INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi
Książka opowiada o Baruchu Spinozie i jest pierwszym wyrazem fascynacji Leszka Kołakowskiego wiekiem XVII. Pasji tej Profesor pozostał wierny do końca życia, a do książki o Spinozie wrócił niedługo przed śmiercią, dyktując poprawki i uzupełnienia. Spinoza był dla niego od początku najważniejszym filozofem i główną inspiracją. Niewznawiana przez pół wieku pierwsza – i zarazem ostatnia, nad którą pracował – książka to nie tylko pamiątka po „wczesnym Kołakowskim”, ale dojrzała interpretacja, napisana z wnikliwością i charakterystyczną dla autora klarownością.
Kołakowski dostrzega w metafizycznych wywodach Spinozy realne ludzkie problemy, odnosi to, co pozornie abstrakcyjne, do konkretu życia. Dzięki temu wykład o jednym z najtrudniejszych filozofów w dziejach staje się przystępny i aktualny. Praca dla miłośników Leszka Kołakowskiego i jedynej w swoim rodzaju filozofii XVII wieku.
Rok wydania | 2011 |
---|---|
Liczba stron | 432 |
Kategoria | Historia filozofii |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-21069-4 |
Numer wydania | 2 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Jednostka po nowoczesności
do koszyka
Jednostka tekstu prawnego w ujęciu...
do koszyka
Jednostka zakorzeniona? Wykorzeniona?
do koszyka
Ironia a jednostka
do koszyka
Spis treści
Przedmowa | 7 |
Logika Spinozy jako doktryna moralna | 11 |
1. Wiara i rozum | 15 |
2. Zmysły i rozum | 27 |
3. Spinoza: teoria wiedzy i sądy analityczne. Konieczność i wieczność w poznaniu | 37 |
4. Istnienie i nieistnienie jako predykaty sądów analitycznych | 51 |
5. Krytyka doświadczenia jako krytyka objawienia | 59 |
6. Wiedza a priori i życie moralne | 67 |
7. Tradycja racjonalizmu i jej przezwyciężenie | 69 |
Skończoność człowieka wobec rzeczy wiecznych | 91 |
1. W sprawie pojęcia panteizmu | 93 |
2. O przyczynie samej siebie | 104 |
3. O wielości światów w jednej przyrodzie | 110 |
4. Substancja i atrybuty. Pierwsza zasada nominalizmu | 113 |
5. Substancja rozciągła i modi. Indywiduum i nie skończoność materialna | 124 |
Nieskończoność świata rozciągłego | 124 |
Determinacja i negacja | 130 |
Kwestia nieskończoności u Spinozy | 132 |
Możliwość indywiduum cielesnego. Istota spinozyzmu jako metafizyki | 145 |
Dopełnienie w sprawie pojęcia intuicji | 152 |
Substancja rozciągła i ruch. Natura naturata | 153 |
6. Substancja myśląca i modi | 158 |
Rzeczy myślące i rzeczy pomyślane. Wielość rzeczywistości | 158 |
Kartezjanizm jako źródło negatywne spinozyzmu. Humanizacja natury | 163 |
Problem osobowości Boga | 171 |
Principium individuationis w substancji myślącej | 181 |
7. Przyczynowość i wynikanie | 187 |
Nieskończoność jako przyczyna | 188 |
Granice fatalizmu | 191 |
Mechanicyzm i fatalizm | 210 |
8. Istnienie i czas | 218 |
9. Konsekwencje ateizmu | 223 |
10. Spinoza i materializm | 230 |
Emancypacja od nieśmiertelności | 251 |
1. Materializm i pozytywizm Spinozy | 253 |
2. Nieśmiertelność: kręgi tradycji | 259 |
3. Nieśmiertelność: soteriologia doczesna Spinozy | 266 |
Wartość poznania | 277 |
Człowiek jako twórca wartości | 297 |
1. Nominalizm w etyce | 303 |
2. Racjonalizm w etyce | 312 |
3. Dualizm w etyce | 318 |
4. Monizm w etyce | 321 |
5. Determinizm w etyce | 326 |
6. Część i całość w etyce | 338 |
Granice wolności | 351 |
1. Prawo naturalne: Grotius, Hobbes, Spinoza | 358 |
2. Wolność religii. Rozum teoretyczny i praktyczny | 367 |
3. Pismo święte. Problem CAUTE | 382 |
4. Wolność w metafizyce i wolność w polityce. Antynomie wolności | 388 |
Zakończenie. Proces spadkowy o Spinozę | 403 |
Indeks nazwisk | 429 |