Gry komputerowe: ryzykowna dwunasta muza?

Identyfikacja psychologicznych aspektów problemowego grania

1 opinia

Format:

ibuk

Publikacja jest wprowadzeniem w problematykę gier komputerowych. Autor tłumaczy podstawowe różnice między platformami oraz gatunkami gier, opisuje profil polskiego gracza i główne założenia e-sportu, czyli rywalizacji profesjonalnych graczy w wirtualnych rozgrywkach, rolę branży gier w gospodarce oraz pozytywne i negatywne konsekwencje grania. Jako psycholog zajmujący się uzależnieniami behawioralnymi prezentuje wyniki własnych badań nad tzw. problemowym graniem, a jednocześnie identyfikuje objawy, podaje kryteria diagnostyczne, czynniki ryzyka, mechanizmy rozwoju, analizuje rolę samych gier w powstawaniu uzależnienia oraz wskazuje metody terapii.


Praca jest skierowana zarówno do wszystkich osób zainteresowanych problemowym graniem, a niemających wiedzy lub doświadczenia w tej dziedzinie: rodziców i opiekunów młodych graczy, nauczycieli, pedagogów, jak i do instytucji szkolnych, ośrodków zajmujących się profilaktyką bądź promocją zdrowia psychicznego, a także do graczy zainteresowanych problemem uzależnienia od gier komputerowych.


Publikacja na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-SA 4.0) (pełna treść wzorca dostępna pod adresem: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/legalcode.pl).


*********


Computer Games: A Risky Twelfth Muse? The Identification of Psychological Aspects of Problem Gaming


The publication introduces the reader to the problem of computer games. The author explains the important differences between platforms and types of games, describes the profile of a Polish player and the main principles of e-sport, i.e. competitive professional players in virtual games, the role of the gaming industry in the economy and the positive and negative consequences of gaming. As a psychologist dealing with behavioural addictions, he presents the results of his own research concerning so called problem gaming, identifies the symptoms, gives diagnostic criteria, risk factors, development mechanisms and analyses the role of games in addictions and shows methods of treatment.


The publication is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) (full license available at: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/legalcode).


Rok wydania2023
Liczba stron45
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaUniwersytet Warszawski
ISBN-13978-83-235-6144-6
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie    7
  
  CZĘŚĆ PIERWSZA 9
   1. Czym są gry?    9
   1.1. Gatunki gier    10
   1.2. Polscy gracze    19
   1.3. Jak świadomie wybrać grę?    21
   2. Zawodowa gra w gry    23
   3. Globalna branża gier    25
  
  CZĘŚĆ DRUGA 26
   4. Uzależnienia    26
   4.1. Uzależnienie behawioralne    26
   4.2. Uzależnienie behawioralne a uzależnienie od
   substancji    31
   4.3. Uzależnienie od gier komputerowych    31
   5. Gaming disorder    32
   5.1. Kogo dotyczy problemowe granie i jak duża
   jest to grupa osób?    34
   5.2. Rola mechanizmów gier    35
   5.3. Czynniki ryzyka oraz czynniki ochronne    36
   6. Czy gry wywołują agresję?    37
   7. Terapia    38
   8. Pozytywne następstwa grania w gry    39
   9. Podsumowanie    39
   Gdzie szukać pomocy?    40
  
  Bibliografia    41
RozwińZwiń