POLECAMY
Format:
ibuk
Monografia skupia się na relacji między folkloryzmem a ochroną niematerialnego dziedzictwa kulturowego na przykładzie weselnych widowisk obrzędowych w Wielkopolsce. Jej celem jest rozpoznanie funkcji widowisk w lokalnym krajobrazie kulturowym na przykładzie działalności wybranych widowisk i wykonujących je zespołów folklorystycznych. Książka umocowana jest w paradygmacie antropologii folkloru i folklorystyki antropologicznej i stanowi próbę antropologicznej odpowiedzi na pytanie, czy weselne widowiska obrzędowe, postrzegane jako zjawisko należące do kategorii folkloryzmu, stanowią formę ochrony niematerialnego dziedzictwa kulturowego. Monografia przedstawia motywacje i konsekwencje podejmowania tego typu działań przez członków badanych zespołów folklorystycznych, sposoby rozumienia folkloru, odtwarzanie i zarządzanie elementami dziedzictwa oraz ich wykorzystanie do celów społecznych, ekonomicznych i politycznych. Studia przypadku stanowią: Wesele szamotulskie, Wesele przyprostyńskie i Wesele biskupiańskie. Chociaż powstały naukowe opracowania poszczególnych widowisk weselnych, w literaturze etnologicznej brakuje monografii poświęconej procesualnej i holistycznej analizie porównawczej tego zjawiska. Na obszar problemowy książki składają się: (1) rola folkloryzmu na przykładzie weselnych widowisk obrzędowych w lokalnym i regionalnym krajobrazie kulturowym; (2) motywacje i doświadczenia związane z ich praktykowaniem przez członków lokalnej społeczności; (3) wpływ polityki i systemu ochrony niematerialnego dziedzictwa UNESCO na funkcjonowanie folkloru tradycyjnego i folkloryzmu oraz (4) sposoby postrzegania folkloru i folkloryzmu oraz wynikające z nich sposoby ochrony niematerialnego dziedzictwa kulturowego. Publikacja przedstawia proces, na skutek którego widowiska stały się istotnym elementem lokalnych i regionalnych krajobrazów kulturowych, trwale wpisując się w życic ich mieszkańców.
Rok wydania | 2023 |
---|---|
Liczba stron | 248 |
Kategoria | Etnografia |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-4247-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Dla ciebie księżyc
do koszyka
Dla ciebie księżyc
do koszyka
Dla ciebie nawet
do koszyka
Dla ciebie nawet
do koszyka
Dla Ciebie nie istnieje
do koszyka
Dla Ciebie wszystko
do koszyka
Dla czystej przyjemności
do koszyka
Dla dawnej miłości „J”
do koszyka
Dla duszy - gram
do koszyka
Spis treści
Wstęp | 7 |
1. Perspektywy badawcze | 15 |
1.1. Antropologia folkloru | 15 |
1.2. Folklor, folkloryzm, folkloryzacja | 19 |
1.3. Niematerialne dziedzictwo kulturowe | 30 |
1.4. Orientacje teoretyczno-metodologiczne | 39 |
1.5. Metody, techniki i narzędzia badawcze | 42 |
2. Wesela wielkopolskie | 47 |
2.1. Teatr ludowy i widowiska obrzędowe w Polsce | 48 |
2.2. Wesele szamotulskie | 53 |
2.2.1. Ziemia szamotulska | 53 |
2.2.2. Źródła i opis widowiska | 55 |
2.2.3. Zespół Folklorystyczny „Szamotuły” | 65 |
2.3. Wesele przyprostyńskie | 69 |
2.3.1. Region Kozła | 69 |
2.3.2. Źródła i opis widowiska | 72 |
2.3.3. Zespół Regionalny „Wesele Przyprostyńskie” | 78 |
2.4. Wesele biskupiańskie | 81 |
2.4.1. Biskupizna | 82 |
2.4.2. Źródła i opis widowiska | 84 |
2.4.3. Biskupiański Zespół Folklorystyczny z Domachowa i Okolic | 93 |
3. Polityczne uwarunkowania folkloryzmu | 97 |
3.1. Polityczność folkloryzmu | 99 |
3.2. Polityka w badaniach folklorystycznych | 100 |
3.3. Folkloryzm jako manifestacja tożsamości narodowej | 108 |
3.4. „Rządowy sponsoring” i wsparcie systemowe | 112 |
4. Rozumienie folkloru a sposób jego ochrony | 117 |
4.1. Definicje folklorystyczne i antropologiczne | 119 |
4.2. Wpływ folklorystki na wyobrażenia o folklorze | 121 |
4.2.1. Katalogowanie dzieł folkloru tradycyjnego | 123 |
4.2.2. Etnografia ratunkowa | 123 |
4.2.3. System eksperckiej oceny autentyczności | 125 |
4.3. Społeczne wzory definiowania i postawy wobec folkloru | 127 |
4.3.1. Strażnik autentyczności | 129 |
4.3.2. Orędownik zmiany | 131 |
4.3.3. Lokalny autorytet | 133 |
4.4. W stronę autentyczności | 135 |
5. Problematyka autentyczności | 137 |
5.1. Zakres znaczeniowy pojęcia | 138 |
5.1.1. Autentyczność w heritologii | 138 |
5.1.2. Autentyczność w antropologii | 141 |
5.1.3. Autentyczność w folklorystyce | 146 |
5.2. Język autentyczności i kategoria prawdy | 150 |
5.3. Ekspercka ocena autentyczności | 155 |
5.4. Gradacja autentyczności | 161 |
6. Rola widowisk w lokalnym krajobrazie kulturowym | 167 |
6.1. Wymiar kulturowy | 168 |
6.1.1. Ochrona tradycji | 168 |
6.1.2. Hybrydyzacja obrzędowości weselnej | 171 |
6.2. Wymiar społeczny | 176 |
6.2.1. Integracja pokoleniowa | 176 |
6.2.2. Realizacja potrzeb społecznych | 178 |
6.2.3. Organizacja życia społecznego | 180 |
6.3. Wymiar ekonomiczny | 182 |
6.3.1. Realizacja ekonomiczna | 182 |
6.3.2. Rozwój umiejętności indywidualnych | 185 |
6.4. Wymiar polityczny | 186 |
6.4.1. Polityka indywidualna | 187 |
6.4.2. Polityka narodowa | 188 |
6.5. Folkloryzm i folklor jako znaczące i znaczone: próba analizy strukturalnej | 193 |
7. Folkloryzm a ochrona niematerialnego dziedzictwa kulturowego | 197 |
7.1. Tradycje weselne na Liście niematerialnego dziedzictwa kulturowego ludzkości | 199 |
7.2. Kontekst lokalny | 202 |
7.2.1. Tradycje weselne z Szamotuł i okolic | 203 |
7.2.2. Tradycje kulturowe Biskupizny | 205 |
7.2.3. Tradycje dudziarskie w Wielkopolsce | 206 |
7.3. Wpływ polityki UNESCO na lokalny krajobraz kulturowy | 207 |
7.4. „Unescoizacja” niematerialnego dziedzictwa kulturowego | 210 |
7.5. Konflikt, własność i zawłaszczenie | 214 |
Zakończenie | 223 |
Bibliografia | 229 |
Spis rozmówców | 243 |
Summary (For us it is sacred. Folklorism in the context of safeguarding intangible scultural heritage) | 245 |