Szkice o drodze do Indii

Topika "orientalnej" podróży w kulturze współczesnej

1 opinia

Format:

ibuk

Zebrane szkice zawierają analizę pewnych wariantów kulturowego przetwarzania toposu drogi do Indii, ukazują przy tym wieloaspektowe powiązania pomiędzy różnymi obszarami kultury. Autorka zestawiła bogaty materiał egzemplifikacyjny: literaturę podróżniczą i reportażową, filmy fabularne, filmy z obszaru infotainment, fora i blogi podróżnicze oraz wywiady etnograficzne.


Topika drogi do Indii zaznacza swą obecność w literaturze, w filmie, w sztukach plastycznych, w sztuce
użytkowej, w praktykach życia codziennego. Wprawdzie na gruncie akademickim dokonuje sie demistyfikacji zachodniego doświadczania Orientu, ale doświadczenie to jest ponownie zaczarowywane na gruncie kultury popularnej. Dlaczego idea o podrózy do Indii wciąż wydaje sie atrakcyjna? To pytanie pociąga za sobą kolejne: jak przekształcane są imaginaria posługujące się tą topiką? Jak oddziałują one na realnie odbywane podróże? W jakich obszarach codzienności zaznacza się ich działanie? Tego rodzaju pytania dały początek tekstom zawartym w tej książce. Ma być ona raczej szkicownikiem niż panoramą. Skupia się na tych elementach widoku, które rysownik uzna za kluczowe dla obrazu. To właśnie dzieje się w zebranych tu trzynastu tekstach. Zarysowują one różne ujęcia i warianty kulturowego przetwarzania toposu drogi do Indii. Odwołują się do literatury podróżniczej i reportażowej, do filmów fabularnych i tych z obszaru infotainment, do forów i blogów podróżniczych, do wywiadów i obserwacji etnograficznych. Fragmenty zaczerpnięte z różnych obszarów kultury mogą bowiem stanowić aktualizacje tych samych toposów.


Publikacja na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 PL (CC BY 3.0 PL) (pełna treść wzorca dostępna pod adresem: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode).


******


The Essays on the Journey to India. The Topic of the Oriental Travel in Modern Culture


The collected essays contain an analysis of numerous versions of cultural processing of the journey to India topos, showing multifaceted interrelations between different culture areas. The author compiled rich illustrative material: travel literature and reportage, feature films, infotainment films, forums and travel blogs as well as ethnographic interviews.


The publication is licensed under the Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Poland license (CC BY 3.0 PL) (full license available at: https://creativecommons.org/licenses/by/3.0/legalcode).


*********


Prof. dr hab. Anna Wieczorkiewicz (ORCID 0000-0002-4497-8452) – profesor zwyczajny nauk humanistycznych, absolwentka filologii polskiej oraz etnologii i antropologii kulturowej na Uniwersytecie Warszawskim, gdzie obecnie pracuje. Swoje projekty badawcze realizowała w ramach stażów i grantów badawczych na uniwersytetach zagranicznych (m.in. New School University w Nowym Jorku, Uniwersytet Stanowy w San Diego, uniwersytety w Leicester, Sztokholmie, Mediolanie, Kopenhadze, School of Social Science Research w Amsterdamie.) Jej badania sytuują się na pograniczu antropologii, literaturoznawstwa, filozofii i socjologii. Autorka książek: "Wędrowcy fikcyjnych światów. Rycerz, pielgrzym i włóczęga" (1997), "Muzeum Ludzkich ciał. Anatomia spojrzenia" (2000), "Apetyt turysty. O podróżniczych kontaktach ze światem" (2008), "Monstruarium" (2009), "Czarna kobieta na białym tle. Dyptyk biograficzny" (2013), "Figury podróży. Hesse, Eliade, Jung, Lévi-Strauss – w drodze do Indii i z powrotem" (2021). Publikowała też liczne artykuły w pracach zbiorowych oraz czasopismach naukowych.


Rok wydania2022
Liczba stron318
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaUniwersytet Warszawski
ISBN-13978-83-235-5698-5
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  WSTĘP 9
   Topos i droga do Indii    9
   Orient płynny i ruchomy    12
   Zdeptany szlak i zdeterytorializowana wyobraźnia    14
   Wyobraźnia podróżnicza    16
   Metoda szkicowania    18
   Treść szkicownika    20
  
  1. ZNAKOWANIE DROGI 25
   „Do Indii podróżuj, duszo!”    25
   Dziedzictwo włóczęgów Dharmy    29
   Indie od medytacji po muzykę    31
   Wersja polska    35
   Transportery indyjskości    37
   Kultura konsumpcyjna – współczesny kontekst
   orientalizacji    39
   Gry w Orient    42
   Potencjał marki „Orient”    46
  
  2. INDYJSKI BALSAM NA DUSZĘ 48
   Dystans dla wzroku i mowy    48
   Everywoman wybiera terapię    53
   Makdonaldyzacja doświadczenia duchowego    57
   Idea poszukiwań    61
   Fiasko terapii    64
   Indie idiomatyczne    65
   Ciągłość i różnica    67
  
  3. PODRÓŻNICZE FANTAZJE DOBRE NA KAŻDY WIEK 71
   Wzorzec podróżnika    71
   Cały świat trzymany w dłoniach: wariant dla
   dwudziestolatka    72
   Praca nad projektem: wariant dla wieku średniego    78
   Praca nad projektem: wariant dla emerytów    81
   O potrzebie podróży do Indii    87
  
  4. INDYJSKIE ZWIERCIADŁO 89
   „Wszystko jest w Indiach”    89
   „Przybysz z Polski” czyta świat. Książki i języki    91
   Awers i rewers wiedzy    93
   Światowość turysty    97
   Spojrzenie socjalistyczne i kolonialny entourage    100
   Inne ścieżki, inne języki    107
   Banalność wizerunków    110
   Brzemię postturysty    113
  
  5. OD MISTYKI PRZESTWORZY DO CZYSTEJ TRANSLOKACJI 118
   Powietrzna droga i podróż lotnicza    118
   Załamanie nowoczesnego szlaku    120
   Lotniska pełne znaczeń    123
   Przypominany widok    124
   Samolot – symbol nowoczesności    127
   Lot w indyjskość    128
  
  6. POCIĄGIEM, AUTEM, RIKSZĄ… ODZYSKIWANE MIEJSCA PODRÓŻY 133
   Nieważne pociągi    133
   Pociągi: obraz Indii i miejsce przygody    135
   Całe Indie jeżdżą koleją    138
   Austinem przez Indie    141
   Lokalny świat w pojazdach    144
   Sabotażyści autentyczności    148
   Gdzie się podziali tamci rikszarze…    152
  
  7. ULICA JAK RZEKA, MIASTO JAK DŻUNGLA 158
   Natura miasta    158
   Test dla podróżnika: przekroczyć ulicę    160
   Zrozumieć ulicę    163
   Praktyka ruchu drogowego    167
   Podróżopisarz contra badacz społeczny    170
   Koleiny podróżopisarstwa    172
  
  8. PRZEZ BRUD I BIEDĘ DO PRAWDZIWYCH INDII 175
   Obszary „prawdy”    175
   Problematyczny pakiet    178
   Indyjska bieda    179
   Współczucie upolitycznione    182
   Bieda bliska i daleka, własna i cudza, straszna,
   malownicza… Literackie opracowywanie motywu    185
   Brud i choroba    190
   Głód    192
  
  9. MAPA I ZEGAREK. PRAGNIENIE WOLNOŚCI I JEJ GRANICE 197
   Pamięć mapy    197
   Znikające mapy    202
   Wolność w przestrzeni    206
   Wolność w czasie    208
   Czas – twórca przygód    210
  
  10. REAKTYWACJE 214
   Pochwała niewiedzy – uroki łazikowania    214
   „Na wschód od zachodu” – czyli gdzie?    218
   Nowe egzotyki    224
   Wolność i pieniądze    227
   Przygoda zamieniana w sukces    230
  
  11. „JADĘ TAM, GDZIE CHCĘ”. WOLNOŚCIOWA TOPIKA A PROBLEM RAM PODRÓŻY 236
   Problematyczny „koniec świata”    236
   Zorganizowane versus indywidualne    237
   Podróżnicza buchalteria i wartość dodana    238
   Wolność organizowana    241
   Uwikłanie w czas    242
   Budulec do ram podróży    244
   Dyktatura Złotego Trójkąta    247
   Kultywowanie wyboru    249
   Kultywowanie sytuacji kontroli    252
  
  ,b>12. O TYM, JAK KLOSZ PRZEMIENIA SIĘ W SIEĆ. SPECYFIKA WIEDZY O EGZOTYCZNYCH PODRÓŻACH 258
   „Pojechałam sama” – czyli jak?    258
   Idea samodzielnej podróży    259
   Zanurzenie w sieciach    262
   Biblia backpackerów    264
   Biblia – czy słaby węzeł sieci?    266
   Wiedza zawęźlona w książce    268
   O szkodliwości konkurencyjnych sieci    269
   O potrzebie bezpiecznych korytarzy    271
  
  13. PRZEDMIOTY ORIENTALIZUJĄCE W CODZIENNYCH PRAKTYKACH 275
   Przedmioty orientalizujące    275
   Ludzie i rzeczy – narracyjne sploty biografii    276
   Tryby orientalizacji    281
   Ruchy rzeczy i porządki biografii    291
  
  SUMMARY    294
  CYTOWANA LITERATURA    299
  NOTA EDYTORSKA    308
  INDEKS NAZW OSOBOWYCH    309
  INDEKS POJĘĆ I TERMINÓW    313
RozwińZwiń