Becoming bell hooks

A story about the self-empowerment of a Black girl who became a feminist

1 opinia

Format:

ibuk

Stając się bell hooks. Opowieść o samoupodmiotowieniu czarnoskórej dziewczyny, która została feministką


Niniejsza książka to opowieść o Glorii Jean Watkins (1952-2021), czarnoskórej kobiecie z małego miasteczka w Kentucky, która stała się bell hooks – ikoną feministyczną, jednym z najbardziej znaczących i odważnych głosów współczesnej debaty na temat dyskryminacji rasowej, feminizmu oraz praw kobiet i mniejszości. Autorka skupia się na autobiograficznym wymiarze twórczości bell hooks – jest to opowieść o „pracy biograficznej” kobiety, która tworzy siebie w trakcie pisania swojej autobiografii.


Publikacja na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 PL (CC BY 3.0 PL) (pełna treść wzorca dostępna pod adresem: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode).


******


This book is the story of Gloria Jean Watkins (1952-2021), a Black woman from a small town in Kentucky who became a bell hooks – a feminist icon, one of the most significant and courageous voices of the contemporary debates on racial discrimination, feminism, and women’s and minority rights. The author focuses on the autobiographical dimension of bell hooks’ essays – it is a story about “biographical work” of a woman who creates herself in the course of writing her autobiography.


The publication is licensed under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 Poland license (CC BY 3.0 PL) (full license available at: https://creativecommons.org/licenses/by/3.0/legalcode).


Rok wydania2023
Liczba stron162
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaUniwersytet Warszawski
ISBN-13978-83-235-6217-7
Numer wydania1
Język publikacjiangielski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Preface    7
  
  Introduction: why bell hooks?    8
  
  1. Autobiography as a research field 17
   1.1. An attempt at a definition    17
   1.2. Extra-textual understanding of autobiography    30
   1.3. Women’s autobiographical writing    31
   1.4. Features of women’s autobiographical writing    32
   1.4.1. Experience    33
   1.4.2. Relationality    41
   1.4.3. “The personal is political”    46
   1.4.4. Writing as an empowerment strategy    48
  
  2. Biographical work as a tool for self-empowerment 50
   2.1. Autobiography as a practice of living    50
   2.2. Biographicity as an emancipatory and
   developmental potential    52
   2.3. Bildung: self-improvement and biography    53
   2.4. Biographical work in the context of self-
   empowerment    56
  
  3. The research approach 60
   3.1. Sources, research questions and stages of the
   study    62
   3.2. Close reading as a methodological postulate    64
   3.3. Feminist methodology as a framework for
   autobiographical research    69
   3.4. The biographical method    74
   3.5. Analytical strategies    78
  
  4. Reconstruction of bell hooks’s biography 86
   4.1. Historical and social context    86
   4.2. bell hooks, or Gloria Jean Watkins    88
   4.2.1. The pseudonym    92
   4.2.2. “Talking back”: views and writing output    93
   4.2.3. Subject bibliography    100
   4.3. Biomythography in autobiography: an introduction
   to analysis    102
   4.3.1. Talking Back. Thinking Feminist, Thinking
   Black    103
   4.3.2. Bone Black. Memories of Girlhood    105
   4.3.3. Wounds of Passion. A Writing Life    106
  
  5. bell hooks as a narrator, biographical subject
  and observer 108
   5.1. The narrator: to speak with her own voice    109
   5.1.1. The autobiographical stance    109
   5.1.2. The temporal perspective of the narrative
       111
   5.1.3. The choice of experiences    112
   5.2. The biographical subject: a Black woman from
   Kentucky    118
   5.2.1. The feeling of loneliness: the relationship
   with the mother    120
   5.2.2. The art of quilting: the relationship with
   the grandmother    124
  
  6. Reception and criticism: bell hooks’s self-empowerment 126
   6.1. Writing autobiography as writing oneself    126
   6.2. “I was mapping a different destiny”: the process
   of becoming    130
   6.2.1. The autobiographical potential    130
   6.2.2. To speak with her own voice    132
   6.2.3. Stigma as a developmental category    132
   6.2.4. The processual nature of self-empowerment
       135
   6.3. Levels of autobiographical expression    136
   6.4. Types of reality    138
   6.5. Stages of biographical work    140
  
  Afterword: to read bell hooks    145
  
  Bibliography    149
  
  Index of names 159
RozwińZwiń