POLECAMY
Redakcja:
Format:
ibuk
e-ISBN: 978-83-233-8675-9
Tom W poszukiwaniu nowych rozwiązań. Dydaktyka języka polskiego u progu XXI wieku zawiera teksty wystąpień uczestników VII Międzynarodowej Konferencji Stowarzyszenia „Bristol” Polskich i Zagranicznych Nauczycieli Kultury Polskiej i Języka Polskiego jako Obcego, która odbyła się w Krakowie w maju 2007 roku. Szeroko sformułowany temat pozwolił na prezentację referatów analizujących różne problemy teoretyczne i praktyczne, a także wykorzystujących rozmaite ujęcia metodologiczne.
W pierwszej części tomu znalazły się referaty, które podejmują zagadnienie najważniejsze dla przyszłości nauczania języka polskiego jako obcego. Kolejne części zostały poświęcone dydaktyce elementów systemu językowego polszczyzny, interferencji, rozwijaniu i testowaniu sprawności językowych oraz pedeutologii. Nie zabrakło też miejsca na analizy i propozycje związane z kształceniem literackim i kulturowym, zarówno w kraju, jak i poza jego granicami.
Celem publikacji jest zatem prezentacja najnowszych osiągnięć polonistycznej myśli glottodydaktycznej, która nadążając za glottodydaktyką światową, dotrzymuje jej kroku i sprawia, że języka polskiego naucza się tak, jak innych języków europejskich.
Rok wydania | 2008 |
---|---|
Liczba stron | 524 |
Kategoria | Językoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-2582-6 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Czas dla duszy. W poszukiwaniu człowieka
do koszyka
Czas dla duszy. W poszukiwaniu prawdy
do koszyka
Człowiek jako słowo i ciało. W...
do koszyka
Człowiek w poszukiwaniu sensu
do koszyka
Człowiek w poszukiwaniu sensu
do koszyka
Człowiek w poszukiwaniu sensu
do koszyka
Spis treści
Od redakcji | 9 |
Władysław T. Miodunka, Dziesięciolecie Stowarzyszenia „Bristol” | 13 |
CZĘŚĆ I. GŁÓWNE PROBLEMY GLOTTODYDAKTYKI JĘZYKA POLSKIEGO | 19 |
Urszula Żydek-Bednarczuk, Tekst w procesie certyfikacji | 21 |
Renata Przybylska, O potrzebie tworzenia korpusów tekstów do nauczania języka polskiego jako obcego | 31 |
Bronisława Ligara, Leksykultura w ujęciu Roberta Galissona a nauczanie kompetencji kulturowej | 51 |
Grażyna Zarzycka, Opis pedagogiki zorientowanej na rozwój kompetencji i wrażliwości interkulturowej | 63 |
Przemysław E. Gębal, W stronę podstaw dydaktyki języka polskiego jako obcego. Próba bilansu polonistycznej myśli glottodydaktycznej | 79 |
CZĘŚĆ II. NAUCZANIE SYSTEMU JĘZYKOWEGO POLSZCZYZNY | 89 |
Jan Fellerer, Kilka uwag o płaskiej koncepcji gramatyki języka polskiego jako obcego | 91 |
Maria Kuc, Projekt „innej” gramatyki funkcjonalnej języka polskiego. Językowe środki wyrażania cechy obiektu | 103 |
Wiesław Stefańczyk, Neutralizacja opozycji rodzaju gramatycznego polskiego rzeczownika w liczbie mnogiej na przykładzie dopełniacza | 111 |
Olga Szapkina, Funkcjonowanie liczbowych odmian rzeczowników predykatywnych w języku polskim | 117 |
Agnieszka Stryjecka, Swój, czyli czyj? O zaimkach dzierżawczo-zwrotnych | 123 |
Anna Seretny, Słownictwo a programy nauczania – komponent leksykalny kształcenia językowego | 131 |
Julia Dilna, Frazeologizmy w polskiej prozie młodzieżowej. Problemy z recepcją odbiorcy ukraińskiego uczącego się polszczyzny | 143 |
Andrej Babanow, Nauczanie słownictwa na wyższych poziomach zaawansowania | 151 |
CZĘŚĆ III. INTERFERENCJE W NAUCZANIU JĘZYKA POLSKIEGO JAKO OBCEGO | 157 |
Agnieszka Mielczarek, Tomasz Lisowski, Typologia błędów fleksyjnych Koreańczyków uczących się języka polskiego | 159 |
Tomasz Majtczak, Bożena Sieradzka-Baziur, Interferencja w procesie przyswajania języka polskiego przez Japończyków | 169 |
Mirosława Magajewska, Problemy fonetyczne Włochów uczących się języka polskiego – ujęcie porównawcze | 199 |
CZĘŚĆ IV. NAUCZANIE I TESTOWANIE SPRAWNOŚCI JĘZYKOWYCH | 205 |
Bożena Krawiec, Nagłówki prasowe w nauczaniu języka polskiego cudzoziemców – na przykładzie nagłówków z „Kuriera Lubelskiego” | 207 |
Adriana Prizel-Kania, Rola i sposoby kształcenia percepcji słuchowej | 215 |
Grażyna Przechodzka, Przygotowanie i ewaluacja egzaminów certyfikatowych z języka polskiego jako obcego | 223 |
CZĘŚĆ V. LITERATURA W NAUCZANIU JĘZYKA POLSKIEGO JAKO OBCEGO | 235 |
Constantin Gembaşu, Czesław Miłosz w poszukiwaniu tożsamości kulturowej | 237 |
Paweł Próchniak, Wiola Próchniak, Polska proza – język i rzeczywistość ostatnich lat, czyli dlaczego cudzoziemiec powinien zaglądać do polskich powieści współczesnych | 243 |
László Kálmán Nagy, literatura a nauczanie języka polskiego jako obcego. Zarys nowej problematyki | 249 |
Tamara Czerkies, Rozwijanie kompetencji literackiej – teksty prozatorskie na zajęciach języka polskiego jako obcego | 255 |
Choi Sung Eun, Metodyka nauczania koreańskich studentów poezji polskiej na przykładzie analizy wiersza Wisławy Szymborskiej Widok z ziarnkiem piasku za pośrednictwem idei Lao-Zhuanga | 265 |
CZĘŚĆ VI. KULTURA W NAUCZANIU JĘZYKA POLSKIEGO JAKO OBCEGO | 271 |
Piotr Garncarek, Określenie przestrzeni kulturowej w nauczaniu języka polskiego jako obcego | 273 |
Małgorzata Gaszyńska-Magiera, Miejsce wiedzy o kulturze w nauczaniu języka polskiego jako obcego – perspektywa etnolingwistyczna | 279 |
Piotr Kajak, Kultura popularna w procesie nauczania języka polskiego jako obcego | 291 |
Ałła Krawczuk, Nauczanie Ukraińców polskiej etykiety językowej (zwracanie się do adresata) | 301 |
Anna Żurek, Tworzenie aktów grzecznościowych przez cudzoziemców uczących się języka polskiego | 313 |
Maria Magdalena Nowakowska, Językowy savoir-vivre: nauczanie polskich form grzecznościowych na gruncie słowackim | 323 |
Marta Skura, Minimum kulturowe w nauczaniu języka polskiego jako obcego na przykładzie adresata niemieckiego | 329 |
Katarzyna Stankiewicz, Przekaz kulturowy w podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego | 337 |
Anna Dąbrowska, Małgorzata Pasieka, Obraz rodziny w podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego. Ujęcie diachroniczne | 347 |
Jerzy Kowalewski, Program kulturowy jako odpowiedź na specyfikę nauczania języka polskiego na Wschodzie i potrzeby studentów ze Wschodu | 365 |
Anna Kijewska, O polskich obrzędach dorocznych i polskim stole świątecznym. Język i kultura polska celem czy środkiem edukacji interkulturowej | 377 |
CZĘŚĆ VII. PROBLEMY POLONISTYK ZAGRANICZNYCH | 391 |
Cheong Byung Kwon, Problemy z nauczaniem literatury polskiej w Korei | 391 |
Wiktoria Tichomirowa, Maria Leskinen, Nauczanie historii, kultury i literatury polskiej na Wydziale Języków Obcych i Regionoznawstwa Uniwersytetu Moskiewskiego im. Łomonosowa. Nowe problemy – nowe rozwiązania | 397 |
Ludmyła Petruchina, Interdyscyplinarne podejście do nauczania literatury polskiej na Uniwersytecie Lwowskim | 409 |
Maria Pančikowá, Nowe programy studiów na polonistyce w Bratysławie | 417 |
Milica Mirkulowska, Nowe formy działania polonistów macedońskich | 421 |
Agata Bogdańska, Public relations w nauczaniu języka polskiego we Włoszech | 427 |
Aleksandra Rawicka, Polonistyka na Uniwersytecie w Oslo – problemy i wyzwania | 431 |
Judit Retman, Możliwości rozwoju polonistyki w środowisku niesłowiańskim | 439 |
Małgorzata Zduniak-Wiktorowicz, Program niemieckiej slawistyki a potrzeby studentów polonijnych (na przykładzie Uniwersytetu Chrystiana Albrechta w Kilonii) | 443 |
Anna Majkiewicz, Wiedza o Polsce w programie nauczania na studiach translatorskich Uniwersytetu Wiedeńskiego | 451 |
CZĘŚĆ VIII. KSZTAŁCENIE NAUCZYCIELI JĘZYKA POLSKIEGO JAKO OBCEGO. POSTAWY UCZNIÓW | 461 |
Przemysław E. Gębal, Kształcenie lektorów języka polskiego jako obcego na tle europejskich standardów pedeutologicznych | 463 |
Olga Bambrowicz, Quo vadis nauczycielu języka polskiego jako obcego, czyli jak uczyć tych, którzy będą uczyli | 473 |
Agnieszka Rabiej, Postawy i preferencje językowe młodszych uczniów szkół polonijnych | 481 |
CZĘŚĆ IX. KRÓTKO O PODRĘCZNIKACH | 491 |
Małgorzata Majewska-Meyers, O niektórych aspektach samodzielnego uczenia się na przykładzie podręcznika Praktisches Lehrbuch Polnisch. Grundkurs für Selbstlernen | 493 |
Krystyna Data, Co, dla kogo, o czym? Tytuły podręczników języka polskiego dla obcokrajowców | 501 |
Marta Plisiecka, Dorota Rysak, Kochasz? Kocham! Krótki kurs języka polskiego dla studentów programu Sokrates-Erasmus | 511 |
Katarzyna Popowa, Nauczanie słownictwa specjalistycznego. Koncepcja podręcznika Gościnność po polsku. Zapraszamy do restauracji | 517 |