kapitał ludzki jako czynnik sukcesu małych i średnich przedsiębiorstw     74
  2.2. Inwestowanie w rozwój kapitału ludzkiego     77
  2.2.1. Podejście do inwestycji w kapitał ludzki     77
  2.2.2. Obszary i formy inwestycji w kapitał ludzki     82
  2.2.3. Efekty inwestycji w kapitał ludzki     86
  2.3. Strategiczny wymiar działalności szkoleniowej w organizacji     89
  2.3.1. Strategia organizacji a strategia rozwoju pracowników     89
  2.3.2. Modele rozwoju i szkolenia pracowników     94
  2.3.3. Funkcje i cele działalności szkoleniowej     99
  2.3.4. Czynniki determinujące efektywność szkoleń     103
  2.4. Organizacja i techniki szkoleń     107
  2.4.1. Etapy procesu szkoleniowego     107
  2.4.2. Metody i techniki identyfikacji i analizy potrzeb szkoleniowych     110
  2.4.3. Metody i techniki prowadzenia szkoleń     113
  2.4.4. Metody i techniki oceny efektywności szkoleń     117
  
  Rozdział 3. ANALIZA DZIAŁALNOŚCI SZKOLENIOWEJ BADANYCH PRZEDSIĘBIORSTW     123
  
  3.1. Identyfikacja potrzeb szkoleniowych     123
  3.1.1. Podmioty zaangażowane w proces badania potrzeb szkoleniowych     123
  3.1.2. Techniki badania potrzeb szkoleniowych     124
  3.1.3. Sposoby wykorzystania informacji z badań potrzeb szkoleniowych     125
  3.1.4. Archiwizacja danych z badań potrzeb szkoleniowych     126
  3.2. Zakres planowania działań szkoleniowych     127
  3.3. Wykorzystywane formy szkolenia pracowników     134
  3.4. Ocena efektywności przeprowadzonych szkoleń     139
  3.5. Ocena poziomu profesjonalizacji działalności szkoleniowej prowadzonej w badanych małych i średnich przedsiębiorstwach     144
  3.5.1. Ocena działań dotyczących identyfikacji i analizy potrzeb szkoleniowych     144
  3.5.2. Ocena działań dotyczących planowania szkoleń     146
  3.5.3. Ocena wykorzystywanych form szkolenia pracowników     148
  3.5.4. Ocena działań związanych z ewaluacją programów szkoleniowych     149
  
  Rozdział 4. WPŁYW PROFESJONALIZACJI SZKOLEŃ NA ROZWÓJ MAŁYCH I ŚREDNICH PRZEDSIĘBIORSTW     151
  
  4.1. Modelowe ujęcie wpływu działalności szkoleniowej na rozwój małych i średnich przedsiębiorstw     151
  4.2. Wpływ działań szkoleniowych na rozwój w obszarze organizacyjnym     153
  4.2.1. Uwagi wstępne     153
  4.2.2. Zmiany w zatrudnieniu i strukturze organizacyjnej firm     153
  4.2.3. Zmiany w obszarze zarządzania przedsiębiorstwem     156
  4.2.4. Zmiany poziomu formalizacji procesów i procedur     158
  4.2.5. Zmiany w komunikacji wewnętrznej     159
  4.2.6. Zmiany w zakresie relacji wewnętrznych w firmie     161
  4.3. Szkolenia a sytuacja finansowa badanych firm     163
  4.3.1. Uwagi wstępne     163
  4.3.2. Wartość sprzedaży i poziom zysków w badanych przedsiębiorstwach     164
  4.3.3. Zmiany w zakresie finansowania bieżącej działalności przedsiębiorstw     165
  4.3.4. Zmiany w zakresie polityki zarządzania kosztami     166
  4.3.5. Finansowanie rozwoju firmy     167
  4.3.6. Ogólna ocena kondycji finansowej firmy     168
  4.4. Wpływ szkoleń na zmiany w ofercie produktowo-usługowej     169
  4.4.1. Uwagi wstępne     169
  4.4.2. Wolumen sprzedaży i oferta badanych przedsiębiorstw     169
  4.4.3. Zmiany oferowanych produktów i usług     171
  4.4.4. Rozpoznawalność marki i zaufanie klientów     176
  4.4.5. Charakterystyka procesu obsługi klienta w badanych firmach     177
  4.5. Wpływ szkoleń na zmiany w obszarze technologicznym     180
  4.5.1. Zmiany w zakresie stosowanej technologii     180
  4.5.2. Wspieranie innowacyjności i inicjatywy pracowników     181
  4.6. Wpływ szkoleń na relacje z interesariuszami     183
  4.6.1. Relacje z klientami     183
  4.6.2. Relacje z dostawcami     185
  4.6.3. Relacje z innymi podmiotami działającymi na tym samym rynku lub w branży     186
  4.7. Podsumowanie wyników badań     187
  
  Zakończenie     195
  
  Literatura     197
  Spis tabel     201
  Spis rysunków     204
  Wykaz prac wydanych przez Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie w serii Monografie: Prace Doktorskie     205
RozwińZwiń