Ruch Muzyczny 14/2023

1 opinia

Wydawca:

PWM

Format:

epub, mobi, pdf

KUP I POBIERZ

Format: epub, mobi, pdf

5,90

Najniższa cena z 30 dni: 5,90 zł 

#14/2023


W numerze między innymi:


Fatma Said w okładkowej rozmowie z Jakubem Kuklą przyznaje, że nie radzi sobie z aplauzem.


Opera ma przyszłość. Bierzemy pod lupę najnowsze osiągnięcia w operowym świecie – przyglądamy się repertuarowej rewolucji w Metropolitan Opera w Nowym Jorku, podejmujemy próbę określenia najważniejszych kierunków, w których zmierzają polscy twórcy gatunku oraz analizujemy utwory, który powstają dla najmłodszych. Piszą: Jacek Marczyński, Aneta Derkowska oraz Maria Majewska-Mocek.


Relacje z festiwali: Survival we Wrocławiu, Ephemera w Warszawie, Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu, a także z ostatniego koncertu Simona Rattle’a z LSO oraz ze spektakli: „Peter Grimes” w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, „Włoszka w Algierze” w Polskiej Operze Królewskiej, „Faust” w Teatrze Wielkim w Łodzi.


Recenzje sześciu albumów, m.in. kompletu symfonii Carla Nielsena, nowych płyt Andrzeja Szadejki czy reedycji nagrania „V Symfonii” Mahlera pod batutą Claudia Abbado, a także książek: „Słownik odgłosów somatycznych” Adama Regiewicza oraz „Holy Ghost: The Life and Death of Free Jazz Pioneer Albert Ayler” Richarda Kolody.


Paweł Romańczuk pisze o nietypowych instrumentach w muzyce współczesnej, a Mateusz Ciupka o antypodach awangardy – twórczości Neda Rorema i Romualda Twardowskiego.


Dominika Micał przesyła muzyczną pocztówkę z Łańcuta.


Rok wydania2023
Liczba stron48
KategoriaKultura i sztuka
WydawcaPWM
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  

REKOMENDACJE

  

Wydarzenia muzyczne na najbliższe dwa tygodnie poleca redakcja

MUZYCZNE POCZTÓWKI

  

Muzyczne dziedzictwo Lubomirskich

  

STREFA RUCHU

  

Lepsza współczesność niż klasyka – Jacek Marczyński

  

Największy z muzycznych paradoksów – Aneta Derkowska

  

Dorastanie z operą – Maria Majewska-Mocek

  

RELACJE

  

Słoje, rury i tramwaje – Joanna Kwapień

  

Dekonstrukcja przesilenia – Angelika Tracz

  

Turangalîla na miarę XXI wieku – Jerzy Stankiewicz

  

Rekonstrukcja zdarzeń – Dominika Olender

  

Zmierzch w muzeum – Krzysztof Stefański

  

Żywioł morza i tłumu – Bartosz Kamiński

  

Poskromienie złośnika makaronem – Tomasz Pasternak

  

Bunt samotnej Małgorzaty – Jacek Marczyński

  

WYDAWNICTWA

  

Banalne skojarzenia – Krzysztof Stefański

  

Koniec moim jest początkiem – Bartosz Witkowski

  

Nowości znad Bałtyku – Witold Paprocki

  

Litanie dla Ostrej Bramy – Jacek Marczyński

  

Płytoteka#: Symfonia obłędnej miłości. Pięć interpretacji – Przemek Psikuta

  

Muzyka, której nie słychać – Mariusz Gradowski

  

Wymagające ćwiczenia ze słuchania – Wioleta Żochowska

  

Stalowowolanka – Piotr Mika

  

Z kobiecych rąk – Katarzyna Ryzel

  

Przyjemna podróż – Katarzyna Ryzel

  

Stłumione lamentacje, agresywne wydalanie – Jan Topolski

  

Albert Ayler pod lupą – Maciej Krawiec

  

ROZMOWA

  

Fatma Said: Dopóki śpiewam, wszystko jest w porządku – Jakub Kukla

  

SWOBODA RUCHU

  

Koń trojański eksperymentu czy kolorowy potwór – Paweł Romańczuk

  

Antypody awangardy: Ned Rorem, Romuald Twardowski – Mateusz Ciupka

  

OD REDAKCJI

  

Zmierzch opery – Daniel Cich

  

FELIETON

  

Orkiestra gra na końcu – Bartek Chaciński, Jacek Hawryluk (HCH)

  

Z ARCHIWUM R

  

Opera wczoraj, opera jutro – Katarzyna Ryzel

  

– Dominika Micał

RozwińZwiń