Tom zawiera 22 artykuły naukowe, zróżnicowane pod względem tematyki, metod badawczych oraz analizowanych danych językowych.
Składają się nań teksty z zakresu glottodydaktyki i rozwoju mowy dziecka, artykuły obejmujące problematykę gramatyczną prezentowaną przede wszystkim z perspektywy historycznej oraz takie, w których rekonstruuje się językowy obraz świata utrwalony w różnego typu nazwach. W numerze znalazły się też opisy dawnych i współczesnych konceptów kulturowych oraz problemów społecznych utrwalonych w języku, jak również analizy tekstów literackich j źródeł leksykograficznych. Wspomnieć też należy o edycji krytycznej listów Jana Baudouina de Courtenay do Jana Karłowicza z lat 1895-1903.


Publikacja na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 PL (CC BY 3.0 PL) (pełna treść wzorca dostępna pod adresem: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode).


*********


The publication is licensed under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 Poland license (CC BY 3.0 PL) (full license available at: https://creativecommons.org/licenses/by/3.0/legalcode).


Rok wydania2023
Liczba stron429
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaUniwersytet Warszawski
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  OD REDAKCJI    9
  
  Michalina Biernacka
  Kształcenie wymowy a rozwijanie produkcji, interakcji i mediacji ustnej, czyli redefinicja celów nauczania jpjo    13
  
  Kamila Brzeszkiewicz
  Realizacje struktur zdaniowych z wybranymi czasownikami ruchu w mowie dzieci wczesnoszkolnych    33
  
  Małgorzata Ciunovič
  Zapewniać [‘to assure’]: Remarks on the assessment present in Polish verbum dicendi used in TV news programmes    49
  
  Stanisław Cygan
  Teksty gwarowe z polskiego obszaru językowego jako źródło przejawów świadomości językowej mieszkańców wsi    61
  
  Andrea Di Manno
  The interrelation between syntax and function of Old Church Slavonic bo, že, li    79
  
  Katarzyna Dróżdż-Łuszczyk
  Obca cząstka -arium w derywacji rzeczowników    97
  
  Hubert Kowalewski, Katarzyna Prorok
  A cognitive analysis of Polish folk plant names    109
  
  Izabela Kozera-Sławomirska
  Материал ногайского языка в словаре Петра Симона Палласа (1787–1789) – к этнолингвистической идентификации    129
  
  Agata Kwaśnicka-Janowicz
  Karmia czysta – koncept czystości w staropolskim dyskursie kulinarnym    153
  
  Karolina Lisczyk
  Użycie rzeczownika deprawacja jako źródło wiedzy o problemach dotyczących moralności    181
  
  Jarosław Łachnik
  Wybrane problemy polityczne i społeczne w najnowszym słownictwie polskim – na materiale Obserwatorium Językowego UW    199
  
  Iwona Nobis
  Językowo-kulturowy obraz ziemi świętokrzyskiej utrwalony w mikrotoponimii (na przykładzie nazw terenowych powiatu kazimierskiego)    213
  
  Marta Piasecka
  Partykuły epistemiczne w podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego dla poziomów A1 i A2    231
  
  Magdalena Płusa
  Uwagi o sytuacji języka polskiego na „białoruskim” Polesiu na początku XX wieku w świetle powieści Puszcza Józefa Weyssenhoffa    245
  
  Kamila Potocka-Pirosz
  Fluencja semantyczna u dzieci w wieku przedszkolnym na przykładzie kategorii zwierzęta    265
  
  Magdalena Puda-Blokesz
  Kryminał dla erudytów. Łacińskie cytaty w powieściach Marka Krajewskiego    279
  
  Maciej Rak
  Listy Jana Baudouina de Courtenay do Jana Karłowicza z lat 1895–1903    297
  
  Ewa Rodek
  Rzeczowniki żeńskoosobowe zakończone na -yni/-ini, -ica, -iczka, -aczka, -anka, -arka w XVII i XVIII wieku (na materiale z Elektronicznego korpusu tekstów polskich z XVII i XVIII w.)    339
  
  Natalia Siudzińska
  Kompetencje słowotwórcze polskich dzieci dwujęzycznych mieszkających w Irlandii (na przykładzie derywatów modyfikacyjnych)    361
  
  Agnieszka Słoboda
  Zmiany składniowe w wybranych konstrukcjach z bezokolicznikiem w średniowiecznej polszczyźnie    375
  
  Piotr Sobotka
  Rozwój i funkcja -kV-operatorów w językach północnosłowiańskich    389
  
  Ewelina Zając
  Interpretacje związków frazeologicznych z leksemami ucho, oko, nos, język, serce – badania na grupie dzieci pięcioletnich    411
  
  WYTYCZNE DLA AUTORÓW    425
RozwińZwiń