INNE EBOOKI AUTORA
-15%
Autor:
Wydawca:
Format:
Wstęp
Doświadczenie w pracy dydaktycznej z cudzoziemcami uczącymi się języka polskiego, wśród których znaczącą liczbę stanowią biznesmeni, pokazało, że potrzebny jest podręcznik o tematyce biznesowej na średnim poziomie. Autorka wyszła z założenia, że już na poziomie średnio zaawansowanym możliwe jest, a zarazem pożądane posługiwanie się językiem specjalistycznym, jakim jest język biznesu.
Podręcznik został adresowany do tych wszystkich, którzy ukończyli naukę języka polskiego na poziomie podstawowym A1 i A2. Jest to więc podręcznik dla poziomów średnich B1 i B2, napisany z myślą o tych, którzy chcą poznać realia prowadzenia biznesu w Polsce, podstawowe słownictwo oraz struktury syntaktyczne używane w tej dziedzinie.
Powstawaniu O biznesie po polsku przyświecała taka koncepcja metodyczna, aby jako podręcznik specjalistyczny prezentował on słownictwo oraz struktury używane w biznesie, jednocześnie przywoływał struktury gramatyczne i słownictwo poznane przez uczących się języka polskiego na poziomie podstawowym - A1 i A2 I tak na przykład w lekcji pierwszej.
„Dane osobowe" pojawia się nowe słownictwo z kwestionariusza osobowego (stanowisko, zameldowanie), ale także powtarzane są podstawowe konstrukcje z narzędnikiem (jestem Polakiem, jestem inżynierem, czy - mam 25 lat, pracuję w firmie x) Takie podejście metodyczne pozwala na łagodne przejście z języka ogólnego do specjalistycznego Uczący się nie są przytłoczeni nadmiarem nowego słownictwa i konstrukcji, nie są nieprzyjemnie zaskoczeni i zablokowani.
Podręcznik może być wykorzystywany zarówno do pracy z nauczycielem, jak i samodzielnej pracy uczącego się. Stosunkowo prosty układ poszczególnych części oraz klucz do ćwiczeń pozwalają na samodzielną naukę.
Układ lekcji w podręczniku jest następujący:
tekst lub dialog
słownictwo ogólne
słownictwo tematyczne
15 minut na gramatykę (w tym m in. konstrukcje zdań)
ćwiczenia
wiadomości gospodarcze
Na końcu podręcznika znajdują się:
słowniczek do tematów: „Czas wolny" oraz „Giełda"
tablice gramatyczne
klucz do ćwiczeń
słownik
Tekst i dialogi (w zależności od tematu i kontekstu sytuacyjnego jest to albo dialog, albo tekst ciągły) prezentują ogólne realia prowadzenia biznesu w Polsce, konstrukcje syntaktyczne oraz słownictwo dotyczące danego tematu. Jako teksty modelowe mogą stanowić punkt wyjścia lekcji. Ta część może służyć ćwiczeniom w czytaniu oraz pracy nad wymową.
Dialogi i teksty nie tworzą jakiejś historii, a to dlatego, iż zamiarem autorki było, aby z lekcji korzystano na zasadzie poradnika - uczący się może czytać dowolną lekcję, której znajomość jest mu potrzebna, np. „O gospodarce" czy „Rozmowa przez telefon".
Słownictwo podzielone zostało na dwie grupy - ogólne oraz tematyczne. Słownictwo tematyczne zawiera zarówno słownictwo specjalistyczne związane z tematem lekcji, jak i słownictwo ogólne czy potoczne, które rozszerza zasób słów dotyczących tematów lekcji. W jego skład weszły również wyrażenia i zwroty. Część słownictwa tematycznego stanowi punkt „Łatwo zapamiętasz", w którym prezentowane są internacjonalizmy. W obrębie słownictwa tematycznego znalazły się słowa, które nie pojawiły się w tekście danej lekcji. O ich włączeniu zdecydowało kryterium frekwencyjne - analiza tekstów prasowych oraz tekstów autentycznych, pisanych przez biznesmenów. W słowniczku podaje się dwie formy czasownika,
w kolejności - najpierw niedokonany, potem dokonany, niezależnie od tego, który czasownik pojawił się w tekście. Zdarza się, iż pewne słowa, które autorka uznała za ważne, a jednocześnie trudne do zapamiętania, powtarzają się w słowniczku dwukrotnie (np. potwierdzać, odwoływać, przekładać znajdują się w lekcji 3 oraz w lekcji 8)
Przyswojenie słownictwa specjalistycznego jest obok opanowania konstrukcji syntaktycznych podstawą posługiwania się językiem specjalistycznym Dlatego nowe słowa są potem używane w ćwiczeniach zarówno leksykalnych, jak i gramatycznych. Dzięki dużej ilości powtórzeń mogą być zapamiętane przez uczących się.
Punkt „15 minut na gramatykę" prezentuje nowe zagadnienia gramatyczne albo też przywołuje te poznane w trakcie kursu podstawowego, które autorka uznała za trudne, jak np. odmiana czasownika chcieć w trybie warunkowym.
Pamiętając jednak o tym, że podręcznik ukazuje się w serii „Język polski dla cudzoziemców", autorka nie powtarza wszystkich zagadnień gramatycznych, które pojawiają się w trakcie kursu (deklinacji rzeczownika czy koniugacji). Podstawą, do której odsyła się korzystających z O biznesie po polsku, jest podręcznik Ewy Lipińskiej Z polskim na ty. Dla tych wszystkich, którym dla przypomnienia gramatyki wystarczy rzut oka na tablice, na końcu podręcznika zamieszczono tablice gramatyczne - zestawienie odmiany rzeczowników, zaimków dzierżawczych oraz zaimków osobowych przez przypadki, odmiany czasownika, a także zestawienie liczebników w mianowniku, bierniku i dopełniaczu.
W paragrafie „Konstrukcje" prezentowane są konstrukcje syntaktyczne, do których należą zarówno konstrukcje charakterystyczne dla języka biznesu, jak i takie, które stosowane są w języku ogólnym.
Podręcznik został przetestowany na sześciu różnych grupach średnio zaawansowanych
W przygotowaniu podręcznik na następny poziom języka biznesu - C1.
Rok wydania | 2008 |
---|---|
Liczba stron | 220 |
Kategoria | Język polski |
Wydawca | Universitas |
ISBN-13 | 978-83-242-1106-7 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Angielski w pracy i biznesie
do koszyka
Biznes w kulturze – kultura w biznesie
do koszyka
Biznes w kulturze - kultura w biznesie
do koszyka
Biznes w kulturze – kultura w biznesie
do koszyka
Biznes w kulturze – kultura w biznesie
do koszyka
Biznes w kulturze – kultura w biznesie
do koszyka
Spis treści
1 DANE OSOBOWE - KWESTIONARIUSZ OSOBOWY | |
(Wypełnianie kwestionariusza osobowego, podawanie informacji o swojej drodze | |
zawodowej, zadawanie pytań o dane osobowe) | |
2 PREZENTACJA FIRMY | |
(Opisywanie firmy: firma działa na polskim rynku x lat, zatrudnia x pracowników, | |
współpracuje z) | |
3 MÓJ DZIEŃ | |
(Omawianie z asystentką planu dnia: przychodzi X, odwołać, | |
przełożyć spotkanie. Godziny) | |
4 STRUKTURA FIRMY | |
(Przedstawianie działów, dyrektorów, zajmować się..., być odpowiedzialnym za...) | |
5 KONTO W BANKU | |
(Zakładanie konta w banku, rozmowa z urzędniczką, kredyt w banku: warunki, | |
spłata, oprocentowanie itp. ) | |
6 ROZMOWA PRZEZ TELEFON | |
(Prowadzenie rozmowy telefonicznej, charakterystyczne zwroty) | |
7 O GOSPODARCE | |
(Opisywanie sytuacji gospodarczej Polski: inflacja, bezrobocie, dochód PKB, | |
czasowniki: spadać, rosnąć, wzrastać) | |
8 SPOTKANIE | |
(Umawianie się na spotkanie z klientem, formuły używane przy inicjowaniu spotkania, | |
ustalanie terminu spotkania) | |
9 DLACZEGO ZMIENIAĆ PRACĘ? CURRICULUM VITAE | |
(Motywy zmiany pracy, typowe pytania pracodawcy zadawane podczas rozmowy | |
kwalifikacyjnej, prezentacja własnych dokonań zawodowych) | |
10 CZY POTRZEBNE SĄ ZMIANY? | |
(Plany zmian w firmie: planujemy rozszerzyć współpracę, zamierzamy | |
zwiększyć sprzedaż) | |
11 WZROST CZY SPADEK? | |
(Podawanie danych dotyczących obrotów, zysków, strat firmy | |
Czasowniki: spaść, wzrosnąć, zwrot: utrzymywać się na tym samym poziomie) | |
12 DOBRY INTERES | |
(O pieniądzach nieformalnie: X zrobił majątek na handlu kasetami wideo, | |
robić interesy z..., zaczynać od..., dorobić się... ) | |
13 NEGOCJOWANIE CEN | |
(Zwroty i wyrażenia używane przy negocjowaniu warunków umowy) | |
14 WŁASNA FIRMA | |
(Kroki na drodze do założenia własnej firmy, urzędy, dokumenty) | |
15 PODSUMOWANIE ROKU | |
(Udało nam się..., zrealizowaliśmy plan, odnieśliśmy sukces) | |
CZAS WOLNY - zestawienie słownictwa | |
GIEŁDA - zestawienie słownictwa | |
TABLICE GRAMATYCZNE | |
KLUCZ DO ĆWICZEŃ | |
SŁOWNIK | |