INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, pdf
Autor proponuje rozważania o relacjach muzyki i świata dźwięków ze sztukami wizualnymi – malarstwem, grafiką i rzeźbą – jako opis sojuszu niemożliwego. Dzieje nierozłączności muzyki i plastyki jawią się jako sekwencja nieosiągalnych połączeń, a jednocześnie nieustannie podejmowanych prób, nasilających się w okresie romantyzmu, a zwłaszcza na przełomie XIX i XX wieku. Czy opisywane tu próby wielkich europejskich artystów nie powiodły się, skoro – paradoksalnie właśnie – twórczy wysiłek doprowadził do ujawnienia niemożności połączenia obrazu i dźwięku? Unikając jednoznacznej odpowiedzi, Andrzej Pieńkos omawia poszukiwania, ich okoliczności artystyczne, społeczne, osobiste, pozwalające pełniej rozumieć paradoks sztuki, a może również istotę nowoczesności.
******
He Dared to Paint the Voice. On Eternal or Perhaps Only Modern Analogy
The author proposes reflections on the relations of music and the world of sounds with visual arts – painting, graphics and sculpture – as a description of an impossible alliance. Avoiding an unambiguous answer, he discusses the search for such relations, their artistic, social and personal circumstances, which allow us to understand the paradox of art and the essence of modernity more fully.
Rok wydania | 2024 |
---|---|
Liczba stron | 148 |
Kategoria | Historia sztuki |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-6229-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Szczęsny Chłopak, który odważył się...
do koszyka
Odważ się robić wielkie rzeczy
do koszyka
Odważ się robić wielkie rzeczy
do koszyka
Odważ się spojrzeć sobie w oczy!
do koszyka
Odważ się stworzyć życie, jakiego...
do koszyka
Odważ się żyć, czyli 13 000 km z...
do koszyka
Odważ się żyć. Potęga bezwysiłkowej...
do koszyka
Masz to, na co się odważysz
do koszyka
Spis treści
I. Wstęp 7 | |
Możliwe i niemożliwe związki muzyki i sztuk | |
wizualnych. W poszukiwaniu tematu | 9 |
| |
Rozdział 1. Głos w obrazie. Klątwa Marsjasza, czyli | |
luźne uwagi o kłopotach sztuki XIX wieku | 37 |
Rozdział 2. Próba Félixa Vallottona. Instrumenty | |
muzyczne, znaki ciszy, bezgłośne obrazy | 59 |
Rozdział 3. „Jak jakiś potężny poemat…”. Niemożliwy | |
pomnik Beethovena? | 81 |
Rozdział 4. Eksperyment egzystencjalny Arnolda | |
Schönberga. Malarstwo zamiast muzyki? | 105 |
Bibliografia | 125 |
Summary | 131 |
Indeks osób | 137 |
Spis ilustracji | 143 |