POLECAMY
Format:
ibuk
Od kilkudziesięciu lat stereotypy stanowią przedmiot nieustającego zainteresowania przedstawicieli wielu dziedzin nauki i źródło inspiracji intensywnych badań, wzbogacających wiedzę psychologiczną, społeczną i kulturową. W ujęciu psychosemantycznym, plasującym się na pograniczu perspektywy poznawczej i językoznawczej, stereotyp traktowany jest jako rodzaj umysłowej reprezentacji kategorii, z wyrazistym aspektem ewaluacyjno-afektywnym, wpływający, często w sposób niekontrolowany, na różne procesy poznawcze, w tym na proces spostrzegania społecznego i komunikacji interpersonalnej.
Książka prezentuje rekonstrukcję ponadindywidualnych reprezentacji złożonych kategorii stereotypowych, powstających w wyniku połączenia płci jako czynnika kategoryzacji oraz czynników typu naród, religia, zawód i dysfunkcja (np. inwalidka, chrześcijanka, kobieta-polityk, Hiszpanka) oraz szczegółowe porównania stereotypów różniących się jednym czynnikiem kategoryzacji (np. inwalidka a kobieta, inwalidka a kobieta niewidoma, Hiszpanka a Hiszpan, chrześcijanka a muzułmanka). Materiał do rekonstrukcji stanowiły dane z badań przeprowadzonych za pomocą baterii technik werbalnych wśród w sumie ponad 1400 osób, przedstawicieli różnych narodowości.
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 344 |
Kategoria | Językoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-2644-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie 11 | |
ROZDZIAŁ 1. Stereotypy – perspektywa psychosemantyczna – Nawoja Mikołajczak-Matyja 15 | |
1.1. Wpływ podejścia poznawczego na badanie stereotypów | 15 |
1.2. Stereotyp a pojęcie | 18 |
1.3. Stereotyp a język Stereotyp językowy a mentalny | 22 |
1.4. Werbalne metody badania stereotypów | 26 |
1.5. Wybrane problemy związane z analizą wyników | 29 |
1.6. Stereotyp kobiety w wybranych pracach polskich | 33 |
1.7. Stereotypy kategorii złożonych | 37 |
1.8. Sprecyzowanie przedmiotu i celu badań własnych | 40 |
ROZDZIAŁ 2. Kobieta + dysfunkcja – Nawoja Mikołajczak-Matyja 43 | |
2.1. Wstęp | 43 |
2.2. But-test | 52 |
2.2.1. Zasady interpretacji | 52 |
2.2.2. Analiza treści | 54 |
2.2.3. Dyskusja i podsumowanie | 58 |
2.3. Budowanie zdań | 60 |
2.3.1. Analiza formalna | 60 |
2.3.2. Analiza treści | 62 |
2.3.3. Dyskusja i podsumowanie | 66 |
2.4. Test skojarzeń swobodnych | 68 |
2.4.1. Analiza liczbowa: bogactwo obrazów skojarzeniowych i wewnętrzna zgodność grup | 68 |
2.4.2. Kategorie gramatyczne | 70 |
2.4.3. Stopień podobieństwa zbiorów reakcji | 71 |
2.4.4. Wymiary obrazów skojarzeniowych: porównanie | 73 |
2.4.5. Dyskusja i podsumowanie | 77 |
2.5. Podawanie określeń oceniających (test skojarzeń kierowanych) | 80 |
2.5.1. Analiza liczbowa: wewnętrzna zgodność grup | 80 |
2.5.2. Kategorie gramatyczne | 81 |
2.5.3. Stopień podobieństwa zbiorów reakcji | 82 |
2.5.4. Wymiary ewaluacyjnych aspektów kategorii: porównanie | 84 |
2.5.5. Proporcje ocen pozytywnych i negatywnych | 86 |
2.5.6. Dyskusja i podsumowanie | 88 |
2.6. Test wyboru cech | 89 |
2.6.1. Liczba wyborów | 90 |
2.6.2. Cechy silne i słabe | 91 |
2.6.3. Ewaluacja kategorii | 96 |
2.6.4. Dyskusja i podsumowanie | 98 |
2.7. Test skal | 99 |
2.7.1. Wyniki | 100 |
2.7.2. Dyskusja i podsumowanie | 103 |
2.8. Podsumowanie | 105 |
2.8.1. Obrazy poszczególnych kategorii: synteza | 105 |
2.8.2. Porównania między kategoriami: synteza | 108 |
2.8.3. Wyniki badań a sytuacje komunikacji: hipotezy | 113 |
ROZDZIAŁ 3. Kobieta + narodowość – Joanna Anders 115 | |
3.1. Heterostereotyp odległy: badania polskie | 115 |
3.1.1. Wstęp | 115 |
3.1.2. Test skojarzeń swobodnych | 119 |
3.1.2.1. Analiza liczbowa: bogactwo obrazów skojarzeniowych i wewnętrzna zgodność grup | 119 |
3.1.2.2. Kategorie gramatyczne | 121 |
3.1.2.3. Wymiary obrazów skojarzeniowych: porównanie | 122 |
3.1.2.4. Dyskusja i podsumowanie | 125 |
3.1.3. Budowanie zdań | 126 |
3.1.3.1. Analiza formalna | 126 |
3.1.3.2. Analiza treści | 127 |
3.1.3.3. Dyskusja i podsumowanie | 130 |
3.1.4. Podawanie cech (test skojarzeń kierowanych) | 131 |
3.1.4.1. Analiza liczbowa: bogactwo obrazów skojarzeniowych i wewnętrzna zgodność grup | 131 |
3.1.4.2. Kategorie gramatyczne | 132 |
3.1.4.3. Stopień podobieństwa zbiorów reakcji | 133 |
3.1.4.4. Ewaluacja kategorii | 134 |
3.1.4.5. Wymiary obrazów skojarzeniowych: porównanie | 135 |
3.1.4.6. Dyskusja i podsumowanie | 138 |
3.1.5. Test wyboru cech | 139 |
3.1.5.1. Liczba wyborów | 140 |
3.1.5.2. Cechy silne i słabe | 141 |
3.1.5.3. Porównanie wymiarów | 144 |
3.1.5.4. Ewaluacja kategorii | 146 |
3.1.5.5. Dyskusja i podsumowanie | 147 |
3.1.6. Podsumowanie | 148 |
3.2. Autostereotyp i heterostereotyp bliski: badania hiszpańskie | 151 |
3.2.1. Wstęp | 151 |
3.2.2. Test skojarzeń swobodnych | 156 |
3.2.2.1. Analiza liczbowa: bogactwo obrazów skojarzeniowych i wewnętrzna zgodność grup | 157 |
3.2.2.2. Kategorie gramatyczne | 158 |
3.2.2.3. Stopień podobieństwa zbiorów reakcji | 159 |
3.2.2.4. Wymiary obrazów skojarzeniowych: porównanie | 160 |
3.2.2.5. Cechy najsilniejsze | 162 |
3.2.2.6. Dyskusja i podsumowanie | 163 |
3.2.3. Budowanie zdań | 165 |
3.2.3.1. Analiza formalna | 165 |
3.2.3.2. Analiza treści | 167 |
3.2.3.3. Dyskusja i podsumowanie | 169 |
3.2.4. Test wyboru cech | 171 |
3.2.4.1. Liczba wyborów | 172 |
3.2.4.2. Cechy silne i słabe | 173 |
3.2.4.3. Porównanie wymiarów | 176 |
3.2.4.4. Ewaluacja kategorii | 178 |
3.2.4.5. Dyskusja i podsumowanie | 180 |
3.2.5. Podsumowanie | 181 |
ROZDZIAŁ 4. Kobieta + zawód – Bożena Niećko-Bukowska 186 | |
4.1. Kobieta-polityk | 186 |
4.1.1. Wstęp | 186 |
4.1.2. But-test | 189 |
4.1.2.1. Zasady interpretacji | 189 |
4.1.2.2. Analiza treści | 190 |
4.1.2.3. Dyskusja i podsumowanie | 194 |
4.1.3. Opis typowego X | 196 |
4.1.3.1. Analiza liczbowa: bogactwo obrazów i wewnętrzna zgodność grup | 196 |
4.1.3.2. Kategorie gramatyczne | 197 |
4.1.3.3. Stopień podobieństwa zbiorów reakcji | 199 |
4.1.3.4. Wymiary obrazów: porównanie | 200 |
4.1.3.5. Dyskusja i podsumowanie | 203 |
4.1.4. Podawanie określeń oceniających (test skojarzeń kierowanych) | 204 |
4.1.4.1. Analiza liczbowa: bogactwo obrazów skojarzeniowych i wewnętrzna zgodność grup | 204 |
4.1.4.2. Kategorie gramatyczne | 205 |
4.1.4.3. Stopień podobieństwa zbiorów reakcji | 206 |
4.1.4.4. Wymiary ewaluacyjnych aspektów kategorii: porównanie | 207 |
4.1.4.5. Proporcje ocen pozytywnych i negatywnych | 209 |
4.1.4.6. Dyskusja i podsumowanie | 211 |
4.1.5. Test wyboru cech | 212 |
4.1.5.1. Liczba wyborów | 212 |
4.1.5.2. Cechy silne i słabe | 213 |
4.1.5.3. Ewaluacja kategorii | 217 |
4.1.5.4. Dyskusja i podsumowanie | 219 |
4.1.6. Test skal | 220 |
4.1.6.1. Wyniki | 220 |
4.1.6.2. Dyskusja i podsumowanie | 222 |
4.1.7. Podsumowanie | 224 |
4.2. Nauczycielka | 227 |
4.2.1. Wstęp | 227 |
4.2.2. But-test | 228 |
4.2.2.1. Zasady interpretacji | 229 |
4.2.2.2. Analiza treści | 229 |
4.2.2.3. Dyskusja i podsumowanie | 232 |
4.2.3. Test wyboru cech | 233 |
4.2.3.1. Liczba wyborów | 233 |
4.2.3.2. Cechy silne i słabe | 234 |
4.2.3.3. Ewaluacja kategorii | 237 |
4.2.3.4. Dyskusja i podsumowanie | 238 |
4.2.4. Podsumowanie | 239 |
ROZDZIAŁ 5. Kobieta + religia– Nawoja Mikołajczak-Matyja 241 | |
5.1. Wstęp | 241 |
5.2. Badania podstawowe: CHRZEŚCIJANKA i MUZUŁMANKA w reakcjach werbalnych użytkowniczek języka polskiego | 247 |
5.2.1. Budowanie zdań | 247 |
5.2.1.1. Analiza formalna | 247 |
5.2.1.2. Analiza treści | 249 |
5.2.1.3. Dyskusja i podsumowanie | 251 |
5.2.2. Test skojarzeń swobodnych | 252 |
5.2.2.1. Analiza liczbowa: bogactwo obrazów skojarzeniowych i wewnętrzna zgodność grup | 252 |
5.2.2.2. Kategorie gramatyczne | 253 |
5.2.2.3. Stopień podobieństwa zbiorów reakcji | 254 |
5.2.2.4. Podstawowe relacje semantyczne | 255 |
5.2.2.5. Wymiary obrazów skojarzeniowych: porównanie | 256 |
5.2.2.6. Dyskusja i podsumowanie | 258 |
5.2.3. Podawanie cech (test skojarzeń kierowanych) | 259 |
5.2.3.1. Analiza liczbowa: bogactwo obrazów skojarzeniowych i wewnętrzna zgodność grup | 260 |
5.2.3.2. Kategorie gramatyczne | 260 |
5.2.3.3. Stopień podobieństwa zbiorów reakcji | 261 |
5.2.3.4. Analiza treści: porównanie | 262 |
5.2.3.5. Dyskusja i podsumowanie | 265 |
5.2.4. Test skal | 265 |
5.2.4.1. Wyniki | 266 |
5.2.4.2. Dyskusja i podsumowanie | 269 |
5.2.5. Podsumowanie badań podstawowych | 270 |
5.3. Badania uzupełniające: CHRZEŚCIJANKA a CHRZEŚCIJANIN i porownania międzykulturowe | |
273 | |
5.3.1. Test skojarzeń swobodnych: CHRZEŚCIJANKA a CHRZEŚCIJANIN | 273 |
5.3.1.1. Analiza liczbowa: bogactwo obrazów skojarzeniowych i wewnętrzna zgodność grup | 273 |
5.3.1.2. Kategorie gramatyczne | 274 |
5.3.1.3. Stopień podobieństwa zbiorów reakcji | 275 |
5.3.1.4. Wymiary obrazów skojarzeniowych: porównanie | 276 |
5.3.1.5. Dyskusja i podsumowanie | 277 |
5.3.2. Test skojarzeń swobodnych: CHRZEŚCIJANKA w skojarzeniach użytkowniczek języka polskiego i tadżyckiego: porównanie | 277 |
5.3.3. Test skojarzeń swobodnych: MUZUŁMANKA w skojarzeniach użytkowniczek języka polskiego i tadżyckiego: porównanie | 280 |
5.4. Wyniki badań uzupełniających a podstawowych: podsumowanie | 282 |
ROZDZIAŁ 6. Uwagi końcowe – Nawoja Mikołajczak-Matyja 285 | |
Załączniki | 295 |
Literatura | 326 |
Stereotypes of Women in Psychosemantic Studies: Comparative Images of Conceptual Representations of Complex Categories (Summary) 341 | |