INNE EBOOKI AUTORA
-20%
Autor:
Format:
Sugestywnymi przykładami i wciągającymi opowieściami z historii nauki Autor sprawia, że trudne do przyswojenia wyniki cognitive science stają się zrozumiałe i frapujące. Z tego względu książka znajdzie czytelników również poza gronem fachowców i studentów. Ma bowiem wielkie walory popularyzatorskie. Zarazem jednak może służyć jako podręcznik akademicki dla coraz liczniejszych studentów kognitywistyki w Polsce oraz i i psychologii.
Rok wydania | 2009 |
---|---|
Liczba stron | 360 |
Kategoria | Filozofia współczesna |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika |
ISBN-13 | 978-83-231-2393-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Procesor duszy
do koszyka
Filtry cyfrowe i procesory sygnałowe....
do koszyka
Bliskie antypody. Relacje...
do koszyka
Dylematy mózgu. Poznanie i emocje w...
do koszyka
Finanse we współczesnych procesach...
do koszyka
Kapitał intelektualny i compliance w...
do koszyka
Spis treści
Rozdział 1. Czym jest kognitywistyka? | |
1.1. Perspektywa historyczna / | 2 |
1.2. Czym się zajmuje? / | 6 |
1.3. O systemach kognitywnych / | 16 |
1.3.1. Typy systemów / | 17 |
1.3.2. Systemy kognitywne / | 19 |
Część I. O maszynach liczących | |
Rozdział 2. Z historii sztucznej inteligencji | |
2.1. Mroczne początki / | 24 |
2.1.1. Paradoksalny mechanizm / | 25 |
2.1.2. Ars Magna / | 27 |
2.1.3. Przełom renesansu //29 | |
2.2. Od Kartezjusza do Leibniza / | 30 |
2.3. Przedwiośnie sztucznej inteligencji / | 37 |
2.3.1. Konrad Zuse / | 37 |
2.3.2. Komputery w służbie wojska / | 39 |
2.3.3. Powstanie logiki matematycznej / | 42 |
2.4. Obliczalność / | 44 |
2.4.1. Hipoteza Churcha / | 45 |
2.4.2. Maszyny Turinga / | 47 |
2.5. Propozycja Alana Turinga / | 50 |
2.5.1. Gra w udawanie / | 51 |
2.5.2. Interpretacje / | 55 |
2.6. Przegląd kontrargumentów przeciwko możliwości myślenia maszyn / | 59 |
2.6.1. Bez duszy ani rusz / | 61 |
2.6.2. Czarnoksiężnik / | 63 |
2.6.3. A co do tego ma świadomość? / | 68 |
Spis treści | |
2.6.4. Komputer nie zna piękna / | 69 |
2.6.5. ... ani nie jest twórczy / | 71 |
2.6.6. Ciągłość w systemie nerwowym / | 73 |
2.6.7. Co można symulować? / | 76 |
2.6.8. Czy jesteśmy antroposzowinistami? / | 77 |
2.6.9. Inteligencja „nie-z-tego-świata" / | 78 |
2.6.10. Warunki równe dla wszystkich! / | 86 |
Rozdział 3. Krytyka klasycznej SI | |
3.1. Przełomowe programy pierwszej fazy / | 91 |
3.1.1. Shrdlu oraz Hacker / | 91 |
3.1.2. Programy gier strategicznych / | 93 |
3.1.3. Komputery a język / | 95 |
3.1.4. Systemy eksperckie / | 101 |
3.1.5. GPS / | 104 |
3.2. Hipoteza systemu symboli / | 108 |
3.2.1. Uniwersalne systemy symboli / | 109 |
3.2.2. Formułowanie hipotezy / | 112 |
3.2.3. Mocna hipoteza / | 114 |
3.3. Filozofia a technologia / | 117 |
3.3.1. Wiedza nieformalizowalna / | 117 |
3.3.2. Chiński pokój / | 119 |
3.3.3. Reprezentacja wiedzy / | 125 |
3.3.4. Cyc czy Cog? / | 129 |
3.3.5. ... a co potem? /136 | |
Rozdział 4. Od nowa | |
4.1. Konekcjonizm / | 144 |
4.1.1. Przetwarzanie równoległe i rozproszone / | 145 |
4.1.2. Perceptron / | 146 |
4.2. Systemy zdolne do uczenia się / | 148 |
4.2.1. Definicja sieci neuronowej / | 148 |
4.2.2. Sieci EBP i inne / | 150 |
4.3. Kilka pytań metodologicznych / | 154 |
4.3.1. Porównanie z biologicznymi sieciami neuronowymi / | 157 |
4.3.2. Czy hipoteza systemu symboli staje się bardziej przekonująca? / | 164 |
4.3.3. Chińska sala gimnastyczna / 167Część II. O mózgu i umyśle | |
Rozdział 5. Procesy mentalne | |
5.1. Inteligencja / | 175 |
5.1.1. Kłopoty z definicją / | 175 |
5.1.2. Jak mierzyć inteligencję? / | 176 |
5.1.3. Modele inteligencji / | 179 |
5.1.4. Czy jest to własność projektowana? / | 186 |
5.1.5. Neurofilozofia a umysł / | 187 |
5.2. Magiczny kawałek materii / | 191 |
5.2.1. Budowa układu nerwowego / | 192 |
5.2.2. Komórka nerwowa / | 195 |
5.2.3. Synapsa / | 197 |
5.2.4. Przewodzenie bodźców / | 198 |
5.2.5. Struktura mózgu / | 202 |
5.3. Mózg w akcji / | 210 |
5.3.1. Phineas Gage i urzędnik francuski / | 210 |
5.3.2. Czy myślimy mózgiem? / | 214 |
5.3.3. Emocje / | 216 |
5.3.4. Stymulowanie mózgu / | 219 |
5.4. Metody badania mózgu / | 222 |
5.4.1. Wczesne badania mózgu / | 222 |
5.4.2. Metody obrazowania mózgu / | 224 |
5.4.3. Co wyjaśniają metody obrazowe? Krytyka metodologiczna / | 229 |
5.5. Czym się różni mózg od komputera? / | 233 |
5.5.1. Struktury niepodobne / | 234 |
5.5.2. Różnice funkcjonalne / | 235 |
5.5.3. Czy myślimy dedukcyjnie? / | 238 |
Rozdział 6. Filozofia umysłu | |
6.1. Co to jest filozofia umysłu? / | 245 |
6.1.1. Ignorabimus? / | 246 |
6.1.2. Neurofilozofia świadomości / | 251 |
6.1.3. Podejścia od strony analizy języka / | 255 |
6.1.4. Materialistyczne ujęcia umysłu / | 256 |
6.1.5. Nędza zdrowego rozsądku / | 260 |
6.2. Współczesna faza dyskusji / | 265 |
6.2.1. Behawioryzm / | 267 |
6.2.2. Identyczność ciało-umysł / | 271 |
6.3. Funkcjonalizm / | 282 |
6.3.1. Przyczynowość mentalna / | 282 |
6.3.2. Rodzaje funkcjonalizmu / | 286 |
6.3.3. Kto ma świadomość? / | 289 |
6.3.4. Qualia / | 294 |
6.3.5. Redukcyjny a nieredukcyjny fizykalizm / | 301 |
6.3.6. Monizm anomalny / | 302 |
Rozdział 7. Wirealność | |
7.1. Człowiek z perspektywy SI / | 311 |
7.1.1. Zmiany w społecznym wizerunku człowieka / | 312 |
7.1.2. Złowrogi obraz robota / | 315 |
7.2. Odzyskiwanie świata? O neuroprotezach / | 317 |
7.2.1. Skład części zapasowych? / | 322 |
7.2.2. Transhumanizm / | 327 |
7.2.3. Wariacje fantomatyczne / | 332 |
7.3. Człowiek czy maszyna - fałszywa alternatywa / | 334 |
7.3.1. Istoty hybrydowe? / | 334 |
7.3.2. Robot jako obiekt ewokacyjny / | 335 |
Bibliografia /339 | |
Indeks osobowy / | 353 |