INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Przejrzystość polityki fiskalnej wymusza racjonalne ekonomicznie zacho¬wania na politykach, przez co umożliwia efektywniejsze funkcjonowanie instytucji sektora finansów publicznych. Sprzyja też podejmowaniu trudnych decyzji gospodarczych. Dlatego potrzebne są prace, których przedmiotem jest poprawa zdrowia finansów publicznych. Konieczne jest zrozumienie racjonalnie i długofa¬lowo prowadzonej polityki fiskalnej nie tylko przez profesjonalistów, ale także przez polityków, którzy podejmują decyzje ją kształtujące.
Upowszechnianie wiedzy o narzędziach służących poprawie stanu finansów publicznych i o doświadczeniach ich stosowania w innych krajach powinno temu sprzyjać. Istotna jest również szeroka edukacja ekonomiczna społeczeństwa, która pozwala obywatelom dokonywać trafnych wyborów politycznych. Wszystkim tym aspektom poświęcona jest w mniejszym lub większym stopniu niniejsza książka. Osią pracy jest przejrzystość polityki fiskalnej, która z jednej strony warunkuje prowadzenie efektywnej i racjonalnej polityki, a z drugiej pozwala też na trafniejszą jej ocenę.
Rok wydania | 2011 |
---|---|
Liczba stron | 192 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-7525-656-7 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Znaczenie osoby w teologii Josepha...
do koszyka
Znaczenie fotografii w turystyce
do koszyka
Znaczenie geokulturowych zmian dla...
do koszyka
Znaczenie kultury i instytucji dla...
do koszyka
Znaczenie logistyki we współczesnym...
do koszyka
Spis treści
Wstęp | 7 |
Rozdział I – Przejrzysta polityka fiskalna | 13 |
Wprowadzenie | 13 |
1. Definicje oraz charakterystyki przejrzystej polityki fiskalnej | 13 |
2. Standardy organizacji międzynarodowych | 18 |
2.1. OECD – Najlepsze praktyki przejrzystości budżetu | 20 |
2.2. MFW – Kodeks przejrzystości polityki fiskalnej | 21 |
2.3. Zakres pojęcia przejrzystości | 24 |
3. Definicja przejrzystości polityki fiskalnej | 26 |
4. Obszary oddziaływania i determinanty przejrzystości polityki fiskalnej | 27 |
4.1. Dług publiczny, deficyt budżetowy oraz wydatki sektora publicznego | 27 |
4.2. Podatki | 31 |
4.3. Informacja | 32 |
4.4. Czynniki społeczne i polityczne | 35 |
5. Podsumowanie | 37 |
Rozdział II – Modelowanie wpływu przejrzystości w polityce fiskalnej | 39 |
Wprowadzenie | 39 |
1. Podstawowe twierdzenia stosowane w modelach teorii ekonomii polityki | 40 |
1.1. Rodzaje głosowania: reguła większościowego głosowania i teoria medianowego wyborcy | 42 |
1.2. Instytucje – model agencji, głosowanie probabilistyczne | 46 |
2. Dwuokresowy model uwzględniający umiejętności i karierę polityka | 47 |
3. Modele wpływu przejrzystości na poziom akumulacji deficytu budżetowego i długu publicznego | 51 |
3.1. Wpływ przejrzystości na wielkość deficytu budżetowego – model M. Shi i J. Svenssona | 52 |
3.2. Wpływ przejrzystości na wielkość długu publicznego – model J.E. Alta i D.D. Lassena | 57 |
4. Podsumowanie | 64 |
Rozdział III – Narzędzia przejrzystej polityki fiskalnej | 65 |
Wprowadzenie | 65 |
1. Teoretyczne źródła polityki opartej na regułach | 66 |
1.1. Reguły fiskalne | 67 |
1.2. Kryteria wyboru | 70 |
2. Nowe zarządzanie publiczne | 73 |
2.1. Charakterystyczne idee, obszary i sposoby analizy | 74 |
2.2. Politycy a administracja publiczna | 75 |
2.3. Odpowiedzialność w sektorze publicznym | 78 |
2.4. Zlecanie zadań firmom zewnętrznym | 82 |
2.5. Krytyka nowego zarządzania publicznego | 83 |
3. Budżetowanie i księgowość | 84 |
3.1. Budżet zadaniowy | 88 |
3.2. Memoriałowe i kasowe standardy rachunkowości | 89 |
4. Podsumowanie | 91 |
Rozdział IV – Międzynarodowe przykłady przejrzystej polityki fiskalnej – rozwiązania praktyczne | 93 |
Wprowadzenie | 93 |
1. Nowa Zelandia | 93 |
1.1. Zarządzanie sektorem publicznym – podstawy prawne | 97 |
1.2. Ustawa o odpowiedzialności fiskalnej | 98 |
1.3. Struktura administracyjna państwa – cele i zadania | 100 |
1.3.1. Ustrój polityczny – najważniejsze podmioty | 100 |
1.3.2. Ministrowie – zadania, cele, narzędzia | 102 |
1.3.3. Sposób funkcjonowania systemu – ustalenie celów i zadań poszczególnych podmiotów | 103 |
1.3.4. Proces budżetowy | 104 |
1.4. Odpowiedzialność podmiotów | 106 |
2. Wielka Brytania | 108 |
2.1. Ramy instytucjonalne prowadzonej polityki fiskalnej | 108 |
2.2. Reguły fiskalne | 110 |
2.2.1. Złota reguła | 111 |
2.2.2. Reguła zrównoważonych inwestycji | 112 |
2.3. Kodeks stabilności fiskalnej | 114 |
2.3.1. Rachunkowość i budżetowanie | 115 |
2.3.2. Raportowanie | 116 |
3. Australia | 116 |
3.1. Ramy prowadzonej polityki fiskalnej | 117 |
3.2. Funkcjonowanie automatycznych stabilizatorów koniunktury | 119 |
4. Podsumowanie | 120 |
Rozdział V – Przejrzystość polityki fiskalnej w Polsce | 123 |
Wprowadzenie | 123 |
1. Ramy instytucjonalne i prawne finansów publicznych | 123 |
2. Przejrzystość polityki fiskalnej w świetle raportów MFW | 127 |
2.1. Raport ROSCs z 2001 roku | 127 |
2.2. Załączniki z lat 2003 i 2004 | 131 |
3. Przejrzystość budżetu państwa | 133 |
3.1. Ustawa budżetowa | 134 |
3.2. Proces budżetowy | 138 |
4. Przejrzystość strony dochodowej polityki fiskalnej | 142 |
5. Przejrzystość strony wydatkowej polityki fiskalnej | 148 |
6. Indeks przejrzystości fiskalnej | 151 |
6.1. Metodologia indeksu przejrzystości fiskalnej | 151 |
6.2. Wartość indeksu przejrzystości fiskalnej | 153 |
7. Podsumowanie | 159 |
Zakończenie | 161 |
Załączniki | 167 |
Bibliografia | 183 |
Spis tabel i rysunków | 191 |