Prywatne i publiczne. Architektura nowoczesna jako medium masowe

1 opinia

Format:

epub, mobi

KUP I POBIERZ

Format: epub, mobi

43,00

Najniższa cena z 30 dni: 43,00 zł 

Książka Beatriz Colominy Prywatne i publiczne. Architektura nowoczesna jako medium masowe przetarła szlaki nowemu sposobowi pisania o architekturze, jej funkcjonowaniu w świecie nowoczesnych mediów i uwikłaniu w relacje społeczne. Interpretując na nowo twórczość Le Corbusiera i Adolfa Loosa, autorka przyczyniła się do rozwoju krytycznej refleksji na temat architektury modernistycznej, której obraz, zbudowany na podstawie wieloletnich badań wydawał się już określony i zamknięty. Tradycyjnym analizom przeciwstawiła uważne spojrzenie na obrzeża, badanie relacji między wnętrzem a zewnętrzem, twórcą a przekazem, architekturą a jej reprezentacją. Mimo upływu niemal 30 lat od pierwszego wydania (1994) książka jest stale cytowana, tłumaczona w całości i fragmentach oraz omawiana na uniwersytetach. Stała się klasyczną pozycją w dziedzinie nowoczesnego pisania o architekturze. Niniejsze wydanie jest pierwszym przekładem na język polski.


Centralnymi postaciami książki są dwaj twórcy modernizmu – Adolf Loos i Le Corbusier. Przyglądając się różnym aspektom ich twórczości, Beatriz Colomina pokazuje , jak świadomie tworzyli swoje publiczne wizerunki i wpływali na przyszłych interpretatorów: Loos mylący tropy i zacierający ślady, Le Corbusier jako dokumentalista własnej twórczości, twórca gigantycznego, przytłaczającego badaczy archiwum na swój temat. W siedmiu esejach (Archiwum, Miasto, Reklama, Fotografia, Muzeum, Wnętrze, Okno) autorka podejmuje zagadnienia związków architektury nowoczesnej z fotografią, filmem i reklamą. Zwraca uwagę m. in. na specyficzny status modernistycznych domów jako obiektów do oglądania i fotografowania. Bada udział architektury w nowoczesnym obalaniu granic między tym, co publiczne i prywatne. Jej książka jest wprowadzeniem do zagadnienia architektury w epoce mediów masowych, przy czym autorkę interesują „nie tyle relacje między architekturą a mediami, ile możliwość myślenia o architekturze jak o mediach”.


Niniejsze wydanie jest pierwszym przekładem na język polski.


Rok wydania2024
Liczba stron276
KategoriaLiteratura popularnonaukowa
WydawcaFundacja Centrum Architektury
TłumaczenieDariusz Żukowski
ISBN-13978-83-969081-6-2
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

POLECAMY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  

Przedmowa – Gabriela Świtek

  

Wstęp do pierwszego wydania

  

Archiwum

  

Miasto

  

Fotografia

  

Reklama

  

Muzeum

  

Wnętrze

  

Okno

RozwińZwiń