POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi
Śladami Marksa i Wittgensteina. Krytyka społeczna bez teorii krytycznej „Jestem głęboko przekonany, że projekt krytyczny Marksa wart jest przemyślenia i dyskusji, a nie całkowitego odrzucenia, co zbyt łatwo ostatnio nam przychodzi”, pisze Lotar Rasiński. Wartość tego projektu polega według Autora na powiązaniu przez Marksa krytyki z praktyką emancypacji. Krytyka ma sens tylko wtedy, jeśli może prowadzić do stopniowego wyzwolenia społeczeństwa. Dziś należy jednak przemyśleć Marksowską ideę krytyki społecznej z perspektywy dokonanej przez Wittgensteina krytyki języka. Filozofia Wittgensteina każe nam odrzucić wszelkie formy komunikacji, które nie są oparte na języku naszej codziennej komunikacji. Celem i stawką jest tu powrót do praktyki, do świadomej partycypacji w społecznym życiu. Książka
Śladami Marksa i Wittgensteina stanowi doskonały przegląd stanowisk z obszaru współczesnej filozofii polityki (m.in. Walzer, Mouffe, Tully, Habermas). Przywoływane koncepcje analizowane są jednak z perspektywy wypracowywanej przez Autora oryginalnej koncepcji krytyki społecznej. Czerpiąc nie tylko z myśli Marksa i filozofii Wittgensteina, ale także z narzędzi wypracowanych przez Michela Foucaulta, rozwija on ideę „krytyki społecznej bez teorii krytycznej”. Lotar Rasiński pracuje jako adiunkt w Zakładzie Filozofii (Instytut Pedagogiki) Dolnośląskiej Szkoły Wyższej. Jest autorem książki
Dyskurs i władza. Zarys polityki agonistycznej (2010) oraz redaktorem tomów
Język, dyskurs, społeczeństwo. Zwrot lingwistyczny w filozofii społecznej (2009) i
Ludwig Wittgenstein – konteksty i konfrontacje (z P. Dehnelem, 2011). Jego zainteresowania badawcze obejmują współczesną filozofię polityczną, teorię dyskursu, krytykę społeczną i metodologię nauk społecznych. Jest redaktorem naukowym serii wydawniczej Biblioteka Współczesnej Myśli Społecznej przy Wydawnictwie Naukowym DSW.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 336 |
Kategoria | Historia filozofii |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-17685-3 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Śladami białostockich Żydów
do koszyka
Śladami bogów
do koszyka
Śladami Krzyżaków
do koszyka
Śladami Krzyżaków
do koszyka
Śladami pierwotnych wierzeń
do koszyka
Śladami przodków
do koszyka
Spis treści
Podziękowania | 9 |
Wstęp | 11 |
1. Marks i krytyka jako reforma świadomości | 29 |
Zniesienie teorii i alienacja – krytyka jako „reforma świadomości” | 33 |
Emancypacja polityczna, emancypacja ogólnoludzka, proletariat – Marksowska praktyka wyzwolenia | 42 |
Camera obscura – krytyka i ideologia | 50 |
Ideologia, interpelacja, nauka – „aparaty” Althussera | 58 |
2. Michael Walzer i krytyka zaangażowana | 69 |
Sprawiedliwość i uczestnictwo polityczne – wokół Sfer sprawiedliwości | 72 |
Jak możliwa jest krytyka-interpretacja? – trzy modele krytyki społecznej | 76 |
Fakty i mity krytyki społecznej | 85 |
Między masą a elitą – Gramsci i intelektualista organiczny | 89 |
Minimalizm i maksymalizm moralny – argument z Thick and Thin | 94 |
Dylematy krytyki wewnętrznej – o kontrowersji między Walzerem i Saidem | 102 |
3. Wittgenstein i niemożliwość krytyki | 109 |
Dwie filozofie? – wokół sporów wittgensteinowskich | 111 |
O regułach i rozumieniu życia społecznego – Winch i nauki społeczne | 118 |
Problematyczny rozum – Nyíri, relatywizm i konserwatyzm | 125 |
Nie wychodźcie z jaskini – Oakeshott i rozumienie warunkowe | 130 |
4. Wittgenstein i możliwość krytyki | 139 |
Refleksyjność reguł – znów Oakeshott, Winch i rozumienie społeczeństw pierwotnych | 140 |
O warunkach możliwości sensownego mówienia – Wittgenstein i Kant | 147 |
„Przejrzysta ekspozycja” – terapeuci czy rozjaśniacze? | 153 |
O języku pasożytniczym i alienacji językowej – Wittgenstein i Marks | 159 |
5. Wittgenstein, krytyka, demokracja | 173 |
Transcendentalna gra językowa? – Wittgenstein Apla i Habermasa | 174 |
O „poszanowaniu przeciwnika”, kontekstualizmie i procedurach – agonizm Mouffe | 177 |
Reguły, gry językowe i „świadomość różnorodności” – filozofia publiczna Tully’ego | 182 |
Perfekcjonizm moralny i „zmiana aspektu” – demokracja „awersyjna” Norval | 191 |
6. Habermas i krytyka teoretyczna | 203 |
O nowym programie dla nauk społecznych – teoria tradycyjna i teoria krytyczna Horkheimera | 204 |
Co zostało z Marksa? – szkoła frankfurcka i dziedzictwo marksizmu | 213 |
O pierwotnym i pasożytniczym trybie użycia języka – teoria działania komunikacyjnego Habermasa | 226 |
Dyskurs, etyka, demokracja – „refleksja krytyczna” Habermasa w perspektywie Wittgensteinowskiej | 235 |
7. Foucault i krytyka praktyczna | 251 |
Prezentyzm, relatywizm, kryptonormatywizm – Habermas vs. Foucault | 252 |
Analiza rekurencyjna, dyskurs i „szczęśliwy pozytywizm” – archeologia w świetle historii epistemologicznej | 257 |
„Błąd”, prawda i władza – genealogia w praktyce | 269 |
Czym jest krytyka? – genealogia, rządomyślność i przejrzysta ekspozycja | 284 |
Zakończenie | 305 |
Krytyka jako praktyka emancypacyjna | 305 |
Bibliografia | 319 |
Indeks nazwisk | 333 |