POLECAMY
Format:
ibuk
O przedmiocie badań informatyki. Studium filozoficzne to spojrzenie na informatykę okiem filozofa. Jest próbą zdefiniowania informatyki jako nauki przez pryzmat badanych przez nią obiektów. W książce przedstawiono analizę filozoficzną zagadnień związanych z komputerami, programami komputerowymi oraz informacją.
Rok wydania | 2023 |
---|---|
Liczba stron | 262 |
Kategoria | Filozofia współczesna |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-4199-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Mediacja w postępowaniu w przedmiocie...
do koszyka
Przedmiot poznania
do koszyka
Przedmiot zobowiązania z umowy zlecenia
do koszyka
Przedmioty wirtualne
do koszyka
Architektura kościoła św. Jakuba w...
do koszyka
Bitcoin jako przedmiot stosunków...
do koszyka
Czynności, które nie mogą być...
do koszyka
Spis treści
WSTĘP | 9 |
ROZDZIAŁ 1. KOMPUTER | 19 |
1.1. Komputer jako urządzenie fizyczne | 19 |
1.1.1. Komputer jako artefakt | 24 |
1.1.2. Hardware versus software | 33 |
1.1.3. Weryfikacja komputerów jako urządzeń | 38 |
1.2. Komputer jako obiekt abstrakcyjny | 42 |
1.3. Inne koncepcje komputera | 44 |
1.4. Podsumowanie | 46 |
ROZDZIAŁ 2. PROGRAM KOMPUTEROWY | 51 |
2.1. Ontologia | 54 |
2.1.1. Dualna natura programów komputerowych | 54 |
2.1.2. Programy jako obiekty matematyczne | 59 |
2.1.3. Programy jako wzorce | 62 |
2.1.4. Kryteria identyczności programów | 66 |
2.1.5. Specyfikacja | 71 |
2.1.6. Implementacja | 77 |
2.2. Epistemologia | 83 |
2.2.1. Poprawność programów | 84 |
2.2.2. Testowanie programów | 86 |
2.2.3. Dowodzenie poprawności programów | 93 |
2.3. Podsumowanie | 114 |
ROZDZIAŁ 3. INFORMACJA | 127 |
3.1. Definicje informacji | 128 |
3.2. Wybrane teorie informacji | 132 |
3.2.1. Matematyczna teoria komunikacji | 133 |
3.2.2. Algorytmiczna teoria informacji | 143 |
3.2.3. Teoria informacji Mazura | 146 |
3.2.4. Teoria informacji semantycznej | 153 |
3.2.5. Teoria informacji silnie semantycznej Floridiego | 156 |
3.2.6. Teoria systemowa | 170 |
3.2.7. Informacja jako wynik procesu | 176 |
3.3. Filozofia informacji | 181 |
3.4. Podsumowanie | 184 |
ZAKOŃCZENIE | 195 |
DODATEK. UWAGI NA TEMAT ONTOLOGII RZECZYWISTOŚCI WIRTUALNEJ | 205 |
1. Wprowadzenie | 206 |
2. Cechy wirtualnej rzeczywistości | 208 |
2.1. Symulacja | 209 |
2.2. Interaktywność | 210 |
2.3. Sztuczność | 212 |
2.4. Immersja | 212 |
2.5. Teleobecność | 215 |
2.6. Komunikacja sieciowa | 215 |
2.7. Fikcjonalizacja | 216 |
2.8. Hipertekst | 216 |
2.9. Czas | 217 |
3. Obiekty wirtualne jako symulacje | 218 |
4. Wirtualność a fikcja | 220 |
5. Ontologia rzeczywistości wirtualnej Gurczyńskiego | 224 |
6. Ontologia obiektów wirtualnych Breya | 228 |
7. Wirtualność a realność | 232 |
8. Podsumowanie | 236 |
BIBLIOGRAFIA | 241 |
INDEKS | 257 |