POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
ibuk
Numer poświęcony jest Januszowi Korczakowi oraz jego dziełu i dokonaniom przedstawionym z perspektywy teoretycznej i praktycznej. Joanna Madalińska-Michalak i Marek Michalak, redaktorzy zeszytu, zaprosili do napisania artykułów naukowych wybitnych znawców Korczaka: Barbarę Smolińską-Theiss, Wiesława Theissa, Marię Czerepaniak-Walczak, Marka Konopczyńskiego, Moshe Shnera, Bogusława Śliwerskiego, Ewę Jarosz, Aviego Tsura, Batię Gilad, Annę Kamińską-Malandain, Agnieszkę Naumiuk, Barbarę Sochal, Wojciecha Lasotę i Adama Solaka.
Artykuły zamieszczone w numerze wydobywają bogactwo myśli pedagogicznej Korczaka i pokazują jak może być wykorzystane w przemianach, prowadzących do spełnienia podstawowego prawa każdego człowieka do edukacji i budowania bardziej zrównoważonej, inkluzywnej i pokojowej przyszłości. Autorzy szczególną uwagę poświęcili analizie idei korczakowskich w kontekście obecnych realiów edukacyjnych, społecznych, kulturowych oraz geopolitycznych. Zaproponowali także zmiany i kierunki modernizacji wybranych obszarów rzeczywistości na rzecz projektowania przyszłości stwarzającej świat, który jest przyjazny dzieciom i nam wszystkim.
Rok wydania | 2022 |
---|---|
Liczba stron | 232 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Kwartalnik Państwowej Wyższej Szkoły...
do koszyka
Kwartalnik Państwowej Wyższej Szkoły...
do koszyka
Kwartalnik Państwowej Wyższej Szkoły...
do koszyka
Kwartalnik Państwowej Wyższej Szkoły...
do koszyka
Spis treści
Joanna Madalińska-Michalak i Marek Michalak – Janusz Korczak współcześnie. Jak budować świat przyjazny dziecku? | 7 |
ARTYKUŁY | |
Barbara Smolińska-Theiss – Miejsce Janusza Korczaka w polskiej pedagogice akademickiej | 13 |
Wiesław Theiss – Przestrzenie życia i śmierci. O Pismach czasu wojny (1939–1942) Janusza Korczaka | 33 |
Maria Czerepaniak-Walczak – Humoreski, felietony, drobiazgi satyryczne – formy publicznego intelektualizmu Janusza Korczaka | 47 |
Marek Konopczyński – Pedagogika resocjalizacyjna a pedagogia Korczakowska. W poszukiwaniu wspólnych kontekstów | 59 |
Moshe Shner – The Isaiah of the 20th century – Korczak’s utopia of all men solidarity | 69 |
Marek Michalak – Wzywam o magna charta libertatis – aktualność Korczakowskiego wezwania | 83 |
Bogusław Śliwerski – Od idei korczakowskiej samorządności do niemożności jej spełnienia w publicznym szkolnictwie | 99 |
Ewa Jarosz – Dzieci jako partnerzy życia społecznego – Korczakowskie poglądy w tworzeniu i rozwoju idei partycypacji społecznej dzieci i młodzieży | 115 |
Avi Tsur, Batia Gilad – The importance of a children’s newspaper | 131 |
Anna Kamińska-Malandain – Szkoła pracy – aktualny namysł nad teorią i praktyką Janusza Korczaka i Marii Montessori | 145 |
Agnieszka Naumiuk, Barbara Sochal – Myśl Janusza Korczaka/ Henryka Goldszmita w kontekście debat obywatelskich o edukacji w Polsce oraz dyskusji nad realizacją demokratycznych praw dziecka w edukacji | 169 |
Wojciech Lasota – Korczakowski wykład jako przestrzeń doświadczania podmiotowości | 187 |
ARTYKUŁ RECENZYJNY | |
Adam Solak – Opowieści o tym, co w życiu ważne – aksjosfera korczakowska | 209 |
SPRAWOZDANIE | |
Anna Górka-Strzałkowska – Sprawozdanie z Międzynarodowej Konferencji Korczakowskiej „Janusz Korczak i dzieci. Lekcja przeszłości i nadziei. 80. rocznica śmierci Janusza Korczaka” | 219 |
Noty o Autorach | 227 |
********* | |
Joanna Madalińska-Michalak and Marek Michalak – Janusz Korczak in the present times. How to build a child-friendly world? | 7 |
ARTICLES | |
Barbara Smolińska-Theiss – The place of Janusz Korczak in Polish academic pedagogy | 13 |
Wiesław Theiss – Spaces of life and death. On Wartime writings (1939–1942) by Janusz Korczak | 33 |
Maria Czerepaniak-Walczak – Humorous sketches, columns, epigrams – Janusz Korczak’s forms of public intellectualism | 47 |
Marek Konopczyński – Rehabilitation pedagogy and Korczakian pedagogy. In search of common contexts | 59 |
Moshe Shner – The Isaiah of the 20th century – Korczak’s utopia of all men solidarity | 69 |
Marek Michalak – I call for magna charta libertatis – the topicality of Korczak’s appeal | 83 |
Bogusław Śliwerski – From Korczak’s idea of self-governance to the impossibility of fulfilling it in public education | 99 |
Ewa Jarosz – Children as partners in social life – Korczakian views in the creation and development of the idea of social participation of children and young people | 115 |
Avi Tsur, Batia Gilad – The importance of a children’s newspaper | 131 |
Anna Kamińska-Malandain – The school of work – A current reflection on the theory and practice of Janusz Korczak and Maria Montessori | 145 |
Agnieszka Naumiuk, Barbara Sochal – The thought of Janusz Korczak/ Henryk Goldszmit in the context of civic debates on education in Poland and discussions over the | |
implementation of children’s democratic rights in education | 169 |
Wojciech Lasota – The Korczakian lecture as a space for experiencing subjectivity | 187 |
REVIEW ARTICLE | |
Adam Solak – Stories about what is important in life – Korczak axiosphere | 209 |
REPORT | |
Anna Górka-Strzałkowska – Report on the International Korczak Conference entitled: “Janusz Korczak and Children. A lesson of the past and hope. 80th Anniversary of Janusz Korczak’s Death” | 219 |
Contributors to this issue | 227 |