INNE EBOOKI AUTORA
-20%
Ostatni akapit książki Jana Hudzika można by potraktować jako jej motto:
„Filozof, który odwiedza Śląsk, wie, że nie jest już możliwy powrót do kraju jego dzieciństwa, bo nie ma nic w kulturze, co byłoby czyste i autentyczne. Śląsk jest dziś dlatego – w nieznanych filozofowi proporcjach – zarówno iwaszkiewiczowski, jak i bienkowski lub braslavsky. Tak samo jak Polska – jednocześnie śląska i wschodnia, europejska i azjatycka. Binarne opozycje przestały już być dla filozofa użyteczne w opisywaniu świata. Wnioskuje on stąd, że nie warto wybierać się na Śląsk tylko po to, by posłuchać bercikowego gadania lub by podziwiać jedynie ziemiańskie dworki. Warto natomiast uczynić to wtedy, gdy zechce się tam znaleźć jedno i drugie lub jedno w drugim”.
W Prawdzie i teorii filozof, który wie, że nie ma nic w kulturze, co byłoby czyste i autentyczne, odwiedza nie tylko Śląsk. Z takim samym nastawieniem odwiedza również świat prawdy i pamięci, świat polityki i estetyki, świat religii i mediów. Dlatego jego książka uczy myśleć i pamiętać na wiele sposobów; jestem przekonany, że spotka się z dużym zainteresowaniem zarówno profesjonalnych badaczy, jak i studentów nauk społecznych, historycznych i humanistycznych, a także licznych publicystów i animatorów życia społecznego, którzy nie boją się refleksyjnego współbycia ze współczesnością.
prof. dr hab. Roman Kubicki
Rok wydania | 2011 |
---|---|
Liczba stron | 252 |
Kategoria | Filozofia współczesna |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Scholar |
ISBN-13 | 978-83-7383-538-2 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp. Krytyczna teoria nauki | 7 |
Część I | |
Prawda w naukach społecznych | 15 |
Kant i implozja prawdy o świecie skonstruowanym | 16 |
Perspektywa konstruktywizmu: podejście pierwsze | 19 |
Prawda obiektywnego obserwatora faktów | 26 |
Problem fikcji | 30 |
Wyobraźnia versus poznanie (konstruktywizm: podejście drugie) | 34 |
Rozum hermeneutyczny i emancypacyjny | 45 |
Teoria oporna i sprawiedliwa: Zygmunt Bauman, studium przypadku | 57 |
Misterium pamięci. O prawdzie poznania i prawdzie świadectwa Zagłady | 68 |
Kulturowe ramy pamięci | 68 |
Naukowa i mityczna wersja historii | 71 |
Zagłada: korekta dyskursu naukowego i koniec metafizyki | 74 |
Świadectwo i prawda | 79 |
Opowiadanie i prawda | 84 |
Sztuka i problem intrygi | 88 |
Zdarzenie graniczne i odpowiedzialność artysty | 91 |
Część II | |
Teoria polityki w komentarzach filozoficznych i metodologicznych | 101 |
Teoria i teoretyzowanie | 103 |
Teoria filozoficzna | 105 |
Z historii teorii polityki w Ameryce | 111 |
Krytyka teorii oderwanych od rzeczywistości | 118 |
Teoria praktyk reprezentacyjnych | 125 |
Czy polityka ma coś wspólnego z estetyką? | 134 |
Klasyczny dyskurs polityczny i historia zapomnienia aisthesis | 135 |
Konsekwencje polityczne antyestetyzmu | 141 |
Romantyczny dyskurs polityczny | 145 |
Polityka jako dziedzina władzy sądzenia | 150 |
Polityka: dramat namiętności i bezinteresowności | 154 |
Teoria mediów w metarefleksji nad kulturą | 162 |
Medioznawstwo i problem teorii | 163 |
Cultural studies versus media studies | 164 |
Teoria mediów: pierwsze ujęcie zagadnienia | 171 |
Teoria mediów: ujęcie drugie, zwrot ku codzienności | 174 |
Dlaczego problem teorii mediów? | 178 |
Okoliczność pierwsza: zwrot postmodernistyczny i współczesna metateoria | 182 |
Okoliczność druga: zwrot ikoniczny | 190 |
Pożegnanie z estetyką | 197 |
Powstanie | 197 |
Zmiana kulturowa | 199 |
Demaskacja | 201 |
Sztuka była pierwsza | 205 |
Przekraczanie granic sztuki | 212 |
Co zamiast estetyki? | 213 |
Zrozumieć Śląsk: różnica kulturowa i granice teorii | 220 |
Bibliografia | 235 |
Indeks osób | 245 |