POLECAMY
Wydawca:
Format:
ibuk
W wyniku szybko zmieniających się warunków rynkowych w XXI wieku (m.in. kryzysy ekonomiczne, pandemia COVID-19, konflikty wojenne) pojawiają się nowe wyzwania przed organizacjami i ich pracownikami. Mnogość i różnorodność tych wyzwań znalazła swoje odzwierciedlenie w rozważaniach prowadzonych przez autorów tej monografii, przy czym w centrum dociekań znajduje się człowiek, na którego oddziałuje splot czynników zarządczych, społecznych, psychologicznych i prawnych.
Celem monografii jest przedstawienie najistotniejszych uwarunkowań funkcjonowania organizacji i jej pracowników oraz uwypuklenie dylematów związanych z pełnionymi rolami. Pracownik staje przed dylematem. Z jednej strony tworzy organizację, która ma być sprawniejsza, przynosić coraz większe zyski właścicielom, a pracownikom dawać możliwość zaspokojenia potrzeb i realizacji ich celów. Z drugiej strony ta sama organizacja ogranicza podmiotowość pracowników, którzy muszą przestrzegać różnych norm i procedur i są niekiedy traktowani jako zasób organizacyjny.
Książka składa się z czterech części. Pierwsza przybliża problematykę uwarunkowań zarządczych człowieka w organizacji. Autorzy podjęli wątki związane z szerszym kontekstem zarządczym funkcjonowania człowieka w organizacji. W drugiej znajdują się rozważania nad czynnikami funkcjonowania człowieka sytuowanymi w społecznym kontekście organizacji. Można w tym przypadku mówić o bliższym kontekście, do którego zaliczyć można zaufanie, komunikację i relacje pracownicze, zaangażowanie pracowników, humanizację pracy oraz psychospołeczne uwarunkowania pracy. Część trzecia została poświęcona roli, jaką odgrywają uwarunkowania prawne w funkcjonowaniu organizacji i jej pracowników. Poruszono w niej kwestie stosunku pracy oraz pracy zdalnej. W części czwartej przedstawiono problemy związane z sytuacją postpandemiczną pracowników w organizacji.
Monografia adresowana jest do szerokiego grona czytelników, w szczególności do badaczy organizacji, studentów i praktyków zarządzania, którzy poszukują wiedzy o niematerialnych czynnikach wpływających na funkcjonowanie współczesnego przedsiębiorstwa. Autorzy mają nadzieję, że czytelnicy odnajdą treści inspirujące ich do własnych przemyśleń dotyczących funkcjonowania człowieka we współczesnych organizacjach.
Rok wydania | 2022 |
---|---|
Liczba stron | 235 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Politechnika Częstochowska |
ISBN-13 | 978-83-7193-902-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | |
I. Uwarunkowania zarządcze | |
Rozdział 1. Teoretyczne aspekty zarządzania sytuacjami kryzysowymi | |
w przedsiębiorstwie – Magdalena Bsoul-Kopowska, | |
Katarzyna Zadros | |
Rozdział 2. Employer branding – budowanie wizerunku pracodawcy | |
w obliczu zmian na rynku pracy – Anna Karczewska | |
Rozdział 3. Zarządzanie różnorodnością w polskich uczelniach – | |
problem dyskryminacji – Agnieszka Kwiatek | |
Rozdział 4. Specyfika zrównoważonego zarządzania zasobami ludzkimi – | |
studium przypadków – Marzena Pytel-Kopczyńska, Piotr Oleksiak | |
Rozdział 5. Aspekty zarządzania organizacją w obszarze współpracy | |
uczelni z biznesem – Tomasz Odzimek | |
Rozdział 6. Negocjowanie wartości w organizacji – rozważania teoretyczne | |
oraz implikacje empiryczne – Leszek Cichobłaziński | |
II. Uwarunkowania społeczne | |
Rozdział 7. Uwarunkowania rozwoju kultury zaufania | |
w przedsiębiorstwach – Felicjan Bylok | |
Rozdział 8. Komunikacja i relacje pracownicze w pracy zdalnej | |
w opinii pokolenia Z – Elżbieta Robak | |
Rozdział 9. Zaangażowanie w pracę młodych ludzi warunkiem wzrostu | |
efektywności działań w organizacji – Joanna Gajda | |
Rozdział 10. Zdrowa organizacja w kontekście humanizacji pracy – | |
Maja Skiba | |
Rozdział 11. Psychospołeczne uwarunkowania pracy na przykładzie | |
środowiska branży transportowej – Katarzyna Kukowska, | |
Waldemar Matuszewski | |
Rozdział 12. Społeczna kontrola jakości artykułów internetowej | |
encyklopedii. Studium przypadku polskojęzycznej Wikipedii – | |
Sebastian Skolik | |
Rozdział 13. Wykorzystywanie mediów społecznościowych w rekrutacji | |
pracowników z różnych pokoleń – Agata Przewoźna-Krzemińska | |
III. Uwarunkowania prawne | |
Rozdział 14. Stosunek pracy – podstawa prawna relacji łączącej | |
pracownika z pracodawcą – Anna Bazan-Bulanda | |
Rozdział 15. Regulatory issues of remote work in the legal systems | |
of the USA and Europe – Konrad Głębocki | |
Rozdział 16. Sygnalista w zakładzie pracy. Prawno-społeczny kontekst zagadnienia – Anna Albrychiewicz-Słocińska | |
Rozdział 17. Profesjonalizm akademicki i lekarski w działalności | |
zawodowej – Michał Konopka | |
IV. Uwarunkowania postpandemiczne | |
Rozdział 18. Wybrane zaburzenia lękowe w pandemii COVID-19 | |
i ich konsekwencje dla funkcjonowania w miejscu pracy – | |
Ewelina Krzyżowska | |
Rozdział 19. Dylematy moralne menedżerów wywołane pandemią | |
COVID-19 i kryzysem energetycznym – Łukasz Skiba | |
Rozdział 20. Istota i znaczenie rozwiązań systemowych zorientowanych | |
na udzielanie pomocy psychologicznej i wsparcia pracownikom | |
w miejscu pracy – Dorota Lizoń-Szłapowska | |
Rozdział 21. Wspieranie przez pracowników uczelni wyższych studentów | |
z zaburzeniami ze spektrum autyzmu – Małgorzata Randak-Jezierska | |
Rozdział 22. Projekty racjonalizatorskie jako wsparcie innowacyjnych | |
rozwiązań zarządczych w logistyce międzynarodowej w dobie pandemii | |
COVID-19 – Michał Dziadkiewicz, Judyta Kabus | |