Uwarunkowania i dylematy funkcjonowania człowieka we współczesnej organizacji

Uwarunkowania i dylematy funkcjonowania człowieka we współczesnej organizacji

1 opinia

Format:

ibuk

W wyniku szybko zmieniających się warunków rynkowych w XXI wieku (m.in. kryzysy ekonomiczne, pandemia COVID-19, konflikty wojenne) pojawiają się nowe wyzwania przed organizacjami i ich pracownikami. Mnogość i różnorodność tych wyzwań znalazła swoje odzwierciedlenie w rozważaniach prowadzonych przez autorów tej monografii, przy czym w centrum dociekań znajduje się człowiek, na którego oddziałuje splot czynników zarządczych, społecznych, psychologicznych i prawnych.
Celem monografii jest przedstawienie najistotniejszych uwarunkowań funkcjonowania organizacji i jej pracowników oraz uwypuklenie dylematów związanych z pełnionymi rolami. Pracownik staje przed dylematem. Z jednej strony tworzy organizację, która ma być sprawniejsza, przynosić coraz większe zyski właścicielom, a pracownikom dawać możliwość zaspokojenia potrzeb i realizacji ich celów. Z drugiej strony ta sama organizacja ogranicza podmiotowość pracowników, którzy muszą przestrzegać różnych norm i procedur i są niekiedy traktowani jako zasób organizacyjny.
Książka składa się z czterech części. Pierwsza przybliża problematykę uwarunkowań zarządczych człowieka w organizacji. Autorzy podjęli wątki związane z szerszym kontekstem zarządczym funkcjonowania człowieka w organizacji. W drugiej znajdują się rozważania nad czynnikami funkcjonowania człowieka sytuowanymi w społecznym kontekście organizacji. Można w tym przypadku mówić o bliższym kontekście, do którego zaliczyć można zaufanie, komunikację i relacje pracownicze, zaangażowanie pracowników, humanizację pracy oraz psychospołeczne uwarunkowania pracy. Część trzecia została poświęcona roli, jaką odgrywają uwarunkowania prawne w funkcjonowaniu organizacji i jej pracowników. Poruszono w niej kwestie stosunku pracy oraz pracy zdalnej. W części czwartej przedstawiono problemy związane z sytuacją postpandemiczną pracowników w organizacji.
Monografia adresowana jest do szerokiego grona czytelników, w szczególności do badaczy organizacji, studentów i praktyków zarządzania, którzy poszukują wiedzy o niematerialnych czynnikach wpływających na funkcjonowanie współczesnego przedsiębiorstwa. Autorzy mają nadzieję, że czytelnicy odnajdą treści inspirujące ich do własnych przemyśleń dotyczących funkcjonowania człowieka we współczesnych organizacjach.


Rok wydania2022
Liczba stron235
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaPolitechnika Częstochowska
ISBN-13978-83-7193-902-0
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp
  
  I. Uwarunkowania zarządcze
  
  Rozdział 1. Teoretyczne aspekty zarządzania sytuacjami kryzysowymi
  w przedsiębiorstwie – Magdalena Bsoul-Kopowska,
  Katarzyna Zadros
  
  Rozdział 2. Employer branding – budowanie wizerunku pracodawcy
  w obliczu zmian na rynku pracy – Anna Karczewska
  
  Rozdział 3. Zarządzanie różnorodnością w polskich uczelniach –
  problem dyskryminacji – Agnieszka Kwiatek
  
  Rozdział 4. Specyfika zrównoważonego zarządzania zasobami ludzkimi –
  studium przypadków – Marzena Pytel-Kopczyńska, Piotr Oleksiak
  
  Rozdział 5. Aspekty zarządzania organizacją w obszarze współpracy
  uczelni z biznesem – Tomasz Odzimek
  
  Rozdział 6. Negocjowanie wartości w organizacji – rozważania teoretyczne
  oraz implikacje empiryczne – Leszek Cichobłaziński
  
  II. Uwarunkowania społeczne
  Rozdział 7. Uwarunkowania rozwoju kultury zaufania
  w przedsiębiorstwach – Felicjan Bylok
  
  Rozdział 8. Komunikacja i relacje pracownicze w pracy zdalnej
  w opinii pokolenia Z – Elżbieta Robak
  
  Rozdział 9. Zaangażowanie w pracę młodych ludzi warunkiem wzrostu
  efektywności działań w organizacji – Joanna Gajda
  
  Rozdział 10. Zdrowa organizacja w kontekście humanizacji pracy –
  Maja Skiba
  
  Rozdział 11. Psychospołeczne uwarunkowania pracy na przykładzie
  środowiska branży transportowej – Katarzyna Kukowska,
  Waldemar Matuszewski
  
  Rozdział 12. Społeczna kontrola jakości artykułów internetowej
  encyklopedii. Studium przypadku polskojęzycznej Wikipedii –
  Sebastian Skolik
  
  Rozdział 13. Wykorzystywanie mediów społecznościowych w rekrutacji
  pracowników z różnych pokoleń – Agata Przewoźna-Krzemińska
  
  III. Uwarunkowania prawne
  
  Rozdział 14. Stosunek pracy – podstawa prawna relacji łączącej
  pracownika z pracodawcą – Anna Bazan-Bulanda
  
  Rozdział 15. Regulatory issues of remote work in the legal systems
  of the USA and Europe – Konrad Głębocki
  
  Rozdział 16. Sygnalista w zakładzie pracy. Prawno-społeczny kontekst zagadnienia – Anna Albrychiewicz-Słocińska
  
  Rozdział 17. Profesjonalizm akademicki i lekarski w działalności
  zawodowej – Michał Konopka
  
  IV. Uwarunkowania postpandemiczne
  
  Rozdział 18. Wybrane zaburzenia lękowe w pandemii COVID-19
  i ich konsekwencje dla funkcjonowania w miejscu pracy –
  Ewelina Krzyżowska
  
  Rozdział 19. Dylematy moralne menedżerów wywołane pandemią
  COVID-19 i kryzysem energetycznym – Łukasz Skiba
  
  Rozdział 20. Istota i znaczenie rozwiązań systemowych zorientowanych
  na udzielanie pomocy psychologicznej i wsparcia pracownikom
  w miejscu pracy – Dorota Lizoń-Szłapowska
  
  Rozdział 21. Wspieranie przez pracowników uczelni wyższych studentów
  z zaburzeniami ze spektrum autyzmu – Małgorzata Randak-Jezierska
  
  Rozdział 22. Projekty racjonalizatorskie jako wsparcie innowacyjnych
  rozwiązań zarządczych w logistyce międzynarodowej w dobie pandemii
  COVID-19 – Michał Dziadkiewicz, Judyta Kabus
RozwińZwiń