POLECAMY
Wydawca:
Format:
Problematyka kryzysu penitencjarnego rodzin, choć stanowi ważne zagadnienie w ramach teorii i praktyki resocjalizacyjnej, nadal wydaje się nierozpoznana. Studium doświadczeń rodzicielskich to propozycja szczególnego wglądu w biografie ojców i matek uwięzionych (dorosłych) dzieci. Autorka w interpretatywnej perspektywie odkrywa, ujawnia i analizuje biografie rodziców przygniecionych ciężarem przestępczej działalności dzieci. Krok po kroku przeprowadza czytelnika przez kolejne etapy narastania bezładu, wzmacniania napięć i kumulowania zagrożeń. Kim są, kim byli i kim ostatecznie stają się rodzice więzionych dzieci? Jak postrzegają swoją rodzicielską rolę? Jak kształtuje się ich relacja z dzieckiem pozbawionym wolności? To tylko kilka wybranych pytań towarzyszących podjętym analizom.
Rok wydania | 2022 |
---|---|
Liczba stron | 204 |
Kategoria | Pedagogika społeczna |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8220-805-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Rodzice DDA. Mój dom będzie inny....
do koszyka
Rodzice DDA. Mój dom będzie inny....
do koszyka
Rodzice dzieci i te sprawy
do koszyka
Rodzice dzieci z autyzmem
do koszyka
Rodzice dzieci z głęboką...
do koszyka
Rodzice nonkonformistów
do koszyka
Spis treści
Wstęp | 7 |
CZĘŚĆ I. TEORETYCZNO-METODOLOGICZNE RAMY PROJEKTU BADAŃ Z UDZIAŁEM RODZICÓW WIĘŹNIÓW | 13 |
Rozdział 1. Rodzina, rodzicielstwo i uwięzienie | 15 |
1.1. Rodzicielstwo. Macierzyństwo. Ojcostwo | 15 |
1.2. Kryzys penitencjarny rodziny: zdefiniowanie zjawiska | 22 |
1.3. Rodzic w przebiegu resocjalizacji dorosłego dziecka | 27 |
Rozdział 2. Organizacja procesu badawczego | 33 |
2.1. Realizacja projektu, przedmiot i cel badań | 33 |
2.2. Metoda, procedura i strategia badawcza | 42 |
2.3. Próba badawcza: ogólna charakterystyka, odstępstwa i zróżnicowanie | 49 |
2.4. Badanie dzieci więźniów i badanie rodziców więźniów | 54 |
CZĘŚĆ II. STAWANIE SIĘ RODZICEM UWIĘZIONEGO DZIECKA W ŚWIETLE BADAŃ WŁASNYCH | 59 |
Rozdział 3. Niespełnione rodzicielstwo w kryzysie penitencjarnym | 61 |
3.1. Autodiagnozowanie roli rodzicielskiej | 64 |
3.2. O ambiwalencji odczuć i podwójnej moralności | 76 |
3.3. Rodzic versus instytucje totalizujące | 85 |
3.4. Poczucie (niezawinionego) wstydu | 96 |
3.5. Żałoba, czyli doświadczenie wpisane w niespełnienie rodzicielskie | 99 |
3.6. Paradoks zaburzonych kryzysów, czyli kryzys fazy kryzysu | 104 |
Rozdział 4. Strategie zaradcze i adaptacyjne w niespełnionym rodzicielstwie | 111 |
4.1. Oswajanie doświadczenia za pomocą aktów językowych | 111 |
4.1.1. Definiowanie źródeł przestępczości dziecka | 112 |
4.1.2. Definiowanie procesu resocjalizacji | 120 |
4.1.3. Argumentacja i neutralizacja | 128 |
4.1.4. Ochrona lub wina. Relacje partnerskie w świetle uwięzienia dziecka | 138 |
4.2. Oswajanie za pomocą działań w rzeczywistości społecznej | 143 |
4.2.1. Budowanie sieci kontaktów – osoby i instytucje towarzyszące wydarzeniu | 144 |
4.2.2. Na pograniczu norm, prawa i etyki | 154 |
4.2.3. Kreowanie i kontrolowanie rzeczywistości postpenitencjarnej | 157 |
4.2.4. „Rozwód” z dzieckiem | 162 |
Rozdział 5. Zebrane: próba uogólnionej typologizacji sposobów działania i postaw | 171 |
5.1. Rodzice otrzeźwiający i dyscyplinujący | 172 |
5.2. Rodzice opatrujący rany | 174 |
5.3. Rodzice aktywni taktycy | 175 |
5.4. Rodzice w zewnętrznym zawierzeniu | 176 |
5.5. Rodzice w niedopowiedzeniu lub rezygnacji | 177 |
CZĘŚĆ III. NOTATKI BADAWCZE. POSTSCRIPTUM | 179 |
Wprowadzenie do formy reporterskiej | 181 |
Nie ma takiego numeru | 182 |
Mój syn? Nie wiem. Chyba coś się pani pomyliło | 183 |
Czy jest pani matką? | 186 |
Pod Bolesławem Chrobrym | 187 |
Nie będę rozmawiał o tym, bo tego nie dożyję | 188 |
Zakończenie | 191 |
Bibliografia | 195 |