W pierwszej części czasopisma „Ad fontes” znajdują się artykuły Mirosława Nagielskiego, arcybiskupa Ihora Isiczenko, Huana Mejmeja (Specific of the Genre and System of Images in the Tragicomedy “Volodymyr” by Theophan Prokopovych), Andrija Bovhyria, Fana Rui (Ukrainian model of thinking in Taras Shevchenko’s story “Naimychka”). Dział „Filip Orlik i Hryhorij Skoworoda. Dwie wiekopomne postaci” poświęcony jest interesującym badaniom Hennadija Nohy i Walentyny Sobol, w dziale „Zagadnienia komparatystyki literackiej” zaprezentowane zostały artykuły licznych badaczy: Sofii Wareckiej, Switlany Macenko, Diany Melnyk, Jaryny Tarasiuk, Iryny Kropywko oraz Chrystyny Semeryn. W części „Wyzwania XX–XXI wieku” Czytelnicy mogą zapoznać się z pracami Teresy Chynczewska-Hennel (Between Slavia Latina and Slavia Orthodoxa. The Discussion of Ihor Skochylyas with the Concept by Riccardo Picchio), Ludmiły Tarnaszynskiej (Ego-дискурс українського шістдесятництва як зріз епохи вивільненої свободи), Ihora Stamboła (Про перешкоди книговиданню, український театр та біографії: елементи власних спогадів у публіцистиці Михайла Комарова), Eugeniusza Sobola (Wątki ukraińskie w twórczości Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego).


Redakcja oddaje ten numer do rąk Czytelników w bardzo trudnym okresie – podczas niesprowokowanej rosyjskiej napaści na Ukrainę.


Publikacja na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 PL (CC BY 3.0 PL) (pełna treść wzorca dostępna pod adresem: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode).


*********


The first part of the journal 'Ad Fontes' includes articles by Miroslaw Nagielski, Archbishop Ihor Isichenko, Huan Mejmej (Specific of the Genre and System of Images in the Tragicomedy 'Volodymyr' by Theophan Prokopovych), Andrii Bovhyria, Fan Rui (Ukrainian model of thinking in Taras Shevchenko's story 'Naimychka'). The section "Filip Orlik and Hryhorii Skovoroda. Two eternal figures' is dedicated to the interesting research by Hennadii Noha and Walentyna Sobol; the section 'Issues in Literary Comparative Studies' presents articles by several researchers: Sofia Warecka, Svitlana Matsenko, Diana Melnyk, Yaryna Tarasiuk, Iryna Kropyvko and Khrystyna Semeryn. In the section "Challenges of the XX-XXI century", readers can find the works of Teresa Chynczewska-Hennel (Between Slavia Latina and Slavia Orthodoxa. The Discussion of Ihor Skochylyas with the Concept by Riccardo Picchio), Ludmila Tarnaszynska (Ego-дискурс українського шістдесятництва як зріз епохи вивільненої свободи), Ihor Stambol (Про перешкоди книговиданню, український театр та біографії: елементи власних спогадів у публіцистиці Михайла Комарова), Eugeniusz Sobol (Wątki ukraińskie w twórczości Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego).


We are handing over the issue to readers at a challenging time – during the unprovoked Russian assault on Ukraine.


The publication is licensed under the Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Poland license (CC BY 3.0 PL) (full license available at: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode).


*********


Prof. zwycz., dr hab. Valentyna Sobol − historyk literatury w Katedrze Ukrainistyki Uniwersytetu Warszawskiego, kierownik Pracowni Polsko-Ukraińskich Stosunków Literackich, rzeczywisty członek Naukowego Towarzystwa im. Szewczenki, od 2014 roku redaktor naczelna rocznika „Studia Polsko-Ukraińskie”. Zajmuje się historią literatury ukraińskiej X–XVIII wieku w kontekście europejskim, komparatystyką literacką, teorią literatury, polsko-ukraińskimi powiązaniami literacko-kulturalnymi, szczególnie w bliskim jej zainteresowaniom okresie baroku.
Autorka książek: "З глибини віків" (1995, 2002), "Літопис Самійла Величка як явище українського літературного бароко" (1996), "12 подорожей в країну давнього письменcтва" (2003), "Пам’ятна книга Дмитра Туптала" (2004), "Не будьмо тінями зникомими" (2006), "Українське бароко. Тексти і контексти" (WUW 2015), "Ołeksandr Koszyc i jego dziennik „Z pieśnią przez świat”" (WUW 2018), "Filip Orlik (1672–1742) i jego "Diariusz"" (WUW 2021), a także kilkaset artykułów naukowych i popularnonaukowych oraz serii "До джерел" − pierwszych w Polsce podręczników do liceum ogólnokształcącego (z ukraińskim językiem nauczania): "Історія давньої української літератури" (2005, wyd. 2 − 2008), "Історія української літератури ХІХ − початку ХХ ст." (2006), "Історія української літератури ХХ − початку ХХІ ст." (2007). Współautorka drugiego tomu akademickiej "Історії української літератури" (2015). Publikowała m.in. w czasopismach „Слово і час”, „Slavia Orientalis”, „Przegląd Humanistyczny”, „The Ukrainian Quarterly”. Była współredaktor Warszawskich Zeszytów Ukrainоznawczych.


---------


PhD assoc. prof. Valentyna Sobol − literary historian at the Department of Ukrainian Studies at the University of Warsaw, head of the Laboratory of Polish-Ukrainian Literary Relations, since 2014 editor-in-chief of the annual "Polish-Ukrainian Studies".


Rok wydania2022
Liczba stron254
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaUniwersytet Warszawski
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Przedmowa    9
  
  I. Ad fontes
  Mirosław Nagielski, Anton Żdanowicz płk kozacki w świetle diariusza i korespondencji hetmana litewskiego Janusza Radziwiłła    17
  Ihor Isichenko, „Ксьондзи-єзуїти” в унійному проєкті та романтичному міті    39
  Huan Mejmej, Specific of the Genre and System of Images in the Tragicomedy “Volodymyr” by Theophan Prokopovych    54
  Andrii Bovhyriia, „Наш гетьман, ваш імператор”: візія влади пересічними мешканцями Гетьманщини XVIII ст.    64
  Fan Rui, Ukrainian model of thinking in Taras Shevchenko’s story “Naimychka”    79
  
  II. Filip Orlik i Hryhorij Skoworoda. Dwie wiekopomne postaci
  Walentyna Sobol, Ab imo pectore. До 350-річчя засновника української еміграції в Європі Пилипа Орлика (1672–1742) та 320-річчя охресника Мазепи, фельдмаршала Франції – Григора Орлика (1702–1759)    91
  Hennadii Noha, Листи Григорія Сковороди. Особистісне в контексті універсального    107
  
  III. Zagadnienia komparatystyki literackiej
  Sofia Varetska, Svitlana Macenka, Diana Melnyk, Yaryna Tarasyuk, Наратив вини в „Кассандрі” Лесі Українки    125
  Iryna Kropyvko, Фрагментація постмодерного прозового тексту: засади і прийоми    141
  Khrystyna Semeryn, Образотворення єврейського погрому в оповіданнях Марії Конопніцької „Mendel Gdański” (1890) і Леоніда Пахаревського „Батько” (1906): порівняльний аспект    162
  
  IV. Wyzwania XX–XXI wieku
  Teresa Chynczewska-Hennel, Between Slavia Latina and Slavia Orthodoxa. The Discussion of Ihor Skochylyas with the Concept by Riccardo Picchio    179
  Ludmila Tarnashynska, Ego-дискурс українського шістдесятництва як зріз епохи вивільненої свободи    187
  Ihor Stambol, Про перешкоди книговиданню, український театр та біографії: елементи власних спогадів у публіцистиці Михайла Комарова    203
  Eugeniusz Sobol, Wątki ukraińskie w twórczości Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego    216
  
  V. Artykuły recenzyjne
  Iurii Mytsyk, „Праведна душа. Василь Біднов у спогадах сучасників”, opr. Mykola Chaban, seria „DNIPROVIANA”, Herda, Dnipro 2021, 216 s.    233
  
  VI. Varia
  Julia Roguska, Sprawozdanie z II Międzynarodowej Konferencji Naukowej z cyklu „Filozofi a bycia i przetrwania w ego-dokumentach pisarzy, malarzy і filmowców ukraińskich (od czasów Orlika do współczesnych)” (Warszawa, 12 grudnia 2020 roku)    243
  Dawid Bzorek, Sprawozdanie z III Międzynarodowej Konferencji Naukowej z cyklu „Filozofi a bycia i przetrwania w ego-dokumentach pisarzy, malarzy i filmowców ukraińskich (od czasów Orlika do współczesnych)” (Warszawa, 20 grudnia 2021 roku)    249
  
  *********
  
  Przedmowa    9
  
  I. Ad fontes
  Mirosław Nagielski, The Cossack colonel Anton Zhdanowych in the light of the diary and correspondence by the Lithuanian Hetman Janusz Radziwiłł    17
  Ihor Isichenko, “Jesuit Priests” in a union project and a romantic myth    39
  Huan Mejmej, Specific of the Genre and System of Images in the Tragicomedy “Volodymyr” by Theophan Prokopovych    54
  Andrii Bovhyriia, „Our Hetman, your Emperor”: the perception of power by ordinary inhabitants of the Hetmanate of the 18th century    64
  Fan Rui, Ukrainian model of thinking in Taras Shevchenko’s story “Naimychka”    79
  
  II. Pylyp Orlyk and Hryhoriy Skovoroda. Two memorable figures Walentyna Sobol, From the bottom of my heart. To the 350th anniversary of the founder of the Ukrainian emigration to Europe Pylyp Orlyk (1672–1742) and 320th anniversary of the Field-marshal of France Hryhor Orlyk (1702–1759), the Mazepa’s godson    91
  Hennadii Noha, The letters by Hryhoriy Skovoroda. Personal in the context of the universal    107
  
  III. Issues of Comparative Literary Studies
  Sofia Varetska, Svitlana Macenka, Diana Melnyk, Yaryna Tarasyuk, Guilt Narrative in Lesya Ukrainka’s “Cassandra”    125
  Iryna Kropyvko, The fragmentation of post-modern prose: principles and techniques    141
  Khrystyna Semeryn, Representation of the Jewish pohrom in the short stories of a Polish writer Maria Konopnicka “Mendel Gdański” (1890) and an Ukrainian writer Leonid Pakharevsky “A Father” (1906): comparative aspect    162
  
  IV. Challenges of the 20th – 21st centuries
  Teresa Chynczewska-Hennel, Between Slavia Latina and Slavia Orthodoxa. The Discussion of Ihor Skochylyas with the Concept by Riccardo Picchio    179
  Ludmila Tarnashynska, Ego-discourse of the Ukrainian sixtiers as an image on the epoch of liberated freedom    187
  Ihor Stambol, On obstacles to book publishing, Ukrainian theater and biographies: elements of his own memoirs in journalistic articles by Mykhailo Komarov    203
  Eugeniusz Sobol, Ukrainian themes in Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki’s works    216
  
  V. Review articles
  Iurii Mytsyk, The review of “The righteous soul. Vasyl Bidnov in the memoirs of contemporaries” (‘Pravedna dusha. Vasyl Bidnov u spohadakh suchasnykiv’, ed. Mykola Chaban, series “DNIPROVIANA”, Herda Press, Dnipro 2021, 216 pp.)    233
  
  VI. Varia
  Julia Roguska, Sprawozdanie z II Międzynarodowej Konferencji Naukowej z cyklu „Filozofi a bycia i przetrwania w ego-dokumentach pisarzy, malarzy і filmowców ukraińskich (od czasów Orlika do współczesnych)” (Warszawa, 12 grudnia 2020 roku)    243
  Dawid Bzorek, Sprawozdanie z III Międzynarodowej Konferencji Naukowej z cyklu „Filozofi a bycia i przetrwania w ego-dokumentach pisarzy, malarzy i filmowców ukraińskich (od czasów Orlika do współczesnych)” (Warszawa, 20 grudnia 2021 roku)    249
RozwińZwiń