POLECAMY
-14%
Redakcja:
Format:
Problemy sfery finansów oddziałują na współczesne procesy gospodarcze na niespotykaną dotychczas skalę. Zarówno wcześniejszy kryzys zaufania do rynków finansowych, zapoczątkowany na rynku kredytów hipotecznych, jak i późniejszy kryzys finansów publicznych w krajach strefy euro, są powodem obarczania za niestabilność gospodarki szeroko rozumianych finansów.
Autorzy niniejszych opracowań przyjęli, iż niestabilność otoczenia powinno rozpatrywać się w szerokim zakresie, wykraczającym poza zjawiska ekonomiczne, związane z obserwowanym spowolnieniem gospodarczym oraz finansowe, odzwierciedlające się w kryzysie instytucji finansowych. Źródłami zakłócającymi stabilność finansów publicznych są również rozwiązania instytucjonalne, dotyczące organizacji i funkcjonowania sektora finansów publicznych oraz procesy społeczne, determinujące równowagę finansów publicznych, w szczególności zjawiska demograficzne. Przedmiot przedstawionych opracowań przyporządkować można czterem głównym obszarom rozważań, dotyczącym w szczególności:
- ogólnych zagadnień finansów publicznych,
- finansowej aktywności władz samorządowych,
- problematyki podatkowej w aspektach teoretycznych i praktycznych,
- międzynarodowych aspektów finansów publicznych.
„Studia Ekonomiczne” nr 108 – Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 580 |
Kategoria | Finanse i bankowość |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach |
Seria | 978-83-7875-007-9 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
WSTĘP | 13 |
I Problematyka ogólna finansów publicznych | 15 |
Grażyna Ancyparowicz, Miłosz Stanisławski: KURS WALUTOWY I KREDYT A FENOMEN WZROSTU POLSKIEJ GOSPODARKI W LATACH 2009-2011 | 17 |
Summary | 28 |
Tomasz M. Budzyński: REALIZACJA FUNKCJI STABILIZACYJNEJ FINANSÓW PUBLICZNYCH W WARUNKACH KRYZYSU FINANSOWEGO | 29 |
Summary | 39 |
Jolanta Ciak: ZARZĄDZANIE DŁUGIEM PUBLICZNYM W POLSCE – PRZEGLĄD DOTYCHCZAS STOSOWANYCH STRATEGII ZARZĄDZANIA | 40 |
Summary | 51 |
Sławomir Franek: KRYTERIA OCENY WIELOLETNIEGO PLANOWANIA BUDŻETOWEGO | 52 |
Summary | 62 |
Jolanta Gałuszka: KONSOLIDACJA FINANSÓW PUBLICZNYCH | 63 |
Summary | 73 |
Barbara Grabińska: POZIOM FINANSOWANIA DZIAŁALNOŚCI NAUKOWEJ SZKÓŁ WYŻSZYCH W POLSCE | 74 |
Summary | 81 |
Krystyna Kietlińska: AKTYWNOŚĆ DOBROCZYNNA POLAKÓW W BADANIACH | 82 |
Summary | 92 |
Krzysztof Kocurek: ISTOTA RYZYKA NIERÓWNOWAGI BUDŻETOWEJ W POLSCE | 93 |
Summary | 102 |
Paweł Kowalik: PODZIAŁ ZADAŃ I ŚRODKÓW FINANSOWYCH MIĘDZY RÓŻNYMI SZCZEBLAMI WŁADZY – ANALIZA PORÓWNAWCZA W DWÓCH ODMIENNYCH USTROJACH PAŃSTWA NA PRZYKŁADZIE POLSKI I NIEMIEC | 103 |
Summary | 113 |
Agnieszka Krzemińska: ZMIANY W POZIOMIE I STRUKTURZE PAŃSTWOWEGO DŁUGU PUBLICZNEGO W POLSCE W LATACH 2000-2010 | 114 |
Summary | 122 |
Magdalena Ligus: ANALIZA PORÓWNAWCZA KOSZTÓW SPOŁECZNYCH PRODUKCJI ENERGII PRZEZ MORSKĄ ENERGETYKĘ WIATROWĄ ORAZ ENERGETYKĘ JĄDROWĄ W POLSCE | 123 |
Summary | 132 |
Joanna Marczakowska-Proczka: PROBLEM DŁUGU PUBLICZNEGO W STABILIZOWANIU FINANSÓW PUBLICZNYCH W POLSCE | 133 |
Summary | 142 |
Natalia Marska-Dzioba: OCENA SKUTECZNOŚCI GOSPODAROWANIA ZASOBAMI PUBLICZNYMI W PAŃSTWOWYM FUNDUSZU REHABILITACJI OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH | 143 |
Summary | 153 |
Jarosław Mielcarek: STABILNOŚĆ POLSKIEGO DŁUGU PUBLICZNEGO | 154 |
Summary | 164 |
Anna Szelągowska: ROLA PAŃSTWA W ZASPOKAJANIU POTRZEB MIESZKANIOWYCH W NIESTABILNYM OTOCZENIU – WSPÓŁCZESNE DYLEMATY I WYZWANIA | 165 |
Summary | 174 |
Tomasz Uryszek: WYDATKI RZĄDOWE JAKO STYMULATOR ROZWOJU GOSPODARCZEGO – PRZYKŁAD TAJLANDII | 175 |
Summary | 184 |
II Finanse samorządowe | 185 |
Adam Adamczyk, Kamila Trojanowska: ROLA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO W KSZTAŁTOWANIU PŁYNNOŚCI FINANSOWEJ SPÓŁEK KOMUNALNYCH | 186 |
Summary | 195 |
Krystyna Brzozowska: IDENTYFIKACJA PRZYCZYN SŁABEGO ROZWOJU PARTNERSTWA PUBLICZNO-PRYWATNEGO W POLSCE NA TLE TENDENCJI EUROPEJSKICH | 196 |
Summary | 206 |
Paweł Galiński: SKUTECZNOŚĆ PLANOWANIA DOCHODÓW BUDŻETOWYCH W JEDNOSTKACH SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO W POLSCE | 207 |
Summary | 216 |
Beata Guziejewska: WERYFIKACJA SYSTEMU DOCHODÓW JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO W NIESTABILNYM OTOCZENIU – DYLEMATY I WYZWANIA | 217 |
Summary | 227 |
Dagmara Hajdys: ZARZĄDZANIE RYZYKIEM W PROJEKTACH PARTNERSTWA PUBLICZNO-PRYWATNEGO | 228 |
Summary | 234 |
Katarzyna Owsiak: O KONTROWERSJACH MIĘDZY RZĄDEM A SAMORZĄDEM TERYTORIALNYM W POLSCE W OKRESIE KRYZYSU FINANSOWEGO | 235 |
Summary | 241 |
Krzysztof Surówka: O POTRZEBIE ZMIAN W SYSTEMIE FINANSOWANIA POWIATÓW | 242 |
Summary | 252 |
Joanna Śmiechowicz: WIELOLETNIA PROGNOZA FINANSOWA JAKO NARZĘDZIE SPRZYJAJĄCE ROZWOJOWI JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO (NA PRZYKŁADZIE MIASTA LUBLINA) | 253 |
Summary | 261 |
Marcin Wiśniewski: ZADŁUŻENIE MIAST I ICH ZDOLNOŚĆ DO FINANSOWANIA INWESTYCJI SAMORZĄDOWYCH – PRZYPADEK MIAST-GOSPODARZY MISTRZOSTW UEFA EURO 2012 | 262 |
Summary | 269 |
Katarzyna Wójtowicz: O NOWE PODEJŚCIE DO FINANSÓW SAMORZĄDOWYCH | 270 |
Summary | 278 |
Magdalena Zioło: RODZAJE ANALIZ I ICH FUNKCJE W PROCESIE DECYZYJNYM NA POZIOMIE JEDNOSTEK SEKTORA PUBLICZNEGO (ZE SZCZEGÓLNYM UWZGLĘDNIENIEM ANALIZ PRZEDSIĘWZIĘĆ INWESTYCYJNYCH) | 279 |
Summary | 288 |
III Zagadnienia podatkowe w teorii i praktyce | 289 |
Arkadiusz Bernal: NEGATYWNE KONSEKWENCJE WYBORU PRZEZ MAŁYCH PODATNIKÓW METODY KASOWEJ ROZLICZANIA PODATKU OD TOWARÓW I USŁUG | 291 |
Summary | 301 |
Tomasz Bojkowski: ZWOLNIENIE USŁUG KSZTAŁCENIA ORAZ PRZEKWALIFIKOWANIA ZAWODOWEGO Z PODATKU OD TOWARÓW I USŁUG | 303 |
Summary | 311 |
Ryta Dziemianowicz: ULGI I ZWOLNIENIA PODATKOWE JAKO FORMA POMOCY PUBLICZNEJ | 312 |
Summary | 321 |
Małgorzata Magdalena Hybka: SYSTEM ODWROTNEGO POBORU VAT W UNII EUROPEJSKIEJ – MOTYWY ZASTOSOWANIA I PODSTAWY FUNKCJONOWANIA | 322 |
Summary | 330 |
Anna Moździerz: BŁĘDNA POLITYKA PODATKOWA PRZYCZYNĄ WZRASTAJĄCYCH NIERÓWNOŚCI | 331 |
Summary | 340 |
Jakub Pachecka: INTERPRETACJE PODATKOWE W KONTEKŚCIE PEWNOŚCI SYSTEMU PODATKOWEGO | 341 |
Summary | 352 |
Monika Pasternak-Malicka: UCHYLANIE SIĘ OD OPODATKOWANIA JAKO REAKCJA PODATNIKÓW NA NIEPRZESTRZEGANIE ZASAD PODATKOWYCH W POLSKIM SYSTEMIE PODATKOWYM | 353 |
Summary | 365 |
Jacek Połczyński: PODATEK LINIOWY W WARUNKACH KRYZYSU FINANSÓW PUBLICZNYCH W POLSCE I INNYCH PAŃSTWACH UNII EUROPEJSKIEJ | 366 |
Summary | 374 |
Rafał Rosiński: OPODATKOWANIE DZIAŁÓW SPECJALNYCH PRODUKCJI ROLNEJ W POLSCE | 375 |
Summary | 383 |
Jolanta Szołno-Koguc: ISTOTA I CZYNNIKI DETERMINUJĄCE WYDAJNOŚĆ FISKALNĄ PODATKÓW I SYSTEMU PODATKOWEGO | 384 |
Summary | 395 |
Aleksander Werner: LEGISLACJA PODATKOWA W SEKTORZE USŁUG FINANSOWYCH NA PRZYKŁADZIE ZWOLNIENIA Z PODATKU VAT USŁUG BANKOWYCH | 396 |
Summary | 405 |
Adam Wyszkowski: PODEJŚCIA W DEFINIOWANIU TAX EXPENDITURES | 406 |
Summary | 416 |
IV Finanse publiczne – aspekty międzynarodowe | 417 |
Monika Banaszewska: DETERMINANTY ZMIAN DŁUGU PUBLICZNEGO PAŃSTW STREFY EURO W LATACH 2006-2010 | 419 |
Summary | 427 |
Kamila Bielawska: EWOLUCJA REGUŁ FISKALNYCH W PREWENCYJNEJ CZĘŚCI PAKTU STABILNOŚCI I WZROSTU | 428 |
Summary | 436 |
Maciej Cieślukowski: WYDAJNOŚĆ FISKALNA NOWYCH ŹRÓDEŁ DOCHODÓW BUDŻETOWYCH UNII EUROPEJSKIEJ | 437 |
Summary | 446 |
Magdalena Kogut-Jaworska: POMOC PUBLICZNA UDZIELANA PRZEDSIĘBIORCOM W RAMACH REGIONALNYCH PROGRAMÓW OPERACYJNYCH A REALIZACJA STRATEGII EUROPA 2020 | 447 |
Summary | 456 |
Zofia Łękawa: ABSORPCJA ŚRODKÓW Z UNII EUROPEJSKIEJ W GMINACH WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO | 457 |
Summary | 466 |
Grzegorz Matysek: CZYNNIKI KSZTAŁTUJĄCE SYSTEM PODATKOWY – UNIJNA KOHERENCJA CZY NARODOWA RÓŻNORODNOŚĆ? | 467 |
Summary | 476 |
Małgorzata Mazurek-Chwiejczak: REALIZACJA FUNKCJI FISKALNEJ PODATKU OD WARTOŚCI DODANEJ W WARUNKACH KRYZYSU FINANSOWEGO – DOŚWIADCZENIA KRAJÓW OECD | 477 |
Summary | 485 |
Magdalena Mosionek-Schweda: WIELOLETNIE RAMY FINANSOWE NA LATA 2014-2020 – ZMIANY W FINANSOWANIU PRIORYTETOWYCH OBSZARÓW UNII EUROPEJSKIEJ ORAZ NOWE INSTRUMENTY WSPARCIA | 486 |
Summary | 494 |
Ewa Nastarowicz: WYKORZYSTANIE FINANSOWANIA STRUKTURALNEGO PRZEZ JEDNOSTKI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO | 495 |
Summary | 503 |
Piotr Podsiadło: „KRYZYSOWA” POMOC PUBLICZNA DLA REALNEJ GOSPODARKI – PERSPEKTYWA UNII EUROPEJSKIEJ | 504 |
Summary | 515 |
Katarzyna Stabryła-Chudzio: W KIERUNKU HARMONIZACJI PODATKU DOCHODOWEGO OD OSÓB PRAWNYCH – PROPOZYCJE KOMISJI EUROPEJSKIEJ | 516 |
Summary | 525 |
Sławomir Stężewski: ZALECENIA RADY UNII EUROPEJSKIEJ JAKO FORMA ODDZIAŁYWANIA NA RZECZ REFORMY FISKALNEJ W PAŃSTWACH CZŁONKOWSKICH UNII EUROPEJSKIEJ | 526 |
Summary | 536 |
Ryszard Wierzba, Juliusz Giżyński: KONSOLIDACJA FISKALNA W STREFIE EURO WARUNKIEM UTRZYMANIA WSPÓLNEGO PIENIĄDZA | 537 |
Summary | 551 |
Iwona Wojciechowska-Toruńska: WYPEŁNIANIE POSTANOWIEŃ PAKTU STABILNOŚCI I WZROSTU W NIESTABILNYM OTOCZENIU GOSPODARCZYM | 552 |
Summary | 562 |
Wiesława Ziółkowska: KRYZYS A SEKTOR GENERAL GOVERNMENT W POLSCE NA TLE UNII EUROPEJSKIEJ | 563 |
Summary | 578 |