POLECAMY
Redakcja:
Format:
ibuk
e-ISBN: 978-83-233-8677-3
W świecie XXI wieku, w którym znikają szybko dawne bariery geograficzne, a kontakty pomiędzy reprezentantami odmiennych cywilizacji są już codzienną rutyną, wiedza o innych cywilizacjach traci swój dawny ekskluzywny charakter poznawczy i staje się w coraz większym stopniu wartością praktyczną: warunkiem rozumienia partnerów interakcji, ich wzorów zachowań, ideałów i dążeń. Ale nie tylko. Wiedza o innych cywilizacjach jawi się dziś także jako nieodzowny instrument racjonalnej polityki międzynarodowej i ważny element stabilnego ładu globalnego, łagodzącego nieznane wcześniej konflikty interesów powstające w łonie nowego świata: «świata wielobiegunowego.
Profesor Andrzej Flis, ze wstępu do publikacji Wartości Wschodu i wartości Zachodu. Spotkania cywilizacji
Profesor Andrzej Flis, któremu dedykujemy niniejszy tom, szukał i dociekał. Nie godził się na życie w ciemności. Dziwił się, że innym ciemność nie przeszkadza. Splot różnych wydarzeń pchnął go ku karierze akademickiej. Rozpoczął ją od studiów socjologicznych, które ukończył w 1976 roku, przedstawiając pracę magisterską na temat wyjaśniania holistycznego i historycznego u Karola Marksa. W trzy lata później Andrzej Flis ukończył studia filozoficzne. Pod opieką profesora Zbigniewa Kuderowicza przygotował rozprawę magisterską poświęconą ontologii Ludwika Wittgensteina, filozofia nigdy jednak nie stała się jego pasją. Wszelkie wyzwania znajdował natomiast na polu socjologii, z którą ostatecznie związał się na wiele lat. W 1983 roku na podstawie pracy Socjologiczne koncepcje człowieka przygotowanej pod kierunkiem profesora Piotra Sztompki został doktorem nauk humanistycznych. Rozprawę habilitacyjną przedstawił w 1991 roku. W 2002 roku uzyskał tytuł profesora i stanowisko profesora nadzwyczajnego Uniwersytetu Jagiellońskiego. Zainteresowania badawcze Andrzeja Flisa dotyczyły bardzo szerokiego spektrum zagadnień - socjologii kultury, teorii cywilizacji, historii wczesnego chrześcijaństwa, historii cywilizacji europejskiej i przemian kulturowych zachodzących w jej łonie, a także specyfiki kultur Dalekiego Wschodu. Inną fascynacją Andrzeja Flisa była historia i rozwój chrześcijaństwa na Bliskim Wschodzie i w Egipcie. Równolegle z działalnością naukową i badawczą Profesor realizował się także jako nauczyciel akademicki. Jego wykładów słuchali studenci Uniwersytetu Jagiellońskiego, Politechniki Śląskiej i Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej, a z gościnnymi odczytami odwiedził wszystkie chyba kontynenty. Z jego inicjatywy w 1996 roku w ramach Instytutu Socjologii Uniwersytetu Jagiellońskiego powstała Pracownia Porównawczych Studiów Cywilizacji, która w cztery lata później została przekształcona w Zakład Porównawczych Studiów Cywilizacji, by ostatecznie w 2005 roku uzyskać pełną autonomię (w ramach Wydziału Filozoficznego UJ) już jako Katedra Porównawczych Studiów Cywilizacji. Ta właśnie jednostka stała się miejscem, w którym spotykali się autorzy tekstów zawartych w niniejszym tomie, to tutaj razem z Andrzejem Flisem spędzali długie godziny na dyskusjach i sporach, to tutaj - jak mawiał Profesor - pochylali się nad problemami świata.
Rok wydania | 2011 |
---|---|
Liczba stron | 284 |
Kategoria | Antropologia kulturowa |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Przez Atlantyk w pogoni za mordercą
do koszyka
Przez Atlantyk w pogoni za mordercą
do koszyka
Przez Bariery Światów
do koszyka
Przez błędy do sukcesu - zbuduj swój...
do koszyka
Przez błękitne pola
do koszyka
Przez Burzę i Ogień
do koszyka
Przez całe życie biedna
do koszyka
Spis treści
Agata Świerzowska, Słowo o Profesorze Andrzeju Flisie | 7 |
Część pierwsza - Myśląc o kulturze | 12 |
Łukasz Trzciński, Cyberprzestrzeń i kontakt kulturowy | 13 |
Mariola Flis, Pokrewieństwo i kulturowe zróżnicowanie instytucji małżeństwa | 19 |
Izabela Trzcińska, Filozof i Idiota. Renesansowe źródła idei uczonego | 31 |
Agnieszka Kowalska, Teoria cywilizacji oraz wizja cywilizacji zachodniej i chrześcijaństwa w ujęciu Arnolda Toynbee’ego | 43 |
Bożena Gierek, Miejsce i znaczenie języków celtyckich w kulturze europejskiej | 57 |
Część druga - Zrozumieć Azję | 78 |
Gendun Chophel, Odpowiedź | 79 |
Marta Kudelska, Schematy medytacyjne w upaniszadzie Maitri | 83 |
Agata Świerzowska, Jak praktykują jogę Indusi? | 97 |
Marek Moroń, O posiadanie suwerennego państwa – porównanie Królestwa Nepalu i Chanatu Kalat/Baluczystanu | 113 |
Edmund Baka, Kilka uwag o „sztuce lekkości” w chińskich praktykach psychofizycznych | 123 |
Renata Iwicka, Kamikakushi – ukryty przez bogów | 129 |
Santoka Taneda, O przyrodzie, urokach życia wędrowca i pięknie kobiet | 141 |
Część trzecia - U wspólnych korzeni | 144 |
Małgorzata Kniaź, Między dyskryminacją i emancypacją – mniejszość koptyjska w muzułmańskim Egipcie | 145 |
Paulina Niechciał, Irańscy Ormianie – najliczniejsza społeczność chrześcijańska w Islamskiej Republice Iranu | 165 |
Andrzej Mrozek, Bożena Prochwicz-Studnicka, Marta Teperska-Klasińska, Pomiędzy rajem a piekłem. Tradycja judeochrześcijańska a Koran | 183 |
Elżbieta Olzacka, Stosunek bizantyjskiego chrześcijaństwa do wojny – między wojną duchową a ziemskimi wojnami cesarstwa | 205 |
Ireneusz C. Kamiński, Islam przed Europejskim Trybunałem Praw Człowieka w Strasburgu | 225 |
Grażyna Bąkowska-Czerner, Motywy solarne w ikonografi i gemm magicznych/gnostycznych | 239 |
Przemysław Piekarski, Między Benares a Jerozolimą. Kilka uwag o podobieństwach pomiędzy hinduizmem a judaizmem | 249 |
Andrzej Flis, Kościół i demokracja w nowożytnej Europie | 265 |