POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
„Mały świat jednego człowieka” traktuje przede wszystkim o zagadnieniach wyobraźni i obrazu w nauczaniu Stefana Kucharskiego oraz sposobie jego obrazowania zawsze zogniskowanym na „mały świat jednego człowieka”. Stefan Kucharski – barokowy karmelita, autor pism ascetyczno-mistycznych, w młodości dworzanin królewski na Wawelu, przez swoich zakonnych współbraci uważany za polskiego Jana od Krzyża. Jako dojrzały zakonnik był spowiednikiem Teresy od Jezusa Marchockiej oraz doradcą królów, biskupów i dygnitarzy. Z powodu wojen kozackich musiał opuścić klasztor w Lublinie i razem z karmelitankami uchodzić do Budzisława w Wielkopolsce, później z powodu epidemii – do Grabowca, gdzie zmarł w wieku 58 lat. Zakonnik przez ponad dwadzieścia ostatnich lat swojego życia był sparaliżowany i niewidomy. Swe nauki dyktował jednemu ze współbraci.
Rok wydania | 2024 |
---|---|
Liczba stron | 304 |
Kategoria | Teologia |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-23798-1 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Mały atlas anatomiczny
do koszyka
Mały Biały Książę i Czarna Wiedźma
do koszyka
Mały Biały Książę i Czarna Wiedźma
do koszyka
Mały, czerwony autobus w moim mieście
do koszyka
Mały Eyolf
do koszyka
Mały jednorożec Kolorowanka
do koszyka
Mały jelonek Kolorowanka
do koszyka
Spis treści
Wstęp | 7 |
Rozdział 1. Człowiek „imaginuje w sobie Jeruzalem” | 27 |
1.1. Metafora, symbol, alegoria | 27 |
1.2. Wyobraźnia | 33 |
1.3. Przekroczyć bramy natury – polemika z arystotelizmem scholastycznym | 40 |
1.4. Wyobraźnia w terezjańskiej koncepcji modlitwy-dialogu | 53 |
1.5. Dwa oblicza wyobraźni | 64 |
1.6. Metafory wyobraźni, wiary, rozumu | 70 |
Rozdział 2. Kategoria obrazu w refleksji Kucharskiego | 86 |
2.1. Phantasma i imago Dei | 86 |
2.2. Tablica i obraz | 90 |
2.3. Człowiek, czyli „szczyra i goła pojętność” | 101 |
2.4. „Pokazał mu się Pan w ogniu” – teologiczno-psychologiczna introspekcja | 108 |
Rozdział 3. Obrazy struktury ontycznej człowieka | 118 |
3.1. Człowiek w otaczającym go świecie | 118 |
3.2. Ontyczna struktura człowieka | 121 |
3.3. „Cztyry piętra, lubo części człowieka nowego” | 124 |
3.4. „Góra Syjon jest wszystek człowiek” | 130 |
3.5. „niebem Boskiem człowiek” | 134 |
Rozdział 4. Ikonologia zmysłowego uwikłania | 147 |
4.1. Człowiek – istota pięciu zmysłów | 147 |
4.2. Ciało, czyli „człowiek czujący, powierzchowny” | 156 |
4.3. „Nogi bezrozumne” | 160 |
4.4. Człowiek w oko obrócony | 162 |
Rozdział 5. Przekroczyć ciało | 168 |
5.1. Ja – trup, „ścierw ludzki” | 168 |
5.2. Kruchość i zmienność „gliny ciała naszego” | 173 |
5.3. Ciało „nagie i gołe” | 178 |
5.4. Ciało dziecięcia | 179 |
5.5. Ciało Boga | 182 |
5.6. Człowiek – „nierozerwany” przyjaciel Boga | 186 |
Rozdział 6. Gdzie mieszka Bóg? Jeruzalem ludzkiej duszy | 195 |
6.1. „Jeruzalem miasto Króla wielkiego” | 195 |
6.2. Człowiek – „miasto Króla wielkiego” | 197 |
6.3. „Być królem w duchu” | 204 |
6.4. Miasto w biografii i Kucharskiego | 210 |
6.5. Biblijne i patrystyczne inspiracje | 214 |
6.6. Polski Jan od Krzyża – inspiracje karmelitańskie | 217 |
Zakończenie | 225 |
Spis ilustracji | 233 |
Bibliografia | 235 |
Aneks | 255 |
Wizerunk cnót wielebnego ojca Stefana od ś[w.] Teresy, Karmelitów Bosych niegdy prowincyjała | 255 |
Krótkie zebranie żywota świątobliwego W[ielebnej] Matki Anny od Jezusa, pierwszej z Polek karmelitanki bosej reformacji Świętej Matki naszej Teresy,rzez W[ielebnego] O[jca] Stefana od ś[więtej] Teresy, niegdy prowincyjała napisane | 295 |
Streszczenie | 297 |
Summary | 301 |