POLECAMY
-20%
Redakcja:
Wydawca:
Format:
Psychologia to dyscyplina naukowa, której dorobek wykorzystuje się w wielu dziedzinach życia, również w ekonomii. Dobrym przykładem jej przydatności jest przyznanie Nagrody Nobla w dziedzinie ekonomii Danielowi Kahnemanowi, który zastosował psychologiczne metody i narzędzia pomiaru w badaniach ekonomicznych, co pozwoliło lepiej zrozumieć podejmowanie decyzji w warunkach niepewności.
Założeniem książki oddawanej do rąk Czytelników jest przedstawienie wybranych, zdaniem zespołu autorów najważniejszych, aspektów psychicznego funkcjonowania człowieka i obszarów jego aktywności w środowisku materialnym i społecznym. Prezentowane zagadnienia ujęliśmy w trzech perspektywach: indywidualnych procesów i właściwości psychicznych jednostki, relacji z ludźmi, pozytywnych i negatywnych następstw relacji ze środowiskiem materialnym i społecznym. Pozwoli to na zapoznanie Czytelnika z tradycyjnymi zagadnieniami, jakimi zajmuje się psychologia, nadając tym samym monografii charakter podręcznikowy. Z drugiej strony umożliwi prezentację bardziej specjalistycznych zagadnień, demonstrujących zastosowanie psychologii do opisywania i wyjaśniania zachowania człowieka w różnego typu relacjach ze środowiskiem.
Pierwsza z przyjętych perspektyw to procesy psychiczne i indywidualne właściwości jednostki. Pytania o to, co dzieje się w ludzkiej duszy i dlaczego nie jesteśmy wszyscy tacy sami, frapują od dawna. W pewnym sensie wyznaczają również obszar zainteresowania tradycyjnych działów — np. psychologii różnic indywidualnych czy psychologii osobowości. W książce podejmujemy próbę przedstawienia Czytelnikom zagadnień dotyczących ważnych aspektów funkcjonowania, analizowanych z indywidualnej perspektywy.
Książka ta jest podręcznikiem akademickim dla nie-psychologów, prezentującym najważniejsze zagadnienia z dziedziny psychologii.
Autorzy – pracownicy naukowi Uniwersytetu Łódzkiego – omówili w nim najistotniejsze aspekty psychicznego funkcjonowania człowieka i obszary jego aktywności w środowisku społecznym. Opisują oni miedzy innymi:
• emocje i motywacje człowieka,
• temperament i osobowość,
• relacje rodzinne i intymne człowieka,
• psychologiczna analizę pracy i człowieka w pracy,
• relacje społeczne,
• stres i radzenie sobie z nim,
• zaburzenia psychiczne i ich skutki dla relacji społecznych.
Dodatkowym walorem opracowania jest wzbogacenie rozważan teoretycznych wynikami badan empirycznych prowadzonych przez autorów.
Książka jest przeznaczona dla studentów zarządzania, ekonomii, marketingu, prawa, politologii, a także psychologii i socjologii.
Rok wydania | 2024 |
---|---|
Liczba stron | 388 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | PWE |
ISBN-13 | 978-83-208-2618-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Wprowadzenie do CAD
do koszyka
Wprowadzenie do ekonometrii
do koszyka
Wprowadzenie do logopedii
do koszyka
Wprowadzenie do akustyki użytkowej
do koszyka
Spis treści
Wstęp | |
Rozdział 1. Procesy poznawcze (Hanna Bednarek) | |
1.1. Percepcja | |
1.1.1. Różne ujęcia spostrzegania | |
1.1.2. Teoria dwóch systemów wzrokowych | |
1.1.3. Rola przetwarzania oddolnego i odgórnego w procesach percepcji | |
1.1.4. Prawidłowości procesów percepcji | |
1.1.5. Reguły grupowania percepcyjnego | |
1.1.6. Praktyczne zastosowania reguł grupowania percepcyjnego | |
1.2. Poznawcza reprezentacja świata w umyśle | |
1.2.1. Pamięć, wiedza i reprezentacje poznawcze | |
1.2.2. Wyobrażeniowa i pojęciowa reprezentacja umysłowa | |
1.2.3. Prawidłowości funkcjonowania pamięci | |
1.3. Podejmowanie decyzji | |
1.3.1. Rola subiektywnego prawdopodobieństwa i ocena wartości | |
1.3.2. Ryzyko a podejmowanie decyzji | |
1.3.3. Style spostrzegania ryzyka | |
1.3.4. Percepcja ryzyka a podejmowanie decyzji | |
1.3.5. Teoria perspektywy | |
1.3.6. Błąd niedoszacowania albo błąd subaddytywność | |
Rozdział 2. Emocje i motywacja (Monika Wróbel i Maria Finogenow) | |
2.1. Zjawiska afektywne | |
2.1.1. Emocja i nastrój | |
2.1.2. Emocje podstawowe i pochodne | |
2.1.3. Mechanizmy wzbudzania emocji | |
2.2. Funkcje emocji i nastroju | |
2.2.1. Wpływ emocji i nastroju na procesy poznawcze | |
2.2.2. Emocje a działanie | |
2.2.3. Nastrój a zachowania społeczne | |
2.3. Różnice indywidualne i kulturowe w doświadczaniu, wyrażaniu i odczytywaniu emocji | |
2.3.1. Różnice płciowe w emocjonalności — prawda czy mit? | |
2.3.2. Osobowościowe i temperamentalne podłoże emocjonalności | |
2.3.3. Różnice kulturowe a przeżywanie i odbieranie emocji | |
2.4. Emocje w relacjach interpersonalnych | |
2.4.1. Empatia i zarażanie afektywne | |
2.4.2. Inteligencja emocjonalna | |
2.4.3. Praca emocjonalna | |
2.5. Regulacja emocji i nastroju | |
2.5.1. Procesy automatyczne w regulacji emocji | |
2.5.2. Intencjonalna kontrola stanów emocjonalnych | |
2.5.3. Strategie regulacji nastroju | |
2.6. Jakość życia | |
2.6.1. Wokół pojęcia jakości życia | |
2.6.2. Pomiar jakości życia | |
2.6.3. Poznawczy i emocjonalny aspekt zadowolenia z życia | |
2.6.4. Wyznaczniki poczucia dobrostanu | |
2.7. Procesy motywacyjne | |
2.7.1. Motywacja wewnętrzna i zewnętrzna | |
2.7.2. Motywacja osiągnięć | |
2.7.3. Motywy związane z obrazem siebie | |
2.7.4. Dysonans poznawczy | |
2.7.5. Konflikty motywacyjne | |
2.7.6. Zaangażowanie i kontrola w działaniu człowieka | |
Rozdział 3. Temperament i osobowość — źródła indywidualnej niepowtarzalności (Lucyna Golińska) | |
3.1. Temperament | |
3.1.1. Pierwsze kategoryzacje temperamentu | |
3.1.2. Temperament przejawia się od początku życia | |
3.1.3. Cechy temperamentu | |
3.2. Rola i funkcje temperamentu | |
3.2.1. Rola reaktywności i aktywności w regulacji poziomu stymulacji . | |
3.2.2. Rola temperamentu w wyznaczaniu stylu funkcjonowania | |
3.3. Konsekwencje zdrowotne nierespektowania preferencji wyznaczonych temperamentem | |
3.3.1. Wpływ rodziców na styl funkcjonowania ich dzieci | |
3.4. Temperament a percepcja społeczna i relacje z innymi ludźmi | |
3.5. Osobowość | |
3.5.1. Osobowość w koncepcji wielkiej piątki | |
3.5.2. Poznawcza koncepcja osobowości | |
3.6. Rozwój osobowości z perspektywy psychodynamiczno-rozwojowej | |
3.6.1. Fazy rozwojowe | |
3.6.2. Typy osobowości | |
Rozdział 4. Człowiek w relacjach rodzinnych (Iwona Janicka) | |
4.1. Rodzina jako mikrośrodowisko niezbędne dla prawidłowego rozwoju człowieka | |
4.1.1. Funkcje rodziny | |
4.1.2. Teoria przywiązania | |
4.2. Dynamika życia rodzinnego | |
4.3. Rodzina jako system | |
4.4. Małżeństwo i modele współczesnego małżeństwa | |
4.5. Jakość małżeństwa | |
4.6. Determinanty powodzenia małżeństwa | |
4.6.1. Czynniki poprzedzające zawarcie małżeństwa | |
4.6.2. Czynniki ujawniające się w trakcie trwania małżeństwa i decydujące o jego powodzeniu | |
4.7. Alternatywne formy życia rodzinnego | |
4.8. Bliskie związki uczuciowe. Kohabitacja czy małżeństwo? | |
Rozdział 5. Człowiek pracujący — perspektywa psychologiczna (Anna Paszkowska-Rogacz i Bohdan Dudek) | |
5.1. Uwarunkowania wyboru zawodu | |
5.1.1. Zdrowie i kondycja fizyczna | |
5.1.2. Temperament | |
5.1.3. Zdolności | |
5.1.4. Zainteresowania | |
5.1.5. Hierarchia wartości | |
5.1.6. Środowisko rodzinne | |
5.2. Stadia rozwoju kariery zawodowej | |
5.3. Przedmiot i zadania psychologii pracy | |
5.4. Dostosowanie człowieka do pracy i warunków, w jakich jest ona wykonywana | |
5.4.1. Dobór do stanowiska pracy, zespołu i organizacji | |
5.4.2. Ocenianie pracowników | |
5.4.3. Motywowanie do pracy | |
5.5. Dostosowanie pracy i warunków jej wykonywania do człowieka | |
5.5.1. Przestrzeganie zasad ergonomii na stanowisku pracy | |
5.5.2. Przestrzeganie zasad higieny pracy podczas kształtowania warunków pracy | |
5.5.3. Przestrzeganie zasad dobrej organizacji pracy | |
5.6. Społeczne aspekty relacji człowiek–praca | |
5.6.1. Kultura organizacji | |
5.6.2. Sprawne kierowanie zespołami | |
5.6.3. Wprowadzanie zmian i minimalizowanie oporu pracowników | |
5.7. Istota adaptacji zawodowej | |
5.7.1. Negatywne skutki nieprzystosowania | |
5.7.2. Dobroczynne skutki przystosowania do pracy | |
Rozdział 6. Relacje społeczne (Dorota Strzelczyk) | |
6.1. Pojęcie wpływu społecznego i jego mechanizmy | |
6.1.1. Reguła konsekwencji | |
6.1.2. Reguła lubienia i sympatii | |
6.1.3. Reguła wzajemności | |
6.1.4. Reguła niedostępności | |
6.1.5. Społeczny dowód słuszności | |
6.1.6. Zasada autorytetu | |
6.2. Techniki wywierania wpływu społecznego | |
6.2.1. Głębokość ingerencji w psychikę | |
6.2.2. Procesy psychiczne, do których odwołuje się manipulacja | |
6.3. Posłuszeństwo i konformizm | |
6.3.1. Posłuszeństwo | |
6.3.2. Uległość | |
6.3.3. Konformizm | |
6.4. Grupa społeczna | |
6.4.1. Powody przynależności do grupy | |
6.4.2. Grupa społeczna — definicja i wyznaczniki | |
6.4.3. Proces grupowy | |
6.4.4. Zadaniowe funkcjonowanie grupy | |
6.5. Relacje wewnątrz- i międzygrupowe | |
6.5.1. Konflikty | |
6.5.2. Negocjacje | |
6.5.3. Stereotypy, uprzedzenia, dyskryminacja | |
Rozdział 7. Stres i radzenie sobie (Nina Ogińska-Bulik) | |
7.1. Pojęcie stresu | |
7.1.1. Stres jako reakcja | |
7.1.2. Stres jako bodziec | |
7.1.3. Stres jako transakcja | |
7.2. Radzenie sobie ze stresem | |
7.2.1. Radzenie sobie jako proces, styl i strategia | |
7.2.2. Funkcje radzenia sobie | |
7.2.3. Skuteczność radzenia sobie | |
7.2.4. Opłacalność radzenia sobie | |
7.3. Funkcjonowanie człowieka w sytuacji stresu | |
7.3.1. Stres a procesy poznawcze | |
7.3.2. Stres a procesy emocjonalno-motywacyjne | |
7.3.3. Stres a zdrowie/choroba | |
7.3.4. Pozytywne strony stresu — zjawisko potraumatycznego rozwoju | |
7.4. Podmiotowe właściwości warunkujące skuteczność radzenia sobie — rola zasobów osobistych | |
7.4.1. Temperament | |
7.4.2. Cechy osobowości | |
7.4.3. Zasoby osobiste | |
7.5. Jak radzić sobie z trudnymi sytuacjami, czyli na czym polega zarządzanie stresem | |
Rozdział 8. Zaburzenia psychiczne i ich skutki dla relacji społecznych (Eleonora Bielawska-Batorowicz) | |
8.1. Kontrowersje wokół normy i patologii życia psychicznego | |
8.2. Główne rodzaje objawów zaburzeń procesów psychicznych | |
8.2.1. Zaburzenia procesów poznawczych | |
8.2.2. Zaburzenia procesów emocjonalnych i motywacyjnych | |
8.2.3. Zaburzenia świadomości | |
8.3. Wybrane rodzaje zaburzeń okresu dorosłości | |
8.3.1. Zaburzenia nerwicowe związane ze stresem i pod postacią somatyczną | |
8.3.2. Zaburzenia nastroju — depresja | |
8.3.3. Schizofrenia i zaburzenia typu schizofrenii | |
8.3.4. Zaburzenia spowodowane używaniem substancji psychoaktywnych | |
8.4. Koncepcje powstawania zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania | |
8.4.1. Uwarunkowania zaburzeń w modelu biomedycznym — rola czynników genetycznych . | |
8.4.2. Dwuczynnikowy model zaburzeń — rola stresu | |
8.4.3. Bio-psycho-społeczny model zaburzeń | |
8.5. Zaburzenia psychiczne a jakość życia — pozytywny model zdrowia psychicznego | |
Bibliografia | |
Indeks nazwisk | |
Indeks rzeczowy | |