POLECAMY
-20%
Redakcja:
Wydawca:
Format:
Słownik języka polskiego PWN definiuje rodzinę lakonicznie jako „małżonko-wie i ich dzieci, ogólniej też: osoby związane pokrewieństwem lub powinowactwem” . Obszerniejszą definicję pojęcia rodziny znajdziemy w Encyklopedii PWN, w której obecny jest między innymi zapis, że jest to „forma życia zbiorowego, występująca w zróżnicowanych historycznie i kulturowo formach, której istotą są dwa rodzaje więzi społecznych: małżeńska i rodzicielska, a w niektórych typach rodzin również więź powinowactwa”. Autorzy przyznają również, że „jednoznaczne zdefiniowanie rodziny jest sprawą trudną i budzącą kontrowersje” .
Historycznie rodzina zawsze była ważnym, zwykle najważniejszym punktem odniesienia jej członków w relacjach ze światem. Stanowiła obszar transmisji systemu wartości danej społeczności, przysposobienia do funkcjonowania w konkretnej rzeczywistości kulturowej i cywilizacyjnej . W rodzinie jej młodsi członkowie nabywali również praktyczne umiejętności potrzebne w dalszym życiu. Patriarchalne modele rodziny w kulturze zachodniej zakładały, iż jej głową jest do-rosły mężczyzna (np. pater familias w starożytnym Rzymie), a jego małżonka oraz dzieci (a niekiedy też seniorzy rodu), są jemu podporządkowani. Najczęściej oznaczało to, iż decyzje dotyczące wychowania dzieci podejmował ojciec, choć w prak-tyce bardziej zaangażowana w ich formację była matka . W wielu historycznych społeczeństwach na pewnym etapie obowiązek wychowania dzieci, przynajmniej częściowo, przejmowały na siebie wyspecjalizowane instytucje, głównie różnego typu szkoły, jednak uwarunkowania rodzinne zawsze wywierały istotny wpływ na losy jednostki. W przeszłości rodziny w różnych stanach społecznych były również miejscami kształtowania się potrzeb związanych z aktywnością fizyczną, która towarzyszyła spontanicznej ekspresji radości, czasowi świętowania, kultywowania obyczaju związanego z rytuałami przejścia (gry i zabawy ruchowe, tańce, obrzędy weselne itp.). W historiografii, także tej odnoszącej się do kultury fizycznej, zarówno powszechnej, jak i polskiej – ze względu na specyfikę materiału źródłowego i tradycje badawcze – znajdziemy relatywnie więcej opracowań poświęconych instytucjonalnemu (np. szkolnemu) przysposobieniu do aktywności fizycznej i wychowaniu fizycznemu.Rodzina jako przestrzeń rozwoju ruchowego stanowi wdzięczne pole również do badań historycznych.
Rok wydania | 2024 |
---|---|
Liczba stron | 212 |
Kategoria | Socjologia kultury |
Wydawca | AWF Warszawa |
ISBN-13 | 978-83-67228-35-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | |
(prof. dr hab. Zbigniew Dziubiński, dr Kamil Potrzuski – Akademia Wychowania Fizycznego w Warszawie) | |
Część I | |
UWARUNKOWANIA SPOŁECZNE, ŚRODOWISKOWE I EKONOMICZNE | |
KULTURY FIZYCZNEJ W RODZINIE | |
Rodzina a konsumpcja sportowa w aspekcie socjologicznym | |
(prof. dr hab. Zbigniew Dziubiński – Akademia Wychowania Fizycznego w Warszawie) | |
Zainteresowania polskich kobiet konsumpcją sportową i jej społeczne uwarunkowania | |
(dr hab. Michał Lenartowicz – Akademia Wychowania Fizycznego w Warszawie) | |
Rodzinny czas wolny: refleksje teoretyczne i praktyczne konsekwencje | |
(dr hab. Joanna Femiak – Akademia Wychowania Fizycznego w Warszawie) | |
Horyzonty rodziny w edukacji olimpijskiej | |
(doc. dr Krzysztof Zuchora – Akademia Wychowania Fizycznego w Warszawie) | |
Wielojęzyczność i międzykulturowość rodzin w środowisku współczesnego sportu wyczynowego | |
(dr Julia M. Murrmann – Uniwersytet Warszawski, Akademia Wychowania Fizycznego w Warszawie) | |
Miasto jako przestrzeń udziału rodziny w kulturze fizycznej | |
(mgr Adam Omorczyk – Akademia Wychowania Fizycznego w Warszawie) | |
Rodzina jako podstawa działalności objazdowych przedsiębiorstw cyrkowych na ziemiach polskich w XIX wieku | |
(dr Arkadiusz Włodarczyk – Akademia Wychowania Fizycznego w Warszawie, | |
dr Mateusz Rozmiarek – Akademia Wychowania Fizycznego w Poznaniu) | |
Część II | |
RODZINA JAKO ŚRODOWISKO SOCJALIZACJI DO KULTURY FIZYCZNEJ | |
Rodzina i sport | |
(prof. dr hab. Józef Lipiec – Uniwersytet Jagielloński) | |
Kultura fizyczna w rodzinie w dobie przeobrażeń cywilizacji przełomu XX i XXI wieku | |
(prof. dr hab. Jerzy Nowocień – Akademia Wychowania Fizycznego w Warszawie) | |
Kapitał kulturowy sztuk walki – z ojca na syna | |
(prof. dr hab. Wojciech J. Cynarski – Uniwersytet Rzeszowski) | |
Sztafeta pokoleń – rodzina sportowa na przykładzie Polski i Stanów Zjednoczonych | |
(dr hab. Michał Mazurkiewicz – Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach) | |
Aktywność ruchowa w rodzinach w kontekście wzmacniania więzi rodzinnych i kształtowania osobowości dziecka | |
(dr Krzysztof Męka – Warszawska Uczelnia Ekonomiczna) | |
Wychowanie w rodzinie a aktywność turystyczna | |
(dr hab. Paweł Różycki – Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie) | |
Rodzina w wychowaniu młodzieży do kultury fizycznej | |
(dr Karolina Gołębieska – Akademia Wychowania Fizycznego w Warszawie) | |
Rola rodziny w kształtowaniu postaw wobec kultury fizycznej | |
(dr Małgorzata Tomecka – Śląskie Techniczne Zakłady Naukowe w Katowicach) | |
Część III | |
PROBLEMY I WYZWANIA W RODZINIE A KULTURA FIZYCZNA | |
Wzory trajektorii biograficznych sportowców z niepełnosprawnościami | |
w kontekście uwarunkowań rodzinnych | |
(dr hab. Jakub Niedbalski – Uniwersytet Łódzki) | |
Coubertin i jego duchowy potomek | |
(dr hab. Ewa Kałamacka – Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie) | |
„Zwycięska rodzina”. Fenomen sióstr Williams | |
(dr hab. Małgorzata Okupnik – Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu) | |
Zgoda rodziców na uprawianie sportu przez niepełnoletniego zawodnika | |
(dr hab. Andrzej Wach – Uniwersytet Warszawski) | |
Sport i rekreacja w rodzinach podopiecznych ośrodków kuratorskich | |
(dr Beata Foszczyńska – Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie, | |
dr Sabina Prejsnar-Szatyńska – Sąd Okręgowy w Krakowie) | |
Aktywny wypoczynek w służbie wspierania rodziny. Warszawskie półkolonie letnie w okresie międzywojennym na łamach prasy | |
(dr Kamil Potrzuski – Akademia Wychowania Fizycznego w Warszawie) | |
Rodzina jako sieć wsparcia osób starszych | |
(dr Anna Leś – Akademia Wychowania Fizycznego w Warszawie) | |