POLECAMY
-20%
Redakcja:
Format:
W epoce informacji wszystkie kluczowe sektory ludzkiej działalności są ściśle zależne od technologii informacyjnych. Znaczącym tego przykładem są sieci społeczne, które mogą szybko wpłynąć na wartości, idee i zachowania dużych grup społecznych. Ze względu na swój globalny charakter rządy właściwie nie mają wpływu na treści pojawiające się w cyberprzestrzeni, a nakładana cenzura jest mocno ograniczona do określonego kraju, z wyjątkiem całkowitego zakazu dostępu do sieci. W praktyce Internet daje nieograniczone możliwości dystrybucji różnych ideologii oraz poglądów związanych z demokratycznymi przemianami stosunków społecznych i praw człowieka. Postęp technologii informacyjnych, a wraz z nim zależność codziennego życia od Internetu prowadzą do powstania wielu nowych wyzwań i zagrożeń w cyberprzestrzeni funkcjonowania współczesnego człowieka, a w szczególności młodego pokolenia. Możemy z całą pewnością zatem uznać, że przyszło nam dzisiaj żyć w społeczeństwie cyfrowym, a wyzwania w wirtualnym świecie stały się naszą codziennością.
Materiał, który prezentujemy w opracowaniu Współczesny człowiek wobec wyzwań: szans i zagrożeń w cyberprzestrzeni, ujmuje tę problematykę w aspekcie społecznym, technicznym oraz prawnym, o czym informuje podtytuł publikacji. (Fragment Wstępu)
Rok wydania | 2021 |
---|---|
Liczba stron | 376 |
Kategoria | Bezpieczeństwo |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pomorskiego w Słupsku |
ISBN-13 | 978-83-7467-347-1 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Współczesny Abraham
do koszyka
Współczesny człowiek wobec zagrożeń w...
do koszyka
Współczesny dyskurs rosyjski
do koszyka
Współczesny Dżentelmen
do koszyka
Współczesny Dżentelmen
do koszyka
Współczesny krajobraz ekonomiczny
do koszyka
Spis treści
Wstęp | 5 |
Rozdział | 1 |
WIRTUALNY ŚWIAT W ŚWIECIE REALNYM A POCZUCIE BEZPIECZEŃSTWA CZŁOWIEKA | 9 |
Małgorzata Chrzanowska-Gancarz | |
1.1. Wprowadzenie | 9 |
1.2. Poczucie bezpieczeństwa a miejsce człowieka w świecie | 11 |
1.3. Człowiek niczym „pyłek” w gigantycznej przestrzeni Kosmosu | 13 |
1.4. Człowiek jako immanentny komponent ewoluującego Kosmosu | 18 |
1.5. Człowiek w wirtualnej rzeczywistości | 21 |
1.6. Zakończenie | 23 |
Rozdział | 2 |
INFORMACJA ORĘŻEM W CYBERPRZESTRZENI. WYBRANE ASPEKTY | 29 |
Andrzej Żebrowski | |
2.1. Wprowadzenie | 29 |
2.2. Informacja i jej znaczenie | 30 |
2.3. Zagrożenia | 45 |
2.4. Konflikt nowej generacji lub wojny nowej generacji | 54 |
2.5. Podsumowanie | 70 |
Rozdział | 3 |
WYBRANE MODELE DOJRZAŁOŚCI ZARZĄDZANIA BEZPIECZEŃSTWEM INFORMACJI – ANALIZA PORÓWNAWCZA | 73 |
Aneta Kaczmarek | |
3.1. Wstęp | 73 |
3.2. Koncepcja i terminologia modeli dojrzałości | 74 |
3.3. Metodologia badania – przegląd systematyczny | 77 |
3.4. Opis i analiza | 82 |
3.5. C2M2 | 82 |
3.6. CMM/SSE-CMM | 84 |
3.7. COBIT/COBIT PM | 86 |
3.8. NIST CSF | 87 |
3.9. ISO/IEC 27002:2013 | 89 |
3.10. CCSMM | 91 |
3.11. FAMM/ISFAM | 92 |
3.12. Wnioski | 95 |
3.13. Podsumowanie | 97 |
Rozdział | 4 |
ZARZĄDZANIE BEZPIECZEŃSTWEM INFORMACJI W URZĘDACH ADMINISTRACJI SAMORZĄDOWEJ. GŁÓWNE PROBLEMY | 101 |
Dominika Lisiak-Felicka, Maciej Szmit | |
4.1. Wprowadzenie | 101 |
4.2. Cel i metoda badania | 103 |
4.3. Wyniki | 106 |
4.4. Podsumowanie | 112 |
Rozdział | 5 |
CYBERBEZPIECZEŃSTWO I PRZESTRZEŃ INFORMACYJNA JAKO ZASADNICZY ELEMENT STRATEGII BEZPIECZEŃSTWA NARODOWEGO 2020 | 117 |
Michalina Pietrek | |
5.1. Wprowadzenie | 117 |
5.2. Cyberprzestrzeń, cyberprzestępczość i cyberterroryzm | 118 |
5.3. Strategia Bezpieczeństwa Narodowego RP 2020 | 123 |
5.4. Podsumowanie | 127 |
Rozdział | 6 |
PRZESTĘPCZOŚĆ INTERNETOWA JAKO NOWE ZAGROŻENIE BEZPIECZEŃSTWA | 129 |
Grzegorz Pietrek | |
6.1. Wprowadzenie | 129 |
6.2. Podsumowanie | 143 |
Rozdział | 7 |
PRZYWŁASZCZENIE TOŻSAMOŚCI | 147 |
Aneta Kamińska-Nawrot | |
7.1. Wprowadzenie | 147 |
7.2. Charakterystyka przestępstwa przywłaszczenia tożsamości | 150 |
7.3. Zakończenie | 157 |
Rozdział | 8 |
BEZPIECZEŃSTWO CYFROWE ORGANIZACJI 4.0 – ASPEKTY KOMPETENCYJNE | 161 |
Ewa Matuska | |
8.1. Wprowadzenie | 161 |
8.2. Organizacja 4.0 – wyzwania kompetencyjne | 163 |
8.3. Bezpieczeństwo cyfrowe – pojęcie i znaczenie w organizacji | 167 |
8.4. Kompetencje cyfrowe w polityce Unii Europejskiej | 168 |
8.5. Stan rozwoju kompetencji cyfrowych w świetle badań | 177 |
8.6. Podsumowanie – kompetencyjne wyzwania dla organizacji 4.0 | 180 |
Rozdział | 9 |
POLITYKA BEZPIECZEŃSTWA DANYCH W NOWOCZESNEJ TELEMEDYCYNIE (WYBRANE ASPEKTY) | 185 |
Joanna Grubicka, Magdalena Osowicka | |
9.1. Wprowadzenie | 185 |
9.2. Bezpieczeństwo zdrowotne a informacja w nowoczesnej telemedycynie | 186 |
9.3. Polityka zdrowotna determinantą poziomu bezpieczeństwa zdrowotnego | 190 |
9.4. Zastosowanie telemedycyny w poszczególnych dziedzinach medycyny | 196 |
9.5. Perspektywy rozwoju telemedycyny oraz zastosowanie w dobie epidemii | 201 |
9.6. Podsumowanie | 203 |
Rozdział | 10 |
ROSYJSKI DARKNET I PRZECIWDZIAŁANIE ZAGROŻENIOM W RUNECIE | 211 |
Agata Krzywdzińska | |
10.1. Wstęp (cel, założenia metodologiczne, pytanie główne i szczegółowe) | 211 |
10.2. Definicja Darknetu | 212 |
10.3. Uprawnienia i działania Roskomnadzoru | 213 |
10.4. Wnioski | 218 |
Rozdział | 11 |
E-COACHING W CYBERPRZESTRZENI W PERSPEKTYWIE BEZPIECZEŃSTWA WSPÓŁCZESNEGO CZŁOWIEKA | 221 |
Mirosław Betkowski | |
11.1. Wstęp | 221 |
11.2. Poradnictwo | 222 |
11.3. Coaching jako narzędzie edukacyjno-doradcze | 225 |
11.4. Badania i analiza stanu rzeczy | 229 |
11.5. Zakończenie | 233 |
Rozdział | 12 |
BEZPIECZEŃSTWO ZAKUPÓW INTERNETOWYCH W KONTEKŚCIE PROMOCJI TOWARÓW, PRODUKTÓW I USŁUG | 237 |
Iwona Osmólska | |
12.1. Wprowadzenie | 237 |
12.2. Promocja w Internecie | 239 |
12.3. Kwestia bezpieczeństwa w handlu elektronicznym | 242 |
12.4. Wyniki badań | 245 |
12.5. Podsumowanie wyników badań i wnioski | 253 |
Rozdział | 13 |
UZALEŻNIENIE OD GIER KOMPUTEROWYCH – ASPEKT PEDAGOGICZNY | 257 |
Mariola Pałka-Pilecka | |
13.1. Wstęp | 257 |
13.2. Charakterystyka zjawiska uzależnienia od gier komputerowych | 258 |
13.3. Obraz rozwoju patologicznego grania – opis przypadku i skala problemu | 261 |
13.4. Działania profilaktyczno-wychowawcze | 265 |
13.5. Zakończenie | 269 |
Rozdział | 14 |
POCZUCIE TOŻSAMOŚCI PŁCIOWEJ A AGRESJA U UŻYTKOWNIKÓW PORTALI SPOŁECZNOŚCIOWYCH | 273 |
Mateusz Lammek | |
Rozdział | 15 |
PRAWNE ASPEKTY ZDALNEJ IDENTYFIKACJI BIOMETRYCZNEJ W KONTEKŚCIE SZTUCZNEJ INTELIGENCJI | 287 |
Sandra Targońska | |
15.1. Wprowadzenie | 287 |
15.2. Terminologia | 288 |
15.3. Regulacje prawne dotyczące danych biometrycznych | 290 |
15.4. Szanse i zagrożenia związane z rozwojem zdalnej identyfikacji biometrycznej | 299 |
15.5. Podsumowanie | 303 |
15.6. Zakończenie | 305 |
Rozdział | 16 |
ŚWIAT WIRTUALNEJ MIŁOŚCI JAKO PREDYKTOR POWSTANIA NOWYCH RODZAJÓW INTERAKTYWNOŚCI (NA PRZYKŁADZIE JAPONII) | 309 |
Dorota Kiełb-Grabarczyk | |
16.1. Wprowadzenie | 309 |
16.2. Dorosłe życie w pojedynkę | 310 |
16.3. Cykl życia | 311 |
16.4. Wirtualizacja związku – „możesz być, z kimkolwiek chcesz” | 312 |
16.5. Randka z symulatorem | 313 |
16.6. Wirtualna miłość | 314 |
16.7. Prawdziwe życie, czy „życie na ekranie” | 317 |
16.8. Zakończenie | 319 |
Rozdział | 17 |
ZAŁOŻENIA EDUKACJI XXI WIEKU A TECHNOLOGICZNE ŚRODOWISKO UCZENIA SIĘ | 323 |
Jolanta Maciąg | |
Rozdział | 18 |
TELEPRACA JAKO WYZWANIE: SZANSE I ZAGROŻENIA | 335 |
Anna Rychły-Lipińska, Agnieszka Sałek-Imińska | |
18.1. Wstęp | 335 |
18.2. Definicyjne ujęcie telepracy | 336 |
18.3. Rodzaje telepracy | 339 |
18.4. Korzyści i zagrożenia związane z telepracą | 342 |
18.5. Rynek pracy zdalnej w Polsce w aspekcie oczekiwań pracowników | 346 |
18.6. Praca zdalna w wybranych krajach Unii Europejskiej | 351 |
18.7. Podsumowanie | 352 |
Rozdział | 19 |
KONSTRUKCJA I WALIDACJA KWESTIONARIUSZA PRACY ZDALNEJ | 357 |
Agnieszka Bartczak | |
19.1. Wprowadzenie | 357 |
19.2. Metoda | 360 |
19.3. Wyniki eksploracyjnej analizy czynnikowej kwestionariusza | 361 |
19.4. Podsumowanie | 366 |