INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
W zderzeniu z praktyką agresywnych działań i brutalną rzeczywistością wojny rosyjskie idee są kompletnie niezrozumiałe. Rosyjską inwazję trudno wytłumaczyć w ramach koncepcji realizmu czy pragmatyzmu politycznego. Są one również całkowicie nieprzydatne do zrozumienia mentalności Rosjan. Od ponad trzystu lat kultywują oni mit o wspólnocie, braterstwie krwi i nierozerwalnej więzi narodów wschodniosłowiańskich, w większości nie akceptują istnienia odrębnych tożsamości ukraińskiej i białoruskiej, Ukraińców i Białorusinów uważają za podgrupy narodu rosyjskiego, a języki białoruski i ukraiński – za dialekty rosyjskiego. Milcząco akceptują też argumenty Kremla o konieczności obrony rosyjskojęzycznych mieszkańców ziem ukraińskich przed „faszystowskim przewrotem” i „denazyfikacji” Ukrainy. Celem pracy jest analiza przyczyn tego stanu rzeczy z perspektywy lingwokulturowej.
Publikacja na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 PL (CC BY 3.0 PL) (pełna treść wzorca dostępna pod adresem: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode).
*********
Rus’ Abducted? Russia’s War over the Identity of Ukraine
In the face of the military aggression and the brutal realities of war, Russian ideas are utterly incomprehensible. The Russian aggression is hardly explained by the concepts of political realism or pragmatism. These concepts are also completely useless when it comes to understanding the Russian mentality. For over three hundred years, the Russians have cultivated a myth of a community or brotherhood of blood and an inseverable bond uniting all East Slavic peoples. A majority of today’s Russians do not recognize separate Ukrainian and Belarusian identities, consider Ukrainians and Belarusians subgroups of the Russian nation, and deem the Ukrainian and Belarusian languages dialects of Russian. They also tacitly accept the Kremlin’s arguments about the necessity to defend the Russian-speaking population of the Ukrainian lands from a “fascist coup” and to “denazify” Ukraine. The aim of this work is to analyze the reasons for this state of affairs from a linguo-cultural perspective.
The publication is licensed under the Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Poland license (CC BY 3.0 PL) (full license available at: https://creativecommons.org/licenses/by/3.0/legalcode).
*********
Prof. dr hab. Joanna Getka (ORCID 0000-0001-5857-7257) – kierownik Katedry Studiów Interkulturowych Europy Środkowo-Wschodniej Uniwersytetu Warszawskiego (KSIEŚW UW), filolożka białorutenistka i rusycystka, kulturoznawczyni. Autorka monografii i artykułów z zakresu białoruskiej i ukraińskiej kultury piśmienniczej oraz kształtowania się nowoczesnej tożsamości kulturowej Białorusinów i Ukraińców.
Dr Jolanta Darczewska (ORCID 0000-0003-1401-5783) – doktor nauk humanistycznych, politolożka, tłumaczka, znawczyni problematyki bezpieczeństwa obszaru poradzieckiego. W latach 1992-2021 latach 2007-2011 jego dyrektorka. Autorka licznych publikacji poświęconych problematyce bezpieczeństwa państw obszaru poradzieckiego w wymiarze wewnętrznym, w tym zarządzania bezpieczeństwem, wyspecjalizowanych organów administracji państwowej i ich roli w systemie politycznym.
Rok wydania | 2022 |
---|---|
Liczba stron | 193 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-5825-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Polska, Ruś i Węgry: X-XIV wiek
do koszyka
Harcerstwo na Rusi i w Rosji 1913 — 1920
do koszyka
Ślady kultury starego świata na Rusi...
do koszyka
Wikingowie na Rusi
do koszyka
Władysław Książe Opolski, Wieluński,...
do koszyka
Wojskowość średniowiecznej Rusi
do koszyka
Spis treści
Zamiast wprowadzenia: sny o potędze „rosyjskiego świata” | |
i potęga mitów | 7 |
1. Mity i symbole jako narzędzie ideologiczne rosyjskiej doktryny państwowej. Uwagi wstępne 24 | |
Władza jako nośnik przemocy ideologicznej | 30 |
Standard historyczno-kulturowy jako przykład | |
rosyjskiej przemocy ideologicznej | 36 |
Ideologiczne założenia standardu | 38 |
„Moskwa – Kreml – Putin”: mechanizmy oddziaływania | |
standardu historyczno-kulturowego | 44 |
Broń historyczna – narzędzie wojen pamięci | 47 |
Brat czy śmiertelny wróg? Etnonimia deprecjonująca i | |
etnostereotypizacja Ukraińców | 50 |
2. Rosyjski imperializm kulturowy na gruncie eklektycznej tożsamości 62 | |
Rosyjski imperatorski trójkolor – biel-złoto-czerń i | |
biel-błękit-czerwień vs. radziecka czerwień | 65 |
Dwie głowy, trzy korony – atrybuty imperium | |
funkcjonalnie nośne | 74 |
Symbolika bizantyjska w służbie władzy w Rosji | 79 |
Mechanika działania symboli | 88 |
3. Mity lingwokulturowe jako tworzywo imperialnej tożsamości kulturowej 100 | |
Lejtmotywy dyskursu imperialnego: „trójjedyny naród | |
rosyjski” i „rosyjski świat” | 100 |
Rosyjska Ruś? Chaos terminologiczny w służbie | |
propagandy | 103 |
Rosyjskojęzyczni: ludzie „russkije”, „rossijskije” | |
czy może – „sowietskije”? | 109 |
„Wielki brat”, czyli rosyjski imperializm kulturowy w | |
dyskursie Putina | 115 |
„Rosyjski świat” – Pax Russica czy Pax Rossica? A | |
może zwyczajny raszyzm? | 125 |
Język staroruski – protoplasta wielkiego języka | |
rosyjskiego? | 134 |
Mit „drugiego początku” – wiejski rodowód języka i | |
kultury ukraińskiej | 144 |
Mit o „dwóch Ukrainach” | 150 |
Mity tożsamościowe jako wyzwanie dla polsko- | |
ukraińskiego dialogu kulturowego | 155 |
Mit o niszczycielskim wpływie kultury polskiej | 157 |
Ukraińskość jako wyzwanie dla rosyjskiego dyskursu | |
tożsamościowego | 163 |
Podsumowanie: rosyjska wojna o tożsamość Ukrainy | 166 |
Bibliografia | 181 |