POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
ibuk
Publikacja, będąca efektem projektu „Językowe antidotum”, analizuje wpływ doświadczanej przez mniejszości etniczne i migrantów dyskryminacji na ich zdrowie i dobrostan, korzyści płynące z zachowania rdzennych języków i silnej tożsamości etnicznej oraz skutki pandemii dla tych grup. W pracy zawarto praktyczne rekomendacje i rozwiązania mające na celu poprawę warunków funkcjonowania grup mniejszościowych w Polsce, wsparcie dla dążeń do zachowania ich języków i kultury, przeciwdziałanie dyskryminacji i stygmatyzacji oraz budowanie lepszych relacji między mniejszościami etnicznymi a grupami większościowymi.
Książka skierowana jest do szerokiego grona odbiorców: prawodawców i instytucji rządowych, instytucji edukacyjnych, samorządów, organizacji lokalnych, dziennikarzy, nauczycieli, studentów i aktywistów.
Publikacja na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 PL (CC BY 3.0 PL) (pełna treść wzorca dostępna pod adresem: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode).
******
Language as a Cure. Linguistic Vitality as a Tool for Psychological Well-Being, Health and Economic Sustainability
The publication, which is the result of the “Language as a Cure” project, analyses the influence of discrimination experienced by ethnic minorities and migrants on their health and well-being. It also looks at the benefits of preserving native languages and strong ethnic identity as well as the consequences of the pandemic for these groups. The books contains practical recommendations and solutions for improving the functioning of minority groups in Poland and supporting the efforts to preserve their languages and culture, preventing discrimination and stigmatization as well as building better relations between ethnic minorities and majorities.
The publication is licensed under the Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Poland license (CC BY 3.0 PL) (full license available at: https://creativecommons.org/licenses/by/3.0/legalcode).
Rok wydania | 2022 |
---|---|
Liczba stron | 174 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-5790-6 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
▬ Wprowadzenie | 9 |
▬ Autorzy opracowania | 13 |
▬ Kaszubi, Łemkowie, Ślązacy, Wilamowianie | 19 |
Мniejszość etniczna: uwagi definicyjne | 19 |
Kaszubi | 21 |
Łemkowie | 23 |
Ślązacy | 26 |
Wilamowianie | 29 |
Rewitalizacja językowa i terminy pokrewne 31 | |
▬ Dyskryminacja i prześladowania w przeszłości: trauma historyczna | 33 |
Wpływ traumy historycznej na deklarowany stan | |
zdrowia | 36 |
Społeczne konsekwencje traumy historycznej | 38 |
Rekomendacje, czyli jak obniżyć negatywne skutki | |
traumy historycznej | 40 |
Prześladowania i trauma historyczna w Wilamowicach 41 | |
▬ Psychologiczne konsekwencje dyskryminacji | 43 |
Dyskryminacja jako doświadczenie mniejszości: badania | |
wśród Łemków i Wilamowian | 44 |
Doświadczenia kontaktu z mową nienawiści wśród Łemków | |
i Wilamowian | 47 |
Związek między odczuwaną dyskryminacją a zaufaniem | |
społecznym w czasie epidemii COVID-19: badania | |
Łemków, Kaszubów i Ślązaków | 50 |
Wnioski i rekomendacje | 53 |
Dyskryminacja Kaszubów: przejawy w życiu wspólnoty | 54 |
Dyskryminacja doświadczana współcześnie (perspektywa członków społeczności): Łemkowie | 56 |
Dyskryminacja Ślązaków | 59 |
Jak prowadzić warsztaty antydyskryminacyjne 61 | |
▬ Stygmatyzacja związana z COVID-19: doświadczenia mniejszości | 64 |
Ślązacy podczas pandemii COVID-19 | 69 |
Stygmatyzacja w mediach polskich | 70 |
Stygmatyzacja mniejszości w czasie pandemii: wnioski i rekomendacje 71 | |
▬ Języki mniejszościowe w Polsce i ich użytkownicy: diagnozy, wyzwania oraz strategie wsparcia i rewitalizacji | 74 |
Przekaz języka i kompetencje językowe | 79 |
Praktyki językowe grup mniejszościowych | 81 |
Dyskryminacja na tle językowym | 85 |
Korzyści z używania języka rdzennego | 89 |
Wyzwania: skutki pandemii dla lokalnych języków | 91 |
Możliwe strategie ochrony języków mniejszościowych: | |
rekomendacje | 92 |
Język kaszubski jako jedyny ustawowo uznany język regionalny w Polsce | 94 |
Dyskryminacja użytkowników niestandardowych odmian języka polskiego 95 | |
▬ Mniejszości językowe w Polsce na rynku pracy w dobie pandemii COVID-19 | 97 |
Dwujęzyczność (i wielojęzyczność) osób należących do | |
mniejszości językowych w Polsce | 97 |
Korzyści z wielojęzyczności: wzrost kapitału | |
ludzkiego i zmarnowany potencjał | 98 |
Problem braku oficjalnych danych statystycznych | 99 |
Utrata pracy i zmiana sposobu zarobkowania w trakcie | |
pandemii COVID-19 | 101 |
Obawa o utratę pracy | 102 |
Dyskryminacja przedstawicieli mniejszości etnicznych | |
i językowych a ich sytuacja na rynku pracy | 104 |
Rekomendacje | 106 |
Edukacja, media i turystyka na Kaszubach: obszary, w których poszukuje się osób dwujęzycznych 107 | |
▬ Wnioski i praktyczne rekomendacje: jak lepiej wspierać mniejszości etniczne, chronić różnorodność językowo-kulturową i budować lepsze relacje z grupą większościową? | 109 |
Rekomendacje w zakresie rozwiązań prawnych i | |
systemowych | 110 |
Rekomendacje w zakresie edukacji | 111 |
Rekomendacje w zakresie komunikacji medialnej | 112 |
Streszczenie publikacji w języku kaszubskim. | |
Mjészëznë a jejich jãzëkji procëm krizisú | 113 |
Vëbróné etnjiczné a jãzëkòvé mjészëznë v Pòlsce | 113 |
Historicznô trauma | 115 |
Diskrimjinacëjô na stãpjenjú wustavòdôvstva ë | |
jimplementacëjé prava | 116 |
Gôdka njezgarë a drëgjé fòrmë przemòce a | |
diskrimjinacëjé v pùblicznim rëmje | 116 |
Jãzëkòvé jideologije ë diskrimjinacëjô z prziczënë | |
jãzëka | 117 |
Rezultatë diskrimjinacëjé | 120 |
Situacëjô etnjicznëch a jãzëkòvëch mjészëznóv v | |
Pòlsce wob pandemjijõ COVID-19 | 121 |
Ôrtë procëmdzejanjô diskrimjinacëji ë wupravjanjô jé | |
efektóv | 125 |
▬ Streszczenie publikacji w języku łemkowskim. Меншыны і іх языкы в часі кризы | 128 |
Выбраны етнічны і языковы меншыны в Польщы | 128 |
Історична травма | 130 |
Дискримінация на рівни законодавства і імплементациі | |
права | 131 |
Язык ненависти і інчы формы насильства і | |
дискримінациі в публичным просторі | 132 |
Языковы ідеолоґіі і языкова дискримінация | 133 |
Наслідства дискримінациі | 135 |
Ситуация етнічных і языковых меншын в Польщы в часі | |
пандеміі COVID-19 | 136 |
Способы протидіяня дискримінациі і направа єй | |
наслідств | 141 |
▬ Streszczenie publikacji w języku śląskim. Myńszośći a jejich godki wobec kryzysu | 144 |
Uobrane etńiczne a godkowe myńszośći we Polsce | 144 |
Historyczno trauma | 146 |
Dyskryminacyjo na poźůmje ustawodowstwa a | |
implymyntacyje prawa | 147 |
Godka ńynawiśći i inksze formy przemocy a | |
dyskryminacyje we publicznyj pjestrzyńi | 148 |
Godkowe ideologije i dyskryminacyjo na godkowym tle | |
148 | |
Skutki dyskryminacyje | 151 |
Sytuacyjo etńicznych a godkowych myńszośći we Polsce | |
wczos pandymije COVID-19 | 152 |
Spusoby przećiwdźałańo dyskryminacyje a bajstlowańo | |
jeji skutkůw | 156 |
Streszczenie publikacji w języku wilamowskim. Dy | |
Klinfelkjyn ȧn jyr śpröha ym kryzys ȧtkȧn | 160 |
Oüsgykłoüty etnyśy ȧn klinśpröhfelkjyn y Pöłn | 160 |
Kistiöeryśy trauma | 162 |
Dyskryminȧcyj ym gyzec ȧn rȧhtimplementȧcyj | 162 |
Busytryd ȧn ander öeta fur gywałt ȧn dyskryminȧcyj ym | |
publyśa ława | 163 |
Śpröhideologyja ȧn dyskryminȧcyj ym fȧld fur śpröh | |
164 | |
Dy efekta fur dyskryminȧcyj | 166 |
Dy sytuȧcyj fun etnyśa ȧn klinśpröhfelkjyn u Pöłn yr | |
cȧjt fur wełtbetkrankyt fum COVID-19 | 167 |
Mytułn ȧtkȧn yr dyskryminȧcyj ȧn cym ryhta fu jyn | |
efekta | 170 |