Myśl społeczno-polityczna Musy Bigijewa

1 opinia

Format:

ibuk

Rosyjska myśl polityczna jest na gruncie polskiej literatury naukowej dość dobrze zbadana i opisana, jednak wciąż mało jest monografii poświęconych rosyjskim myślicielom nieprawosławnym, którzy podnosili kwestie dotyczące sposobów pielęgnowania wartości religijnych swojej wspólnoty w zmieniającym się świecie, próbowali diagnozować aktualne problemy społeczne i polityczne. Myśl polityczna jednego z wybitnych rosyjskich intelektualistów muzułmańskich – Musy Dżarullaha Bigijewa jest mało znana w Polsce, stąd książka stanowi istotny wkład w przedstawienie polskiemu czytelnikowi ważnych idei powstałych w Rosji na przełomie XIX i XX wieku oraz dotyczących szeroko rozumianej sytuacji społeczno-politycznej żyjących tam muzułmanów. Sama postać Bigijewa jest wyjątkowo interesująca. Po pierwsze jego pisma pozytywnie wpłynęły na rozwój studiów koranicznych. Po drugie zaś obfitujący w wydarzenia istotne dla losów Rosji i świata okres, w którym żył Bigijew, inspirował go do głębokich przemyśleń na temat procesów, których był świadkiem. Szczególnie wartościowe w tym aspekcie wydaje się spojrzenie na ówczesne wydarzenia, na negatywne konsekwencje wdrażania w życie ideologii komunistycznej nie tyle z perspektywy rosyjskiego uczonego, ile również – a może przede wszystkim – myśliciela muzułmańskiego.
dr hab. Olga Nadskakuła-Kaczmarczyk
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie


Rok wydania2021
Liczba stron312
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8220-678-4
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    7
  
  Rozdział 1. Dżadidyzm i modernizacja islamu w Rosji na przełomie XIX i XX wieku    29
  1.1. Dżadidyzm - definicja i problemy związane z interpretacją pojęcia     29
  1.2. Narodziny dżadidyzmu i reforma szkolnictwa muzułmańskiego     34
  1.3. Dżadidizm a tradycja reformowania islamu wśród społeczności tatarskiej    48
  1.3.1. Początki reform kształcenia muzułmańskiego wśród społeczności tatarskiej w drugiej połowie XIX wieku. Szihabuddin Mardżani, Husajn Faizchanow, Kajum Nasyri    54
  1.4. Dżadidyzm a idee polityczne i społeczne rosyjskich muzułmanów początku XX wieku    65
  1.4.1. Działalność muzułmańskiej frakcji na forum Dumy Państwowej w latach 1906–1917    65
  1.4.2. Muzułmańscy działacze i liderzy polityczni    73
  1.5. Dżadidyzm a idee równouprawnienia kobiet i mężczyzn    86
  1.6. Podsumowanie    97
  
  Rozdział 2. Musa Bigijew – życie i twórczość    99
  2.1. Młodość i lata szkolne    99
  2.2. Musa Bigijew i jego działalność społeczno-polityczna    104
  2.3. Od roku 1917 do ostatnich lat życia     121
  2.4. Podsumowanie    126
  
  Rozdział 3. Państwo i społeczeństwo w myśli Musy Bigijewa    129
  3.1. Państwo     129
  3.1.1. Znaczenie wojny i rewolucji w życiu państw i narodów    129
  3.1.2. Międzynarodowa sytuacja polityczna i problem wyzwolenia ludności muzułmańskiej spod zależności obcych mocarstw    139
  3.1.3. Kalifat muzułmański    152
  3.2. Społeczeństwo    156
  3.2.1. Prawo muzułmańskie a społeczeństwo    156
  3.2.2. Prawa człowieka, własność i prawa pracownicze    164
  3.2.3. Wychowanie, rodzina, edukacja i nauka     181
  3.3. Podsumowanie    202
  
  Rozdział 4. Idee Musy Bigijewa na tle współczesnej sytuacji muzułmanów w Rosji    205
  4.1. Ramy prawne funkcjonowania społeczności muzułmańskiej w Federacji Rosyjskiej    205
  4.2. Kształtowanie się edukacji muzułmańskiej we współczesnej Rosji – wymiar polityczny, społeczny i religijny    221
  4.3. Działalność organizacji muzułmańskich w Rosji    246
  4.4. Rozważania współczesnych badaczy na temat dżadidyzmu i społeczności muzułmańskiej w Federacji Rosyjskiej    262
  4.5. Podsumowanie    283
  
  Zakończenie    285
  
  Bibliografia    289
RozwińZwiń