Mały świat jednego człowieka

Wyobraźnia i obraz w pismach Stefana Kucharskiego

1 opinia

Format:

ibuk

W ABONAMENCIE

od 3,50

Masz już abonament? Zaloguj się

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 49,00 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

„Mały świat jednego człowieka” traktuje przede wszystkim o zagadnieniach wyobraźni i obrazu w nauczaniu Stefana Kucharskiego oraz sposobie jego obrazowania zawsze zogniskowanym na „mały świat jednego człowieka”. Stefan Kucharski – barokowy karmelita, autor pism ascetyczno-mistycznych, w młodości dworzanin królewski na Wawelu, przez swoich zakonnych współbraci uważany za polskiego Jana od Krzyża. Jako dojrzały zakonnik był spowiednikiem Teresy od Jezusa Marchockiej oraz doradcą królów, biskupów i dygnitarzy. Z powodu wojen kozackich musiał opuścić klasztor w Lublinie i razem z karmelitankami uchodzić do Budzisława w Wielkopolsce, później z powodu epidemii – do Grabowca, gdzie zmarł w wieku 58 lat. Zakonnik przez ponad dwadzieścia ostatnich lat swojego życia był sparaliżowany i niewidomy. Swe nauki dyktował jednemu ze współbraci.


Rok wydania2024
Liczba stron304
KategoriaTeologia
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-23798-1
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

POLECAMY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     7
  
  Rozdział 1. Człowiek „imaginuje w sobie Jeruzalem”     27
    1.1. Metafora, symbol, alegoria     27
    1.2. Wyobraźnia     33
    1.3. Przekroczyć bramy natury – polemika z arystotelizmem scholastycznym     40
    1.4. Wyobraźnia w terezjańskiej koncepcji modlitwy-dialogu     53
    1.5. Dwa oblicza wyobraźni     64
    1.6. Metafory wyobraźni, wiary, rozumu     70
  
  Rozdział 2. Kategoria obrazu w refleksji Kucharskiego     86
    2.1. Phantasma i imago Dei     86
    2.2. Tablica i obraz     90
    2.3. Człowiek, czyli „szczyra i goła pojętność”     101
    2.4. „Pokazał mu się Pan w ogniu” – teologiczno-psychologiczna introspekcja     108
  
  Rozdział 3. Obrazy struktury ontycznej człowieka     118
    3.1. Człowiek w otaczającym go świecie     118
    3.2. Ontyczna struktura człowieka     121
    3.3. „Cztyry piętra, lubo części człowieka nowego”     124
    3.4. „Góra Syjon jest wszystek człowiek”     130
    3.5. „niebem Boskiem człowiek”     134
  
  Rozdział 4. Ikonologia zmysłowego uwikłania     147
    4.1. Człowiek – istota pięciu zmysłów     147
    4.2. Ciało, czyli „człowiek czujący, powierzchowny”     156
    4.3. „Nogi bezrozumne”     160
    4.4. Człowiek w oko obrócony     162
  
  Rozdział 5. Przekroczyć ciało     168
    5.1. Ja – trup, „ścierw ludzki”     168
    5.2. Kruchość i zmienność „gliny ciała naszego”     173
    5.3. Ciało „nagie i gołe”     178
    5.4. Ciało dziecięcia     179
    5.5. Ciało Boga     182
    5.6. Człowiek – „nierozerwany” przyjaciel Boga     186
  
  Rozdział 6. Gdzie mieszka Bóg? Jeruzalem ludzkiej duszy     195
    6.1. „Jeruzalem miasto Króla wielkiego”     195
    6.2. Człowiek – „miasto Króla wielkiego”     197
    6.3. „Być królem w duchu”     204
    6.4. Miasto w biografii i Kucharskiego     210
    6.5. Biblijne i patrystyczne inspiracje     214
    6.6. Polski Jan od Krzyża – inspiracje karmelitańskie     217
  
  Zakończenie     225
  
  Spis ilustracji     233
  
  Bibliografia     235
  
  Aneks     255
    Wizerunk cnót wielebnego ojca Stefana od ś[w.] Teresy, Karmelitów Bosych niegdy prowincyjała     255
    Krótkie zebranie żywota świątobliwego W[ielebnej] Matki Anny od Jezusa, pierwszej z Polek karmelitanki bosej reformacji Świętej Matki naszej Teresy,rzez W[ielebnego] O[jca] Stefana od ś[więtej] Teresy, niegdy prowincyjała napisane     295
  
  Streszczenie     297
  
  Summary     301
RozwińZwiń