POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Rosyjska myśl polityczna jest na gruncie polskiej literatury naukowej dość dobrze zbadana i opisana, jednak wciąż mało jest monografii poświęconych rosyjskim myślicielom nieprawosławnym, którzy podnosili kwestie dotyczące sposobów pielęgnowania wartości religijnych swojej wspólnoty w zmieniającym się świecie, próbowali diagnozować aktualne problemy społeczne i polityczne. Myśl polityczna jednego z wybitnych rosyjskich intelektualistów muzułmańskich – Musy Dżarullaha Bigijewa jest mało znana w Polsce, stąd książka stanowi istotny wkład w przedstawienie polskiemu czytelnikowi ważnych idei powstałych w Rosji na przełomie XIX i XX wieku oraz dotyczących szeroko rozumianej sytuacji społeczno-politycznej żyjących tam muzułmanów. Sama postać Bigijewa jest wyjątkowo interesująca. Po pierwsze jego pisma pozytywnie wpłynęły na rozwój studiów koranicznych. Po drugie zaś obfitujący w wydarzenia istotne dla losów Rosji i świata okres, w którym żył Bigijew, inspirował go do głębokich przemyśleń na temat procesów, których był świadkiem. Szczególnie wartościowe w tym aspekcie wydaje się spojrzenie na ówczesne wydarzenia, na negatywne konsekwencje wdrażania w życie ideologii komunistycznej nie tyle z perspektywy rosyjskiego uczonego, ile również – a może przede wszystkim – myśliciela muzułmańskiego.
dr hab. Olga Nadskakuła-Kaczmarczyk
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie
Rok wydania | 2021 |
---|---|
Liczba stron | 312 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8220-678-4 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Myśl i bogać się
do koszyka
Myśl i bogać się
do koszyka
Myśl i bogać się. Jak zrealizować...
do koszyka
Myśl i jedz mądrze
do koszyka
Myśl i ruch
do koszyka
Myśl i strategia
do koszyka
Spis treści
Wstęp | 7 |
Rozdział 1. Dżadidyzm i modernizacja islamu w Rosji na przełomie XIX i XX wieku | 29 |
1.1. Dżadidyzm - definicja i problemy związane z interpretacją pojęcia | 29 |
1.2. Narodziny dżadidyzmu i reforma szkolnictwa muzułmańskiego | 34 |
1.3. Dżadidizm a tradycja reformowania islamu wśród społeczności tatarskiej | 48 |
1.3.1. Początki reform kształcenia muzułmańskiego wśród społeczności tatarskiej w drugiej połowie XIX wieku. Szihabuddin Mardżani, Husajn Faizchanow, Kajum Nasyri | 54 |
1.4. Dżadidyzm a idee polityczne i społeczne rosyjskich muzułmanów początku XX wieku | 65 |
1.4.1. Działalność muzułmańskiej frakcji na forum Dumy Państwowej w latach 1906–1917 | 65 |
1.4.2. Muzułmańscy działacze i liderzy polityczni | 73 |
1.5. Dżadidyzm a idee równouprawnienia kobiet i mężczyzn | 86 |
1.6. Podsumowanie | 97 |
Rozdział 2. Musa Bigijew – życie i twórczość | 99 |
2.1. Młodość i lata szkolne | 99 |
2.2. Musa Bigijew i jego działalność społeczno-polityczna | 104 |
2.3. Od roku 1917 do ostatnich lat życia | 121 |
2.4. Podsumowanie | 126 |
Rozdział 3. Państwo i społeczeństwo w myśli Musy Bigijewa | 129 |
3.1. Państwo | 129 |
3.1.1. Znaczenie wojny i rewolucji w życiu państw i narodów | 129 |
3.1.2. Międzynarodowa sytuacja polityczna i problem wyzwolenia ludności muzułmańskiej spod zależności obcych mocarstw | 139 |
3.1.3. Kalifat muzułmański | 152 |
3.2. Społeczeństwo | 156 |
3.2.1. Prawo muzułmańskie a społeczeństwo | 156 |
3.2.2. Prawa człowieka, własność i prawa pracownicze | 164 |
3.2.3. Wychowanie, rodzina, edukacja i nauka | 181 |
3.3. Podsumowanie | 202 |
Rozdział 4. Idee Musy Bigijewa na tle współczesnej sytuacji muzułmanów w Rosji | 205 |
4.1. Ramy prawne funkcjonowania społeczności muzułmańskiej w Federacji Rosyjskiej | 205 |
4.2. Kształtowanie się edukacji muzułmańskiej we współczesnej Rosji – wymiar polityczny, społeczny i religijny | 221 |
4.3. Działalność organizacji muzułmańskich w Rosji | 246 |
4.4. Rozważania współczesnych badaczy na temat dżadidyzmu i społeczności muzułmańskiej w Federacji Rosyjskiej | 262 |
4.5. Podsumowanie | 283 |
Zakończenie | 285 |
Bibliografia | 289 |