POLECAMY
-20%
Redakcja:
Format:
W niniejszej monografii ważne miejsce zajmują teksty autorów niemieckich. Podjęcie się przez nich niełatwych przecież w przypadku Niemiec tematów i ich bogate rozwinięcie uświadamia nam, jak wielką wagę kraj ten obecnie przywiązuje do zagadnień związanych z tragicznymi doświadczeniami wojny oraz wychowania w i dla pokoju. Pedagogika międzykulturowa w Niemczech (interkulturelle Pädagogik) jest subdyscypliną bardzo obszernie opisaną w literaturze. Funkcjonujące w niej orientacje-koncepcje: pedagogika pokoju, wychowanie antyrasistowskie, pedagogika Holocaustu silnie eksponują potrzebę dialogu z innymi narodami bądź mniejszościami, których jest w Niemczech bardzo wiele.
Rok wydania | 2007 |
---|---|
Liczba stron | 396 |
Kategoria | Teoria sztuki |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pomorskiego w Słupsku |
ISBN-13 | 978-83-7467-047-0 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Pokój Pokój Pokój
do koszyka
Pokój bez widoku
do koszyka
Pokój bez widoku
do koszyka
Pokój czy wojna?
do koszyka
Pokój do wynajęcia
do koszyka
Pokój duszy
do koszyka
Spis treści
Wprowadzenie | 5 |
I. Wychowanie dla pokoju a edukacja muzyczna – wprowadzenie do problematyki | 11 |
GÜNTER KLEINEN – Die Entdeckung der Musik als Medium politischer Bildung – Musikalische Friedenserziehung | 13 |
GÜNTER KLEINEN – Odkrywanie muzyki jako medium w edukacji politycznej – muzyczne wychowanie dla pokoju | 24 |
II. Historyczne aspekty kultury muzycznej w kontekstach wojny i pokoju | 35 |
SIEGMUND HELMS – Lieder für und gegen Gewalt – Kriegs- und Friedenslieder in der Erziehung von Kindern und Jugendlichen in Deutschland | 37 |
SIEGMUND HELMS – Pieśni za i przeciw przemocy – pieśni wojenne i pieśni o pokoju w wychowaniu dzieci i młodzieży w Niemczech | 46 |
JAROSŁAW CHACIŃSKI – Muzyka polska a kulturowy kontekst wojny i pokoju – konsekwencje pedagogiczne | 53 |
JAROSŁAW CHACIŃSKI – Polnische Musik und der kulturelle Kontext von Krieg und Frieden mit pädagogischen Konsequenzen | 64 |
ZENONA RONDOMAŃSKA – Aspekt wojny i pokoju w pieśniach ludowych na Warmii i Mazurach z XVIII i XIX wieku | 76 |
III. Kultury mniejszości narodowych, pogranicze a problematyka wychowania dla pokoju | 87 |
DARIUSZ KUBINOWSKI – Folklor taneczny pogranicza jako źródło inspiracji edukacji międzykulturowej | 89 |
DARIUSZ KUBINOWSKI – Die Tanzvolkskunst des Grenzgebietes als eine Quelle der Inspiration in der interkulturellen Ausbildung | 99 |
AARON ECKSTAEDT – Musikalische Ideen vom Frieden? Warum und wie chassidische Nigunim interkultureller Friedenserziehung sein können? | 107 |
AARON ECKSTAEDT – Muzyczne idee o pokoju? Dlaczego i jak chasydzkie Nigunim może służyć wychowaniu międzykulturowemu dla pokoju? | 114 |
WOLFGANG M. STROH – Der Beitrag der Musikpädagogik zur gegenwärtigen Situation der Holocaustpädagogik | 121 |
WOLFGANG M. STROH – Wkład pedagogiki muzycznej w aktualną sytuację pedagogiki Holocaustu w Niemczech | 131 |
DORIT KLEBE – Musikkultur von Migrantenjugendlichen türkischer Herkunft in Deutschland im Spannungsfeld zwischen Religion und Antirassismus – Konzeptionen für einen interkulturellen Musikunterricht | 139 |
DORIT KLEBE – Kultura muzyczna młodzieży imigranckiej pochodzenia tureckiego w Niemczech w przestrzeni napięcia pomiędzy religią a antyrasizmem – koncepcje międzykulturowej edukacji muzycznej | 152 |
BOGUMIŁA TARASIEWICZ-CIESIELSKA – Pieśń ludowa czynnikiem dialogu międzykulturowego na przykładzie kultury łemkowskiej | 164 |
IV. Wojna i pokój jako źródło inspiracji kompozytorskiej w muzyce współczesnej i jej recepcja | 171 |
ALICJA GRONAU-OSIŃSKA – Mariana Borkowskiego wołanie o pokój jako imperatyw kategoryczny. Analiza cyklu Pax in terra | 173 |
ELŻBIETA FROŁOWICZ – Siedem bram Jerozolimy Krzysztofa Pendereckiego w kontekście edukacji ku wartościom | 190 |
DOMINIKA PORĘBSKA-KWAŚNIK – Symbole i przekazy pokoju w polskiej muzyce dramatycznej w pierwszej połowie XX wieku (1901-1926) | 196 |
UNSU KANG – Die Behandlung des Friedens durch den koreanischen Komponisten Sukhi Kang in der Kantate Friede auf grünen Erden, wo die Sonne strahlt | 204 |
UNSU KANG – Pokój jako inspiracja kantaty Pokój na zielonej ziemi, gdzie świeci słońce koreańskiego kompozytora Sukhi Kanga | 209 |
GRZEGORZ RUBIN – Elementy patriotyczne w twórczości chóralnej Romualda Twardowskiego | 214 |
RENATA SKUPIN – Cage, Stockhausen, Scelsi – trzy głosy w dialogu międzykulturowym | 221 |
RAFAŁ CIESIELSKI – Muzyka zagrożona? Polska krytyka muzyczna okresu międzywojennego wobec uzurpacji totalitarnych w muzyce | 228 |
CAROLA SCHORMANN – It’s All Good und der Taliban Song von Toby Keith: Country Music in den USA zwischen Friedenswunsch und Angriffsbereitschaft | 241 |
CAROLA SCHORMANN – It’s All Good i The Taliban Song Toby Keitha – muzyka country w USA pomiędzy pragnieniem pokoju a gotowością natarcia | 248 |
HALYNA NIKOLAYI – Tematyka pokoju w twórczości ukraińskiego kompozytora Vitalija Gubarenki – komentarz pedagogiczny | 254 |
V. Oddźwięk wojny i pokoju w kulturze, filozofii, literaturze, muzyce i sztukach plastycznych | 259 |
WITA SZULC – Dramaty współczesnego człowieka: wypędzenia, prześladowania, samotność w pryzmacie bajki o Czterech muzykantach z Bremy | 261 |
IRINA SURINA, KAZBIEK GAJSANOW – Międzykulturowe wzajemne oddziaływanie jako sposób poznania obrazu świata | 267 |
ANNA JEREMUS – Rola artysty w wychowaniu estetycznym dla pokoju | 275 |
ELŻBIETA KAL – Wojna i pokój w sztuce XX wieku. Obraz, kontekst, doświadczenie, metoda | 283 |
ADAM MAZURKIEWICZ – Niedyskretny urok okrucieństwa. Funkcja obrazów przemocy w literaturze popularnej (na przykładzie polskiej twórczości fantasy) | 298 |
MARTA A. SAŁAPATA – Wojna w komputerze. O nowych (starych) zagrożeniach dla pokoju w grach komputerowych | 307 |
MARLENA PIETRZYKOWSKA – Gdańsk i jego dzieje inspiracją twórczą współczesnych kompozytorów polskich | 317 |
BARBARA LITERSKA – Muzyka w pokoju i dla pokoju. O wybranych aspektach muzycznej recepcji Chopina w dziewiętnastowiecznej Europie | 326 |
MARIA KACZMARKIEWICZ – Muzyka formą dialogu | 335 |
MARIA KACZMARKIEWICZ – Musik als eine Form des Dialogs | 341 |
VI. Wychowanie dla pokoju jako kontekst edukacji estetycznej | 349 |
RENATA GOZDECKA – Wojna i pokój w treściach kształcenia muzycznego w szkolnictwie powszechnym | 351 |
JOSEF SULZ – Der Verlust der Stille. Soziologische Beobachtungen und musikpädagogische Konsequenzen | 360 |
JOSEF SULZ – Utrata ciszy. Socjologiczne obserwacje i muzyczno-pedagogiczne konsekwencje | 369 |
ANNA PIKAŁA – Rola międzykulturowej edukacji estetycznej w zakresie upowszechniania wartości ogólnoludzkich | 378 |
VIOLETTA PRZEREMBSKA – Edukacja muzyczna a ideologia wychowawcza w Polsce w pierwszych latach po odzyskaniu niepodległości (po 1918 roku) | 382 |