INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
Myśl oświecenia, uznająca wolność za jedno z podstawowych praw jednostki, zwróciła uwagę na kwestię uwięzienia człowieka przed wyrokiem, a także przyniosła pierwsze idee dotyczące zasad tymczasowego aresztowania, których praktyczne urzeczywistnienie nastąpiło na przełomie XVIII i XIX wieku. Jednym z głównych postulatów było przyjęcie reguły oddzielania osób zatrzymanych przed wyrokiem od już skazanych. Stopniowo wprowadzano ośrodki penitencjarne przeznaczone tylko dla osób tymczasowo aresztowanych, a w europejskich procedurach karnych zaczęły pojawiać się przepisy dotyczące organizacji i funkcjonowania tych jednostek.
W Księstwie Warszawskim od samego początku zaczęto apelować o utworzenie bardziej rozbudowanego systemu ośrodków pozbawienia wolności, w tym rozdzielanie miejsc służących do przetrzymywania osób, względem których nie zapadł jeszcze wyrok w zależności od etapu postępowania przygotowawczego. Wówczas nie udało się jednak wprowadzić w życie reformy więziennictwa. Dopiero czasy Królestwa Polskiego przyniosły realne działania centralnych organów rządowych. Nie było to natomiast łatwe zadanie, gdyż brakowało regulacji dotyczących organizacji i funkcjonowania jednostek penitencjarnych.
Na przykładzie rozwoju instytucji aresztów detencyjnych w publikacji ukazano problemy, z jakimi mierzyły się centralne organy administracji rządowej w trakcie tworzenia zmierzającego ku nowoczesności więziennictwa w Królestwie Polskim, w tym struktur administracyjnych. Przedstawiono próby wdrażania rodzących się humanitarnych idei penitencjarnych pomimo ograniczeń wynikających z sytuacji społeczno-gospodarczej państwa.
Rok wydania | 2023 |
---|---|
Liczba stron | 282 |
Kategoria | Historia i nauka prawa |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8331-211-8 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
Rozdział I. Ewolucja zasad stosowania i wykonywania zatrzymania przed wyrokiem w europejskiej doktrynie prawa karnego do początków XIX w. | 37 |
1. Kształtowanie się zasad stosowania aresztu tymczasowego | 37 |
2. Kształtowanie się zasad wykonywania aresztu tymczasowego | 45 |
3. Podsumowanie | 55 |
Rozdział II. Rozwój instytucji uwięzienia przed wyrokiem na ziemiach polskich | 57 |
1. Warunki stosowania i wykonywania aresztu tymczasowego w I Rzeczypospolitej | 57 |
2. Areszt tymczasowy w Księstwie Warszawskim | 61 |
3. Areszt tymczasowy w Królestwie Polskim | 65 |
3.1. Poglądy polskich penitencjarystów w pierwszych latach istnienia Królestwa Polskiego | 65 |
3.2. Przesłanki stosowania tymczasowego aresztowania | 67 |
3.3. Zasady wykonywania tymczasowego aresztowania | 70 |
3.4. Rodzaje ośrodków pozbawienia wolności dla osób tymczasowo aresztowanych | 73 |
3.4.1. Areszty policyjne | 73 |
3.4.2. Areszty detencyjne | 74 |
3.4.3. Więzienia śledcze | 81 |
4. Podsumowanie | 83 |
Rozdział III. Rola organów administracji rządowej i sądów w funkcjonowaniu aresztów detencyjnych | 85 |
1. Organy administracji | 85 |
1.1. Zasada centralizacji | 85 |
1.2. Udział organów administracji rządowej w procesie podejmowania decyzji dotyczących funkcjonowania aresztów detencyjnych | 87 |
1.2.1. Komisja Rządowa Spraw Wewnętrznych | 87 |
1.2.2. Komisja Rządowa Sprawiedliwości | 90 |
2. Organy sądowe | 92 |
2.1. Decyzje w przedmiocie osadzenia w areszcie | 92 |
2.2. Wydawanie ogólnych wytycznych co do postępowania z aresztantem | 94 |
2.3. Decyzje w przedmiocie uwolnienia z aresztu | 95 |
2.4. Wydawanie zgody na widzenia | 95 |
2.5. Wydawanie zgody aresztantom na lepsze pożywienie | 96 |
2.6. Wymierzanie kar dyscyplinarnych względem aresztantów | 96 |
2.7. Odpowiedzialność sędziego z tytułu bezprawnego aresztowania tymczasowego | 96 |
3. Nadzór nad aresztami detencyjnymi | 99 |
4. Podsumowanie | 104 |
Rozdział IV. Aresztanci | 107 |
1. Osoby umieszczane w areszcie detencyjnym | 107 |
1.1. Podejrzani o popełnienie przestępstwa | 107 |
1.2. Szczególne zasady dotyczące osób podejrzanych o przestępstwo defraudacji (kontrabandy) | 111 |
2. Dopuszczalny czas pobytu w areszcie detencyjnym | 117 |
2.1. Regulacje prawne | 117 |
2.2. Praktyka | 121 |
3. Prawa aresztantów | 126 |
3.1. Wyżywienie | 126 |
3.2. Odzież | 129 |
3.3. Opieka lekarska | 130 |
3.4. Widzenia | 132 |
3.5. Utrzymywanie się z własnych funduszy | 133 |
4. Obowiązki aresztantów | 134 |
4.1. Przestrzeganie ustalonych reguł zachowania | 134 |
4.2. Praca | 135 |
4.3. Zwrot kosztów utrzymania | 138 |
5. Odpowiedzialność dyscyplinarna aresztantów | 139 |
6. Podsumowanie | 140 |
Rozdział V. Organizacja aresztów detencyjnych | 143 |
1. Lokalizacja | 143 |
2. Lokal | 148 |
2.1. Obowiązek wyznaczenia lokalu przez władze miejskie | 148 |
2.2. Wymogi ustawowe dotyczące technicznych standardów lokalu | 155 |
2.3. Urządzenie celi więziennej | 159 |
3. Burmistrz jako organ prowadzący areszt detencyjny | 163 |
3.1. Uprawnienia zarządcze burmistrza | 164 |
3.2. Czynności dozorcze burmistrza | 169 |
3.2.1. Kontrola aresztantów przy przyjęciu do aresztu | 169 |
3.2.2. Kontrola stanu ludności | 170 |
3.2.3. Bieżące rewizje | 173 |
4. Koszty funkcjonowania aresztów detencyjnych | 176 |
4.1. Zasady finansowania kosztów utrzymania aresztów | 176 |
4.2. Wydatki | 184 |
4.2.1. Wyżywienie aresztantów | 184 |
4.2.2. Utrzymanie lokalu | 186 |
4.2.3. Wynagrodzenie służby więziennej | 189 |
4.2.4. Remonty | 189 |
4.2.5. Odzież | 191 |
4.2.6. Leczenie | 191 |
4.3. Problem rozliczenia kosztów funkcjonowania aresztów detencyjnych mieszczących się w jednym lokalu z aresztami policyjnymi | 192 |
5. Transport | 194 |
6. Postępowanie w razie zgonu | 198 |
7. Podsumowanie | 200 |
Rozdział VI. Służba więzienna | 205 |
1. Dozorcy (nadzorcy) | 205 |
1.1. Procedura przyjmowania do służby | 205 |
1.1.1. Warunki kwalifikacyjne | 205 |
1.1.2. Nominacja | 208 |
1.2. Rozwiązanie stosunku urzędniczego | 212 |
1.3. Obowiązki | 213 |
1.4. Prawa | 215 |
1.4.1. Wynagrodzenie | 215 |
1.4.2. Uprawnienia emerytalne | 217 |
1.4.3. Urlopy | 219 |
1.4.4. Awanse | 220 |
2. Strażnicy (stróże) | 220 |
3. Odpowiedzialność urzędników państwowych za brak należytego wykonywania powierzonych im obowiązków | 225 |
3.1. Odpowiedzialność porządkowa | 226 |
3.2. Odpowiedzialność dyscyplinarna i karno-sądowa | 228 |
3.3. Przepisy szczególne dotyczące odpowiedzialności służbowej burmistrza i służby więziennej w związku z funkcjonowaniem aresztów detencyjnych | 230 |
4. Podsumowanie | 233 |
Rozdział VII. Inne funkcje aresztów detencyjnych | 235 |
1. Funkcje wprowadzone na mocy przepisów prawa | 235 |
1.1. Odbywanie zastępczej kary aresztu przez defraudantów (kontrabandzistów) | 235 |
1.2. Odbywanie kary aresztu publicznego lub aresztu na czas krótki | 244 |
1.3. Miejsca noclegowe dla więźniów (aresztantów) podczas transportu | 248 |
2. Inne funkcje aresztów detencyjnych wykształcone na drodze praktyki | 249 |
2.1. Odbywanie kary aresztu policyjnego | 249 |
2.2. Przetrzymywanie osób podlegających ekstradycji w Kaliszu | 250 |
2.3. Przetrzymywanie osób ukrywających się przed spisem wojskowym | 251 |
2.4. Osadzanie niewypłacalnych dłużników | 252 |
3. Podsumowanie | 254 |
Zakończenie | 257 |
Bibliografia | 267 |
Spis tabel | 281 |