POLECAMY
Redakcja:
Format:
ibuk
Obraz jako obiekt teoretyczny to drugi w cyklu po tomie Obrazy mocne – obrazy słabe (2018) zbiór artykułów powstałych jako pokłosie rogalińskiego seminarium historyków sztuki. Niniejsza publikacja zogniskowana jest na relacji między dziełami sztuki a rozmaitymi strategiami teoretycznymi wykorzystującymi ich potencjał ikoniczny. Poszczególne studia zawierają analizy różnego rodzaju sprzężeń między myślą dyskursywną a wizualnością w dziejach sztuki i humanistyki. Wnioski wywiedzione z badania określonych przypadków pozwalają na zadanie pytań w szerszej optyce teoretycznej. W toku rozważań przywołane są koncepcje z obszaru filozofii (m.in. Platon, Walter Benjamin, Jacques Derrida), teorii sztuk wizualnych (m.in. Leon Battista Alberti, Wilhelm Worringer, Hans Sedlmayr, Timothy J. Clark, Hans Belting, Mieke Bal) oraz dzieła sztuki od nowożytności po współczesność (Lorenzo Lotto, Edouard Manet, Marcel Duchamp, Paul Klee, Walter Gropius, Władysław Strzemiński, Robert Rumas).
Rok wydania | 2020 |
---|---|
Liczba stron | 252 |
Kategoria | Historia sztuki |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-3839-3 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Obraz człowieka w dziele Kępińskiego
do koszyka
Obraz dzieciństwa
do koszyka
Obraz Hannibala w literaturze antycznej
do koszyka
Obraz i społeczeństwo. Społeczne ramy...
do koszyka
Obraz i ślad
do koszyka
Spis treści
Łukasz Kiepuszewski Argument obrazu. Wprowadzenie | 7 |
Stanisław Czekalski Obraz teoretyzujący, obraz teoretyzowany i historia sztuki | 11 |
Ryszard Kasperowicz Sofista – teoria obrazu poza granicami obrazowania? | 25 |
Jacek Jaźwierski Problem „powierzchni” w koncepcji kompozycji historii Leona Battisty Albertiego | 37 |
Łukasz Kiepuszewski Autoportret po dekonstrukcji. Nancy i Derrida | 55 |
Michał Haake Targ za Żelazną Bramą Józefa Pankiewicza – utracona alegoria? | 71 |
Dorota Kownacka-Rogulska Opowiadane z pamięci. Obraz jako narzędzie metody „kontrfaktualnej”. Wilhelm Worringer i George Augustus Moore – rozważania paraobrazowe | 85 |
Agnieszka Rejniak-Majewska Estetyczna negatywność i spektakl nowoczesności Un bar aux Folies Bergère jako przedmiot społecznej historii sztuki | 97 |
Maria Poprzęcka Obraz nieistniejącego obrazu. Hansa Beltinga obraz teoretyczny | 111 |
Gabriela Świtek Przezroczystość obrazu / dematerializacja architektury. Przypadek Picassa i Gropiusa | 121 |
Piotr Juszkiewicz Anioł regeneracji | 137 |
Anna Markowska Malarstwo w poszerzonym polu. Sala Neoplastyczna jako suplement i obraz szkatułkowy | 149 |
Łukasz Rozmarynowski Obraz i informacja. O twórczości Ryszarda Winiarskiego w świetle teorii gier | 179 |
Mariusz Bryl Instalacja jako „forma krytyczna”. B.H. i O. Roberta Rumasa | 203 |