INNE EBOOKI AUTORA
W książce zostały przedstawione prawne, organizacyjne i polityczne aspekty funkcjonowania niezależnych organów administracji oraz przykład normatywnie zdeterminowanej niezależności jednego z takich organów - Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki. Analiza wymienionych aspektów jest ważna przede wszystkim z punktu widzenia nowych europejskich przepisów regulacyjnych dotyczących energetyki. Autor pokazał: specyfikę niezależnych organów administracji, elementy niezależności organów administracji publicznej, specjalizację jako wyznacznik funkcjonowania tego typu organów oraz prawne aspekty niezależności krajowych organów energetyki.
Studium stanowi istotny i oryginalny głos w dyskusji na temat niezależnych organów administracji, również w aspekcie funkcjonalnym w naszym państwie. Dlatego jest to ważne opracowanie z punktu widzenia doktryny i praktyki prawa gospodarczego. Wnioski zawarte w tej pracy powinny zostać wykorzystane przy tworzeniu przepisów regulujących kształt ustrojowy polskiej administracji gospodarczej.
Książka jest przeznaczona dla specjalistów z dziedziny prawa, administracji, ekonomii i zarządzania publicznego.
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 180 |
Kategoria | Administracja publiczna |
Wydawca | PWE |
ISBN-13 | 978-83-208-2569-5 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Aktywne. Niezależne i inspirujące
do koszyka
Czasem trzeba powiedzieć „nie” –...
do koszyka
Państwo prawa to niezależne sądy
do koszyka
Niezależna Gazeta Polska Nowe Państwo...
do koszyka
Niezależna panna Violet
do koszyka
Spis treści
Wprowadzenie | |
Rozdział | 1 |
Niezależne organy administracji jako problem badawczy | |
1.1. Wprowadzenie | |
1.2. Niezależne organy administracji jako przedmiot zainteresowania ustrojowego prawa administracyjnego i publicznego prawa gospodarczego | |
1.3. Regulacja i niezależne organy regulacyjne | |
1.4. Niezależne organy administracji jako przedmiot zainteresowania administracji porównawczej | |
1.5. Niezależne organy administracji – literatura przedmiotu i prace badawcze | |
1.6. Niezależne organy administracji: analiza semantyczna i sposoby definiowania | |
Rozdział | 2 |
Niezależność organów administracji publicznej | |
2.1. Wprowadzenie | |
2.2. Motywy tworzenia niezależnych organów administracji | |
2.3. Niezależne organy administracji w relacjach z innymi organami władz publicznych | |
2.4. Niezależność wobec adresatów działań | |
2.5. Niezależność personalna | |
2.6. Niezależne organy administracji w koncepcji nowego zarządzania publicznego | |
2.7. Niezależność organów administracji publicznej jako przejaw decentralizacji funkcjonalnej | |
2.8. Odpowiedzialność publiczna (accountability) niezależnych organów administracji jako następstwo przyznania im niezależności | |
2.9. Niezależne organy administracji a funkcje polityczne w administracji – przykład Szwecji | |
2.10. Niezależne organy administracji (agencje administracyjne) w Wielkiej Brytanii | |
Rozdział 3 | |
Specjalizacja jako zasada funkcjonowania niezależnych organów administracji publicznej | |
3.1. Wprowadzenie | |
3.2. Problematyka specjalizacji aparatu administracyjnego w refleksji nauki o administracji | |
3.3. Współczesne implikacje stosowania zasady specjalizacji w budowie organów administracji publicznej | |
3.4. Znaczenie zasady profesjonalizmu i modelu organizacji uczącej się w funkcjonowaniu niezależnych organów administracji | |
3.5. Koordynacja a konkurencja i specjalizacja w administracji publicznej | |
Rozdział 4 | |
Niezależność krajowych organów regulacji energetyki w przepisach prawa europejskiego | |
4.1. Wprowadzenie | |
4.2. Techniczno-ekonomiczna specyfika europejskiej regulacji energetyki | |
4.3. Zasada TPA i unbundling | |
4.4. Trzy filary unijnej regulacji energetyki | |
4.5. Organy regulacji energetyki w trzecim pakiecie dyrektyw rynkowych | |
4.6. Ustrojowe zasady funkcjonowania organów regulacyjnych w przepisach trzeciego pakietu | |
4.7. Sieciowy charakter europejskiej regulacji energetyki | |
4.8. ACER a krajowe organy regulacyjne | |
Rozdział 5 | |
Status prawny i niezależność Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki | |
5.1. Wprowadzenie | |
5.2. Prezes URE jako organ regulacyjny | |
5.3. Prezes URE jako centralny organ administracji rządowej | |
5.4. Prezes URE a minister właściwy ds. gospodarki | |
5.5. Zależności wynikające z ustawy o Radzie Ministrów | |
5.6. Niezależność personalna | |
5.7. Polityka energetyczna a polityka regulacyjna | |
5.8. Odpowiedzialność publiczna Prezesa URE | |
5.9. Specyfika władzy regulacyjnej Prezesa URE | |
5.10. Niezależność w aspekcie proceduralnym i organizacyjnym | |
Wnioski | |
Wykaz skrótów | |
Bibliografia | |