Modelowanie zależności pomiędzy innowacyjnością a handlem zagranicznym w świetle wybranych teorii ekonomii na przykładzie krajów Grupy Wyszehradzkiej. Studium teoretyczno-empiryczne

Modelowanie zależności pomiędzy innowacyjnością a handlem zagranicznym w świetle wybranych teorii ekonomii na przykładzie krajów Grupy Wyszehradzkiej. Studium teoretyczno-empiryczne

1 opinia

Format:

ibuk

W ABONAMENCIE

od 3,50

Masz już abonament? Zaloguj się

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 49,00 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Głównym celem monografii jest zbadanie kierunków i intensywności wzajemnego odziaływania pomiędzy innowacyjnością gospodarki i handlem zagranicznym w poszczególnych krajach Grupy Wyszehradzkiej, a także analiza skłonności do innowacji produktowych, procesowych, marketingowych i organizacyjnych wśród przedsiębiorstw uczestniczących w handlu zagranicznym w Polsce. Celem teoriopoznawczym pracy jest z kolei umiejscowienie relacji pomiędzy handlem zagranicznym i innowacyjnością w teorii ekonomii, synteza dotychczasowych wyników badań tego zagadnienia oraz ocena jego znaczenia dla rozwoju gospodarczego. W części empirycznej monografii zastosowano narzędzia statystyczno-ekonometryczne, m.in. modele wektorowej korekty błędem (VECM), testy przyczynowości w sensie Grangera i uporządkowane wielomianowe modele probitowe. Do realizacji celu empirycznego pracy wykorzystano dane pochodzące m.in. z Eurostatu, Word Input-Output Database, OECD, a także z badania ankietowego przeprowadzonego wśród przedsiębiorców. Wyniki uzyskane w pracy pozwoliły sformułować ogólniejsze wnioski o charakterze zaleceń i rekomendacji w kwestii wykorzystania handlu zagranicznego jako instrumentu wsparcia innowacji w Polsce i pozostałych krajach V4, ale i odwrotnie: wykorzystania polityki innowacyjnej jako stymulatora konkurencyjności eksportu towarów i usług.


Rok wydania2023
Liczba stron240
KategoriaTeoria ekonomii
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
ISBN-13978-83-7252-889-6
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     7
  
  Rozdział 1. INNOWACJE A INNOWACYJNOŚĆ GOSPODARKI     15
  1.1. Przegląd definicji innowacji i innowacyjności     15
  1.2. Typologia innowacji     19
  1.3. Stymulatory i bariery innowacyjności gospodarki     23
  1.4. Mierniki innowacyjności     29
  
  Rozdział 2. INNOWACYJNOŚĆ W UJĘCIU RÓŻNYCH TEORII EKONOMII     43
  2.1. Zarys historyczny innowacyjności     43
  2.2. Koncepcje rozwoju innowacyjności w świetle wybranych teorii ekonomicznych     48
  2.3. Przegląd teoretycznych koncepcji oddziaływania pomiędzy handlem zagranicznym i innowacjami     55
  2.4. Podsumowanie dotychczasowych badań empirycznych nad relacjami między handlem zagranicznym i innowacyjnością     65
  
  Rozdział 3. ROZWÓJ GOSPODARCZY I INNOWACYJNOŚĆ GOSPODAREK KRAJÓW GRUPY WYSZEHRADZKIEJ     77
  3.1. Ogólna charakterystyka gospodarcza krajów Grupy Wyszehradzkiej     77
  3.2. Porównanie potencjału gospodarczego krajów Grupy Wyszehradzkiej     79
  3.3. Handel zagraniczny i bezpośrednie inwestycje zagraniczne w krajach Grupy Wyszehradzkiej     89
  3.4. Porównanie innowacyjności gospodarek krajów Grupy Wyszehradzkiej     96
  
  Rozdział 4. BADANIE DYNAMICZNYCH ZALEŻNOŚCI POMIĘDZY INNOWACYJNOŚCIĄ I KONKURENCYJNOŚCIĄ EKSPORTU W KRAJACH GRUPY WYSZEHRADZKIEJ     107
  4.1. Metodyka badania     107
  4.2. Wyniki modelowania zależności pomiędzy zmiennymi makroekonomicznymi w krajach Grupy Wyszehradzkiej według branż o różnym zaawansowaniu technologicznym     115
    4.2.1. Uwagi wstępne     115
    4.2.2. Polska     116
    4.2.3. Czechy     128
    4.2.4. Słowacja     140
    4.2.5. Węgry     151
  4.3. Prognozy wskaźnika przewagi innowacyjnej dla krajów Grupy Wyszehradzkiej uzyskane z wykorzystaniem modelu VECM     163
  4.4. Wnioski     166
  
  Rozdział 5. MODELOWANIE SKŁONNOŚCI DO INNOWACJI W PRZEDSIĘBIORSTWACH W POLSCE     169
  5.1. Metodyka badania     169
  5.2. Przegląd zmiennych wykorzystanych w modelowaniu     172
  5.3. Charakterystyka próby badawczej     178
  5.4. Wyniki estymacji modelu dla różnych typów innowacji     183
    5.4.1. Uwagi wstępne     183
    5.4.2. Innowacje produktowe     183
    5.4.3. Innowacje procesowe     190
    5.4.4. Innowacje marketingowe     197
    5.4.5. Innowacje organizacyjne     203
  5.5. Wnioski     209
  
  Zakończenie     217
  
  Literatura     223
  Spis tabel     234
  Spis rysunków     239
RozwińZwiń