KULTURA FIZYCZNA A RODZINA

-20%

KULTURA FIZYCZNA A RODZINA

1 opinia

Wydawca:

AWF Warszawa

Format:

pdf

KUP I POBIERZ

Format: pdf

32,00  40,00 (-20%)

Najniższa cena z 30 dni: 32,00 zł 

W ABONAMENCIE

od 3,50

Masz już abonament? Zaloguj się

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 49,00 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Słownik języka polskiego PWN definiuje rodzinę lakonicznie jako „małżonko-wie i ich dzieci, ogólniej też: osoby związane pokrewieństwem lub powinowactwem” . Obszerniejszą definicję pojęcia rodziny znajdziemy w Encyklopedii PWN, w której obecny jest między innymi zapis, że jest to „forma życia zbiorowego, występująca w zróżnicowanych historycznie i kulturowo formach, której istotą są dwa rodzaje więzi społecznych: małżeńska i rodzicielska, a w niektórych typach rodzin również więź powinowactwa”. Autorzy przyznają również, że „jednoznaczne zdefiniowanie rodziny jest sprawą trudną i budzącą kontrowersje” .
Historycznie rodzina zawsze była ważnym, zwykle najważniejszym punktem odniesienia jej członków w relacjach ze światem. Stanowiła obszar transmisji systemu wartości danej społeczności, przysposobienia do funkcjonowania w konkretnej rzeczywistości kulturowej i cywilizacyjnej . W rodzinie jej młodsi członkowie nabywali również praktyczne umiejętności potrzebne w dalszym życiu. Patriarchalne modele rodziny w kulturze zachodniej zakładały, iż jej głową jest do-rosły mężczyzna (np. pater familias w starożytnym Rzymie), a jego małżonka oraz dzieci (a niekiedy też seniorzy rodu), są jemu podporządkowani. Najczęściej oznaczało to, iż decyzje dotyczące wychowania dzieci podejmował ojciec, choć w prak-tyce bardziej zaangażowana w ich formację była matka . W wielu historycznych społeczeństwach na pewnym etapie obowiązek wychowania dzieci, przynajmniej częściowo, przejmowały na siebie wyspecjalizowane instytucje, głównie różnego typu szkoły, jednak uwarunkowania rodzinne zawsze wywierały istotny wpływ na losy jednostki. W przeszłości rodziny w różnych stanach społecznych były również miejscami kształtowania się potrzeb związanych z aktywnością fizyczną, która towarzyszyła spontanicznej ekspresji radości, czasowi świętowania, kultywowania obyczaju związanego z rytuałami przejścia (gry i zabawy ruchowe, tańce, obrzędy weselne itp.). W historiografii, także tej odnoszącej się do kultury fizycznej, zarówno powszechnej, jak i polskiej – ze względu na specyfikę materiału źródłowego i tradycje badawcze – znajdziemy relatywnie więcej opracowań poświęconych instytucjonalnemu (np. szkolnemu) przysposobieniu do aktywności fizycznej i wychowaniu fizycznemu.Rodzina jako przestrzeń rozwoju ruchowego stanowi wdzięczne pole również do badań historycznych.


Rok wydania2024
Liczba stron212
KategoriaSocjologia kultury
WydawcaAWF Warszawa
ISBN-13978-83-67228-35-0
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp
  (prof. dr hab. Zbigniew Dziubiński, dr Kamil Potrzuski – Akademia Wychowania Fizycznego w Warszawie)
  
  Część I
  UWARUNKOWANIA SPOŁECZNE, ŚRODOWISKOWE I EKONOMICZNE
  KULTURY FIZYCZNEJ W RODZINIE
  
  Rodzina a konsumpcja sportowa w aspekcie socjologicznym
  (prof. dr hab. Zbigniew Dziubiński – Akademia Wychowania Fizycznego w Warszawie)
  
  Zainteresowania polskich kobiet konsumpcją sportową i jej społeczne uwarunkowania
  (dr hab. Michał Lenartowicz – Akademia Wychowania Fizycznego w Warszawie)
  
  Rodzinny czas wolny: refleksje teoretyczne i praktyczne konsekwencje
  (dr hab. Joanna Femiak – Akademia Wychowania Fizycznego w Warszawie)
  
  Horyzonty rodziny w edukacji olimpijskiej
  (doc. dr Krzysztof Zuchora – Akademia Wychowania Fizycznego w Warszawie)
  
  Wielojęzyczność i międzykulturowość rodzin w środowisku współczesnego sportu wyczynowego
  (dr Julia M. Murrmann – Uniwersytet Warszawski, Akademia Wychowania Fizycznego w Warszawie)
  
  Miasto jako przestrzeń udziału rodziny w kulturze fizycznej
  (mgr Adam Omorczyk – Akademia Wychowania Fizycznego w Warszawie)
  
  Rodzina jako podstawa działalności objazdowych przedsiębiorstw cyrkowych na ziemiach polskich w XIX wieku
  (dr Arkadiusz Włodarczyk – Akademia Wychowania Fizycznego w Warszawie,
  dr Mateusz Rozmiarek – Akademia Wychowania Fizycznego w Poznaniu)
  
  Część II
  RODZINA JAKO ŚRODOWISKO SOCJALIZACJI DO KULTURY FIZYCZNEJ
  
  Rodzina i sport
  (prof. dr hab. Józef Lipiec – Uniwersytet Jagielloński)
  
  Kultura fizyczna w rodzinie w dobie przeobrażeń cywilizacji przełomu XX i XXI wieku
  (prof. dr hab. Jerzy Nowocień – Akademia Wychowania Fizycznego w Warszawie)
  
  Kapitał kulturowy sztuk walki – z ojca na syna
  (prof. dr hab. Wojciech J. Cynarski – Uniwersytet Rzeszowski)
  
  
  Sztafeta pokoleń – rodzina sportowa na przykładzie Polski i Stanów Zjednoczonych
  (dr hab. Michał Mazurkiewicz – Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach)
  
  Aktywność ruchowa w rodzinach w kontekście wzmacniania więzi rodzinnych i kształtowania osobowości dziecka
  (dr Krzysztof Męka – Warszawska Uczelnia Ekonomiczna)
  
  Wychowanie w rodzinie a aktywność turystyczna
  (dr hab. Paweł Różycki – Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie)
  
  Rodzina w wychowaniu młodzieży do kultury fizycznej
  (dr Karolina Gołębieska – Akademia Wychowania Fizycznego w Warszawie)
  
  Rola rodziny w kształtowaniu postaw wobec kultury fizycznej
  (dr Małgorzata Tomecka – Śląskie Techniczne Zakłady Naukowe w Katowicach)
  
  Część III
  PROBLEMY I WYZWANIA W RODZINIE A KULTURA FIZYCZNA
  
  Wzory trajektorii biograficznych sportowców z niepełnosprawnościami
  w kontekście uwarunkowań rodzinnych
  (dr hab. Jakub Niedbalski – Uniwersytet Łódzki)
  
  Coubertin i jego duchowy potomek
  (dr hab. Ewa Kałamacka – Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie)
  
  „Zwycięska rodzina”. Fenomen sióstr Williams
  (dr hab. Małgorzata Okupnik – Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu)
  
  Zgoda rodziców na uprawianie sportu przez niepełnoletniego zawodnika
  (dr hab. Andrzej Wach – Uniwersytet Warszawski)
  
  Sport i rekreacja w rodzinach podopiecznych ośrodków kuratorskich
  (dr Beata Foszczyńska – Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie,
  dr Sabina Prejsnar-Szatyńska – Sąd Okręgowy w Krakowie)
  
  Aktywny wypoczynek w służbie wspierania rodziny. Warszawskie półkolonie letnie w okresie międzywojennym na łamach prasy
  (dr Kamil Potrzuski – Akademia Wychowania Fizycznego w Warszawie)
  
  Rodzina jako sieć wsparcia osób starszych
  (dr Anna Leś – Akademia Wychowania Fizycznego w Warszawie)
RozwińZwiń