INNE EBOOKI AUTORA
-40%
Autor:
Wydawca:
Format:
Praca Beaty Marii Nowak stanowi bez wątpienia znakomity przykład publikacji, która - zachowując wysoki poziom naukowy - jest i oryginalna i uniwersalna oraz zrozumiała nie tylko dla specjalistów. Może ona stanowić naukowy przewodnik w zakresie teorii rozwoju i sposobów funkcjonowania nowoczesnej rodziny. Autorka w sposób błyskotliwy i erudycyjny, interpretując uzyskane wyniki badań i uwzględniając resocjalizacyjny kontekst funkcjonowania rodziny w kryzysie, trafnie wskazuje na potrzebę kreowania systemu rodzinnego ku jego autonomii i pokryzysowej autokreacji tożsamości społecznej.
(Z recenzji prof. zw. dr hab. Zdzisława Kosyrza)
Chciałbym pochlebnie wyrazić się o strukturze publikacji. Zawiera ona wszystkie elementy opisu, warsztatu poznawczego i aplikacji praktycznej uzyskanej wiedzy. To jest bardzo ważna cecha pracy naukowej - ukazanie użyteczności zdobytej wiedzy, przymierzenie jej do ewentualnej naprawy rzeczywistości. I to uważam za cenny wysiłek Pani Beaty Marii Nowak. Mam wrażenie, że na szczególną aprobatę i uwagę krytyczną zasługuje część piąta poświęcona zagadnieniom rozwiązań modelowych. To bardzo wartościowy fragment, który rzadko wieńczy prace badawcze. Tymczasem jest to ogromnie ważny, a może najważniejszy element działalności naukowej.
(Z recenzji prof. zw. dr hab. Tadeusza Pilcha)
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 360 |
Kategoria | Resocjalizacja |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-16586-4 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Rodzina-religia-społeczeństwo
do koszyka
Rodzina partnerska jako relacja...
do koszyka
Rodzina Połanieckich
do koszyka
Rodzina a system społeczny
do koszyka
Spis treści
Wstęp IX | |
CZĘŚĆ I Oblicza kryzysu współczesnych rodzin | 1 |
ROZDZIAŁ 1. Portrety współczesnych rodzin z kryzysem społecznym w tle | 3 |
1.1. Rodzina w perspektywie nauk społecznych | 3 |
1.2. Geneza współczesnych form życia rodzinnego | 8 |
1.2.1. Współczesne modele i formy życia rodzinnego | 11 |
1.3. Rodzina i jej funkcjonowanie | 14 |
1.4. Wybrane modele funkcjonowania rodziny | 20 |
1.4.1. Model strukturalny S. Minuchina | 20 |
1.4.2. Model kołowy D.H. Olsona | 22 |
1.4.3. Model systemowy W.R. Beaversa | 25 |
1.5. Uwarunkowania kryzysów rodzinnych | 26 |
1.5.1. Uwarunkowania globalne | 27 |
1.5.2. Uwarunkowania lokalne | 30 |
ROZDZIAŁ 2. Rodzina w kryzysie | 35 |
2.1. Teoretyczne konteksty zjawiska kryzysu | 35 |
2.1.1. Klasyczna i poszerzona teoria kryzysu | 40 |
2.1.2. Rodzaje kryzysów i ich źródła | 43 |
2.2. Kryzys a zmiany wewnątrzrodzinne | 47 |
2.2.1. Zaburzenia w strukturze rodziny | 49 |
2.2.2. Dysfunkcje systemu rodzinnego | 52 |
2.2.3. Profile rodzin w kryzysie | 55 |
2.3. Rodzina w świetle wyników badań empirycznych | 60 |
2.4. Strategie radzenia sobie z kryzysem | 68 |
2.4.1. Modele radzenia sobie ze stresem – tradycyjne i przejściowe | 72 |
2.4.2. Wieloosiowy model radzenia sobie S.E. Hobfolla | 75 |
2.5. Znaczenie kompetencji społecznych dla skutecznej adaptacji społecznej | 78 |
2.5.1. Kompetencje społeczne a przystosowanie społeczne | 79 |
2.5.2. Koncepcje uwarunkowań kompetencji społecznych | 85 |
2.6. Rola zasobów rodzinnych w przezwyciężaniu kryzysu – przegląd badań | 86 |
CZĘŚĆ II Polityka państwa wobec rodzin w kryzysie | 91 |
ROZDZIAŁ 3. Współczesne zadania i wyzwania polityki społecznej | 93 |
3.1. Prawne konteksty funkcjonowania rodziny | 93 |
3.2. Strategie polskiej polityki społecznej wobec rodzin w kryzysie | 98 |
3.2.1. Idea aktywnej polityki społecznej | 101 |
3.3. Obszary problemowe i wyzwania polityki regionalnej | 104 |
ROZDZIAŁ 4. Działania profilaktyczne, pomocowe i wspierające | 113 |
4.1. Wybrane zagadnienia profilaktyki społecznej | 114 |
4.2. Wspieranie rodzin w kryzysie wynikające z kompetencji pomocowych | 118 |
4.2.1. Kontekst socjalny | 121 |
4.2.2. Kontekst psychologiczny | 124 |
4.2.3. Kontekst interwencyjny | 128 |
4.3. Organizacje pozarządowe w systemie pomocy i wsparcia społecznego | 130 |
4.4. Wolontariat jako narzędzie zmiany społecznej | 136 |
CZĘŚĆ III Współczesne modele resocjalizacji a oddziaływania wobec rodzin w kryzysie | 141 |
ROZDZIAŁ 5. Inspiracje teoretyczne współczesnej pedagogiki resocjalizacyjnej | 143 |
5.1. Koncepcje społeczno-poznawcze | 143 |
5.1.1. Teoria konstruktów osobistych G. Kelly’ego | 144 |
5.1.2. Teoria społecznego uczenia się A. Bandury | 145 |
5.2. Teorie i koncepcje socjologiczne | 147 |
5.2.1. Integracyjna teoria zachowania przestępczego M. Leblanca | 147 |
5.2.2. Teoria naznaczenia społecznego (stygmatyzacji) | 148 |
5.2.3. Koncepcja teatru życia codziennego E. Goffmana | 150 |
5.2.4. Koncepcja resilience (oporu–elastyczności) | 151 |
5.3. Współczesne polskie koncepcje resocjalizacji | 152 |
5.3.1. Wielopasmowa koncepcja resocjalizacji z udziałem społeczeństwa A. Bałandynowicza | 154 |
5.3.2. Koncepcja uspołecznienia systemu profilaktyki i resocjalizacji W. Ambrozika | 155 |
5.3.3. Koncepcja twórczej resocjalizacji M. Konopczyńskiego | 157 |
ROZDZIAŁ 6. Instytucjonalne oddziaływania resocjalizujące wobec rodzin w kryzysie – analiza krytyczna | 159 |
6.1. Resocjalizacja w warunkach kurateli sądowej | 159 |
6.1.1. Efektywność kuratorskich oddziaływań resocjalizujących w środowisku otwartym | 161 |
6.2. Działania systemowe w zakresie pomocy penitencjarnej i postpenitencjarnej dla osób skazanych i ich rodzin | 167 |
6.2.1. Aktywizacja zawodowa jako element penitencjarnych oddziaływań resocjalizujących – polskie projekty systemowe | 171 |
6.2.2. Działania systemowe w świetle wyników badań | 175 |
6.3. Wybrane przykłady resocjalizacyjno-readaptacyjnych projektów systemowych wdrażanych w innych państwach | 178 |
CZĘŚĆ IV Rodziny w kryzysie w świetle badań własnych | 189 |
ROZDZIAŁ 7. Podstawy metodologiczne badań własnych nad rodziną w kryzysie złożonym | 191 |
7.1. Strategia badawcza | 191 |
7.1.1. Dobór próby badawczej | 196 |
7.2. Socjodemograficzny opis osób badanych | 198 |
7.3. Opis zastosowanych metod i narzędzi badawczych | 201 |
ROZDZIAŁ 8. Źródła i oblicza kryzysu oraz zasoby wewnętrzne badanych rodzin | 205 |
8.1. Zjawiska i sytuacje kryzysogenne a cechy socjodemograficzne badanych rodzin | 206 |
8.2. Charakterystyka źródeł kryzysu | 208 |
8.2.1. Bezrobocie w rodzinie | 208 |
8.2.2. Emigracja zarobkowa | 210 |
8.2.3. Choroba przewlekła i niepełnosprawność | 211 |
8.2.4. Utrata osoby bliskiej | 212 |
8.2.5. Nieprzystosowanie społeczne dzieci i młodzieży, przestępczość osób dorosłych | 213 |
8.2.6. Uzależnienie od środków psychoaktywnych | 215 |
8.3. Zasoby wewnętrzne badanych rodzin – międzygrupowe i wewnątrzgrupowe badania porównawcze | 216 |
8.3.1. Wybrane cechy psychospołeczne liderów rodzinnych oraz cechy rodziny jako systemu (porównania międzygrupowe) | 217 |
8.3.2. Zmienne socjodemograficzne a zasoby wewnętrzne rodziny (porównania wewnątrzgrupowe) | 233 |
8.4. Potrzeby rodzin w kryzysie złożonym w zakresie regulacji zasobów wewnętrznych | 238 |
ROZDZIAŁ 9. Zapotrzebowanie rodzin w kryzysie złożonym na pomoc instytucjonalną | 243 |
9.1. Modele zapotrzebowania rodzin problemowych na pomoc instytucjonalną | 245 |
9.2. Modele zapotrzebowania rodzin bezproblemowych na pomoc instytucjonalną | 248 |
9.3. Porównanie modeli rodzin problemowych i bezproblemowych | 252 |
9.4. Modele oszacowane na połączonych danych o liderach rodzin problemowych i bezproblemowych | 253 |
9.5. Zastosowanie modeli logitowych w badaniach nad rodziną oraz w innych obszarach pedagogicznego i społecznego działania | 256 |
ROZDZIAŁ 10. Wizerunek osoby udzielającej pomocy i wsparcia społecznego rodzinie w kryzysie | 259 |
10.1. Osoby wspierające rodzinę w wybranych sferach jej funkcjonowania – preferencje badanych liderów rodzinnych | 259 |
10.2. Pożądane cechy i umiejętności osób wspierających rodzinę | 267 |
10.3. Sylwetka osoby udzielającej pomocy i wsparcia społecznego rodzinie w kryzysie | 269 |
CZĘŚĆ V Propozycje rozwiązań modelowych | 273 |
ROZDZIAŁ 11. Działania społeczne na rzecz rodzin w kryzysie złożonym | 275 |
11.1. Rodzina jako system informacyjno-energetyczny | 275 |
11.2. Zewnętrzne kreowanie systemu rodzinnego | 280 |
11.2.1. Model działania kreującego rozwój rodziny w kryzysie złożonym | 284 |
11.2.2. Model oddziaływań stabilizująco-rozwojowych wobec rodziny w kryzysie złożonym | 287 |
11.3. Resocjalizacyjny kontekst działania społecznego na rzecz rodziny w kryzysie | 290 |
11.3.1. Model oddziaływań resocjalizująco-destygmatyzujących wobec rodziny w kryzysie złożonym | 291 |
11.4. Rozwój osobowy i grupowy – nowa tożsamość rodziny | 296 |
11.4.1. Trening kompetencyjny z liderem rodzinnym | 297 |
11.4.2. Trening systemu rodzinnego | 303 |
ROZDZIAŁ 12. Od kreacji do autokreacji rodziny – zamiast zakończenia | 305 |
Aneks | 311 |
Załącznik | 335 |
Bibliografia | 341 |