INNE EBOOKI AUTORA
-5%
Autor:
Format:
W niniejszej książce autor przedstawił problematykę zakresu odrębności ustroju administracji publicznej w Królestwie Polskim w okresie popowstaniowym (1864–1915) w konfrontacji z systemem organizacyjnym administracji w Cesarstwie Rosyjskim. Dociekania autora oparte zostały na dogłębnej analizie przepisów prawnych, stanowiących podstawę organizacji i funkcjonowania aparatu administracyjnego Królestwa Polskiego i Cesarstwa Rosyjskiego w tej epoce. Szczególnie wiele miejsca autor poświecił prezentacji polskiej i rosyjskiej myśli administracyjnej w XIX i na początku XX wieku, ujętej na szerokim tle europejskiej doktryny prawa administracyjnego.
Rok wydania | 2011 |
---|---|
Liczba stron | 456 |
Kategoria | Historia prawa i ustroju |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej |
ISBN-13 | 978-83-7784-084-9 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Administracja nauki i oświaty w II RP
do koszyka
Administracja publiczna
do koszyka
Administracja publiczna wobec nowych...
do koszyka
Administracja publiczna Zarys wykładu
do koszyka
Administracja rządowa i samorządowa w...
do koszyka
Spis treści
Wstęp | 9 |
ROZDZIAŁ I. Polska i rosyjska nauka administracji od XVIII do początków XX w. | 29 |
1. Główne kierunki europejskiej myśli administracyjnej | 29 |
1.1. Nauka policji | 29 |
1.2. Rozwój nauk administracyjnych w XIX w | 38 |
2. Rosyjska literatura prawno-administracyjna do początku XX w | 50 |
3. Polska myśl administracyjna w XIX i na początku XX w | 68 |
3.1. Początki nowożytnych nauk administracyjnych na ziemiach polskich w XVIII | |
i w pierwszej połowie XIX w | 68 |
3.2. Powstanie polskiej szkoły prawa administracyjnego | 77 |
ROZDZIAŁ II. Podstawowe pojęcia, definicje i konstrukcje teoretyczne w europejskiej nauce | |
administracji i prawa administracyjnego | 87 |
1. Pojecie administracji i prawa administracyjnego | 87 |
2. Stosunek administracyjny a publiczne prawo podmiotowe | 95 |
3. Podmioty administrujące. Teoria organu administracyjnego | 99 |
4. Prawne formy działania administracji | 104 |
5. Konstrukcje prawnej organizacji administracji publicznej | 112 |
5.1. System realny i prowincjonalny | 112 |
5.2. Centralizacja i decentralizacja administracji | 115 |
5.3. Koncentracja i dekoncentracja administracji | 119 |
6. Teoria samorządu | 122 |
7. Status prawny urzędników | 135 |
8. Sadownictwo administracyjne | 140 |
ROZDZIAŁ III. Zasady tworzenia prawa administracyjnego i jego źródła w Królestwie Polskim | 152 |
1. Instytucje prawodawcze Cesarstwa Rosyjskiego | 152 |
1.1. Cesarz i Duma Państwowa | 152 |
1.2. Rada Państwa | 156 |
1.3. Komitet Ministrów i Rada Ministrów | 158 |
1.4. Senat Rządzący | 160 |
2. Odrębne instytucje prawodawcze Królestwa Polskiego | 162 |
2.1. Rada Stanu i Rada Administracyjna Królestwa Polskiego | 162 |
2.2. Komitet Urządzający w Królestwie Polskim | 165 |
2.3. Komisja Prawnicza | 167 |
2.4. Własna J. C. M. Kancelaria do Spraw Królestwa Polskiego | 169 |
2.5. Komitet do Spraw Królestwa Polskiego | 170 |
3. Źródła prawa administracyjnego | 171 |
3.1. Rodzaje i formy źródeł prawa | 171 |
3.2. Akty prawne stanowione w trybie administracji centralnej | 179 |
3.3. Akty prawne stanowione w trybie administracji podporządkowanej | 186 |
4. Publikacja i ogłaszanie aktów administracyjnych | 189 |
5. Wykładnia aktów administracyjnych | 196 |
6. Zasady wprowadzania i zakres obowiązywania rosyjskich źródeł prawa administracyjnego | |
w Królestwie Polskim | 198 |
ROZDZIAŁ IV. Organizacja administracji publicznej w Królestwie Polskim | 225 |
1. Ogólna charakterystyka rosyjskiego modelu administracji publicznej | 225 |
2. Reorganizacja zarządu administracyjnego Królestwa Polskiego po powstaniu styczniowym | 231 |
3. Organy administracji ogólnej | 241 |
3.1. Urząd Generał-Gubernatora Warszawskiego | 241 |
3.2. Zarząd gubernialny | 248 |
3.2.1. Gubernatorzy | 248 |
3.2.2. Wicegubernatorzy | 252 |
3.2.3. Rządy gubernialne | 254 |
3.3. Zarząd powiatowy | 261 |
4. Administracja miejska | 265 |
5. Samorząd gmin wiejskich | 269 |
6. Organy administracji specjalnej | 273 |
6.1. Zarząd oświaty | 273 |
6.2. Zarząd cenzury | 275 |
6.3. Zarząd skarbowy | 276 |
6.3.1. Izby skarbowe | 276 |
6.3.2. Zarząd akcyzy | 279 |
6.3.3. Zarząd okręgów celnych | 280 |
6.3.4. Zarząd dóbr państwowych | 280 |
6.4. Komitety przemysłowe | 282 |
6.5. Inspekcja Fabryczna | 283 |
6.6. Zarząd poczt i telegrafu | 285 |
6.7. Zarząd komunikacji lądowych i wodnych | 286 |
6.8. Zarząd policji | 287 |
6.9. Zarząd powinności wojskowej | 290 |
6.10. Zarząd spraw włościańskich | 291 |
6.11. Zarząd dobroczynności publicznej | 293 |
6.12. Komisja Emerytalna w Królestwie Polskim | 295 |
6.13. Kontrola Państwowa | 296 |
6.14. Prokuratoria w Królestwie Polskim | 297 |
7. Odrębność zarządu administracyjnego w guberniach Królestwa Polskiego po powstaniu | |
styczniowym | 298 |
ROZDZIAŁ V. Stanowisko prawne urzędników cywilnych | 305 |
1. Źródła pragmatyki służbowej | 305 |
1.1. Ustawa o służbie cywilnej w Królestwie Polskim | 305 |
1.2. Statut o służbie cywilnej w Cesarstwie Rosyjskim | 307 |
1.3. Przepisy szczegółowe | 308 |
2. Rangi, klasy, tytuły i stanowiska służbowe | 308 |
3. Warunki mianowania | 312 |
3.1. Poddaństwo rosyjskie | 312 |
3.2. Wiek | 315 |
3.3. Płeć | 315 |
3.4. Kwalifikacje | 316 |
3.5. Niekaralność | 317 |
3.6. Język rosyjski | 318 |
4. Nominacja | 319 |
4.1. Organy uprawnione do nominowania urzędników cywilnych | 319 |
4.2. Warunki szczegółowe nominacji | 320 |
5. Obowiązki urzędników w czasie pełnienia służby | 321 |
6. Prawa i przywileje urzędnicze | 324 |
6.1. Uposażenie | 325 |
6.2. Prawo do urlopu | 328 |
6.3. Prawo do awansu | 329 |
6.4. Prawo do tytułów i rang cywilnych | 330 |
6.5. Nagrody i odznaczenia | 331 |
6.6. Prawo do nabycia szlachectwa | 334 |
6.7. Prawo do munduru | 335 |
6.8. Zwolnienie z obowiązku służby wojskowej | 335 |
6.9. Prawo do kształcenia dzieci na koszt państwa | 336 |
7. Dowody służby cywilnej | 337 |
7.1. Patent nominacyjny | 337 |
7.2. Lista stanu służby | 337 |
7.3. Atestat | 339 |
8. Odpowiedzialność urzędników cywilnych | 340 |
8.1. Odpowiedzialność porządkowa | 341 |
8.2. Odpowiedzialność dyscyplinarna i karnosądowa | 342 |
8.3. Odpowiedzialność cywilna | |
9. Rozwiązanie stosunku urzędniczego | 347 |
9.1. Zwolnienie urzędnika z powodu likwidacji lub reorganizacji urzędu | 347 |
9.2. Zwolnienie urzędnika na własna prośbę | 348 |
9.3. Zwolnienie urzędnika jednostronna decyzja organu | 349 |
9.4. Śmierć urzędnika | 350 |
10. Prawa emerytalne urzędników i członków ich rodzin po zakończeniu służby cywilnej | 350 |
10.1. Stowarzyszenia emerytalne | 351 |
10.2. Fundusz emerytalny | 351 |
10.3. Warunki pobierania pensji emerytalnej | 352 |
10.4. Uprawnienia zony i dzieci zmarłego urzędnika | 353 |
10.5. Zawieszenie i utrata prawa do emerytury | 354 |
ROZDZIAŁ VI. Kontrola i nadzór nad administracja publiczna w Królestwie Polskim | 355 |
1. Rosyjski model kontroli administracji publicznej | 355 |
2. Urzędy mieszane | 361 |
2.1. Gubernialne Urzędy do Spraw Włościańskich | 361 |
2.2. Gubernialne Urzędy do Spraw Powinności Wojskowej | 364 |
2.3. Gubernialne Urzędy do Spraw Fabrycznych i Górniczych | 367 |
2.4. Gubernialne Urzędy do Spraw Podatku Przemysłowego | 370 |
2.5. Gubernialne Urzędy do Spraw Podatku Kwaterunkowego | 373 |
2.6. Gubernialne Urzędy do Spraw Stowarzyszeń | 376 |
3. Departamenty Administracyjne i I Ogólne Zebranie Departamentów Senatu Rządzącego | 379 |
3.1. Skład i organizacja wewnętrzna | 379 |
3.2. Kompetencje | 385 |
3.3. Postępowanie w Departamentach Administracyjnych i w I Ogólnym Zebraniu | |
Departamentów Senatu | 396 |
3.4. Charakter i moc prawna orzeczeń Senatu | 406 |
Uwagi końcowe | 411 |
Bibliografia | 419 |
I. Źródła drukowane – akty prawne i zbiory przepisów | 419 |
1. Wykaz aktów prawnych | 419 |
2. Zbiory przepisów | 434 |
II. Literatura | 438 |