Książka jest pierwszym na polskim rynku wydawniczym przeglądem innowacji stosowanych w przedsiębiorstwach komunikacji publicznej, a także wprowadzanych w organizacji przewozów transportu publicznego. Autor usystematyzował wiedzę na temat podstawowych grup stosowanych innowacji, a także dokonał ich analizy pod kątem zgodności z definicją i modelami tworzenia i wdrażania innowacji obecnymi w naukach ekonomicznych.


Czy wprowadzanie innowacji w przedsiębiorstwach transportu publicznego to jedynie zabieg wizerunkowy? Czy też przeciwnie, za ich wdrażaniem przemawia realizacja długofalowych celów przedsiębiorstwa (organizacji), a innowacje stanowią element długofalowej strategii rozwoju organizacji i efektywnego zarządzania nią? Na rynku transportu publicznego powstaje ciekawa płaszczyzna potencjalnego konfliktu między celami społecznymi i związanymi z realizacją celu publicznego a priorytetami zarządczymi służącymi osiąganiu celu ekonomicznego.


Rok wydania2021
Liczba stron139
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaUniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
ISBN-13978-83-8211-097-5
Numer wydania139
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp. Od Schumpetera do autobusów wodorowych
  1. Innowacja w teorii ekonomii i w naukach o zarządzaniu
  1.1. Model powstania innowacji J.A. Schumpetera
  1.2. Równowaga ogólna a równowaga rynku
  1.3. Klasyczne i współczesne koncepcje klasyfikacji innowacji
  1.4. Miejsce innowacji w naukach o zarządzaniu
  1.5. Uwarunkowania funkcjonowania sektora publicznego
  1.6. Uwarunkowania funkcjonowania transportu publicznego a pandemia
  2. Innowacje w zarządzaniu przedsiębiorstwem transportowym
  2.1. Źródła innowacji
  2.2. Nowoczesne zarządzanie jako źródło innowacji
  2.3. Integracja środków transportu jako innowacja
  2.4. Innowacja w przedsiębiorstwie a rozpowszechnienie innowacji
  2.5. Innowacje jako katalizator rozwoju przedsiębiorstwa
  2.6. Działalność innowacyjna w sektorze usług publicznych
  3. Rynek transportu publicznego – specyfika działalności
  3.1. Błędne koło komunikacji miejskiej
  3.2. Organizacja transportu publicznego: rola i zadania organizatora oraz operatorów
  3.3. Przedsiębiorstwa transportu publicznego – charakterystyka działalności
  3.4. Świadczenie usługi i oczekiwania klientów
  3.5. Kryteria oceny efektywności działania
  3.6. Innowacje jako katalizator rozwoju rynku
  4. Innowacje w funkcjonowaniu operatora i organizatora transportu publicznego
  4.1. Katalog stosowanych innowacji
  4.2. Wybrane innowacje w transporcie publicznym – klasyfikacja
  4.3. Innowacje dotyczące funkcjonalności pojazdów komunikacji publicznej
  4.4. Pojazdy autonomiczne
  4.5. Napędy alternatywne dla pojazdów komunikacji publicznej
  4.6. Systemy informatyki i automatyki dla operatora i organizatora transportu
  4.7. Systemy mobilności indywidualnej jako źródło innowacji w transporcie publicznym
  4.8. Wybrane innowacje organizacyjne
  4.9. Innowacyjne środki transportu
  5. Innowacje i ich wpływ na rynek transportu publicznego
  5.1. Wdrażanie innowacji jako element realizacji celu publicznego
  5.2. Wdrażanie innowacji a efektywność ekonomiczna przedsiębiorstwa
  5.3. Innowacja a rynek transportu publicznego
  5.4. Innowacje a rynek użytkowników transportu publicznego
  Podsumowanie
  Bibliografia
  Spis tabel i rysunków
  Summary. Innovations in public transport
RozwińZwiń