Metafikcja komiczna i komizm metafikcyjny w dramatach Luigiego Pirandella i Witolda Gombrowicza

Studium porównawcze

1 opinia

Format:

ibuk

W komparatystycznym polsko-italianistycznym studium omówiono komiczny potencjał metafikcji, a następnie zilustrowano go na przykładzie twórczości dramatycznej Luigiego Pirandella i Witolda Gombrowicza. Jest to pierwsza praca zestawiająca ten aspekt twórczości obu pisarzy, a wypracowany przez autorkę aparat teoretyczny pozwala na odczytywanie w tym kontekście dzieł innych autorów i autorek.


Publikacja na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 PL (CC BY 3.0 PL) (pełna treść wzorca dostępna pod adresem: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode).


Książka dr Nadziei Bąkowskiej jest spójna w ramach stosowanej przez autorkę metodologii, bogata w źródła bibliograficzne i rozbudowane przypisy, wprowadza nową refleksję dotyczącą kategorii metafikcji komicznej i komizmu metafikcyjnego w dramacie, stanowi interesujące studium porównawcze twórczości dramatycznej Pirandella i Gombrowicza, a także pobudza refleksję na temat zakresu i celowości stosowania dziś pojęcia metafikcji Monografia ta, moim zdaniem, będzie stanowić cenne źródło wiedzy o włoskiej literaturze dla polskich badaczy, doktorantów i studentów, zwłaszcza dla perspektywy rozwoju komparatystycznych studiów polonistyczno-italianistycznych. Myślę, że odegra ona także inspirującą rolę dla dramaturgów teatralnych i reżyserów w zakresie dostrzeżenia związków metafikcji z komizmem. (Z recenzji prof. dr hab. Anny Krajewskiej, Instytut Filologii Polskiej, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu)


Swoją pracę autorka rozpoczyna od rzetelnego przedstawienia historyczno- i teoretycznoliterackiego zaplecza, czyli teorii komizmu i metafikcji oraz dotychczasowych komentarzy na temat relacji między Gombrowiczem a Pirandellem. […] Szczegółowo przedstawia kategorie wykorzystywane w ramach strategii komicznych i metafikcyjnych: intertekstualność, parodię, ironię, metalepsę, groteskę, postać metafikcyjną, kontrast, degradację, humoryzm, karnawał. […] Wypracowany aparat teoretyczny zdaje się mieć wartość uniwersalną i można by go wykorzystać do czytania innych autorów/autorek, ewentualnie przy dalszych eksploracjach Pirandella i Gombrowicza. […] Rozprawa ta […] w polskiej gombrowiczologii z sukcesem wypełnia dotkliwy brak komentarza do ważnej intelektualnej i intertekstualnej relacji Gombrowicza z jednym z ważniejszych dla niego antenatów. (Z recenzji dr. hab., prof. ucz. Mariana Bieleckiego, Instytut Filologii Polskiej, Uniwersytet Wrocławski)


*********


Comic Metafiction and Metafictional Comism in Luigi Pirandello’s and Witold Gombrowicz’s Dramas. A Comparative Study


This comparative Polish-Italian study explores the comic potential of metafiction, and illustrates it with the examples drawn from drama works of Luigi Pirandello and Witold Gombrowicz. It is the first publication which juxtaposes this aspect of both writers’ works, and the theoretical model elaborated by the author allows reading works by other authors in this context.


The publication is licensed under the Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Poland license (CC BY 3.0 PL) (full license available at: https://creativecommons.org/licenses/by/3.0/legalcode).


*********


Dr Nadzieja Bąkowska (ORCID 0000-0002-1525-5802) – doktor nauk humanistycznych, aktualnie jako badacz postdoc realizuje projekt badawczy na temat autoprzekładu na Uniwersytecie Bolońskim. Absolwentka studiów polonistycznych na Uniwersytecie Warszawskim, polonistyczno-komparatystycznych na Uniwersytecie Bolońskim oraz polsko-włoskich studiów doktoranckich w systemie wspólnej międzynarodowej opieki naukowej cotutelle na UW i UniBo. Jej zainteresowania naukowe obejmują m.in. polsko-włoską komparatystykę literacką, teorię literatury, teorię i praktykę przekładu, autoprzekład oraz dydaktykę języka polskiego i włoskiego jako obcych. Autorka artykułów naukowych o tej tematyce, a także przekładów literatury i tekstów naukowych z języka polskiego na włoski i vice versa.


Rok wydania2023
Liczba stron279
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaUniwersytet Warszawski
ISBN-13978-83-235-5896-5
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Podziękowania    9
  Wstęp    11
  
  ROZDZIAŁ 1. Stan badań 16
   1.1. Wprowadzenie    16
   1.2. Powiązania metafikcji i komizmu    17
   1.3. Pirandellowskie i gombrowiczowskie jakości
   komiczne    23
   1.3.1. Luigi Pirandello    23
   1.3.2. Witold Gombrowicz    26
   1.4. Pirandellowsko-gombrowiczowska komparatystyka    29
   1.5. Podsumowanie    34
  
  ROZDZIAŁ 2. Kontekst metodologiczny 35
   2.1. Wprowadzenie    35
   2.2. Struktury metafikcyjne    35
   2.2.1. Metafikcja    35
   2.2.2. Intertekstualność    42
   2.2.3. Ironia    45
   2.2.4. Postać metafikcyjna    48
   2.3. Teorie i formy komizmu    49
   2.4. Komiczne uwarunkowania metafikcji    57
   2.4.1. „Poufałe obmacywanie” źródłem komizmu    57
   2.4.2. Komizm metafikcyjny. Między empatią a
   ironią    59
   2.5. Podsumowanie    63
  
  ROZDZIAŁ 3. Struktury i sensy komiczne metafikcji
  w dramatach Pirandella 65
   3.1. Wprowadzenie    65
   3.1.1. Twórczość dramatyczna Pirandella    65
   3.1.2. Struktury metafikcyjne w dramatach
   Pirandella    72
   3.1.3. Komiczny potencjał metafikcji w dramatach
   Pirandella    73
   3.2. Intertekstualność    75
   3.2.1. Autointertekstualność    75
   3.2.2. Dramatyczna gra w teatr: intertekstualność
   i niestabilność gatunkowa (reminiscencje gatunków
   dramatycznych)    83
   3.2.2.1. Rekonfiguracje dramatu mieszczańskiego
       84
   3.2.2.2. W krzywym zwierciadle: kostium
   szekspirowski i historyczny    89
   3.2.2.3. Grymasy maski komedii dell’arte    92
   3.2.3. Podsumowanie    95
   3.3. Ironia    97
   3.3.1. Ironia narracyjna    98
   3.3.2. Ironia groteski    104
   3.4. Postaci metafikcyjne    106
   3.4.1. Świadomość fikcyjności    108
   3.4.1.1. Rozdźwięk między postacią a aktorem,
   postacią a rolą, postacią a kukłą    109
   3.4.1.2. „Powołał nas do życia autor”    115
   3.4.2. Animatorzy-rezonerzy    117
   3.4.3. Podsumowanie    123
   3.5. Metafikcyjne źródła komizmu w dramatach
   Pirandella    124
  
  ROZDZIAŁ 4. Struktury i sensy komiczne metafikcji
  w dramatach Gombrowicza 127
   4.1. Wprowadzenie    127
   4.1.1. Twórczość dramatyczna Gombrowicza    127
   4.1.2. Struktury metafikcyjne w dramatach
   Gombrowicza    130
   4.1.3. Komiczny potencjał metafikcji w dramatach
   Gombrowicza    131
   4.2. Intertekstualność    132
   4.2.1. Polifonia motywów, stylów i gatunków    132
   4.2.2. Dramaty podszyte Szekspirem    136
   4.2.3. Stylizacja muzyczna    141
   4.2.4. Operetka w Operetce. Operetka jako parodia
   paradygmatu gatunkowego    150
   4.2.4.1. Operetka: lekki temat porwany przez
   wiatr historii    152
   4.2.4.2. Operetka: od strojności do nagości    153
   4.2.5. Podsumowanie    155
   4.3. Ironia    157
   4.3.1. Ironia narracyjna    157
   4.3.1.1. Ironiczne nacechowanie autorskiego
   paratekstu    157
   4.3.1.2. Ujawnianie się świadomości autorskiej
       162
   4.3.1.3. Sztuczność i kompulsywne odgrywanie
   ról    168
   4.3.2. Ironia groteski (aura groteski i absurdu)
       173
   4.3.3. Podsumowanie    178
   4.4. Postaci podszyte metafikcją    179
   4.4.1. (De)konstrukcja    179
   4.4.2. Autorefleksyjność    185
   4.4.3. Podsumowanie    191
   4.5. Metafikcyjne źródła komizmu w dramatach
   Gombrowicza    192
  
  ROZDZIAŁ 5. W stronę modelu komizmu metafikcyjnego 194
   5.1. Pirandellowsko-gombrowiczowska komparatystyka:
   struktury i sensy komiczne metafikcji    194
   5.1.1. Intertekstualność    194
   5.1.2. Ironia    199
   5.1.3. Postać metafikcyjna    203
   5.1.4. Podsumowanie    207
   5.2. Model komizmu metafikcyjnego    209
   5.3. Model komizmu metafikcyjnego w kierunku
   postmodernistycznych realizacji    210
   5.3.1. Intertekstualność    213
   5.3.2. Ironia    219
   5.3.3. Postać metafikcyjna    221
   5.4. Podsumowanie    225
  
  ROZDZIAŁ 6. Postmodernistyczny charakter komizmu
  metafikcyjnego 227
   6.1. Wprowadzenie    227
   6.2. Komizm metafikcji jako differentia specifica
   postmodernizmu    229
   6.3. Struktury i sensy komiczne metafikcji jako
   przejaw postmodernistycznych konotacji i antecedencji
   w twórczości dramatycznej Pirandella i Gombrowicza
       233
   6.3.1. Postmodernistyczne konteksty twórczości
   Pirandella    234
   6.3.2. Postmodernistyczne konteksty twórczości
   Gombrowicza    236
   6.3.3. Podsumowanie    242
  
  Zakończenie    243
  Po zakończeniu    246
  Bibliografia    249
  Nota bibliograficzna    271
  Streszczenia    272
  Indeks osób    275
RozwińZwiń