POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
ibuk
The second volume of texts submitted for the international conference celebrating 100 years of Japanese Studies at the University of Warsaw contains articles on the uniqueness or universality of Japanese literature, language, theatre and film. The authors examine both classical and modern examples of Japanese prose, poetry, and performative arts, debating whether the numerous ‘unique’ areas of Japanese culture have become universally recognized, and already constitute an inseparable part of our contemporary transcultural world.
The publication is licensed under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 Poland license (CC BY 3.0 PL) (full license available at: https://creativecommons.org/licenses/by/3.0/legalcode).
******
Drugi tom tekstów zgłoszonych na międzynarodową konferencję z okazji 100-lecia studiów japonistycznych na Uniwersytecie Warszawskim zawiera teksty poświęcone wyjątkowości i/lub uniwersalności japońskiej literatury, języka, teatru i filmu. Autorzy przyglądają się zarówno klasycznym, jak i współczesnym utworom japońskiej prozy, poezji i sztuk performatywnych, zastanawiając się, czy liczne, na pozór „unikalne” obszary japońskiej kultury, zostały przyjęte powszechnie i być stanowią już nieodłączną część naszego współczesnego, transkulturowego świata.
Publikacja na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 PL (CC BY 3.0 PL) (pełna treść wzorca dostępna pod adresem: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode).
Rok wydania | 2023 |
---|---|
Liczba stron | 226 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-6256-6 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | angielski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Universal spinning
do koszyka
Japan: Fictions and Reality
do koszyka
Art of Japan Japanisms
do koszyka
Cool Japan. Autoprezentacja Japonii w...
do koszyka
Spis treści
List of Figures | 7 |
Notes on Contributors | 9 |
Introduction | 15 |
Beata Kubiak Ho-Chi, Jędrzej Greń | |
Part I. Literature and Language | |
1. The Art of Retelling and the Universality of Literature. The Case of Akutagawa Ryūnosuke | 21 |
Katarzyna Sonnenberg-Musiał | |
2. Unique or Universal? The Case of Mishima Yukio | 38 |
Inoue Takashi | |
3. Mizumura Minae’s Novel Shishōsetsu from left to right (1995): Shishōsetsu or Realism? | 50 |
Matthew Königsberg | |
4. Mono no Aware (‘Pathos of Things’) and the Literary Portrait of Kiritsubo in The Tale of Genji | 65 |
Iwona Kordzińska-Nawrocka | |
5. Globalizing Japanese Literature: Translation and Literary Canon Formation in the West | 85 |
Agata Bice | |
6. Passion and Form, Modernity and Tradition in the Unique Language of the Midaregami Poems of Yosano Akiko | 107 |
Anna Zalewska | |
7. Universal Rule of Infinite Variety? Japanese Nominal Elements as Abandoned Parts of Speech | 124 |
Arkadiusz Jabłoński | |
Part II. Theater and Film | |
8. The New Nō Drama (Shinsakunō) for the Appeasement of Spirits and Process of Reconciliation | 147 |
Jadwiga Rodowicz-Czechowska | |
9. Kanadehon Chūshingura in Kabuki Theater – a Universal | |
Reflection of Japanese Uniqueness | 164 |
Iga Rutkowska | |
10. Kurosawa Akira’s Adaptations of Shakespeare Influenced by Nō Theater | 176 |
Hiranoi Chieko | |
11. Culinary Continuity: Time Travel and Unchanging Flavors in Recent Japanese History Films | 196 |
Sean O’Reilly | |
Index | 217 |